Мостика Лілія Петрівна

останнє відвідування 12.08.2020 16:27
Виноградівська школа, с. Виноградівка, П’ятихатський район, 7а
Керівник, Учитель
Дата народження: 5 березня
Контактні дані
Адреса: С.Виноградівка
Телефон: 0677689169
Електронна адреса: [email protected]

Стіна

4
Мостика Лілія Петрівна

     ВИКОРИСТАННЯ ІГОР НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

   З початком шкільного навчання основним типом діяльності у дітей стає навчальна діяльність. Застосування в навчанні вже відомої для дітей і дуже цікавої ігрової діяльності має давати безумовно позитивні результати. Але гра як метод навчання ще не займає належного місця у школі. Вона здебільшого вважається засобом заповнення дозвілля, але як засіб і метод навчання гра ще недостатньо розроблена і мало застосовується. У навчанні гра може використовуватися на уроках і у позаурочний час, являючи собою засіб, що сприяє значній активізації процесів мимовільного запам'ятовування, підвищення інтересу до пізнавальної діяльності, розвитку логічного і творчого мислення, підготовки до трудової діяльності. Гра стимулює ініціативу і творче мислення, сприяє формуванню вмінь діяти разом, підпорядковувати свої інтереси загальним цілям. Крім того, завдяки ігровій діяльності розвиток логічного мислення у дитини починається не з розв'язання окремих задач, а формується на основі вироблення вмінь і навичок організації своїх дій, поведінки, прийняття рішень в контексті гри.

Гра -- школа думки, почуттів і волі. В іграх не тільки виявляються, а й формуються всі психічні процеси та властивості дітей, їх спостережливість, уважність, вдумливість, наполегливість, сміливість, рішучість, уміння, навички, здібності.

В ігровій діяльності відбувається не лише психічний, а й фізичний розвиток дітей, розвиваються фізична сила, спритність, швидкість і точність рухів. В іграх формуються всі якості особистості дитини, зокрема такі моральні якості, як колективізм, дружба, товаришування, правдивість, чесність тощо.

У шкільному віці гра має складніший і цілеспрямованіший характер. У школярів переважають дидактичні ігри, в яких яскраво постає їх мета: успішно провести гру, перемогти свого партнера, розвинути в собі відповідні фізичні та розумові якості.

Для того, щоб у дітей не пропадала увага, зацікавленість, вчитель використовує гру. Так як у дітей 5-х, 6-х класів увага ще мимовільна, тому і треба використовувати ігри на уроці. Також ігри використовуються для урізноманітнення діяльності на уроці, щоб зняти напругу і втомлюваність.

Ігрові змагання на уроках літератури.

Мета : навчити учнів працювати індивідуально та в групах,розкрити інтелектуальний потенціал школярів.

„ Нове життя нового прагне слова”, - сказав поет щодо шкільної практики, то хочеться додати: і нових форм роботи.

Саме в пошуках нового і зародилася ідея використання ігрової форми відомого брейн-рингу. Ця ідея не є новою, але використання ігрової форми не лише як розважальної, а й як можливості розкриття інтелектуального потенціалу школярів заслуговує на увагу.

Ця інтелектуальна гра містить багато позитивних моментів:

- поєднання групової та індивідуальної форми підготовки відповіді на поставлене запитання чи завдання;

- можливість проявити себе під час гри;

- відчуття, що ти граєш у команді і за команду;

- видовищність;

- емоційність.

                       Приклади ігор для 5-х, 6-х класів

Перевірте свої знання

1. Ім'я брата Д. Ткача.

2. Артист, який озвучує твір «Повість про боцмана Смолу».

3. Місто, в якому народився письменник.

4. Оповідання Д. Ткача.

5. Журнал, де опубліковано «Повість про боцмана Смолу».

6. Корабель, на якому служив Д. Ткач.

7. Повість Д. Ткача.

8. Ім'я дядька-вчителя.

9. Дитяче видавництво.

