Конспект інтегрованого уроку української мови і природознавства у 5 класі. Тема: Відмінність словосполучення від слова й речення. Головне й залежне слово в словосполученні. Карпатські гори. Тваринний

Мета:□ навчальна: закріпити та узагальнити знання учнів про словосполучення, його відмінності від слова й речення; удосконалювати уміння аналізувати словосполучення , разом із учителем визначати головне й залежне слово в словосполученні (практично, відповідаючи на запитання); складати з ними речення;□ розвивальна: розвивати логічне мислення, увагу, сприймання, уміння працювати парами, групами; збагачувати словниковий запас; □ корекційна : формувати практичні мовленнєві навички письма на базі доступних відомостей про словосполучення та речення; □ виховна: виховувати увагу до милозвучної української мови. Природознавство Мета: узагальнити знання учнів про характерні особливості Карпатських гір: географічне положення, клімат, рослинний і й тваринний світ, корисні копалини. Розвивати мислення, спостережливість, уяву, увагу, правильні уявлення про навколишній світ. Корегувати сприймання, усне й писемне мовлення. Виховувати любов до Батьківщини, до природи. Обладнання: Фізична карта України, відеофільми, предметні картинки, картки – завдання.Міжпредметні зв'язки: мова, література, математика.Тип уроку: узагальнення та систематизації знаньХІД УРОКУІ. Загальнокорекційний етап 1. Нервово-психологічна підготовкаВстаньте, діти, всі рівненько,Посміхніться всі гарненько.Посміхніться ви до мене, Посміхніться і до себе.Привітайтесь: ,, Добрий день!’’Девіз нашого уроку:Будем добре працювати, Щоб знання міцніші мати. 2.Організація класу.ІІ .Основний етап 1. Повідомлення теми і завдань урокуБліц – опитування: Сьогодні на уроці нам знадобляться знання з теми. ( Показ карток на дошці – Слово. Словосполучення. Речення)- Що таке слово? - Що таке словосполучення?- З яких слів складається словосполучення?- Як встановити зв'язок між словами у словосполученні?- Що таке речення? - Як відрізнити словосполучення від речення?Слово називає предмети, явища, ознаки, дії.Словосполучення — це два (чи більше) слів (самостійні частини мови), пов'язаних між собою граматично або за змістом. Одне з яких головне, а інші — залежні. Словосполучення порівняно зі словом повніше називає предмети, явища, ознаки, дії. Речення містить завершену думку, може складатися з одного слова, має граматичну основу – підмет і присудок: Словосполучення відрізняється від слова тим, що точніше, конкретніше називає предмети, дію, чи ознаку.Не є словосполученням:а) підмет і присудок: птахи полетіли; б) іменник з прийменником: у книзі; в) однорідні члени речення: дерева й кущі.2. Відео – Карпати Там озера, швидкі річки,Полонини, болота,Там ростуть стрункі смерічки,Мінеральна там вода.Там природа, наче казка,Відпочинок для усіх.Вас запрошую!Будь ласка,Побувати в диві цім!Прочитайте слово, позв’язуючи приклад Каркас – кас + пара – ра + ти2. Каліграфічна хвилинкаКк ар Карпати3.Закріплення та осмислення знань 1. Робота з картою- Що таке Карпати? Назва Карпатських гір підходить від слов'янського "харбат", тобто "хребет". 1) Знайдіть на карті Карпатські гори, поясніть, як це легко зробити.Українські Карпати - середні за висотою гори чи високі? Гра ,, Доповни словечко,, Утворені кількома гірськими … ( хребтами). А між ними розкинулися мальовничі .. ( долини).Клімат Карпат теплий і … ( вологий.) У Карпатах випадає найбільше опадів: дощів - .. ( навесні і влітку) , снігу - …(взимку) . Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє … ( повені) .Послухайте уважно: З гір тече безліч струмків і річок. Карпати - місце в Україні, де найбільше річок. Серед них Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Вони багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії. Запишіть назви річок, які протікають у Карпатах.Дністер, Тиса, Прут, Черемош – це слова чи словосполучення?