сценарій єдиного уроку про права

сценарій єдиного уроку про права 

Казково-правова вікторина «Чи знаю я свої права?»

 

Мета: формувати  правосвідомість та розвивати  поваги до прав інших, звернути увагу учнів на проблему порушення прав на прикладі казкових героїв

-розширити уявлення учнів про положення  дитини у минулому

- розвивати навички роботи з інформацією на прикладі правових документів

- розвивати вміння аналізувати текст документів, знаходити співвідношення між окремими правами і ситуаціями повсякденного життя

І. Організаційно-мотиваційний момент.

Вчитель: Ми зібралися сьогодні, щоб обговорити одну з найважливіших проблем сучасного світу – порушення прав людини, особливо дитини. Наш захід буде проходитися  в формі вікторини, тому нам потрібно об’єднатися  в дві команди.

Дитя моє, права дитини

ти мусиш вивчити сумлінно.

Це так потрібно, так важливо

напевне знати в наші дні:

коли з тобою справедливо

вчиняють, а коли і ні.

Тож прочитай, завчи напам'ять

Порадь і друзям почитать.

С. Виклюк

Прийом «Спіймай та відгадай!»

Ви всі чули що в кожної дитини в нашій країні і в світі взагалі обов’язково є права, які захищає держава і я пропаную згадати які права має кожна дитина. Я буду кидати м’яч, хто його піймає - називає одне з прав дитини, якщо відповідь правильна, ви становитесь граком команди.

ІІ. Вікторина

Завдання № 1. Розминка.

Вчитель: На даний час існують декілька документів, які стоять на захисті прав дитини. Ваше завдання – згадати назву даних документів, як світового значення, так і прийнятих в України. За кожний згаданий документ команда отримує 1 бал.

(На дошці кольорові картинки).

1959 - Декларація прав дитини

1989 - Конвенція ООН з прав дитини

1991 – ратіфікація Україною Конвенції

2001 – закон України Про охорону дитинства

Вчитель: Як бачите, документи достатньо «молоді». Питання про порушення і захист прав дитини були поставлені недавно, але порушення прав дитини було проблемою всієї історії людства. Зараз практично в кожній родині існує культ дитини, для батьків її дитина – найдороще що є у світі, але так було не завжди. В далекому минулому дитина не тільки не мала прав, а взагалі не вважалася повноцінним членом суспільства.

Повідомлення учнів: «Відношення до дитини в минулому»

Уч.1:

Довгі часи дитина не вважалася повноцінною людиною. Батьки вважали дитину своєю власністю, як річ, і відношення до неї було як до речі. Батьки мали право продати, подарувати і даже вбити дитину. Коли батьки боялися, що виховати або прогодувати дитину буде занадто складно, вони її вбивали.

 Уч.2:

Дитину, яка не була бездоганна за формою або розмірами, яка занадто мало або занадто багато кричала або якось не задовольняла батьків, теж вбивали. Вбивство дитини батьками стало розглядатися як вбивство тільки (!) В 374 р нашої ери!

Уч.3:

Першій дитині, як правило, зберігали життя для продовження роду. Хлопчики цінувалися більше, ніж дівчатка. Стародавні жителі Карфагена приносили дітей в жертву своєму божеству. Жителі стародавньої Спарти кидали в прірву дітей, що народилися фізично слабкими або з дефектами.

Уч.4:

У стародавніх римлян дитину на п'ятий день життя клали біля ніг батька. Якщо він відводив очі, немовляти вбивали або залишали в людних місцях, де його могли б підібрати інші.

Уч.5:

Дитина вважалася власністю дорослих батьків. Відношення до неї було як до недодорослого. На одному з німецьких нарічь синонімом слова дитина є слово «дурень».

Уч.6:

Лише в XVII-ХVШ ст. діти отримали належну увагу, бо раніше вони не мали ні дитячого одягу, ні дитячих іграшок чи книжок.

Уч.7:

Довгі роки найрозумніші і найдобріші люди боролися за права дітей самотужки, і нарешті, у 1924 році, вони зібралися у місті Женеві, де прийняли перший документ про потреби дітей - Декларацію прав дитини.

Вчитель: Чи можемо ми сказати, що в дітей минулого були права? Мабуть тому в давніх казках так часто порушуються права головних героїв.

 

Сьогодні ми з вами проаналізуємо старі, знайомі вам казки, які читали вам ваші батьки або вихователі з точки зору порушення прав дитини.

 

Завдання № 2 «Які права порушені?»