10. Село, в якому проживав дядько письменника.

Кросворд „Впізнайте за портретами”

Впишіть у кросворд  імена дорослих з повісті „Я-шестикласник”

1. „Високий з могутніми плечима і гарними чорними вусами чоловік неквапливо відійшов до нас...”

2. „Вона заходить до класу, сувора й плоска в своєму темно-синьому костюмі, пісним, безбарвним голосом вітається...”

3. „Він був високий, по-спортивному стрункий. Сірі очі уважно зиркали по наших обличчях...”

4. „Дорога..., сувора і вимоглива вчителько! Я бачу велику турботу у ваших обличчях...”

5. „Наш директор-дуже добрий. У нього й вигляд якийсь не директорський”.

Кросворд «Біографія В. Нестайка»

По горизонталі:

2. Професія матері В. Нестайка.

3. Журнал, у якому працював письменник.

5. Видавництво, у якому з'явилася перша книжка В. Нестайка. .

6. Місто, в якому народився письменник.

7. Назва трилогії В. Нестайка.

8. Університет, де навчався письменник.

9. Ім'я тітки В. Нестайка.

По вертикалі:

1. Перше оповідання В. Нестайка.

4. Назва другої збірки оповідань письменника.

Чайнворд

1. Ім'я Деркача.

2. Найкращий друг Павлуші.

3. Хлопчик, із яким дружив Павлуша до четвертого класу.

4. Прізвисько Явиної корови.

5. Ім'я Павлушиної сестрички.

Чи знаєте ви?

Впишіть у горизонтальні рядки слова, значення яких подано нижче. Якщо слова будуть правильно записані, то у вертикальному рядку (він позначений) ви прочитаєте прізвище письменника.

1. Країна, куди виїхав В. Винниченко 1919-го року.

2. Назва хутора, де народився письменник.

3. Навчальний заклад у Кіровограді, де навчався В. Винниченко.

4. Родина, в якій виховувався письменник.

5. Назва університету, куди вступив 1900-го року.

6. Факультет, на якому навчався В. Винниченко.

7. Французьке село неподалік від Канн.

8. Країна, де помер письменник.

9. Хто сказав про В. Винниченка, що в літературу прийшов новий талант?

10. Хто з письменників високо оцінив першу збірку «Краса і сила»?

Кросворд

Впишіть у кросворд види епічних творів.

Кросворд (до повісті «Гей, чи пан, чи пропав...»)

По вертикалі:

1. Скільки голубів купила близня?

2. Перший голуб'ятник на всю округу.

По горизонталі:

3. Хто назвав дітей «халамидряками»?

4. Масть покаліченого голуба.

5. Ім'я рідного дядька близні.

 Конспект уроку для 5-го класу з ігровими елементами

Семестрова атестація за розділами, вивченими в І семестрі 5 класу

Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів по вивчених розділах;

визначити рівень знань кожного учня;

розвивати уміння логічно мислити;

виховувати інтерес до уроків української літератури.

Обладнання: дидактичний матеріал, наочність.

Хід уроку:

1. Організація класу.

2. Повідомлення теми та мети уроку.

3. Основна частина.

Достатній рівень

Тести

1. Кому належать слова „Гляди ж тільки, правди не забувай”

а) панові з казки "Мудра дівчина”?

б) названому батькові з однойменної казки?

в) панотцю з казки „Про правду і кривду”?

2. Хто з гepoїв вивчених казок виявився найкмітливішим:

а) син бідного брата („Про правду і кривду”)?

б) Maруся („Мудра дівчина”)?

в) третій брат („Названий батько”)?

3. Хто з героїв побачив такий пейзаж: "На обидва боки від дороги, скільки скинеш оком, розстелилось поле, вкрите снігом, мов білою скатеркою. Твердий синявий сніг грав на сонці самоцвітами...”

