Я у світі. Сім'я . Родовідне дерево. Рід, родина, рідня.


 

 

Тема уроку: Сім'я . Родовідне дерево. Рід,родина,рідня.

Мета уроку: розширити і поглибити поняття про склад сім'ї,її значення для

                      людини;

                      формувати поняття «родина,рідня,рід»;

                      вчити складати родовідне дерево; 

                      пробуджувати пізнавальний інтерес до історії свого родоводу;   

                      розвивати мислення,мовлення дітей;

                      виховувати любов до членів своєї родини,гордість за свій рід,

                      бажання допомагати батькам.

 

Хід уроку:

І. Організація класу.

У нас здавна є традиція славна

Воду брати з чистої криниці,

Борошно з ярої пшениці,

Руками добрими замісити,

І гостей на свято запросити!

Діти ! У нас сьогоднініби свято ,
Гостей зібралосябагато .
Ану ж на них виподивіться
І веселенько усміхніться .
А тепер тихенько поверніться ,
Один одному всміхніться .
На урок старання не забудьте взяти ,
Сядьте всірівненько , будем починати .

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(Вступне слово вчителя з переглядом фотосюжетів)

-         Як багато на світі чудес! Величезні дерева,фантастичні водоспади,кумедні палаци.підземні печери,величні будівлі,храми,які викликають подив у того,кому поталанило їх побачити. Але ні одне із чудес світу не можна порівняти з тим,що завжди поруч з нами. Це диво – ми самі!

-         Перед вами аркуші паперу,на яких намальована буква «Я». Це ти. Напиши під буквою «Я» своє ім’я.

-         Але на Землі ти мешкаєш не один. Ти живеш в оточенні багатьох людей. Згадай тих,хто живе поруч із тобою. Познач кожну букву «Я»,тобто познач,хто це.

-         Розкажи,кого ти намалював.

 

 

.

                               
     
       
 
 
   
 
           
 
           

ІІІ. Повідомлення теми уроку.

-         На своїх малюнках ви показали,що вас оточують багато людей. Людина – це частина суспільства. Вона народжується серед людей. Сьогодні ми починаємо працювати над розділом  «Людина серед людей». А тема,над якою ми будемо працювати сьогодні,ви зрозумієте,розгадавши ребуси.

 

 

 

       
 

Р 1 А

 

 

 


 

 

-         Ми будемо говорити про те,що кожна людина любить і шанує. І тому девізом нашого уроку будуть слова:

                          «На світі білому єдине,

                          Як і Дніпрова течія –

                          Домашнє вогнище родинне,

                          Оселя наша і сім’я”.

 

 

ІV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.

1.     Розповідь з елементами бесіди про сім’ю,рід.

-          Так, родина — найдорожче для кожного з нас.

Сподіваюсь, щонашарозмовадопоможепридивитисьуважніше до кожного члена вашоїродини, поспостерігати за ним. Цедужеважливо, бо таким чином вибільшедізнаєтеся про вашу схожість, як батьки піклуються про вас; випомітите, скільки вони працюють для того, щобвсім у родинібуло добре. Дізнаєтесьбільше про своїх бабусь і дідусів, прабабусь і прадідусів, які вони були, щозробили для своєїродини.

Ви зовсімпо-іншому подивитесь на свою сім'ю і зрозумієте, як багатозалежитьвід вас, щобсім'ябулащаслива. Але вам доведетьсяпопрацювати, щоббільшедізнатися про найближчих вам людей.

-         З кого складається ваша сім’я?  (Відповіді дітей)

-         Тато і мама дали вам життя,вони доглядали за вами,коли ви були ще зовсім маленькі, співа-ли вам колискові,притискали до свого серця. Вони й зараз піклуються про вас, допомагають, турбуються,радіють вашим успіхам і сумують через невдачі. Ваші батьки виховують вас, привчають вас до праці і дуже-дуже люблять вас.

-         Сім'я,мов сонечко,зігріває кожну дитину від народження і до кінця життя. Родина – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас.

-         Отже,сім'я складається з тата,мами,дітей. Можна ще сказати так-з батьків та дітей.

Овал: Рід (Вчитель по ходу бесіди за допомогою кругів утворює асоціативний кущ)

 

 

 
  Кольцо: Рідня Родина

 

 

-         Але прислухаємося до того,як звучить слово «сім'я». Що ви чуєте? (Чується два слова–сім і я)  Що це означає?

-         Так,це означає , що сім'я складається з багатьох людей,з дітей,мами,тата,у мами і тата теж є батьки. Ким вони вам доводяться? (Дідусями і бабусями)

-         Шануй і поважай бабусю і дідуся! Вони дали життятвоїймамі і твоємутатові. Вони ночей не спали білятвоєїколиски.

