Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи.

Метапоглибити, систематизувати й узагальнити знання учнів про апостроф; удосконалити навички правильної вимови й написання слів з апострофом; розвивати логічне мислення, уяву, пам’ять, мовлення; виховувати повагу до старших, пошану до традицій наших предків.

 

 

Обладнаннякартки  завдання, текстовий роздатковий матеріал, таблиці.

 

 

Тип уроку: урок повторення та систематизації вивченого.

 

 

ЕпіграфЯ такий же, як знак розділовий,

                      І відомий шкільній дітворі.

                      Та в словах української мови

                      Я пишусь не внизу, а вгорі.

                      Спробуй лише написати ім’я –

                      Зразу стану потрібен і я.

                                              Д. Білоус 

 

 

Хід уроку

 

 

I. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

 

II. Повідомлення теми та мети уроку.

 

III. Опрацювання нового матеріалу.

 

Слово вчителя - Сьогодні ми помандруємо у країну Орфографію, містечко Апострофне. Тож тема нашого уроку - «Правила вживання апострофа. Тренувальні вправи.»

 

1.    Колективна робота

 

Завдання: прослухати  казку, яку прочитає вчитель.

 

Зникнення Апострофа

 

       У  тридев’ятому  царстві  є   незвичайна  країна  Фонетика  .Правлять  нею  три  сестри:  сувора  і  розумна   Орфографія, точна  Графіка  і   миловидна  та  співуча  Орфоепія .

    Якось  у  цій  країні сталася  надзвичайна  подія  - зник  Апостроф.  У Фонетиці  почався  страшний  безлад.  Графіка  та Орфографія  хапалися за голову,   бо люди  почали  неграмотно  писати.  Орфоепія потерпала  від неправильної  вимови.  Люди не могли  нормально  порозумітися!

        Треба  негайно  шукати  Апостроф. 

       До   пошуків   залучили   найкращі   сили.  І  ось що  з’ясували  слідчі.  Кома,  що  мешкала   у  сусідній  країні,  давно  заздрила   Апострофу,  оскільки  він   був  такий   же,  як і  вона,   але  за вжди  стояв   вище. Можливо,   це  її   рук  справа?

-Учні,   може,  ми  зможемо  допомогти   знайти  Апостроф,    якщо   з’ясуємо,   для  чого  він  вживається?

 

 

2.    Інтелектуальна розминка.

 

-         Що таке фонетика?

-         Що таке графіка?

-         Що таке орфографія?

-         Що таке орфоепія?

-         Після яких букв пишеться апостроф?

-         Від чого залежить уживання апострофа після р?

-         В яких випадках апостроф не ставиться?

 

 

3.    Слово вчителя.

 

Отже, учні, ви дізналися, що наш Апостроф заховали у Скелі твердих приголосних.

Щоб потрапити туди, нам слід подолати Трясовину фонетичної транскрипції і виконати ряд завдань, які нам пропонує Кома.

 

4.    Робота біля дошки і в зошитах.

 

а)    Завдання: подані слова записати в фонетичній транскрипції і визначити кількість букв і звуків.

   Любов’ю, б’ють, різьбяр, зв’язати, свято, морквяний, пів’яблука,                       від’їзд.

 

  б)   Творчий диктант.

 

Завдання:від поданих слів утворити і записати словосполучення прикметник + іменник.

Різдво, вечір; кров, слід; морква, сік; крупа, каша; жирафа, шия.

 

  вДиктант із таємницею.

 

Завдання: записати слова в дві колонки: в першу – з апострофом, у другу - без апострофа. Якщо слова записані правильно, то з перших літер згори до низу прочитаєте назву твору українського письменника.

Лук’ян, об’їзд, цвях, альянс, рясно, солов’ї, посвята, комп’ютер, ллють, ательє, об’єднання, тім’я, об’єкт, курйоз, свято.

 

г)     Фізкультхвилинка. «Жартівлива скринька».

 

- З чого починається день?

- Чим  закінчується  вечір, а  ранок  починається?

- Як з буряка зробити  бурю?

- Чого  багато  має  болото,менше озеро ,ще  менше  море ,а зовсім  не має річка?

 - Яке слово  об’єднує  33 букви?

-  Що  треба  зробити,  щоб морський  рак полетів?

 

д) Гра  «Відгадай  загадки».

 

Переправившись  через  Трясовину, ми  з  вами  опинилися  перед брамою, де  стоїть Кома. Кома сказала:

-         Я  відпущу  Апостроф  за умови, що  ви  відгадаєте мої  загадки.

 

Плету  хлівець на четверо овець, а п’ята окремо? Без  чого  людина не проживе  й п’яти хвилин Хто  в руки  не візьме , по голові б’є? Дуже  добру пам’ять  має,  хутко все запам’ятає, де почує  яку вість –слово в слово розповість.

 

е) Робота  з «дірявими  словами».

 

- Я  показуватиму вам  незвичайні  слова – «діряві».  Якщо у слові  пишеться  апостроф – підніміть руки вгору .(Учитель  показує картки   зі  словами ).

   Мавп…ячий, пів…ящика, під…єднати , м…ята, р…яска, моркв…яний,

Лук…янов, б…ється, пам…ять , дев …ять , здоров…я , п…ять ,св…ято.

 

є) «Лінгвістичний  волейбол»

 

 - Учні  передають  одне одному  маленький м’ячик,називаючи  при цьому

слова з відповідною  орфограмою.

-Яке  слово під час гри  найбільше  сподобалося ? Чому ?

 -Складіть  із цим словом речення.

 

  - Добре,  - сказала Кома .- Відпущу Апостроф ,але за  умови , що ви  будете

його вживати : і у вимові ,і на письмі.

 

ж) Словниковий диктант.

 

Здоров’я ,святковий ,торф’яний, черв’як  , солом’яний, бур’ян ,сузір’я,трав’я

ний ,матір’ю,духмяний ,під’їхати, подвір’я,роз’єднати ,круп’яний, зобов’язання ,цвях .тьмяний,присвята, зоря. п’явка ,верб’я.

 

IV.              Підсумок  уроку .

 

     Опитування  «Закінчіть  речення».

«На  уроці  я навчив (ла)ся…».

(Використовується інтерактивний метод «Мікрофон».)

   - Оцінювання.

 

V.                  Домашнє  завдання.

Подобається