Інтерактивний урок з астрономії 11 кл. «Наша планетна система»


Мета: Узагальнити знання учнів з теми «Наша планетна система»; продовжувати формувати й розвивати в учнів наукові знання та вміння, які необхідні й достатні для розуміння процесів, що відбуваються у Всесвіті; вчити учнів здійснювати аналітико-синтетичні операції; озброювати їх раціональним методологічним підходом до пізнавальної й практичної діяльності; розвивати вміння проводити наукові спостереження; готувати презентації ; виховувати екологічне мислення й поведінку, працелюбність, наполегливість у досягненні мети.

 

Методи і прийоми навчання: вправи «стріли  Прометея», взаємоперевірка, презентація міні – проектів, робота  в парах, робота в астрономічні обсерваторії, вправа «Ажурна пилка».

 

Прилади і матеріали: модель «Сонячна система», мультимедійні проекти – презентації, тести для перевірки знань.

 

Тип уроку: узагальнюючий урок з теми.

 

 

«Світ навколо мене сповнений таємниць.

І я їх відкриватиму все життя, тому,

 що це найбільш захоплива

справа на світі»

 

 В. Біанкі

 

Хід уроку

 

 

І. Оголошення завдань уроку.

Вчитель: Впродовж 4 уроків ми з вами опрацювали матеріал теми «Наша планетна система». Готували презентації, повідомлення, опрацьовували історичний матеріал, підбирали фотоматеріали. То ж сьогодні і на уроці ми повинні показати, що ж являє собою наша планетна система, хто є «жителями» в ній.

Кожний з вас має певні очікування від уроку: хтось хоче дізнатися щось нове для себе, розширити та поповнити свої знання, а хтось хоче просто отримати гарну оцінку. Я надіюсь, що на данім уроці кожен задовольнить свої потреби.

Пропоную всім вам поглянути на небо. Саме це зробила давня людина, коли вперше  замислилась про небо. «Якщо на Землі зірки можна було б бачити тільки  з одного місця, туди б нескінченним потоком йшли мешканці нашої планети», - так говорив давньогрецький філософ Сенека. Поглянувши на безкрайні простори неба поети пишуть вірші, композитори – музику, тому, що коли небесні тіла рухаються у просторі, вони створюють певну божественну музику від якої у кожного з нас затамовує подих.

Небо усыпано звездами,

Россыпью синего жара,

Небо для крыльев роздано,

Для вечной тоски Икара.

Серебряной плазмы свечение,

Магнитных бур круговерть.

В радостном, дерзком влечении

Мне бы туда улететь!

Тайны великой куснуться,

Вечность постичь – и вернуться.

Впродовж віків люди мріяли про те, щоб відірватися від землі, піднятися високо над нею, пізнати таємниці Всесвіту. Космос завжди був для людини великою таємницею. Прагнення людства побувати в космосі сьогодні стало реальністю.

Сьогодні і ми спробуємо це зробити. Запрошую всіх на міжпланетний корабель «Мрія», який стартує з космодрому Славгородської СЗШ. То ж всі бажаючі займіть свої місця, розпочинаємо відлік «3,2,1 Старт».

 

ІІ Презентація міні-проектів.

 

1 уч. Перші, кого ми зустріли – це ті, що блукають… у Всесвіті. Так, ще у ІІІ тисячолітті до н.е. давні греки назвали планети, тому  що вони, на відміну від зір не займали постійних положень на небі,а рухались, переміщуючись із сузір’я в сузір’я.

У величну будівлю вчення про планети вклали цеглини дуже багато вчених усього світу. Зокрема, Ніколай Копернік довів, що планети подібні до Землі за своїм рухом. Галілео Галілей встановив, що планети – це темні холодні кулі, на яких буває день і ніч. Михайло Ломоносов довів, що на планетах може бути атмосфера.

2 уч. У космічному гармонійному  танку кружляють навколо Сонця 8 планет. Ритмічно змінюються умови їх видимості на небі.

«Посланець богів»  - так назвали планету давні греки, через те, що вона дуже швидко рухається по орбіті навколо Сонця.  Коли космічний апарат «Маринер-10» передав перші знімки цієї планети з близької відстані, астрономи здивувалися: перед ними був другий Місяць! Поверхня вкрита сіткою кратерів різних розмірів так само, як поверхня Місяця. Звичайно, ви впізнали, це є перша планета від Сонця – Меркурій, вона є одна з найменших планет Сонячної системи. Меркурій має дуже повільне обертання навколо своєї осі і його доба триває 176 земних діб, що майже перпендикулярна до площини орбіти, тому змін пір року на ньому не  відбувається. Температура вдень сягає +430 0С, а вночі охолоджується до -170 0С.