Вчитель: На слайді написані деякі з прав, що проголошені у Конвенції. Вам потрібно вгадати яке конкретно право героя казки порушено в даній ситуації. За кожну правільну відповідь команда отримує 1 бал.

Яке право порушив сірий вовк, коли з’їв Червону Шапочку і її бабусю із казки Ш.Перро «Червона Шапочка»? (Право на життя)

Яке право порушує мачуха, коли примушує Попелюшку працювати і не дозволяє поїхати на бал?( Право на відпочинок)

«Мої батьки звуть мене хлопчик з пальчик. Я так хочу мати ім’я!» каже хлопець з казки братів Гримм «Мальчик з пальчик». Яке право порушують батьки хлопчика» (Право на ім'я)

«Мене відвезли від бабусі і названої сестри в льодове царство. Мені холодно, я хочу додому», - скаржиться Кай із "Снігової королеви" Г.Х. Андерсена. (Право на захист від незаконного переміщення)

А бідного Чиполіно із казки Дж. Родарі "Пригоди Чиполіно" Посадили в тюрму тільки за те, що він допоміг Гарбузу повернути йому його будиночок. (Право на свободу)

Яке право порушене, коли в Гарбуза із цій же казки зібрали домівку, яку він побудував. (Право на недоторканість житла)

Яке право порушує опікун Гаррі Поттера, коли перехоплює і читає листи зі школи, які належать Гаррі? (Право на таємницю кореспонденції)

Яке право реалізує доктор з казки К. Чуковский «Айболит», коли лікує тварин? (Право на охорону здоров'я)

Зла мачуха із кізки С.Маршака "Дванадцять місяців” відправила падчерку у зимовий ліс за квітами, їй дуже холодно і страшно. Яке право порушене?

 

Завдання № 3 «Працюємо з Конвенцією»

Вчитель: Для виконання наступного завдання нам потрібна Конвенція ООН з прав дитини, яка є на столі у кожної команди. Зараз вам необхідно проаналізувати документ і відповісти на питання, що розташовані на дошці.

Ст.1. До якого віку ви вважаєтесь дітьми? (18)

Ст.7. На що має право дитина при народженні? (ім’я, громадянство)

Ст.18. Хто відповідає за розвиток дитини? (батьки)

Ст.6. Яке головне право кожної дитини? (на життя)

Ст.23. Які діти мають право на особливу турботу? (діти інваліди…)

Ст.28. Яка освіта має бути обов'язковою? (початкова)

Ст.30. На що мають право діти меншин? (рідна мова, звичаї, релігія)

Ст.32. Яка праця є недопустимою для дитини? (небезпечна, шкідлива, непосильна)

Фізкультхвилинка(Вчитель називає ситуації, діти хлопають, якщо права дитини не порушені і топають, якщо права порушуються.)

Завдання №4 «Ким і які права порушуються в казці»

Вчитель: В наступному завданні ми з вами будемо аналізувати казкові ситуації за наступним планом. Вам потрібно заповнити таблицю, в якої написані назви казок. Ви повинні відповісти на питання:

 

За аналіз кожної казки команда отримує по 4 бали.

Казка

Чиї права порушуються?

Хто порушує права

Які і як права порушуються?

Які статті не виконуються?

«Троє поросят»

Ніф-ніф

Вовк

Недоторканість житла

16

«Вовк і семеро козенят»

Козенята

Вовк

На життя

6

«Маша і ведмідь»

Маша

Ведмідь

На свободу

37

«Івасик-Телесик»

Івасик

Змія

На життя, розлучення з батьками, незаконне переміщення

6,9,11

«Морозко»

Дівчинка

Мачуха, батька

Розлучення з батьками, недбале ставлення, охорону здоров’я

9, 19, 24

«Дикі лебеді»

7 братів

Мати

Недбале ставлення, відповідальність батьків, розлучення з батьками

19, 18,

Завдання № 5 «Знайди відповідність

Вчитель: В наступному завданні вам потрібно знайти відповідність між головним героєм казки та статтею Конвенції, в якої вказуються ті права героя, які порушені в казці. З’єднайте лініями.

Кривенька качечка

Пригоди Буратіно

Попелюшка

Мауглі

Пригоди Тома Сойєра

Ст.19

Ст.31

Ст.2

Ст.23

Ст.16

Діти отримують епізоди казок, де порушуються права героїв.

 

ІІІ. Підведення підсумків

 

Вчитель: Давайте ще раз повторимо про які права йшла мова протягом сьогоднішньої вікторини.

 

 (Учитель кидає дітям м’яч, діти повертають його і називають права, які вони запам’ятали.)

 

Like it