Конспект уроку української мови в 6 класі «Види речень за метою висловлювання: розповiднi, питальнi, окличнi »


Мета:

 -поглибити знання учнів про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням;

- удосконалювати вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, правильно їх iнтонувати, вживати розділові знаки;

- розвивати вміння побудови речень, різних за метою висловлювання; розвивати та корегувати емоційну сферу, спостережливість, увагу та культуру усного мовлення;

- виховувати естетичне сприймання природи, екологічні почуття, прагнення берегти охороняти природу.

 

Обладнання: картки з завданнями для групової та парної роботи, презентація, відео,,, сонечка,,., ,, хмаринки,сюжетні малюнки.

 

Тип  уроку: вдосконалення знань, умінь і навичок учнів

                                                        

                                                                     Хід  уроку

І. Загальнокорегуючий етап

 1. Нервово-психологічна  підготовка                                    (слайд 1)

Нумо, діти, підведіться !

Всі приємно посміхніться!

Продзвенів уже дзвінок,

Починаємо урок!

 

Релаксаційна вправа (створення сприятливої атмосфери)   

     Сонце  зігріває  світ і дає  йому життя, а нам гарний настрій. Щоб наш урок пройшов добре, треба щоб у вас був гарний настрій.

Покажіть на сонечках свій настрій, зробіть його усміхненим, з добрими очима.                                  Діти малюють сонечку усмішку

На початок хочу,

На початок хочу

Побажати вам цікавого уроку,

Щоб було всім легко працювати

І хотілося відповідати.

А уміння міркувати

Допоможе вам “дванадцять”

заробляти.

                                              .

 2.Організація  класу.

ІІ .Основний етап

 1.Перевірка домашнього завдання ( списати текст, розставляючи розд. знаки)

 - З чого складається наше мовлення? (З речень)

 

 

2. Повідомлення  теми і завдань уроку                                     

Сьогодні на уроці ми поглибимо знання учнів про види речень за метою висловлювання та емоційним забарвленням; будемо удосконалювати вміння розпізнавати види речень за метою висловлювання, правильно їх iнтонувати, вживати розділові знаки.

 

 Відео – Види речень за метою висловлювання                      (слайд 2 )

 

- А що таке речення? (Група слів, що виражає закінчену думку).

  

Число

                                       Класна робота                                ( слайд 3 )

Види речень за метою висловлювання

3.Закріплення  та  осмислення  знань

 

1) Бліц - опитування

- Які бувають речення за метою висловлювання?

Розповідне                                       Питальне                                   Окличне                                                

у реченні про когось або про щось розповідають .

у реченні про когось або про щось запитують   ?           

у реченні висловлюються  різні почуття: радість, захоплення, співчуття (до когось), незадоволення, гніву, сорому,гордості, любові та  ін.   !

 

2)  Подай сигнал ,. Якщо так – мовчимо, а якщо ні – подаємо сигнал.

- У  розповідному реченні про когось або про щось розповідається    Так..                         

- У кінці окличного речення ми ставимо    крапку                                   Ні.                                                        

- У питальному реченні висловлюються різні почуття: радість, захоплення, співчуття (до когось), незадоволення, гніву, сорому,гордості, любові та  ін. 

                                                                                                                      Ні.

- У кінці розповідного речення ми ставимо крапку                                Так.                                                         

-  У окличному  реченні про когось запитують                                       Ні.                                                               

-  У кінці питального  речення ми ставимо знак питання                    Так.                                             

 

3) Створення проблемної ситуації                                                ( слайд 4 )

- Як ви вважаєте, чи все у листі  правильно?

 

  Вправа ,, Редактори,, - 1 учень пише на дошці

                                                      Оленко

     Я чула, що у нашому Миколаївському  зоопарку народися тигренята Уявляєш Я так хочу на них подивитись  Сходимо завтра після уроків  Зателефонуй мені

     У нашому листі від Наталки немає розділових знаків. Така помилка, пов’язана з порушенням правил пунктуацiї, називається пунктуацiйною. 