3 уч. Погляньте у ілюмінатори нашого корабля. Так, перед вами «найчервоніша із зірок небесних» - так охарактеризував її Гомер. Звісно це богиня краси  - Венера. Венера привертає увагу людей тим, що на нашому небі її яскравість у десятки разів перевищує блиск зірок першої зоряної величини. Українська народна назва цієї планети – Вечірня або Вранішня зоря, бо вона першою з’являється на вечірньому небосхилі й останньою гасне на світанку. Довгий час Венеру називали планетою загадок, бо густі хмари закривали її поверхню. На сьогоднішній день планета добре вивчена за допомогою автоматичних міжпланетних станцій (АМС). З лютого 1961 р. розпочалося дослідження планети з метою вивчення атмосфери. Вперше в історії людства 1965 р. «Венера – 3» досягла поверхні планети і передала на Землю телескопічне зображення поверхні Венери.

Венера вкрита густою атмосферою і тому температура на її поверхні +480 0С. Майже 80% поверхні Венери вкриті вулканічною лавою. Венера на вигляд дуже схожа на Землю, бо має майже такі ж розміри та масу. Особливість даної планети в тому, що вона обертається навколо осі у зворотному напрямку. Сонячна доба триває 117 земних діб, а рік 225 земних діб. На поверхні Венери людина вижити не зможе, бо сучасні скафандри не витримають атмосферний тиск 90 атм. То ж зупинки робити не будемо.

4 уч. До блакитної красуні ми повернемось трішки пізніше.

На обрії «кривава планета» названа так через свій яскраво червоний колір, на честь бога війни її назвали Марс. Під час протистоянь Марс за яскравістю поступається лише Венері. Маса Марса трохи менша за масу Землі, але тривалість доби 24,6 год. І зміна пір року нагадують нашу планету. Тривалість сезонів на Марсі майже у 2 рази довша. У телескопи добре видно полярні білі шапки, що говорить про наявність води. Після відкриття італійським астрономом Скіапареллі «каналів» на Марсі, він привернув особливу вагу людей. Але зараз після дослідження планети АМС було встановлено, що «канали» є своєрідною оптичною ілюзією. З близька Марс більше схожий на Місяць, ніж на Землю. Безліч круглих кратерів свідчать про інтенсивне метеоритне бомбардування у минулому. Великі перепади температур (+22  0С влітку вдень і -500С, а взимку сягає до -133 0С) та дуже розріджена атмосфера (всього 0,006 атм) роблять неможливим існування високорозвинених форм життя – рослин або тварин.

На поверхні Марса астронавтам змогли б працювати, але проблема в тому, що довгий переліт Земля – Марс – Земля триває більш як 2 роки, а тому запасу для проживання корабель повинен був би взяти  на кілька тисяч тон.

 

Вчитель: Ми побували з вами на планетах , що об’єднуються однією назвою  «Планети Земної групи», які схожі за розмірами, масою і внутрішньою будовою, але фізичні умови на поверхні всіх їх дуже відрізняються від земних, тому там не виявлено ознак життя.

У давньому Римі мистецтво «читати знаки написані на небі», вважали даром Прометея. Перевіримо, чи володіємо ми цим даром.

 

Вправа «Стріла Прометея» (5хв)

На картці – завданні з’єднайте правильні твердження стрілами Прометея.

 

Фаза  Місяця

9,5х1015 м

Надир це-

15х1010 м

Схилення це-

Певна система лічби проміжку часу

1 світловий рік

Зміна зовнішнього вигляду Місяця для  спостерігача на Землі

Радіус Земної орбіти

Нижня точка перетину прямовисної лінії з небесною сферою

Календар

Одна з небесних координат

Заочна екскурсія на орбітальну обсерваторію. Спостереження будемо вести за допомогою телескопа Габбла. Цей телескоп знаходиться за межами атмосфери і тому його роздільна здатність у 10 разів, а чутливість у 50 разів перевершують можливість наземних телескопів.

 

Презентація міні-проекту «Планети – гіганти»

 

1 уч. На відміну від планет Земної групи планети – гіганти не мають твердої поверхні, бо за хімічним складом (99% Гідрогену і Гелію) і густиною 1 г/см3 вони нагадують зорі, а їх велика маса спричиняє нагрівання ядер до температури більшої ніж +10 000 0С.

До планет – гігантів відносяться 4 планети – Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун.

