Використання картин, ілюстрацій як засіб мовленнєвого розвитку


Особливу роль картинки у розвитку дитини і в розвитку мовлення дітей дошкільного віку відводила Є.І. Тихеева. Вона описала що картин як фактору розумового розвитку дитини має бути відведено почесне місце з перших років його життя. Ми знаємо, яке величезне значення мають досвід і особисте спостереження дитини для розвитку його і розумовим здібностям й мови. Картини розсовують полі безпосереднього спостереження. Образи, уявлення, ними звані, звичайно, менш яскраві, ніж ті, які дає реальне життя, але у всякому разі вони незрівнянно більш яскраві і визначені, ніж образи, звані голим словом. Бачити життя в усіх його проявах власними очима немає ніякої можливості. Тому-то картини так коштовні і значення їх так велике. Розгляд картини в ранньому дитинстві переслідує тронну мету: 
1) Вправа здібності до спостереження; 
2) Заохочення супутніх спостереження інтелектуальних процесів (мислення, уяви, логічного судження). 
3) Розвиток мови дитини. 
Більшість сприйнять дитини стає його надбанням, пройшовши через його моторну сферу, його діяльність. Одні лише картини спеціально призначені для того, щоб заохочувати розвиток спокійного, немоторних споглядання. 
Велика радість, яку доставляють дитині, починання з другого року, картинки, доводить, що поряд з сенсорно-моторних способом сприйняття в нього проявляються вже початки функцій вищої форми - чисто споглядальної. Розвивати здатність розглядати картинку, розбиратися за участю мови в її подробицях - основна мета при заняттях з дітьми дошкільного віку. Занять з дітьми по картинках належить методиці розвитку мови дітей головне місце. Свої переживання дитина охоче втілює в мову. Ця потреба є посібником для розвитку її мови. Мовчазна розглядання картини становить виняток. Розглядаючи картинку, маленька дитина весь час говорить. Педагог повинен підтримувати цей дитячий розмову, повинен сам говорити з дітьми, шляхом навідних запитань керувати їх увагою і мовою. 
При виборі картин з метою збагачення уявлень, понять і розвитку мови слід дотримуватися суворої поступовість, переходячи від доступних, простих сюжетів до більш складним і сюжетним. За своїм змістом картина повинна відповідати віку дітей та рівня їх розвитку, але вона досягає свого призначення тільки тоді, коли надає простір для розширення їх розумового кругозору і для збільшення запасу слів. Діти виявляють виняткову любов до картин: вони нагадують їм бачене, ними особисто пережите, збуджують їх уяву. Цією любов'ю слід широко користуватися для розвитку спостережливості, ясності мислення і мови дітей. Зміст картин поступово ускладнюється: Деям дошкільнятам від одного до трьох років, ми пропонуємо картини із зображенням одного добре їм відомого предмета (собаки, кішки, яблука і т.п.). Трьохлітка можна запропонувати два - три предмети в логічному співвідношенні. Для дітей 6-7 років на картинах можуть бути представлені складні ситуації. Для них картини є не лише засобом для закріплення уявлень про знайомих предметах і явищах, але і для ознайомлення з новими, здобутими шляхом життєвих спостережень. 
Ведучи з дітьми заняття по картинках, слід керуватися такими основними положеннями. 
1. Картина повинна бути графічно грамотної й не однієї зі своїх деталей не спотворювати дійсності. 
2. Своїм змістом картина повинна психологічно відповідати віку дитини, а тому картини повинні пропонуватися дітям у відповідній послідовності
3. Розгляд картини може тривати лише до тих пір, поки дитина проявляє інтерес і увага. 
4. Число картин, що вводяться в дитяче життя, має бути педагогічно обгрунтовано. 
5. Виховання спостережливості і свідомого споглядання аж ніяк не повинно обмежуватися використанням одних картин. 
6. Заняття за картинами досягають всіх пов'язаних з ними цілей тільки при активному користуванні вихователем і дітьми мовного спілкування. 
7. Картина, показується дітям, виставляється на дошці або мольберті проти світла. Діти сідають проти неї півколом. Для показу необхідна спеціальна поличка. Показувати пальцем не дозволяється. 
8. Беручи участь у грі чи занятті, педагог своїм прикладом, показом стимулює дітей до бажаних мовним реакцій. 
Види роботи за картинами численні. Одна і та ж картина може служити матеріалом для низки найрізноманітніших видів занять. Не набридати одними і тими ж враженнями та зразками - одне з педагогічно правил. Треба прагнути, щоб розглядаються картини сприяли розвитку в дітях естетичного почуття. 
Дитячий сад повинен подбати про те, щоб у нього був підбір картин, що може задовольняти всі запити поточної роботи. Крім картин, призначених для вивішування на стіні, дожжен бути підбір картин, класифікованих за темами, призначення яких - служити матеріалом для проведення певних методичних занять. Для цих цілей можуть служити листівки, картинки, вирізані з прийшли в непридатність книжок, журналів, навіть газет, і наклеєні на картон, монтовані з частин плакатів. Виховательки володіють графічної грамотністю, можуть простенькі, нескладні картинки малювати самі. Заради зручності користування картинами треба грунтовно подумати техніку їх зберігання. Для кожної теми має бути своє місце: конверт, ящик, місце в шафі і т.п. Тільки в тому випадку педагог зможе в будь-який момент знайти потрібну картину. Зміст картин, розміщення повідомлень у стіні зумовлено запитами поточної педагогічної роботи. Вимогами та умовами моменту, а тому вони повинні відповідно змінюватися. Діти люблять розглядати картини індивідуально, керуючись власним інтересами та вибором, а тому повинні бути картини і для вільного користування дітей. Зміст їх має бути по можливості різноманітно і доступно розумінню дітей. Картинки для вільного користування дітей викладаються у змінному порядку на визначений термін в місцях, звідки діти беруть на свій розсуд: у коробках і т.п. Велика увага повинна бути звернена на те, щоб і ці картинки сортувалися і зберігалися так, щоб користування ними не викликало у дітей ніяких труднощів. Картинки грають величезну значну роль у розвитку мовлення дітей, тому необхідно як можна ширше використовувати їх у практиці. 

Подобається