Ми рівні - ми різні. Здоров"я людини та її особистість


Мета:

     ● допомогти учням з’ясувати принцип «Ми різні – ми рівні», осягнути багатство людських стосунків,

        визначитися у ставленні до самих себе;

     ● ознайомити учнів з поняттям про людину як індивіда та особистість;

     ● розкрити суть унікальності кожної людини;

     ● допомогти дітям відчути себе особистістю серед інших;

     ● довести, що право на життя є невід’ємним правом людини і нікому не дозволено позбавити її цього

        права;

     ● розвивати кругозір та пізнавальні інтереси учнів;

     ● формувати в учнів свідоме ставлення до здоров’я.

 

Основні поняття: особистість, Конвенції про права дитини.

 

Обладнання: ілюстративний матеріал, скринька нових слів, дитячі малюнки.

 

 

Хід заняття

 

I. Розминка

   Учитель: Зложіть мимоволі руки та подивіться один на одного. Чи схожі ви? Сядьте так, щоб вам було зручно, та ще раз подивіться один на одного. Навіть в таких простих рухах та діях ми – різні. Кожен з вас це зробив по-своєму, по-іншому, індивідуально. А чи є щось однакове між вами?

    Добір за ознаками

     Учитель: встаньте ті, хто нижчий за Сашка;

                       у кого волосся білявого кольору;

                       дівчатка тощо.

                       Хто любить поспати? Байдикувати? Красиво співає?

- Бачите, які ми різні, які ми рівні!

 

II. Вправа «Мікрофон»

     (Метод «Мікрофон» надає можливість кожному сказати щось швидко, по черзі, відповідаючи на запитання або висловлювати свою думку чи позицію. Право говорити має тільки той, у кого «символічний» мікрофон, інші учні не можуть говорити, викрикувати з місця. В якості «мікрофона» може виступати ручка, олівець або інший предмет, що переходить із рук в руки.

     Завдання учням: Назвати себе трьома іменниками, які визначають вашу приналежність до певної групи людей. Це може бути клас, гурток за інтересами, друзі, однодумці.

     Наприклад, я – учень, відмінник, людина.

-         Які почуття, думки викликав у вас цей перелік?

-         У чому наша подібність і відмінність?

-         Що у ваших відповідях спільного?

     Учитель: Отже, у нас багато спільного і відмінного. Але нас усіх об’єднує те, що ми всі – люди, що маємо одну на всіх Землю і нам слід жити так, щоб зберегти мир, спокій, навколишнє середовище.

     Але, хоча ми і схожі один на одного тим, що всі ми – люди, і маємо однакові права, ми – різні. У кожного свій неповторний характер, свої думки, почуття, здібності. У світі немає двох однакових людей. Подивіться на свої долоньки. На них – тоненький малюнок з ліній. У кожної людини він свій, неповторний. Природа немовби стверджує, що кожен з вас – диво, яке ніколи не повторюється. Ми в цьому зараз переконаємося.

 

III. Гра «Твоя візитка»

      (Кожен учень каже про себе два-три речення. Називає рису, яка, на його думку, притаманна лише йому. Вчитель починає з себе. Наприклад: «Я дуже люблю морозиво та квіти рожевого кольору».)

     Учитель: Бачите, ви всі маєте різні захоплення, смак.                       

     Ми всі рівні у правах, але ми самі різні та неповторні особистості. (Діти кладуть до скриньки  табличку «Особистість – людина зі своїми почуттями, здібностями, характером»).

-         Як цей висновок можна сформулювати? (Усі різні – усі рівні)

Висновок:

       Ми всі люди. Всі ми різні. Кожен із нас – неповторна особистість. Але маємо рівні права на життя і щастя, здоровий розвиток.

Учитель: Головне право кожної людини – право на життя. І маленька людина – дитина – теж має це право. Право на життя є найголовнішим правом для кожної людини. Ніхто нікого не може позбавити життя. Держава повинна піклуватися про те, щоб люди відчували себе в безпеці та були впевненні, що ніхто не може їх безкарно позбавити життя. Зараз нам здається очевидним, що кожна людина має право на життя. Проте були часи в стародавній Спарті, коли калік і старих скидали зі скелі і ніхто не ніс за це відповідальності. В наш час така практика немислима.

     Держава зобов’язана забезпечити якнайкращий розвиток дітей. Що означає – мати право на розвиток? Це значить, що дорослі повинні потурбуватися про те, щоб діти росли здоровими, красивими і розвиненими. Кожна дитина повинна мати гарантовану лікарську допомогу, повинна бути щеплена проти різних інфекційних хвороб. Сто років тому вмирали від туберкульозу тисячі дітей. Зараз ця хвороба переможена. Знайшли вакцину, якою щеплюють дітей, щоб захистити їх від цього та інших захворювань. Забезпечення дітей безкоштовними щепленнями є проявом турботи держави про здоров’я і розвиток дітей.

 

- Що таке СНІД? Що ви знаєте про СНІД?