-         А ще хто є вашими родичами? Так – сестри та брати ваших пап і мам це ваші тітки та дядьки.

-         Ваші бабусі і дідусі колись теж були маленькими і у них теж були свої батьки. А чи знаєте ви,як вам їх називати.  (Прабабуся і прадід)

-         І у них теж були свої мама і тато,бабусі і дідусі. Усі – і бабусі,і дідусі,і прабабусі,і прадідусі, прапрадідусі,прапрабабусі усі,їхні батьки – є ваш рід.

2.     Словникова робота.

-         Діти! Давайте з вами розберемося,що ж означають оці слова.

 

Рід – ряд поколінь,що походять від одного предка; усі родичі,рідні;родина,рідня.

Рідня – чиїсь родичі близькі чи далекі.

Родина – група людей,що складається з чоловіка,жінки,дітей та інших близьких родичів, які проживають разом; сім'я.

 

 

3.     А зараз послухайте,будь ласка ,вірш,який підготувала для вас учениця.

 

Рід,рідня,сім'я.

Серед них маленька я.

Мов перлинка-намистинка,

Я – дівчатко-українка!

Родовід,моя родина,

Я її мала краплина.

Люблю всю родину я,

Разом ми одна сім'я!

Бо козацького я роду,

Рідну землю люблю зроду,

Маму,тата поважаю,

Їм здоров’ячка бажаю.

І бабусю й дідуся –

Всіх люблю й ціную я!

 

4.     Я знаю,ви підготували прислів’я про сім’ю. Будь ласка,ознайомте нас.

v Добрі діти – батькам вінець,

А злі діти – батькам кінець.

v Шануй батька й неньку,

То й буде тобі гладенько.

v Яке дерево,такі його квіти,

Які батьки,такі й діти.

v Немає цвіту білішого,як цвіт на калині.

Немає роду ріднішого,як мати дитині.

 

5.     Продовження бесіди.

-          Мати і батько, бабуся і дідусь – найрідніші і найближчі кожному з нас люди. Від батьків ми одержуємо життя. Вони вчать нас людських правил, оживляють наш розум, вкладають у наші вуста добрі слова. Так є, так і було в Україні завжди. Слово батьків або старших у родині було законом для молодших. Вони вже з малку мали свої обов’язки, вчилися різної роботи, посильно працювати. Дівчатка переймали науку від матері та бабці – вчилися прясти, вишивати, ткати, розписувати писанки, шити одяг, давати лад у хаті. Хлопчики навчались чоловічого ремесла від батька чи діда. Наприклад, колись було за правило, що дівчинка 7- 10 років могла вже вишити собі сорочку. Дітей брали з собою на сінокіс, на жнива, по гриби, по ягоди, на ярмарок, в гості. Діти у сім’ї завжди були зайняті. Старші бавили менших братиків і сестричок, змалку пасли худобу. Дітей любили, але завжди ставилися до них вимогливо,дозволяли далеко не все, за провини часом карали. Існували певні правила поведінки для дітей. Сьогодні життя інше. Але ніхто не заперечує, що найбільше виховує дитину сім’я.

 

6.     Продовження бесіди.

-         На кого ти схожий? (відповіді дітей)

-         Цю особливість бути схожим на своїх батьків люди помітили ще з давніх часів, так з’явилися і приказки.

    (Читають з дошки).

 

   Яблуко від яблуньки недалеко падає.

   Яка мама, така й сама.

   Яке дерево, такий клин,

   Який батько, такий син.

 

7.     Дидактичнагра «Ланцюжок ніжних слів».

 

Сім’я (сімейка, сімейний, сімеєчка)

Рід (родина, рідня, родичі, рідний)

Тато (татко, татусь, татунь)

Мама (матуся, матінка, мамуля, мамочка, мати)

Баба (бабуся, бабуля, бабуня, бабусенька)

Дід (дідусь, дідуньо, дідик)

Сестра (сестричка, сестриця, сестронька)

Брат (братик, братичок, братусь)

 

-         Ви – обличчяродини. Вас багато і вивсірізні, не схожі один на одного нізовні, ні за характером.

-         А тепер подумайте, що один рід відрізняє від іншого? Не знаєте? Тоді простіше запитання. Якщо одного хлопчика звуть Артем і другого – Артем, то за чим ми їх відрізняємо? (Відповіді)

-          Так, за прізвищем. А звідки воно взялося? Правильно, від батьків. Прізвище є ознакою роду.

