Блог 30
Шуба Людмила Миколаївна
останнє відвідування 15.04.2024 20:01Фотографії
157Фотоальбоми
12Стіна
2Тип матеріалу: РОЗРОБКА STEM-УРОКУ
Урок на тему «Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки»
Предмет : біологія 6 клас (Автор: Шуба Людмила Миколаївна , учитель біології Покровської гімназії Врадіївської селищної ради Первомайського району Миколаївської області )
Інтеграція предметів: біологія, хімія, фізика, математика, українська мова та література, інформатика, англійська мова, технології.
Мета. Формувати поняття про квітку як орган насінного розмноження, розкрити біологічну роль і взаємозв’язок частин квітки; розвивати зацікавленість інформацією біологічного змісту іноземною мовою, допитливіть і спостережливість, готовність до інновацій, уміння розуміти та використовувати математичні формули і моделі; створити інформаційні продукти природничого спрямування.
Очікувані результати навчання
Наприкінці заняття здобувачі освіти:
-називають будову квітки як орган розмноження рослин та функції частин квітки та розпізнають їх;
- порівнюють будову квіток різних рослин;
- наводять приклади: одностатевих і двостатевих квіток, одно- і дводомних рослин;
-виконують різні типи цікавих логічних, задач, ігор, завдань.
-описують біологічні об’єкти та явища, послуговуючись багатим арсеналом мовних засобів ;
-уміють робити висновки: про значення квітки у житті рослин, тварин, людини та практичного використання квіток;
-аналізують роль комах у запиленні рослин, значення фотосинтезу в житті рослини;
- оцінюють можливості сучасної науки на прикладі біоніки;
- уміють моделювати біологічні об’єкти на прикладі квітки.
Обладнання і матеріали. Моделі квіток, медіафайли, технічні засоби (комп’ютер), доступ до мережі Інтернет, Google додатки (MEET, презентації), сервіс LearningApps.org . , Хмаринка слів (https://wordart.com ).
Що підготувати заздалегідь?
Вчителю
-поділити заздалегідь учнів на 4 групи ,підготувати цитату ,вірш, загадку, ігри на відповідну тематику .
Учням ( домашнє завдання ).
Завдання групам – розкрити свою тему ,опрацювати потрібну інформацію в інтернеті.
ВИКОРИСТАННЯ ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ ДО РОЗРОБКИ STEM-УРОКУ (в якій буду спиратися на класичний алгоритм Стенфордської школи дизайну)
І ЕТАП Емпатія (Визначення проблеми)
ПРАВИЛА ЕМПАТІЙНОГО СЛУХАННЯ
Проявляйте цілковиту зацікавленість співбесідником; свою прихильність до співбесідника підкресліть посмішкою; слухаючи , не відволікайтесь; дайте співбесіднику виговоритись; не прикидайтесь уважним, а будьте ним; шукайте істинний смисл слів співбесідника.
Індійська приказка говорить:
«Не засуджуй людину, поки не проходиш дві весни в її мокасинах».
Глибока думка, висловлена простими словами: відчуй іншого, зрозумій його потреби і болі, радощі та смутки і лише тоді зможеш осягнути, оцінити і прийняти.
Це все про неї, емпатію, — вміння зрозуміти й відчути інших.
ІІ ЕТАП Фокусування (Дослідження)
1. Опитування дітей в чаті, бесіда, мозковий штурм (Приймались усі відповіді дітей на запитання «Що хотілось би дізнатись про квітку?»)
2. Пошук цитат, поезії, зображень в Інтернеті заради мотивації
3. Підбираючи STEM-активності, розмірковувала: як інтегрувати предмети, зацікавити дітей, залучити батьків, повторити/вивчити фотосинтез та будову квітки, зібрати мотиваційні цитати, працювати в умовах дистанційного навчання, як оцінити?
ІІІ ЕТАП Формування (генерація, генерування ідей)
Хмаринка слів (https://wordart.com ), сторітеллінг, німий малюнок (назвати частини квітки, які є на рисунку), доповідь , картинки, фото (біоніка).
ІV ЕТАП Оцінка ідей (ранжування, покроково продумала на якому етапі уроку використаю, враховуючі можливості і мотивацію учнів).
