Тема: Антуан де Сент Екзюпері (1900-1944рр.) «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча
зацікавити біографією та творчістю А. де Сент-Екзюпері, розкрити особливості його світогляду, ознайомити учнів з історією створення казки «Маленький принц»; засвоїти нові літературознавчі терміни; розпочати роботу над читанням та аналізом творуУрок № 60
Тема: Антуан де Сент Екзюпері (1900-1944рр.) «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча
Мета:
· навчальна: зацікавити біографією та творчістю А. де Сент-Екзюпері, розкрити особливості його світогляду, ознайомити учнів з історією створення казки «Маленький принц»; засвоїти нові літературознавчі терміни; розпочати роботу над читанням та аналізом твору;
· розвивальна: розвивати вміння зіставляти, аналізувати прочитане, аргументувати відповідь, розвивати комунікативні властивості мовлення (точність, експресивність, виразність думки);
· виховна: виховувати повагу до книги, активізувати читацький інтерес учнів; виховувати активне ставлення до життя.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.
Обладнання: портрет А. де Сент-Екзюпері; виставка книг письменника (різні видання); відеофільм із зображенням Землі з високого польоту; аудіо запис «Зоряна симфонія»; мультимедійний матеріал для презентації «Життя та смерть Екзюпері»
Найскладніший політ – це політ над собою…
А. де Сент-Екзюпері
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Аналіз помилок, допущених під час написання контрольної роботи
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
( Прослуховування аудіо запису «Зоряна симфонія». Демонстрування відеофільму із зображенням Землі з висоти польоту)
Слово вчителя.
- «Як сумно жити!.. Так сумно,що у мене з’являється бажання бігти, летіти хтозна-куди, та головне – від самого себе і стати іншим… Мені так потрібно бути вільним. Я люблю політ і ризик. Але говорити про це – марна справа. Ви не можете уявити собі тієї миті.
Коли більше не боїшся ні аварії, ні туману, ні високих гір під тобою. Мотор може відмовити – нехай! Ти впевнений, що з тобою нічого не трапиться. Я люблю політ… Але люблю вдень, а вночі мені дуже самотньо й шкода самого себе. Після польоту в серці глибокий щем, який так і не змогла вилікувати висота…»
Сьогодні ми спробуємо відчути політ разом з автором цих слів – Антуаном де Сент-Екзюпері – і поглянути на своє та його життя з позиції вічності.
IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
1. Робота з епіграфом уроку
2. Огляд життя Атуана де Сент-Екзюпері
( Виступ учнів за випереджувальним завданням)
3. Слово вчителя
- Казка-притча «Маленький принц» була написана Екзюпері під час його перебування у вимушеній еміграції в США, звідки письменник рвався на фронт. Книжку замовило 1942 року видавництво як різдвяну історію для дітей. Опублікували ж її 1943 року, незадовго до загибелі письменника. Ця поетична казка – про мужність і просту мудрість дитячої душі, такі важливі «недитячі» поняття, як життя і смерть, любов і відповідальність, дружба і вірність. Прикметно, що малюнки до книги зроблені автором, і вони не менш цікаві, ніж сама книга. Важливо, що це не просто ілюстрації, а органічна частина твору: сам автор і герої казкк весь час посилаються на малюнки і навіть сперечаються щодо них.
Книгу присвячено Леонові Верту, другу Екзюпері.
4. Робота над текстом казки (Присвята, I-IVрозділи)
· Який висновок робить автор у присвяті стосовно світу дорослих та світу дітей?
· Що розповідає автор про себе?
· Які почуття сповнюють льотчика?
· Що попросив хлопчик намалювати?
· Які перші «прописні істини» озвучив хлопчик? Процитуйте їх та поясніть.( «Якщо йти все вперед та вперед, далеко не зайдеш…»; «Дорослі дуже люблять цифри»; «Діти повинні бути поблажливими до дорослих»; « Ми ті, хто розуміє, що таке життя, - ми, звичайно, сміємося над номерами і цифрами!»)
· Як би ви охарактеризували настрій вже прочитаних розділів?
· Як ви думаєте, чому місцем їх зустрічі була саме пустеля?
5. Бесіда-узагальнення
· Як ви вважаєте, чому саме дитина постає в центрі казки? Хто їй протистоїть?
· Протистояння «дорослі – діти» подано за віковими категоріями? Чи конкретних людей автор мав на увазі?
V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
1. Складання схеми-таблиці «Дорослі-діти»
Дорослі – діти
Дорослі | Діти |
Цінності: гроші, влада, кар’єра, честолюбство… Відчуття: задоволення | Цінності: дружба, краса, чесність, сумління… Відчуття: журба |
2. Рефлексія
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Повторити значення термінів притча, алегорія, казка, афоризм.
2. Прочитати казку «Маленький принц»; за бажанням намалювати ілюстрації
Додаток до уроку
Антуан де Сент Екзюпері відео презентація