Юпітер є п’ятою планетою Сонячної системи, названий на честь наймогутнішого бога римської міфології – є найбільшою планетою Сонячної системи. Маса Юпітера в 2 рази більша за суму мас усіх планет. Основними компонентами атмосфери Юпітера є водень – 86% та гелій -13,8%, а  у хмарах помічена присутність метану, аміаку та пари води. Верхній шар світлих хмар, де атмосферний тиск сягає 1 атм., має температуру  -107 0С і складається з кристаликів аміаку. Шар хмар з домішками сірки має червоний колір. Найнижче знаходяться хмари з пари води. Недавно з’явилися гіпотези про можливість існування життя у хмарах Юпітера. Деякі шари хмар є теплими та відносно комфортними для існування навіть земних мікроорганізмів. Не зважаючи на розміри Юпітер обертається навколо своєї осі найшвидше від усіх планет: всього за 9 год 50 хв., тому він стиснутий біля полюсів. Характерною ознакою Юпітера є Велика Червона Пляма, яка знаходиться у південній півкулі Юпітера і за розмірами майже вдвічі більша від Землі. Ч.П. є велетенським вихром в атмосфері у якому вітер дме з ураганною швидкістю до 100 м/с. Загадкою є те, що цей вихр, який помітили ще 300 років тому, існує до нашого часу.

2 уч. Сатурн – друга планета за величиною і шоста від Сонця планета Сонячної системи, названа на честь давньоримського бога землеробства. Він є однією з п’яти планет, які легко спостерігаються неозброєним оком із Землі. Після винайдення телескопа(Галілео Галілей 1609 р), виявили, що Сатурн є найкрасивішою планетою Сонячної системи, бо його казкове кільце, що складається з семи кілець, зачаровує всіх. Структура атмосфери Сатурна схожа на атмосферу Юпітера. Сатурн має жовтуватий колір поверхні, якого йому надають снігові хмари з аміаку. Сатурн як і Юпітер має магнітне поле, радіаційні пояси, та є джерелом радіовипромінювання. Він як і Юпітер випромінює  в космос більше енергії, ніж отримує від Сонця. Доба Сатурна становить 10 год. 14 хв., а рік 29,5 земних років. Серед усіх планет Сонячної системи він має найменшу густину всього 0,7 г/см3.

3 уч. Сьомою планетою Сонячної системи є Уран названий на честь грецького бога неба. Уран належить до планет – гігантів, але через віддаленість від Сонця його неможливо побачити неозброєним оком. Уран – планета відкрита у телескоп.  У 1781 р. англійський астроном Вільям Гершель, спостерігаючи зоряне небо, помітив, що одна зірка рухається. Спочатку вчений подумав, що це комета, проте пізніше зробив висновок, що це планета, далека непізнана, загадкова.

Кут нахилу екватора до площини орбіти становить 980. Планета обертається ніби «лежачи на боці», крім того так як і Венера у зворотному напрямку. Сьогодні вчені висувають припущення, що така аномалія могла бути спричинена зіткненням із великими космічними тілами на ранніх стадіях еволюції світу. Уран типовий представник планет – гігантів. Швидкість обертання навколо осі велика за 17 год. 14 хв., тому теж стиснутий біля полюсів.  Рік на Урані триває 84 земних років.

Знаходячись на відстані 19, 2 земних радіусів орбіти одержує дуже мало тепла і світла ( у 370 разів менше ніж Земля). Температура зовнішнього атмосферного шару -212 0С, що вища на 10 0С від теоретичних розрахунків. Це означає, що Уран має теж внутрішнє дзеркало енергії. Тому в атмосфері формується вихрі та бурі, швидкість вітрів сягає 160 м/с.

4 уч. Планета Нептун -  восьма планета Сонячної системи названа в честь бога морів, гігант, який можна роздивитися із Землі лишу у могутній телескоп. Він особливий історією свого відкриття, яке стало дивовижним досягненням небесної механіки. Орієнтуючись на збурення у переміщенні Урана планету Нептун було передбачено, розраховано навіть орбіту і масу планети математично, як кажуть «відкрито на кінчику пера». Французом Урбеном Левер’є та англійцем Джоном Адамсом, а вже потім за цими даними 23 вересні 1846 року німецькими  астрономами Галле та д’Арре було виявлено планету. Рік на планеті триває 165 земних років, тобто з часу відкриття вона зробила один повний оберт навколо Сонця лише у 2011 році. Швидкість вітрів сягає 500 м/с, тривалість доби 16 годин. Є сильне магнітне поле. Найвідоміша деталь на диску Нептуна Велика Темна Пляма – це довготривалий атмосферний вихор . Найвіддаленіша від Сонця планета, тому дістає від нього мало тепла і світла. Температура на поверхні становить -2000С. Учені вважають, що 70% маси планети зосереджено у товстій льодовій мантії, отже на Нептуні є найбільший запас води в Сонячній системі. Навколо Нептуна виявлено невеликі кільця названі на честь відкривачів планети.

 

Вчитель: Ми познайомились із 4 планетами земної групи і 4 планетами – гігантами. Проте всі пам’ятають, що Сонячна система мала 9 планет.