V ЕТАП Прототипування (створення прототипу).
(діти працюють в арт-студії:« Як намалювати троянду» та створюють калігра́ми; створення плану-конспекту уроку, технологічної картки уроку, презентації).
Висновки з прототипу: в онлайн-режимі не можу допомогти у створенні малюнків та калігра́м.
VІ Тест (Вибір та впровадження кращого рішення, оцінка результатів): сприйняття матеріалу було простіше, менше уваги приділяла поясненню будови квітки та фотосинтезу, більше часу залишилось на сторітеллінг, обговорення винаходів біоніки; у 6 класі – наступний урок, для них тема абсолютно нова, потрібно більше часу, щоб здійснити задумане. Зацікавленість, ініціативність, активність були високими протягом усього уроку в класі.
Орієнтовний план уроку
1 | Вступне слово вчителя, , стартові завдання гра «Знайди зайве». | 3хв |
2 | Мотивація. Відгадай загадку. | 2 хв |
3 | Лабораторне дослідження. Будова квітки. Арт-студія: Як намалювати троянду. Створення калігра́ми. | 3 хв |
4 | Робота в групах, презентація роботи груп, сторітеллінг. | 6 хв |
5 | Контроль знань (сервіс LearningApps). Хмаринка слів «Будова квітки» | 4 хв |
6 | Рефлексія, завершення уроку | 2 хв |
Усього 20 хв |
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ
Робота в класі або в онлайн-просторі (додаток MEET)
Розум ніколи не вичерпується, навчаючись.
Леонардо да Вінчі
Оголошення теми і мети уроку. Вступне слово учителя. Мотивація
Добрий день шановні учні та всі присутні на сьогоднішньому уроці ! Кажуть в народі, що квітка - це посмішка природи. Посміхаймося і ми частіше, бо вчені довели, що позитивні емоції сприяють розвитку нашої пам’яті і мислення, яке так потрібне на уроці біології.
Квіти – прекрасні творіння природи! Вражають вишуканістю, ароматом, різнобарв’ям. Вони як музика, створюють настрій, надихають. Є символами почуттів, думок. Про них складали легенди, розповіді, оспівували у піснях…
Давайте спробуємо з’ясувати сьогодні:
{C}- Квітка – це чудо досконалості?
Підтвердити чи спростувати цю думку (знайти аргументи ЗА/ПРОТИ) допоможуть знання з біології, хімії, української мови, мистецтва, історії, математики, інформатики,фізики та навіть біоніки.
Хороший настрій
Учитель. Діти, що вам більше до вподоби: просто навчатися чи навчатися граючись?, (відповіді дітей). Так, звісно, гратися і навчатися цікавіше. Отож, спробуємо поєднати корисне з приємним. Усміхніться, і до вас прийде хороший настрій.
Гра «Знайди зайве»
Граємо в гру «Знайди зайве». Логічна задача ,яку ви виконаєте з легкістю. Я називаю слова , а вам треба визначити зайве слово. Проговорити це слово вголос і пояснити чому саме воно зайве та швиденько написати в коментарях, щоб всі бачили та читали. Перемагає той, хто приймає участь в грі .
Вишневий, червоногарячий, бордо, малиновий ,шафрановий .
Яке з цих слів зайве ?
Давайте міркувати разом. Якщо з точки зору, що це назви кольорів, то треба пригадати, що за квітка Шафран(крокус) та який вона має колір.
Не буває Шафран червоним, малиновим або жовтогарячим. Користуючись цією логікою можна сказати , що слово шафрановий зайве. А хто написав слово бордо, теж вірно і тут своя логіка .Якщо орієнтуватись на запис слів, пригадати будову слова, то бачимо, що слово бордо відрізняється закінченням від інших слів. Отже, перемагає той, хто приймав участь в грі .
Мотивація навчальної діяльності та стартові завдання
Відгадай загадку :
{C}1. Що за квіточка пахуча,
Дуже гарна та колюча,
Рвать себе не дозволяє,
Колючками всіх лякає?( королева квітів-Троянда)
Лабораторне дослідження. Будова квітки.
Арт-студія: Як намалювати троянду
Створення калігра́ми
Калігра́ма — вірш, записаний у формі малюнка.