а) Чорноморденький з однойменної казки О. Іваненко;

б) Василько з оповідання „Ялинка” М. Коцюбинського;

в) Лис Микита з казки „Фарбований Лис” І. Франка.

4. Розкажіть про історичне минуле, визначні історичні події та їхніх учасників - це..

а) казка;

б) переказ;

в) легенда.

5. Розв'яжіть кросворд „Література ХІХ століття” (на виявлення знань тексту вивчених творів та основних літературознавчих понять)

1-ша половина кросворду.

1. Вставте пропущене слово а речення: "Казали, що кожному безглуздівцеві розуму насипано в голову..." (Лопатою.)

2. Художній засіб зображення подій С. Воробкевичем. (Іронія.}

3. Вставте пропущене слово а речення „Ягня, ..„ веселилось! І сонце гріло, не пекло!” (Здається)

4. Опис картин природи - це ... (Пейзаж).;

5. Назвіть найбільше народне лихо, зображене Т. Шевченком у віршах. (Кріпацтво.)

6. Яке слово пропущене? "...На вольній, ..., бо й сам уже не панський, а на волі". (Бачиться.)

7. Вставте слово "А тій стьожку, тій... купили”. (Стрічку.)

8. Яким мати ("Сон”) бачить свого сина вві сні? (Уродливим.)

9. Назва річки, на березі якої ріс горіх („Як безглуздівці напували горіх”). (Бруднівка).

10. Як називається співзвучне закінчення рядків у вірші? (Рима.)

2-га половина кросворду.

1.У який день відбуваються події оповідання М.Коцюбинського „Ялинка"? (Святвечір.)

2. Що сталося з ялинкою, коли батько замахнувся сокирою і вдарив по стовбуру? (Затремтіла.}

3. Що знайшов Яремко Головатий, повертаючися з міста? ("Чому Яремко Головатий став начальником Безглуздова”.) (Золото).

4. Вставте потрібне слово в рядок вірша Т. Шеаченка „Мені тринадцятий минало”: "Недалеко коло мене... вибирала”. (Плоскінь.)

5. У фразу "Лиш де-не-де прокинеться пташка, непевним голосом ... зі свого затишку” („Ранок у лісі") допишіть пропущене слово. (Обізветься.)

6. Яку пору року описав М.Коцюбинський у пейзажній замальовці „Ранок у лісі”? (Літо.)

7. Один зі сполучників, яким порівняння приєднується до інших слів у реченні. (Неначебто.)

8. Як звали начальника міста Безглуздова? ("Чому Яремко Головатий став начальником Безглуздова”.) (Яремко.)

6. Визначте в наведених прикладах художні засоби:

а) „Під деревами на білому, як цукор, снігу сіткою лежала тінь" (порівняння)

б) „Чи мав Лесь сьогодні голову на в'язах, чи ні, - Лесиха собі; не пригадує. Знає тільки те, що в суботу ще безперечно була, бо сама мила її лугом. Я заглядав і в кучму, і в капелюх, що висять на кілку, але там і чуба з Лесевої голови не було” (іронія);

в) Місяць яснесенький

Промінь тихесенький

Кинув до нас (епітет).

7. Складіть план твору, який вам найбільше сподобався.

8. З'єднайте стрілочкою частини прислів'їв.

Мудрим ніхто не вродився - за велике безділля.

Маленька праця краща - ні вогонь не спалить.

Хто чисте сумління має - не жалкуватимеш потім.

Науки ні вода не затопить - спокійно спати лягає.

9. Розв'яжіть чайнворд „Загадки".

1. Сидить дід за подушками і стріляє галушками

2. Літом у шубі, зимою а шапці.

3. Діжечка на діжечці, діжечка на діжечці, а зверху китичка.

4. Скільки було: баба, дві матері, дві дочки й онука?

10. Перевірте себе, чи добре знаєте ви авторів вивчених творів:

а) які псевдоніми мали Лариса Косач-Квітка, Сидр Воробкевич?

б) хто з письменників мав фах:

художника - ...