   З повітрям, пилом, водою, їжею, з немитих рук до організму кожного з вас можуть потрапити хвороботворні бактерії і віруси. Деякі з них знаходяться в організмі досить довго і викликають захворювання. Це пояснюється ось чим. В організмі людини є такі собі маленькі гномики – силачі. Вчені називають їх лімфоцитами. Ці гномики захищають організм від дії хвороботворних бактерій і вірусів. А коли ви перемерзли, перенервували чи ваш організм ослаб з якихось інших причин, у гномиків-силачів теж зменшуються сили. І тоді в наступ ідуть хвороботворні бактерії і віруси. Починається захворювання. Якщо до організму потрапляє вірус імунодефіциту людини (ВІЛ) – дуже поганий і страшний вірус, він поступово вбиває всіх гномиків-силачів, і людський організм залишається без їхнього захисту. За таких умов людина стає беззахисною перед дією будь-яких збудників захворювань і відразу захворює. Передусім інфекційні хвороби вражають легені, органи травлення, шкіру, нервову систему та ін. ВІЛ – перший крок до Сніду (синдрому набутого імунодефіциту).

     Страшна небезпека СНІДу полягає в тому, що кінцевим результатом цієї хвороби є смерть.13 млн дітей у світі стали сиротами через СНІД, 8500 дітей і молодих людей щорічно заражаються СНІДом. В Україні офіційно зареєстровано з 1987 року понад 400 тис. ВІЛ-інфікованих, у тому числі 5303 дитини! Ліків проти СНІДу поки що немає, тому виключне значення мають запобіжні заходи. Збудник СНІДу може потрапити до організму дитини з молоком матері у тому разі, якщо ця хвороба є у когось із батьків, а також через шприці та інші медичні інструменти, не піддані стерилізації. Профілактикою проти зараження дітей ВІЛ є використання разових шприців та обов’язкова стерилізація медичних інструментів.

-         Що роблять в організмі гномики-силачі?

-         Як діє збудник СНІДу ВІЛ – поганий вірус?

-          У чому полягає профілактика СНІДу?

 

     Учитель: Кожен потребує, щоб хтось піклувався про нього – це право, яке ми всі маємо. Якщо дитина хвора, їй повинно бути забезпечене гідне життя. Їй мусять бути досяжні всі радощі, все хороше, що є у здорових дітей. І ось держави – члени ООН – дали слово постаратися вилікувати таких дітей, допомогти їх батькам знайти потрібні ліки і лікарів. Коли хвороба невиліковна, держава виділяє гроші на спецшколи, де сліпих навчають читати, глухонімих – говорити. Діти, у яких не діють ноги, одержують спеціальну коляску, щоб світ дитини не обмежувався будинком. Щоб дитина могла гуляти, вчитися, спілкуватися з іншими дітьми, навіть займатися спортом.

 

У ст..27 Конвенції про права дитини записано:

     «Дитина повинна користуватися особливим захистом і їй повинні бути надані всі можливості та умови для фізичного, психічного, морального, духовного і соціального розвитку». («Захищайте нас, щоб ми могли жити і рости гідно і вільно»)

     Кожна країна, говориться в Конвенції, повинна піклуватися про новонароджених, допомагати їх мамам, будувати лікарні й поліклініки.

 

IV. Рольова гра в групах.

      Учитель: Уявіть собі, що всі ви учасники важливого космічного проекту. На Землю прийшли сигнали з космосу, які підтвердили існування на його просторах розумного життя. ООН вирішила послати космічні кораблі в різних напрямках, звідкіля надійшли сигнали. Ці кораблі будуть нести інформацію про Землю. Кожна група повинна вибрати, щоб таке вони послали, що змогло б розповісти розумним істотам на інших планетах про людей. Цей вибір повинен допомогти інопланетянам зрозуміти, що люди планети Земля мають як загальні риси так і відмінні. У посланні також потрібно показати, що є найбільш важливим: наші відмінності в обрядах, одязі, мові, стані чи наші загальні риси?

 

V.  Перевірка засвоєного. Тест.

 

  1. Усі люди народжуються вільними і рівними. Знайди фразу, яка краще за інші виражає ідею рівності:

а) Думати однаково.

б) Одягатися як інші.

в) Поважати думку іншого.

г) Мати однакові можливості і права.

2.  Що буде, якщо люди будуть рівні абсолютно в усьому:

     а) Усі стануть щасливими.

     б) Світ здається нудним.

     в) Не буде голоду й жебрацтва.

 

VI. Робота з дитячими малюнками

      (Учні заздалегідь намалювали на аркуші щось про себе: свої бажання, захоплення, заняття тощо. За малюнком «Це я» вчитель розповідає про дитину, а клас відгадує, хто це.)

    

     Кожна людина, кожна дитина, - це окреме «Я». Кожна людина – неповторна на цій землі, вона є великою цінністю.

-         Чи хотіли б ви зазирнути до «чарівної скриньки» і побачити найціннішу, найважливішу людину? (Ця скринька – із дзеркальцем усередині).

Діти почергово зазирають до скриньки, сміються, розгадавши її таємницю. Бо кожен побачив своє відображення. 

Нравится