      Пунктуацiйнi помилки найчастiше трапляються у таких випадках, як: пропуск роздiлового знака; замiна одного роздiлового знака iншим; наявнiсть зайвого роздiлового знака.

      Щоб не допускати пунктуацiйних помилок, потрiбно знати вiдповiднi правила, а також правильно читати й iнтонувати речення.

- Робота в зошитах

 

4)     ,,Пошуковці,,   робота в групах

 Прочитати текст, знайти окличне речення .

      1.Людина і природа невіддільні одне від одного, тісно взаємопов’язані. 2.Людина – частина природи .  3.Досить часто ми недбало ставимося до природи, забруднюємо річки та озера, залишаємо по собі сміття у лісі та в полі. 4. Від цього вона хворіє. 5. Природу треба берегти! 

 

    1. Взимку пташкам холодно і голодно. 2. Кожний може влаштувати в себе на подвір’ї біля вікна їдальню для пташок.  3. Годування для них просте: крихти хліба, насіння. 4. Для синичок це – несолоне сальце. 5. Турбуйтеся про пташок зимою!

·        Списати, підкреслити окличне речення.

 

5) Вправа ,, Дослідники ,,                                                                 (слайд 5)

 

Дослідження-перетворення.

-А чи можна із розповідного речення утворити питальне або окличне ? Чи навпаки?

Дослідіть, яким чином це відбувається:

                                               Я слухаю голос природи – 1 група

Учні відвідали  дельфінарій – 2 група

Подані розповідні речення переробіть так, щоб вони були питальними, потім – окличними. Запишіть в зошити.

Прочитайте виразно речення.

— Яка мета першого речення?

— З якою інтонацією ви його читали? (Спокійно, в кінці речення голос знижується.)

— Яке це речення за метою висловлювання? (Розповідне)

— Яка мета другого речення? (Воно містить запитання.)

— Як правильно треба читати таке речення? (Голос треба підвищити на тому слові, на яке треба відповісти.)

— Яке це речення за метою висловлювання? (Питальне)

— Що виражає третє речення? (Спонукання до дії)

— Як читаємо таке речення? (З підвищеною силою голосу)

— Яке це речення за метою висловлювання? (Спонукальне, окличне)

Запис речень у зошити, підкреслити питальне речення

 

4) Фізкультхвилинка  -  вправи сидячи, гра,, Сонце, вода, земля,,                                                      

 

5) Світ прекрасний навколо тебе —

   сонце ясне і синє небо,

   птахи і звірі, гори і ріки —

   нехай він буде таким навіки!

   Нехай людина добро приносить,

   бо світ навколо любові просить.

А. Потапова

    Природа України – багата та різноманітна. Завдяки географічному положенню та кліматичним умовам у нас є просторі степи й густі ліси, лагідні моря й величні гори, бурхливі річки та спокійні озера, на просторах країни ростуть тисячі видів рослин та водиться величезна кількість тварин.

      Є багато чудових місць, які слід відвідати кожному українцю. І зараз ми дізнаємося про деякі з них.

  

Метод ,.Кубування,,

1.Що таке дельфінарій?                                                                (слайд 6)

 

2. Прийом ,,Одна хвилина,, Скільки  дельфінаріїв в  Україні? (слайди 7,8 )

 

 (  слайд( карта України)

3.  Хто такі дельфіни?

4. Чи вміють дельфіни танцювати і  співати ?                         (слайд 9)

 

5. Дельфіни вміють малювати картини?                                     (слайд 10 )

 

6. Які трюки виконують дельфіни?                                                (слайд 11)

 

 

    Щойно ми з вами відвідали дельфінарії міста Одеси  та  Трускавця.

    У виставі беруть участь  чорноморські дельфіни і  морські котики. З тваринами працюють тренери дельфінарію. Трюки морських тварин не залишать байдужими ні дітей, ні дорослих.