композитора -...

педагога -...

філософа -...

11. Дописати тести на тему ''Прислів'я”.

1. Пошли дурня по раки, а він... наловить

а) жаб;

б) мух;

в)гав.

2. Щира правда всюди ... знайде

а) куток;

б) місце;

в) кривду.

3. Зі злості болять:

а) кості;

б) очі;

в) ноги.

Високий рівень

1. Чим зумовлені зміни настрою хлопчика у вірші Т.Шевченка "Мені тринадцятий минало"?

2. Розкажіть про пригоди Василька в лісі. Дайте оцінку його поведінки ("Ялинка" М. Коцюбинського).

3. Опишіть (усно) почуття автора до своєї героїні дівчинки-сирітки ("На Великдень, на соломі” Т. Шевченка).

4.Яким прислів'ям можна схарактеризувати вчинки безглуздівців? (С. Воробкевич "Сміховинки".) Розтлумачте зміст прислів'я.

5. Розкрийте підтекст висловів із твору Сидора Воробкевича: "І коли людям оповів (Яремко) про свою мандрівку і про свою пригоду, то всі його величали, прозивали головачем, бо пізнали, що він ополоник між ложками"; "Не пригадую собі, чи була в Леся голова, ячні на горіх, чи не було..."

6. Продовжте визначення:

Віршована мова - це ...

Порівняння-це...

Іронія-це...

Пейзаж-це...

7. Складіть усний твір на основі вивчених розділів. Теми на вибір:

а) "Де воля, там доля”.

б) "Добре тому жить, чия доля не спить".

8. Висловіть свою думку про любов матерів, змальовану в казці М.Стельмаха „Чому кріт з'являється на світ” і поезії Л. Українки „Колискова”?

9. У чому полягає відмінність між казкою, легендою і переказом?

10. Перевірте себе, чи добре ви знаєте прислів'я. Згадайте початок прислів'їв, у яких друга частина така:

....як на світі жить.

....той буде багатий.

.... усяк тому рад.

... гуляй сміло!

11. Виконайте тести на знання прислів'їв:

1. Людей питай, в свій... май

а) розум:

б) думку;

в) гаманець.

2. Не дай, Боже,...., а дай розум

а) грошей;

б) розум;

в) удачі.

3.... закон не писаний

а) розумним;

б) дурням;

в) ледарям.

4. Заключна частина:

а) домашнє завдання;

б) підсумки уроку.

ВИСНОВОК

У грі формуються майже всі особливості і можливості особистості дитини. Гра - це своєрідна школа підготовки до праці. У грі виробляються спритність, допитливість, зацікавленість, кмітливість, воля, активність.

Гра - це і школа спілкування для дитини. Гра тільки зовнішньо вбачається безтурботною і легкою розвагою. А насправді вона владно потребує, щоб гравець віддав їй максимум своєї енергії, розуму, винахідливості, витримки, самостійності. Вона підчас стає дуже напруженою працею і через зусилля веде до задоволення. У грі як раз дитина сама прагне навчитися того, чого вона ще не вміє.

Рухливі і розумові або дидактичні ігри. Зміст, методика і правила проведення дидактичних ігор спеціально розробляються педагогами і психологами. Основним призначенням таких ігор є розвиток пізнавальної діяльності дітей. На уроках української літератури ці ігри широко використовуються для закріплення знань, що одержані на уроці. Для будь-якої ігри характерним є почуття задоволення і підвищеного емоційного тонусу гравців У ролевих іграх емоції пов'язані з виконанням взятої на себе ролі, відповідно до правил гри, у рухливих іграх - з розвитком мускулатури та моторики, у дидактичних - з досягненням певних результатів.

На уроках української літератури можуть використовуватись різні ігри: сюжетно –  рольові, дидактичні, можуть розгадуватися кросворди, загадки, чайнворди.

