Тема. Мацуо Басьо. Хоку. Одухотворення природи — характерна ознака японської культури


Classes: 

Only pupils of the school and these classes have access to the course.



Тема. Мацуо Басьо. Хоку. Одухотворення природи — характернаознака японської культури

Lection Lections of (0)
Task Tasks of (0)



Course structure

Part 1. Тема. Мацуо Басьо. Хоку. Одухотворення природи — характерна ознака японської культури


Тема. Мацуо Басьо. Хоку. Одухотворення природи — характернаознака японської культуриМета: ознайомити з життям і творчістю славетного японського поета; допомогти учням зрозуміти особливості хоку, їх зміст,засоби вираження; розвивати навички читання хоку, їх аналізу; виховувати любов до природи, до людини, прагненнядо самопізнання та самовдосконалення, естетичні смаки.Обладнання: портрет письменника, збірка його творів, ілюстрації до них.Теорія літератури: хоку, його характерні ознаки.Хід урокуI. Мотивація навчальної діяльності школярів— Японська поезія — хоку, з якою ми сьогодні ознайомимося, така ж незвичайна, як і вся культура. Складається вірш усього з трьох рядків без рим,та й зміст, на перший погляд, не зовсім зрозумілий. Але за удаваною простотоюкриється складне плетиво асоціацій, натяків, символів. Один із західних літературознавців, Р. Блайс, порівняв поезію Мацуо Басьо з «напіввідчиненимидверима». Спробуємо побачити й зрозуміти, що ховається за ними!II. Оголошення теми й мети урокуIII. Актуалізація опорних знаньЕвристична бесідаЯкі речі японського виробництва ви маєте вдома? Як би ви їх охарактеризували (за роботою, за дизайном — зовнішнім виглядом)?Що в статті підручника було новим для вас, про що ми не згадували минулого уроку? Які риси характеру притаманні, на вашу думку, японцям?IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу1. Слово вчителя— Уявіть собі людину, наставника, який мав одночасно понад дві тисячіучнів і написав близько двох тисяч віршів. У 28 років він став відомим поетом,постригся в ченці й вирушив у далеку мандрівку. Він міг би стати багатим, алене вдовольнився плащем мандрівника, торбиною з нехитрим харчем і флейтоюта записниками, хатинкою з бананового листя. Це — Мацуо Басьо. Басьо —псевдонім поета, який означає «бананова пальма», «бананове дерево» або «бананова хижа».До віршів у японців особливе ставлення. В них висловлюють свої думки,почуття. Вірші в Японії можна побачити скрізь: на серветках і рушниках, наширмах і на стінах, на посуді й на аркушиках, прикріплених до дзвіночків білявхідних дверей. З давнини прийшла традиція кожного січня влаштовувати поетичні змагання: десятки тисяч японців читають вірші. Найкращі виконавцівиступають на урочистій церемонії в присутності імператора. Однією з улюблених форм поезії сучасних японців є хоку. Кожен японець знає кілька десятківхоку, і найчастіше це — твори Мацуо Басьо.2. Виразне читання хоку вчителем3. Обмін враженнями про прочитанеЗапис до літературознавчих словничківХоку — жанр японської лірики, що складається з трьох рядків без рими.В оригіналі в першому і третьому рядках вірша обов’язково буде по 5 складів, а в другому — сім. У перекладі така формула може й не зберегтися.4. Актуальна бесідаЯким темам присвячені хоку М. Басьо? (Природа, стосунки людини і природи, різні прояви життя)Чому переклад одного й того самого хоку різними перекладачами так відрізняється? (Тому що японська мова багатозначна й особлива, складаєтьсяз ієрогліфів-слів.)Яке хоку вам найбільше сподобалося? Чому?5. Завдання з елементами пошуково-дослідницької роботи— На початку ХХ ст. французький учений Андре Бельсер писав: «Жоденнарод не надавав такого значення дивовижній красі природи і не спостерігав занею так уважно й зблизька, як японці; і жоден народ не насолоджувався більше за японців мовчазною принадою мрії і самозосередження на своїх думках».Саме тому віками вироблялися правила складання хоку й використанняв них певної лексики. Були так звані «сезонні слова», які свідчили про конкретну пору року й не могли використовуватися для опису інших сезонів.Сезонні словаа) Визначте за «сезонними словами», якій порі року (де це можливо) присвячене хоку.б) Доведіть, що йдеться саме про японську національну поезію (за словами «сакура», «лотос», «Фудзіяма», «камелія», «садіння рисової розсади» й под.).в) З’ясуйте, яке хоку утверджує бажання автора удосконалити світ, зробитийого кращим. («Росинки крап-крап»)V. Закріплення знань, умінь та навичокАсоціативний диктантВипишіть ті слова, які можуть характеризувати хоку: лаконічність (стислість), жартівливість,простота, метафоричність, різна кількість рядків,постійна кількість рядків, «сезонні слова», конкретність, увага до деталей, узагальненість, абстрактність висловлювання, протиставлення, багатоепітетів, мало епітетів, багато порівнянь, мало порівнянь.Знайдіть «третє зайве».Сумо, дзю-до, самбо (самооборона, виникла в СРСР);М. Басьо, І. Такубоку, К. Хокусай (художник);Сакура, яблуня, хризантема (не є символом Японії).VI. Домашнє завданняВивчити напам’ять 3–4 хоку, уміти їх аналізувати; зробити ілюстрації.VII. Підбиття підсумків урокуІнтерактивна вправа «Мікрофон»Учням пропонується закінчити одне з речень:«Я зрозумів (зрозуміла)…»;«Я вражений (вражена)…»;«Мені здається, що хоку…».

Lection Lections of (0)
Task Tasks of (0)