Використання гендерного виховання на музичних заняттях, як частина морально-естетичного виховання хлопчиків і дівчаток у ДНЗ.


Гендерне виховання - це виховання мужності у хлопчиків і жіночності у дівчаток. Чому так важливо в наш час робити акцент у роботі з дітьми дошкільного віку на виховання таких простих понять, які тісно пов'язані з фізіологією? У сучасному світі стерлися чіткі розмежування між чоловіком і жінкою, особливо в побуті, в одязі, в видах професій, у спорті. Діти не бачать яскравого образу поведінки тільки чоловічого і тільки жіночого. Стаючи дорослими, вони не використовують статеворольові типи поведінки, чітко не усвідомлюють ролі чоловіка і дружини у шлюбі, і у зв'язку з цим статистика говорить про плачевні результати, половина шлюбів розлучаються. 

В Базовому компоненті дошкільної освіти (нова редакція), в освітній лінії «Особистість дитини», в підрозділі соціально-комунікативна компетентність, наголошується, що дитина має бути обізнана із різними соціальними ролями людей (жінки, чоловіки, дівчатка, хлопчики, тощо); з елементарними соціальними та морально-етичними нормами міжособистісних взаємин; уміння дотримуватись їх під час спілкування. Здатна взаємодіяти з людьми, які її оточують: узгоджувати свої дії, поведінку з іншими; усвідомлювати своє місце в соціальному середовищі; позитивно сприймати себе.

         Музичному керівнику всі види музичної діяльності: музичні заняття, розваги та свята  слід проводити враховуючи гендерні відмінності, формувати у дітей гендерну культуру. Відносини дівчат під час проведення музичних занять більш вибіркові, ігрові об’єднання більш стійкі. Їх уподобання настільки постійні, що можуть не змінюватись протягом 2-3 років. Але в старшому дошкільному віці формується інший тип відносин. Відносини стають більш емоційними за змістом (дівчатка вибирають собі пару  при розучуванні парних танців) Між самими дівчатками часто виникають конфлікти, розбіжності їх хвилюють більш, ніж хлопців (хто краще співає, танцює). Відносини хлопчиків відрізняються від  відносин дівчат. Хлопчики віддають перевагу іграм та відносинам з однолітками своєї статі, їх об’єднання не такі стабільні, ніж у дівчат. Хлопчики і дівчата часто не бажають грати разом. Діти нерідко насторожені до іншої статі, особливо дівчата.

Музика - один із засобів формування статеворольової поведінки дітей. На музичних заняттях робота з гендерного виховання простежується в різних видах музичної діяльності.

Музично-ритмічні рухи.

У музично-ритмічних рухах присутній диференційований підхід: хлопчики розучують рухи, що вимагають чоловічої сили, спритності, стрімкості ("Танець прикордонників", "Матроський танець"); у дівчаток переважає плавність, м'якість рухів («Танок з квітами», «Танець сніжинок», «Маленька помічниця»). Підкреслити гендерні особливості на музичних заняттях допоможуть музичні ігри. Такі, як, наприклад, «Жуки і метелики», «Роботи і зірочки», «Пташки і автомобілі», де роль жуків, роботів і автомобілів відводиться хлопчикам, а роль метеликів, зірочок і пташок — дівчаткам. Передаючи музичні образи, рухи у хлопчиків повинні бути відповідними чіткими і важкими, а у дівчаток — ніжними, легкими, ніжними, плавними.

 

Танці.

Хлопчики запрошують дівчаток на танець. При розучуванні танців (вальс, полька, кадриль і т.д.), хлопчики оволодівають навичками ведучого партнера, дівчаткам робимо акцент на граціозність, витонченість, м'якість рухів.

 

Пісні та ігри.

Пісні та ігри про хлопчиків і дівчаток сприяють розвитку уявлень дитини про свою статеву належність і формуванню засобами музики позитивного прийняття своєї статі.

 

Рекомендації батькам стосовно гендерного виховання

 

{C}1.     {C}Прагніть до власної досконалості, щоб дитина, наслідуючи, перейняла тільки ваші кращі риси. Так як виховують не словом, а й ділом.

{C}4.     {C}Домовтеся між собою, як ви будете виховувати дитину і висуньте єдині вимоги до неї. Інакше дитина не зможе засвоїти, що можна, а що не можна - віна буде розриватися між вами, а це може призвести до неврозу або антисоціальної поведінки.

{C}7.

Нравится