Лише той урок буде результативним та ефективним, на якому учні будуть активно працювати, ефективно засвоювати навчальний матеріал і будуть хотіти ходити на уроки, саме для цього вчитель української літератури і повинен використовувати різні ігрові моменти на своїх уроках.

31 жовт. 2019, 04:24
Мостика Лілія Петрівна

Реалізація принципу практичної соціалізації в навчанні гуманітарних дисциплін через впровадження продуктивних технологій

      У роботі вчителя основним є практика, яка породжує пізнання. Тому учні повинні розуміти, що теоретичні здобути здійснюються не самі по собі і не заради розвитку самої науки, а для вдосконалення практичної діяльності, поліпшення життя людей.

       Головним завданням цього принципу є те, щоб учні, в першу чергу, розуміли значення теорії в життя людини, в його практичній діяльності і щоб вони вміли застосовувати отриманні знання для вирішення завдань практичного характеру, які виникають перед ними. Такі уміння є одним з найважливіших критеріїв якості знань учнів.

       Для розвиненої сучасної особистості основними рисами сучасна педагогічна освіта вважає самостійність і усвідомленість. Забезпечити такі якості може активний характер навчально-виховного процесу. Для учнів показниками розвитку слід вважати не тільки рівень засвоєння знань, але й уміння застосовувати набуті знання в житті, тобто володіти такими компетенціями як ключові, базові, користування прийомами розумових дій та мислення. Головною метою освіти є сформувати в учнів глибокі і міцні знання та певні інтелектуальні вміння, виховати їх пізнавальну активність.

Принцип зв'язку навчання з практичною діяльністю.

      Щоб навчання було успішним, треба, щоб діти повсякчас відчували користь від набутих знань у задоволенні своїх життєвих потреб, тому що мета навчальних закладів — підготовка особистості до продуктивної праці, свідомої діяльності у галузі створення духовних і матеріальних цінностей.

       Зв'язок навчання з життям ґрунтується на гносеологічних, соціологічних і психологічних закономірностях. Наведу основні приклади : практика — це рух до пізнавальної діяльності і одночасно спосіб перевірки істинності знань; практична діяльність — найкращий засіб формування особистості; вміння і готовність учня на основі отриманих знань успішно розв'язувати життєві проблеми — джерело задоволення і одночасно стимул до навчальної діяльності.

Правила реалізації вимог принципу зв'язку навчання з життям такі :

1. Навчайте учнів, що найголовніше в житті  людини — оволодіти певною кількістю знань, умінь і навичок , адже це є важливою передумовою успішності життєдіяльності.

2. Наперед слід переконати підростаюче покоління у необхідності цих знань у житті.

 3. Приклади із досвіду життя допоможуть переконати учнів у важливості нових знань.

 4. Доведіть школярам, що всі наукові відкриття здійснилися внаслідок потреби життя.

 5. Відкривайте учням нові технології продуктивної праці, розв'язання актуальних проблем на основі наукових відкриттів.

6. Приклади навколишнього природного й виробничого середовищ допоможуть у вивченні нового навчального матеріалу.

7. Розв’язання проблемно-пошукових задач на виробничу тематику допоможе учням в подальшому житті.

8. Зміна видів діяльності (розумова/практична) найкраще сприяє засвоєнню знань, формуванню умінь і навичок.

9. Екскурсії на природу, виробництво сприяють глибокому засвоєнню знань і поєднують їх з практикою життя. При цьому пояснюйте дії наукових законів у різних сферах природи, виробництва, соціальних процесах.

10. Не давайте негативних оцінювань вмінням учнів розкривати механізми дії певних законів у виробничих процесах, життєдіяльності людства. Підтримуйте їх ініціативу.