    Усім відвідувачам дельфінарію  надається можливість поспілкуватися з морськими тваринами, покататися на човні, який тягнуть дельфіни, сфотографуватися на пам'ять і навіть поплавати з дельфінами в спеціально пристосованих для цього вольєрах.

    В зимовий період передбачено проведення сеансів дельфінотерапії.

 

6) Робота в парах.

Скласти речення

 

Дельфіни –  морські тварини.

Вони дуже добрі та розумні.

Дельфіни  спілкуються між собою.

 

Вони  можуть танцювати, співати і малювати картини.

Вчені спостерігають за ними у дельфінаріях.

Вік дельфіна можна визначити по зубах. 

 

На морі дельфіни рятують життя людей.

Які ж вони чудові!

 

7) Робота в групах.    Графічний диктант.                                             (слайд 12)

 

- Визначити види речень за метою висловлювання, використовуючи    умовні позначки: розповідне речення – Р.; питальне – П?; окличне – О!

 

Цікаво знати :

      Акули бояться дельфінів?  Акули бояться дельфінів , оскільки останні здатні їх убити. Дельфін може запросто занурюватися у воду до 300 метрів. Як чудово плавають дельфіни! Скільки живуть ці морські тварини? Середня тривалість життя дельфінів складає 17 років, а в природі  до  50 років. У роті дельфінів близько 100 зубів ! Вони використовують зуби , щоб захоплювати здобич . Вся їжа проковтується цілком, вони не жують її . Скільки риби в день з'їдає дорослий дельфін ? Дорослий дельфін з'їдає близько 33 кг. риби в день.

- Від групи один учень записує відповідь на дошці.

Запишіть 1 речення, яке вам найбільше запам ‘яталося.

 

 Запитання:    -    Діти, а з якою метою створюються дельфінарії?

    Дельфінарії  створюються з метою утримання та збереження рідкісних тварин, їх дресирування, підвищення духовності та культури нашого народу.

 

7) ,,  Склади речення,, - в групах

      Складіть 2 розповідні речення до малюнка.  Запишіть у зошити.

                                          ( дод. Обмінятися картками)

 

8)   Жарт.   Прослухайте вірш

                                   

Чому Тимко подряпаний

--Чому це ти подряпаний?—

Юрко Тимка пита.

Тимко йому відказує:

--Та я ж купав кота.

--А я от не подряпаний,

Хоч не купав свого.

--Еге ж, ти не викручував

І не сушив його!

  

9)  Продовжіть міркування:

Природа – це …..,….,…,..,…

 

Повітря, земля і вода – це Природа.
Природа – це Я. І ви – це Природа.
Пустелі і гори, поля і ліси.
І ми – тільки частка цієї краси.

-         А зараз складіть окличні речення так, щоб вони починалися словами 

любіть,  бережіть, дбайте

 

ІІІ. Заключний етап

 1. Підсумок уроку

 

Ø Назвіть види речень за метою висловлювання . Наведiть приклади.

  Назвіть розділові знаки за їхніми характеристиками:

1)Фіксує кінець речення, а також передає питальну інформацію.(Знак питання)

2) Свідчить про закінчення думки в розповідних реченнях. (Крапка)

3) Ставиться в кінці речення і передає окличну інтонацію. (Знак оклику)

 

- У вас на столах сонечка і хмарки. Той,  хто старанно працював і добре зрозумів тему уроку, підніме сонечко. А той, хто теж старанно працював, але ще не зовсім добре засвоїв тему, підніме хмарку.

 

2. Домашнє завдання

Різнорівневе (за вибором)

І. Виписати з художньої літератури по 2 приклади на кожен вид речення.

ІІ. Придумати по 2 речення різні за метою висловлювання.

 3. Настанова на перерву.                                                                  (слайд 13)                                                                                                                                                      

 Ось уже луна дзвінок.

Закінчився наш урок.

За роботу по заслузі.

   Щиро дякую вам, друзі!

Нравится