У 1930 р. американський астроном Клайд Томбо відкрив на відстані в 40 разів далі від Сонця ніж Земля планету названу Плутон на честь бога підземного царства. Вона була і найменшою планетою Сонячної системи. Вага б людини на ній була б у 20 разів меншою ніж на Землі. 76 років Плутон вважали 9-тою планетою Сонячної системи. 24 серпня 2006 р. на ХХУ Генеральній асамблеї МАС (Міжнародна астрономічні спілка) було ухвалено позбавити Плутон статусу планети , та вести нову класифікацію об’єктів тіл Сонячної системи – карликову планету. Карликові планети стали – Плутон, Церера та Еріс.

 

Інтерактивна вправа «Ажурна пилка».

 

І етап. Домашній розподіл класу на 4 групи. Кожна група обирає завдання під відповідним кольором. Опрацьовує дану інформацію вдома.

 

І група. «Супутники планет»

-           З’ясувати фізичні умови на поверхні супутників планет;

-           Побачити чи можливе там життя;

-           Чому навколо планет є кільця?

-           Чи однакова кількість супутників на планетах?

-           Які супутники відкрив Галілей?

ІІ група. «Астероїди»

-           Довідатись про загадковий пояс астероїдів

-           Чим небезпечні для нас астероїди

-           Що таке пояс Койпера?

ІІІ група «Метеори та метеорити»

-           Звідки походить ця назва

-           Чим відрізняються метеори і метеорити?

-           Де найчастіше знаходять метеорити?

-           Що таке боліди?

 

 

ІУ «Комети»

-           Що означає слово комети?

-           Як напрямлений хвіст комети?

-           Яка може бути довжини хвоста?

-           Що таке кома?

-           З якої хмари прилітають комети?

-           Що знаєте про комету Галлея?

ІІ етап (5 хв) Обмін інформацією в кожній групі.

 

ІІІ етап ( 5 хв). Повернення в домашні групи і опрацювання одержаних інформацій.

 

ІУ етап. Розв’язати кросворд, що дає можливість перевірити результати роботи в групах.

1.       Малі тіла Сонячної системи. (Астероїди)

2.       Що знаходиться в центрі Сонячної системи. (Сонце)

3.       Як називаються камінці, що падають з неба. (Метеорит)

4.       Яку назву має пояс розміщення астероїдів за Плутоном.

(Койпера)

5.       Як називають хмару, з якої комети прилітають до Сонця.

(Оорта)

6.       Яка з планет Сонячної системи дістала статус карликова планета. (Плутон)

7.       Природній супутник Марса.(Фобос)

8.       Супутник Землі.(Місяць)

9.       Як називаються каміння, що летять по нічному небі і світяться.  (Боліди)

10.  Планета на якій існує життя. (Земля)

Вчитель: Яке ключове слово отримали? Що ж вивчає астрономія?

Ми сьогодні з вами літали в космічний простір, досліджували планети і малі тіла, що входять до Сонячної системи. А зараз послухаємо ліричний вірш «Земля».

Від ліричної сторінки налаштовуємось на серйозну роботу.

 

 

Тест – перевірка « Природа тіл Сонячної системи. Зорі та Сонце».

 

1.       Яка з планет не належить до земної групи?

а) Меркурій;             б) Венера;

в) Земля;                   г) Уран;

д) Марс.

 

2. Яка з планет не є гігантом?

а) Юпітер;                б) Меркурій;

в) Сатурн;                 г) Уран;               д) Нептун

 

3. Назвати правильну відповідь.

а)Земля обертається навколо осі;

б)Земля рухається навколо Сонця;

в) Сонце рухається навколо Землі;

г)Земля і Сонце обертається навколо одне одного;

д)Земля обертається навколо осі та рухається навколо Сонця.

 

 

4. Якої оболонки немає на Землі?

а)аквасфери;             б)атмосфери;

в)тропосфери;          г)стратосфери;             д)термосфери.

 

5. Яка планета розташована найближче до Сонця?

а)Венера;                  б)Сатурн;           

в)Уран;            г)Меркурій;                  д)Плутон.

 

6. Яка планета має Велику Червону Пляму?

а)Юпітер;                 б)Марс;

в)Нептун;                  г)Уран;                д)Сатурн.

 

7. Як перекладається з грецької слово «комета»?

а) «волохата»;          б) «довговолоса»;

в) «довга»;                         г) «пасмата»;                д) «довгочуба»

 

8. Яка планета серед наведених нижче немає супутників?

а) Марс;          б)Земля;

в    ) Уран;                г) Венера;            д)Юпітер.

 

9. Найбільша планета Сонячної системи?

а) Марс;          б) Земля;

в) Уран;           г)Венера;             д) Юпітер.

 

10. Який супутник серед наведених нижче є супутником Юпітера?

а) Фобос;                  б) Іо;

в) Титан;                   г)Тритон;            д)Деймос.

 

Підсумки та оцінювання роботи на уроці.

 

Домашнє завдання.

Скласти кросворд або ребус на тему «Наша Сонячна система»

Нравится