Каліграма — це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися .Тобто це - тематичний малюнок, створений за віршем або загадкою.
Твоя перша калігра́ма
Розмісти рядки загадки по контуру пелюсток, ніби малюючи квітку троянди.
Робота в групах
Об’єднати учнів у ІV групи , так як заняття проводиться в онлайні, можна об’єднати заздалегідь, до уроку, щоб учні могли у чаті (наприклад відеозв’язок у VIBER) обговорити своє питання та опрацювати потрібну інформацію в інтернеті.
Завдання групам – розкрити свою тему та презентувати напрацювання. Учитель допомагає знайти інформацію. Учні можуть вносити доповнення та результати роботи у презентацію Google.
І група «Квітка з точки зору Біології: функції, будова, способи запилення»
Квітка – це орган насінного розмноження квіткових рослин. Частини квітки: оцвітина – сукупність листоподібних органів квітки, які утворюють її покрив, складається з чашечки (сукупність чашолистків) та віночка (сукупність пелюсток); тичинки – органи квітки, які містять пилок; маточка – має зав’язь (де відбувається запліднення) та стовпчик з приймочкою (для вловлювання пилку, запилення). Типи запилення: самозапилення та перехресне (тваринами, вітром, водою).
ІІ група – «Хімія рослини. Фотосинтез, запахи, колір»
Фотосинтез – утворення органічних речовин з вуглекислого газу і води під дією світла, виділення кисню.
Аромат квітів. Протягом усього життя з листя, коренів, пелюсток і плодів рослини виробляються ефірні олії, які мають складну хімічну структуру. Зовнішні видільні структури – нектарники, зазвичай розташовані у квітці (флоральні нектарники) і які виділяють пахучий солодкий сік, служать приманкою для тварин-запилювачів, найчастіше комах.
Забарвлення пелюсток віночка визначають різні пігменти: антоціани (рожевий, червоний, синій, фіолетовий), каротиноїди (жовтий, помаранчевий, червоний), антохлор (лимонно-жовтий), антофеін (коричневий). Біле забарвлення пов'язане з відсутністю будь-яких пігментів та відбиттям світлових променів. Чорного пігменту не буває, а дуже темне забарвлення квітів являє собою згущені темно-фіолетові та темно-червоні кольори. Віночки деяких рослин в ультрафіолетовому світлі виглядають інакше, ніж у видимому — мають різні візерунки, плями, лінії. Все це можуть бачити бджоли, для яких різнозабарвлені в ультрафіолеті ділянки служать детекторами нектару
ІІІ група – «Математика. Формули, симетрія, діаграми»
Характеристику квітки можна дати скорочено, у вигляді формули.
Кількість членів окремих частин квітки можна порахувати і виражають цифрами наприклад, п’ятипелюстковий віночок. Зрослі чи ні між собою чашолистики, можна порахувати їх кількість.
За типом симетрії, особливо віночка, виділяють такі типи квіток: актиноморфні (полісиметричні, або правильні); зигоморфні (моносиметричні, або неправильні); асиметричні.
ІV група -Чудеса Біоніки
Біоніка – використання біологічних методів і структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Приклади: стрічка VELKRO, прототипом якої є реп’ях (широко використовується для пошиття одягу, сумок, навіть космічних скафандрів та обшивки космічних кораблів); храм Лотоса в Індії; деталі літаків-винищувачів, а саме сопло, що може змінювати діаметр, прототипом якого є бутон тощо.
Стрічка (велькро )VELKRO
Реп’ях
храм Лотоса в Індії ,Нью -Делі
Лотос
Деталі літаків-винищувачів - сопло
Бутон квітки
Контроль знань
1. Вправа «Хмаринка слів»
Хід вправи: хмаринку можуть скласти самі діти, або ж за допомогою учителя. Використовуючи сервіс https://wordart.com (ворд арт)
Запитання до учнів:
Поповни свій біологічний словник з теми: «Будова квітки»
Рефлексія, завершення уроку
{C}- Чи знайшлось достатньо аргументів «ЗА» на підтвердження того, що квітка – чудо досконалості.