      Щоб досягти успіху, реалізація цього принципу повинна йти шляхом формування в учнів розуміння того, що практика виступає як джерело пізнання і абстрактного мислення і в той же час як критерій істинності отриманих результатів. Існують дидактичні правила, творче дотримання яких дозволить на практиці реалізувати цей принцип :

тільки практика допоможе учням повірити в необхідність наукових знань;

доводьте, що наука розвивається під впливом потреб практики;

знайомте своїх вихованців з новими відкриттями в науці, новітніх технологіях; привчайте застосовувати знання на практиці;

пов’язуйте  навчання з перспективою отримання професії;

переконайте, що навчання є перспективою розвитку свого села, міста, області, країни;

впроваджуйте наукові технології праці у навчальний процес;

залучайте учнів до активної, корисної і продуктивної праці;

організовуйте екскурсії на сучасні виробничі підприємства;

пам'ятайте, що практична діяльність дає засвоїти 80% знань.

      Принцип використання мовленнєвої практики для засвоєння теорії мови і, навпаки, - теорії мови для розвитку мовлення містить у своєму змісті основні вимоги до впровадження інтерактивних методів навчання української мови.

      Виходячи з цього принципу домінує практична спрямованість уроків гуманітарного циклу. Він сприяє соціалізації учнів, усебічній реалізації міжпредметних зв’язків мови з історією, літературою й мистецтвом.

      Реалізувати принцип практичної спрямованості на уроках гуманітарного циклу реалізувати  допоможуть різноманітні способи застосування засобів мультимедіа в навчальному процесі, серед яких:

  1. Використання мережі Інтернет, презентацій, електронних лекторів, підручників, енциклопедій;
  2. розробка ситуаційно-рольових та інтелектуальних ігор з використанням штучного інтелекту;
  3. регулярне планування процесів і явищ;
  4. забезпечення дистанційної форми навчання з використанням гугл-форм;
  5. проведення інтерактивних освітніх телеконференцій;
  6. створення і підтримка сайтів навчальних закладів;
  7. створення презентацій навчального матеріалу;
  8. здійснення проективної і дослідницької діяльності учнів тощо.

Використання засобів мультимедіа в освітньому процесі сприяє:

  1. цілеспрямованій мотивації учнів до навчання;
  2. реалізації соціальної мети, а саме – інформатизації суспільства;
  3. інтенсифікації процесу навчання;
  4. розвитку особистості учня;
  5. розвитку навичок самостійної роботи з навчальним матеріалом;
  6. підвищенню якості навчання за рахунок його індивідуалізації.

       Сучасна школа - це створення єдиного освітнього простору, що забезпечує умови для вільного руху інформації, швидкого доступу до неї всіх учасників навчального процесу. Використання інформаційно-комунікативних технологій під час навчально-виховного процесу – шлях до новітньої школи.

      Отже, використання інформаційних технологій на уроках гуманітарних дисциплін сприяє реалізації принципу практичності, а саме:

знайти підхід щодо включення кожного учня в процес уроку, використовуючи його індивідуальні здібності;

створити доброзичливу творчу атмосферу на уроці;

регулярно звертатися до досвіду школярів як досвіду їхньої власної життєдіяльності;

шукати, знаходити і відкривати найбільш ефективні шляхи засвоєння знань;

розкрити і реалізувати особистісні особливості учня і вчителя.

 

Література :

1. Волкова Н. П. Педагогіка : посібник для студентів вищих навчальних закладів. / Наталія Павлівна Волкова. - К, 2003. - С. 269-274.

2. Матюша І. К. Гуманізація навчання і виховання у сучасній школі : навч. Посіб. / - К., 1995.

3. Малафіїк І. В. Дидактика. Навчальний посібник ./ Іван Васильович  

    Малафіїк. - К., 2005. - С. 91-157.