Як пишуться назви річок? ( Перевірка – слайди)  Колективна робота– запис на дошціІз пропонованими словами утворіть словосполучення; запишіть їх. Визначте головне і залежне слово (з допомогою запитань) (Український) Карпати, ( середній) гори, ( мальовничий ) долини, (зелений) ліси, ( сильний) дощ, потоки ( вода), ( сильний) повені, ( швидкий) річки, ( гірський) луки. Гірські луки – ЦЕ? (полонини) Назвіть словосполучення, що утворилося з двох іменників.Хвилинка – цікавинка. Карпати - місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено саме в Карпатах. Тому їх і називають "лісистими" і "зеленими". Рослинність в горах змінюється від підніжжя до вершини.  Робота в парах - малюнки на дошціЗаписати слова – назви рослин, які ростуть у Карпатах. Біля підніжжя Карпатських гір росте листяний ліс, в якому є дуби, граби, буки, липи, клени, ясени, вільха. Вище росте мішаний ліс. В ньому вже з'являються і хвойні дерева: ялиці, смереки. Тут можна зустріти кущі малини, ожини, шипшини, ліщини, багато грибів. Ще вище -ліс стає хвойним. У ньому ростуть смереки, ялиці, модрини. - Назвіть рослини Карпат. - малюнки Відгадайте загадки і дізнайтеся, які тварини живуть у Карпатах.1.Руда птичница В курник прийшла, Всіх курей перечитала І з собою забрала. (Лисиця)2. Що за звір, Скажіть, братці,Може сам у себе забратися?(Норка)3. Вперевалку звір іде По малину й мед. Любить солодке він дуже. А коли приходить осінь, Лізе в яму до весни, Де він спить і бачить сни. (Ведмідь)4. Сірий, страшний і зубастий Викликав переполох. Всі звірята розбіглися. Налякав тих звірят...(Вовк)5. Шерсть як шовк у кицьки,А на вухах кисті.Тільки навряд чи скажеш «брись»,Серйозніше кицьки… (Рись)6.Хто з високих товстих сосен У дітлахів шишку кинув, А в кущі через пеньок Промайнув, як вогник? ( Білка)7. Він ікластий і сердитий,Дуже любить землю рити.Жолуді весь час шукаєЙ малюків смугастих має.(Кабан)А тепер ми пограємо в гру ,, Ланцюжок’’ . Я показую картинку1 2 3слово словосполучення реченняПерший учень називає тварину, другий складає словосполучення, третій учень складає речення.ВІДЕО – ТОП 5 РІДКІСНИХ ТВАРИН КАРПАТ - Які рідкісні птахи живуть у Карпатах? ( Беркути, тетереви)Ф І З П А У З АМи мандруєм, ми мандруєм, Україною крокуєм. Ось побачили Карпати: Як вершину нам дістати? Заглядаємо в озерця - Не торкнутися нам дна! Так ми довго, довго йшли,Поки на Говерлу не прийшли.- А хто знає що таке Говерла? Говерла – найвища гора в Карпатах.- Які бувають гори за висотою? Вправа на увагу ,, Низькі – середні – високі’’ - показ руками. Природа України - національне багатство, наші безцінні скарби. Деякі тварини і рослини вже занесені в Червону книгу. Серед них саламандра плямиста, тритон карпатський ; айстра альпійська, едельвейс, сосна європейська кедрова.Вправа ,, Знайди пару,, - робота в групахКартки – завдання  Робота в групах: Запишіть речення. Підкресліть словосполучення, що складаються з іменника з прикметником. У Карпатах багато корисних копалин. Тут добувають нафту, газ, озокерит, буре вугілля, кухонну сіль, мармур, ртуть. Карпати сильно приваблюють туристів. Людям особливо подобається чисте повітря, цілющі води, зелені ліси, швидкі річки, навколишня краса. Прочитайте уважно вірш. Подумайте і скажіть скільки речень у цьому вірші.Де синії гори, де гори Карпати,Туман в полонинах пливе...Карпати, Карпати, зелені КарпатиНавік полонили мене. - Яке слово повторюється у вірші?- Скільки разів повторюється це слово? Вірш О.Лупій ,, Як ти любиш Україну,, - проговорення разом з учнями.ІІІ. Заключний етап1. Підсумок уроку Наша країна славиться своєю неповторною природою, культурою, милозвучною українською мовою, добрими і щирими людьми. Тож вивчайте рідну мову, вивчайте природу рідного краю. Любіть свою Україну!Над якою темою працювали? Які завдання сподобалися? Чим же відрізняється словосполучення від слова і речення? 2. Домашнє завдання - записати текст, підкреслити словосполучення( завдання на картках). 3. Настанова на перерву.
Нравится