{C}-
{C}-
{C}-
{C}- Закінчи речення: Треба оберігати природу, тому що…
{C}- на сьогоднішньому уроці всі добре , активно працювали . А якщо вам сподобався урок,то ставимо вподобайку «Палець вверх», а якщо ні –«Палець вниз»Дякую всім.
{C}- Перемагає той, хто приймає участь в грі.
Домашнє завдання
1.Гра завдання:Знайдіть усі складові частини будови квітки
https://learningapps.org/view5025192
Завдання 2.
Зробіть підписи до малюнка "Будова квітки". Натискайте на маркер та обирайте відповідне слово-підпис https://learningapps.org/view17388972
2.До вірша ,загадки створіть калігра́му
3.Вивчити параграф 33
ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА УРОКУ
№ з/п | Етап уроку | Форми і методи роботи | Час на виконан-ня | Інструменти Обладнання |
1 | Оголошення теми і мети | Розповідь учителя. Мозковий штурм, сторітеллінг. Гра «Знайди зайве». | 3 хв | Комп’ютер, презентація екрану |
3 | Мотивація та стартові завдання | Відгадай загадку. Лабораторне дослідження. Будова квітки. Арт-студія: Як намалювати троянду. Створення калігра́ми. | 5 хв | Презентація екрану, бесіда у чаті |
7 | Робота у групах | І група – «Квітка з точки зору Біології: функції, будова, способи запилення» ІІ група – «Хімія рослин, Фотосинтез, запах, колір» ІІІ група – «Математика. Формули, діаграми, симетрія» ІV група -Чудеса Біоніки | 6 хв | Інтернет-джеррела |
11 | Контроль знань | Зробіть підписи до малюнка "Будова квітки". Натискайте на маркер та обирайте відповідне слово-підпис https://learningapps.org/view17388972 Вправа «Хмаринка слів» «Будова квітки» Використовуючи сервіс https://wordart.com
| 4 хв. | Інтерактивна гра |
12 | Завершення уроку, рефлексія Д/з | Висновки Гра завдання:Знайдіть усі складові частини будови квітки https://learningapps.org/view5025192
| 2 хв | Бесіда |
Тип матеріалу: РОЗРОБКА STEM-УРОКУ
Урок на тему «Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки»
Предмет : біологія 6 клас (Автор: Шуба Людмила Миколаївна , учитель біології Покровської гімназії Врадіївської селищної ради Первомайського району Миколаївської області )
Інтеграція предметів: біологія, хімія, фізика, математика, українська мова та література, інформатика, англійська мова, технології.
Мета. Формувати поняття про квітку як орган насінного розмноження, розкрити біологічну роль і взаємозв’язок частин квітки; розвивати зацікавленість інформацією біологічного змісту іноземною мовою, допитливіть і спостережливість, готовність до інновацій, уміння розуміти та використовувати математичні формули і моделі; створити інформаційні продукти природничого спрямування.
Очікувані результати навчання
Наприкінці заняття здобувачі освіти:
-називають будову квітки як орган розмноження рослин та функції частин квітки та розпізнають їх;
- порівнюють будову квіток різних рослин;
- наводять приклади: одностатевих і двостатевих квіток, одно- і дводомних рослин;
-виконують різні типи цікавих логічних, задач, ігор, завдань.
-описують біологічні об’єкти та явища, послуговуючись багатим арсеналом мовних засобів ;
-уміють робити висновки: про значення квітки у житті рослин, тварин, людини та практичного використання квіток;
-аналізують роль комах у запиленні рослин, значення фотосинтезу в житті рослини;
- оцінюють можливості сучасної науки на прикладі біоніки;
- уміють моделювати біологічні об’єкти на прикладі квітки.
Обладнання і матеріали. Моделі квіток, медіафайли, технічні засоби (комп’ютер), доступ до мережі Інтернет, Google додатки (MEET, презентації), сервіс LearningApps.org . , Хмаринка слів (https://wordart.com ).
Що підготувати заздалегідь?
Вчителю
-поділити заздалегідь учнів на 4 групи ,підготувати цитату ,вірш, загадку, ігри на відповідну тематику .
Учням ( домашнє завдання ).
Завдання групам – розкрити свою тему ,опрацювати потрібну інформацію в інтернеті.