24 квіт. 2019, 05:28
Мостика Лілія Петрівна

 Контрольна робота (тести) українська мова 9 клас «Складне речення»                   20019

1. Складним є речення:
а) Не минає мене листопад, нагортає на серце зажуру.
б) Мої милі чорнобривці, щирі, добрі українці, зичу щастя вам…
в) Прощаються з літом ліси, верхів'ям гудуть і гудуть.
г) То заблищить самотня зірка, то сріблястим сяйвом вкриються контури сизуватої хмари.
2. У реченні Усе було дивовижним: чисте небо, море блакиті, м'яке сонячне світло, а перша зелень на деревах, ще недавно похмурих і кострубатих, була схожа на хмари зеленого диму; і не хотілося сідати ні в автобус, ні в тролейбус, і він пішов пішки, відчуваючи в собі велику й легку пустку – простих речень
а) три; б) чотири; в) п’ять; г) шість.
3. Складносурядним є речення:
а) Шелестить пожовкле листя; по діброві вітер, гуляють хмари, сонце спить, ніде не чуть людської мови.
б) Коли ми минаємо липовий шлях і опиняємось у долинці, нас оточує воркування струмків.
в) Ще мить – і літак буде в повітрі.
г) Сонце сховалося сьогодні між мереживом гілок і листям яблунь, груш і черешень.
4. Складнопідрядним є речення:
а) І заблудився я в пущі темній, і нема їй початку й кінця…
б) Моя біографія, друзі, сягає в далекі дні, коли мене бусол на лузі підкинув батькам навесні.
в) Село лежало в зеленому вибалку; по горбах чорніли поля.
г) Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану.
5. Безсполучниковим складним є речення:
а) Старий підводиться і, навіть не прощаючись, зникає десь внизу за курганом.
б) Бувають дивні на землі діла – серед зими черешня розцвіла.
в) Увечері, коли западає сонце і надходить тінь, розливається над селом лагідний дзвін.
г) Шматка землі немає під ногами, в яку ще б міг упертися Антей.

6. Складним реченням з різними видами зв’язку є речення:
а) Коли ти маєш перли, то й розум май і перед свинями не розкидай.
б) Час – найлютіший кат якраз тому, що він – найгуманніший лікар.
в) Коли невірний друг тихенько зрадить, коли немає ради і розради, коли усі вже спалено мости, я вистою, бо є у мене ти.
г) Ранні гречки біліють, як клаптики снігу, а пізні тільки вилазять, і на листочках у них мокра земля, яку вони ледве пробили.
7.Поставте у реченнях, де потрібно, пропущені розділові знаки та вкажіть тип речень.
а)Де б не бував я всюди зустрічав хороших людей.
б)Коли-не-коли блискавиця з-за гори поморгувала та роздавався глухий поклик грому.
в)Защебетав соловейко пішла луна гаєм.
г)Люди знай їздили по шляху настала саме гаряча пора косовиці.
д)А там де сонце торкнулося вершечків дерев листя спалахнуло злото-зеленим вогнем.
е)Приходить пісня і душа захмарена усе на світі може зрозуміти.
8. Поставте у реченнях пропущені розділові знаки, накресліть схеми на вкажіть вид підрядності.
Чую спів трембіти бо в ньому безмежна ніжність душі моїх земляків-селян бо він є жагою спраглою по красі серця бо в ньому мелодія віків.
Вже було за південь коли минули ліс і виїхали у чистий степ що легенько піднімався угору.
9.Виконати повний синтаксичний розбір речення.
Обернувся козак переступаючи через поріг і серце його заграло Леся не спускала з нього очей а в тих очах сіяла й ласка, й жаль і щось іще таке, що не вимовиш ніякими словами

 

 

 

24 квіт. 2019, 05:22
Мостика Лілія Петрівна

Контрольна робота (тести)  українська мова 9 клас

12б Установіть відповідність між реченнями і їх видами. Розділові знаки   пропущено 

1. Угорі озвались журавлі що взяли літо на   крила і летіли з ним у телії краї.

2. Каштани підносять свічі тополі співають   ввись і шепоти таємничі по кронах дерев   пронеслись.                      

3. Шумлять жита  високою  стіною упершись в  обрій  на краю землі і жайворон  тріпоче наді мною піднявши в небо пісню на крилі.

4. Хуртовина гуде замітає стежину людині.

