Література ХХ - ХХІ ст. У пошуках себе і високого польоту / Тема: Антуан де Сент Екзюпері (1900-1944рр.) «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча

Тема: Антуан де Сент Екзюпері (1900-1944рр.) «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча

зацікавити біографією та творчістю А. де Сент-Екзюпері, розкрити особливості його світогляду, ознайомити учнів з історією створення казки «Маленький принц»; засвоїти нові літературознавчі терміни; розпочати роботу над читанням та аналізом твору

Урок № 60

Тема: Антуан де Сент Екзюпері (1900-1944рр.)  «Маленький принц» - філософська алегорична казка-притча

Мета:

·        навчальна: зацікавити біографією та творчістю А. де Сент-Екзюпері, розкрити особливості його світогляду, ознайомити учнів з історією створення казки «Маленький принц»; засвоїти нові літературознавчі терміни; розпочати роботу над читанням та аналізом твору;

·        розвивальна: розвивати вміння зіставляти, аналізувати прочитане, аргументувати відповідь, розвивати комунікативні властивості мовлення (точність, експресивність, виразність думки);

·        виховна: виховувати повагу до книги, активізувати читацький інтерес учнів; виховувати активне ставлення до життя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань та формування на їх основі вмінь і навичок.

Обладнання: портрет А. де Сент-Екзюпері; виставка книг письменника (різні видання); відеофільм із зображенням Землі з високого польоту; аудіо запис «Зоряна симфонія»; мультимедійний матеріал для презентації «Життя  та смерть Екзюпері»

                                                       Найскладніший політ – це політ над собою…

                                                                                                А. де Сент-Екзюпері

Хід уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Аналіз помилок, допущених під час написання контрольної роботи

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.

 МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

( Прослуховування аудіо запису «Зоряна симфонія». Демонстрування відеофільму із зображенням Землі з висоти польоту)

Слово вчителя.

-            «Як сумно жити!.. Так сумно,що у мене з’являється бажання бігти, летіти хтозна-куди, та головне – від самого себе і стати іншим… Мені так потрібно бути вільним. Я люблю політ і ризик. Але говорити про це – марна справа. Ви не можете уявити собі тієї миті.

   Коли більше не боїшся ні аварії, ні туману, ні високих гір під тобою. Мотор може відмовити – нехай! Ти впевнений, що з тобою нічого не трапиться. Я люблю політ… Але люблю вдень, а вночі мені дуже самотньо й шкода самого себе. Після польоту в серці глибокий щем, який так і не змогла вилікувати висота…»

   Сьогодні ми спробуємо відчути політ разом з автором цих слів – Антуаном де Сент-Екзюпері – і поглянути на своє та його життя з позиції вічності.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1.     Робота з епіграфом уроку

2.     Огляд життя Атуана де Сент-Екзюпері

( Виступ учнів за випереджувальним завданням)

3.     Слово вчителя

-           Казка-притча «Маленький принц» була написана Екзюпері під час його перебування у вимушеній еміграції в США,  звідки письменник рвався на фронт. Книжку замовило 1942 року видавництво як різдвяну історію для дітей. Опублікували ж її 1943 року, незадовго до загибелі письменника. Ця поетична казка – про мужність і просту мудрість дитячої душі, такі важливі «недитячі» поняття, як життя і смерть, любов і відповідальність, дружба і вірність. Прикметно, що малюнки до книги зроблені автором, і вони не менш цікаві, ніж сама книга. Важливо, що це не просто ілюстрації, а органічна частина твору: сам автор і герої казкк весь час посилаються на малюнки і навіть сперечаються щодо них.

          Книгу присвячено Леонові Верту, другу Екзюпері.

4.     Робота над текстом казки (Присвята, I-IVрозділи)

·        Який висновок робить автор у присвяті стосовно світу дорослих та світу дітей?

·        Що розповідає автор про себе?

·        Які почуття сповнюють льотчика?

·        Що попросив хлопчик намалювати?

·        Які перші «прописні істини» озвучив хлопчик? Процитуйте їх та поясніть.( «Якщо йти все вперед та вперед, далеко не зайдеш…»; «Дорослі дуже люблять цифри»; «Діти повинні бути поблажливими до дорослих»; « Ми ті, хто розуміє, що таке життя, -  ми, звичайно, сміємося над номерами і цифрами!»)

·        Як би ви охарактеризували настрій вже прочитаних розділів?

·        Як ви думаєте, чому місцем їх зустрічі була саме пустеля?

5.     Бесіда-узагальнення

·        Як ви вважаєте, чому саме дитина постає в центрі казки? Хто їй протистоїть?

·        Протистояння «дорослі – діти» подано за віковими категоріями? Чи конкретних людей автор мав на увазі?

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

              1. Складання схеми-таблиці «Дорослі-діти»

                                                  Дорослі – діти

Дорослі

Діти

Цінності: гроші, влада, кар’єра, честолюбство…

Відчуття: задоволення

Цінності:  дружба, краса, чесність, сумління…

Відчуття: журба


2. Рефлексія

 VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.     Повторити значення термінів притча, алегорія, казка, афоризм.

2.     Прочитати казку «Маленький принц»; за бажанням намалювати ілюстрації   

Додаток до уроку

Антуан де Сент  Екзюпері відео презентація

Відео із зображенням Землі