ВИКОРИСТАННЯ ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ ДО РОЗРОБКИ STEM-УРОКУ (в якій буду спиратися на класичний алгоритм Стенфордської школи дизайну)
І ЕТАП Емпатія (Визначення проблеми)
ПРАВИЛА ЕМПАТІЙНОГО СЛУХАННЯ
Проявляйте цілковиту зацікавленість співбесідником; свою прихильність до співбесідника підкресліть посмішкою; слухаючи , не відволікайтесь; дайте співбесіднику виговоритись; не прикидайтесь уважним, а будьте ним; шукайте істинний смисл слів співбесідника.
Індійська приказка говорить:
«Не засуджуй людину, поки не проходиш дві весни в її мокасинах».
Глибока думка, висловлена простими словами: відчуй іншого, зрозумій його потреби і болі, радощі та смутки і лише тоді зможеш осягнути, оцінити і прийняти.
Це все про неї, емпатію, — вміння зрозуміти й відчути інших.
ІІ ЕТАП Фокусування (Дослідження)
1. Опитування дітей в чаті, бесіда, мозковий штурм (Приймались усі відповіді дітей на запитання «Що хотілось би дізнатись про квітку?»)
2. Пошук цитат, поезії, зображень в Інтернеті заради мотивації
3. Підбираючи STEM-активності, розмірковувала: як інтегрувати предмети, зацікавити дітей, залучити батьків, повторити/вивчити фотосинтез та будову квітки, зібрати мотиваційні цитати, працювати в умовах дистанційного навчання, як оцінити?
ІІІ ЕТАП Формування (генерація, генерування ідей)
Хмаринка слів (https://wordart.com ), сторітеллінг, німий малюнок (назвати частини квітки, які є на рисунку), доповідь , картинки, фото (біоніка).
ІV ЕТАП Оцінка ідей (ранжування, покроково продумала на якому етапі уроку використаю, враховуючі можливості і мотивацію учнів).
V ЕТАП Прототипування (створення прототипу).
(діти працюють в арт-студії:« Як намалювати троянду» та створюють калігра́ми; створення плану-конспекту уроку, технологічної картки уроку, презентації).
Висновки з прототипу: в онлайн-режимі не можу допомогти у створенні малюнків та калігра́м.
VІ Тест (Вибір та впровадження кращого рішення, оцінка результатів): сприйняття матеріалу було простіше, менше уваги приділяла поясненню будови квітки та фотосинтезу, більше часу залишилось на сторітеллінг, обговорення винаходів біоніки; у 6 класі – наступний урок, для них тема абсолютно нова, потрібно більше часу, щоб здійснити задумане. Зацікавленість, ініціативність, активність були високими протягом усього уроку в класі.
Орієнтовний план уроку
1 | Вступне слово вчителя, , стартові завдання гра «Знайди зайве». | 3хв |
2 | Мотивація. Відгадай загадку. | 2 хв |
3 | Лабораторне дослідження. Будова квітки. Арт-студія: Як намалювати троянду. Створення калігра́ми. | 3 хв |
4 | Робота в групах, презентація роботи груп, сторітеллінг. | 6 хв |
5 | Контроль знань (сервіс LearningApps). Хмаринка слів «Будова квітки» | 4 хв |
6 | Рефлексія, завершення уроку | 2 хв |
Усього 20 хв |
ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ
Робота в класі або в онлайн-просторі (додаток MEET)
Розум ніколи не вичерпується, навчаючись.
Леонардо да Вінчі
Оголошення теми і мети уроку. Вступне слово учителя. Мотивація
Добрий день шановні учні та всі присутні на сьогоднішньому уроці ! Кажуть в народі, що квітка - це посмішка природи. Посміхаймося і ми частіше, бо вчені довели, що позитивні емоції сприяють розвитку нашої пам’яті і мислення, яке так потрібне на уроці біології.
Квіти – прекрасні творіння природи! Вражають вишуканістю, ароматом, різнобарв’ям. Вони як музика, створюють настрій, надихають. Є символами почуттів, думок. Про них складали легенди, розповіді, оспівували у піснях…
18 серп. 2023, 12:43
педагогічне кредо «Досягнення учителя завжди вимірюються кількістю учнів ,які його перевершили.» Д.Робінсон |