 Хтось воду розплескав весельцем до плеса віти тягне сад.

А. Складносурядне речення                Б. Складнопідрядне речення

В. Безсполучникове речення               Г. Складне речення з різними видами    

2.(2б) Установіть відповідність між сполучниковими реченнями та їх будовою. Розділові знаки пропущено.

А. Від одного з речень, з’єднаних сурядним зв’язком, залежить підряднеречення.

Б. Кожне з речень, з’єднаних сурядним зв’язком, має залежне від нього підрядне речення.

В. Два речення, з’єднані сурядним зв’язком,  мають спільне підрядне.

Г. Два підрядні речення, з’єднані між собою сурядним зв’язком, мають спільне  головне речення.

1. Як Франко здобував джерело волі правди науки  обливалося потом чоло та не в’янули руки.

2.  Повінь цього року була невелика та й вода вже трохи спала бо дощі припинилися.

3.А як буря лиха тебе з  місця зіб’є або хмара-гора тебе громом  уб’є  світ почує  ту смерть .

4. Коли задзвонить сон-трава в діброві і обізвуться в небі лебеді земля святкову одягне обнову й веснянки закружляють.

5.У княжий табір вісник  вість приніс що меч тевтона над Волинню звис та князь Данило вже не раз гадав що Рось почує гук німецьких лав.

3. (2б) Установіть відповідність між реченнями і видами зв’язку простих речень у них. Розділові знаки пропущено.

А. Складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком.

Б.  Складне речення із сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком.

В. Складне речення із сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим зв’язком.

Г. Складне речення із сурядним і підрядним зв’язком.

1.  Коли прощаємось ми з другом бажаєм  доброї дороги коли вітаємося з другом бажаєм доброго здоров’я.

2. Де синь стоїть над краєм де в росах далина ізнов  шумить врожаєм  мій рідний край.

3. Сонечко  встає і  в росі трава біля школи зацвітають квіти.

4.Квітка рвучко тягнеться до сонця і пружніє листя молоде в’ються стебел оксамиту   гронця бо весна пробудження іде.

5. Через єдине невелике віконце, яке розташоване в даху скупо просвічувалося небо і на горищі було світло.

4. (2б) Укажіть правильну характеристику речення : «Справжнє громадянське виховання починається там де  ідея й особиста праця зливаючись воєдино творять те що  народ говорить  у  людини є святе за душею ».         Розділові знаки пропущено                                      2б

А. Складнопідрядне речення з однорідною підрядністю.

Б. Складнопідрядне речення з підрядним та безсполучниковим зв’язком.

В. Складне речення з підрядним та сурядним зв’язком.

Г. Речення з сурядним і підрядним зв’язком.

5. (2б) Укажіть речення у якому допущена пунктуаційна помилка:

А. Більшого горя я не знаю, коли нива горить і чорніє зернина, тліє земля, де ромашки цвіли, сохне навічно тонка тополина.

Б. Стоїть гора високая, зелений гай шумить, пташки співають голосно, і річечка блищить.

В. Важчають ноги, важчає  все тіло, тріскаються від спраги вуста, а в голову приходить шерех колосків, ніби там осипаються вони.

Г. Я знаю, тут проходили бої і вороги ломились в ці ворота.

6. (2б)  Укажіть варіант,  у  якому неправильно змінено речення одного виду синонімічним  іншого виду:

А. Минулася буря – сонце засяяло, світ стрепенувся.  –  Минулася буря, коли сонце засяяло і світ стрепенувся.

Б. Він – людина , і ніщо людське йому не чуже. –  Він – людина , тому що ніщо людське йому не чуже.

В. І так хотілося мені йому відповісти, і не знаходив я потрібного слова. – Так  хотілося мені відповісти – я не знаходив потрібного слова.

Г. Сосни зашелестіли, і стало тихо -  тихо. –  Сосни зашелестіли, потім стало тихо - тихо.

 

 

 

24 квіт. 2019, 05:18