-         У кожного з вас є  своє ім’я, прізвище, по батькові. Ім’я своїй дитині батьки вибирають самі,за бажанням, а прізвище переходить від діда до батька, від батька до сина. Адже він голова сім’ї іпродовжувач роду. До імені дитини також додається ім’я батька. Тож давайте з вами «познайомимось».

(Діти називають прізвище, ім’я, по батькові)

-         Діти повинні знати імена своїх батьків,імена своїх дідусів і бабусь. А всі разом як називаються? (Родом)

 

8.     Робота з підручником.

-         Опрацювання статті с.37 «Рід,родина,рідня».( І абзац)

 

9.     Розповідь з елементами бесіди про родинне дерево.

-         Наші предки уявляли життя на землі як велетенське Дерево Роду. (Показ дерева.)

 

       Від кого походить ваш рід?

       Свій маленький листочок на цьому дереві має кожен із вас. Гілки – ваші батьки, їхні сестри і брати. Стовбур – дідусь і бабуся. Коріння – батьки ваших дідусів і бабусь. Люди завжди берегли пам’ять про своїх прадідів. Дехто міг нарахувати сім або більше поколінь свого роду.

 

10.                       Заповнення свого родовідного дерева.

-         Зараз ми з вами спробуємо написати своє родовідне дерево. Що для цього треба знати?

-         Перед тим,як ми заповнимо ваші деревця,я хочу ознайомити вас із віршиком,який написала дитина 11 років про свій родовід.

 

 

Росте калина на причілку хати

В моєї прабабусі у селі,

Яка багато зможе розказати

Про моїх родичів мені.

Її коріння – прадід і прабаба

Віти – це вже бабусі й дідусі,

Листочки на калині – мої тітки,дядьки і мама,

А кетяги калини – ми усі.

На калині,як бачите всі,

Передчасно зламалися віти.

Це з життя вже пішли дідусі,

Довелося недовго їм жити.

А ось цей облетівший листок,

Відірвався з куща ще зелений,

Мого роду це третій виток,

Це не стало вже дядька у мене.

 

(Діти малюють свій родовід)

В цей час звучить пісня «Родина» Назарія Яремчука.

 

V. Закріпленнявивченогоматеріалу.

 

1.     Тестове завдання.

1.     Немовляті,щоб стати людиною,необхідно:

А)спілкування,виховання,навчання;

Б)виховання,ігри,харчування;

В)прогулянка,спорт,навчання.

2.     Групу близьких родичів називають:

А)друзі;

Б)сім'я;

В)суспільство.

3.     Берегинею роду в сім’ї називають:

А)маму;

Б)бабусю;

В)старшу дочку.

4.     «Родовідне дерево» - це:

А)систематичне розміщення роду за поколіннями;

Б)дерево,яке посадила ця рідня;

В)найбільше дерево в саду.

5.     Як традиційно називають батька в українських родинах?

А)помічник;

Б)господар;

В)добродій.

 

2.     Інтерактивна гра «Мікрофон»

-         А зараз,заплющіть оченята,на кілька хвилин уявіть себе добрим чарівником. Поміркуйте, що б ви зробили для своєї родини.щоб вона була щаслива?

(міркування дітей)

 

       3. Робота з карткою. Робота в парах.

-         Підкресліть,будь ласка,що треба робити,щоб у сім'ї були злагода,щастя і радість?

 

Картка.

Допомагати один одному. Дивитися телевізор. Допомагати бабусям та дідусям. Просити купити іграшку. Не прибирати в кімнаті. Поздоровляти зі святом. Разом відпочивати. Розповідати один одному новини. Пізно лягати і пізно прокидатися. Піклуватися про менших братів і сестер.

 

Прочитайте,що ви підкреслили,а що – ні.

 

4.     Гра «Скажи ніжні слова мамі».

Спочатку давайте з вами розшифруємо слово «МАТУСЯ»

 

5.     Гра «Продовж речення».

 

Дочка моєї мами – то ….моя сестра.

Найбільше ласкає свою дитину….мама.

Своїх онуків розуму навчає старенький ….дідусь.

Твою матусю донечкою зве твоя …бабуся.

Син мого дідуся - ….мій тато.

Дочка моєї бабусі – моя ….мама.

Тато мого тата- ….дідусь.

Онук чи онучка моєї бабусі - ….це я.

 

VІ.Підсумокуроку.

 

1.     Декламування вірша учнями.

 

Тиживеш ,допоки є родина,

Щострічаєщирістю й теплом…

 І радієш, як маладитина,

Болиш тут по – справжньому добро…

 

Розливаютьсярічки весною,

Хай мороз чиспека – не біда…

Коли порядзавжди є з тобою

Очімамині і татові слова.

 

Хтоти є?Твоєкоріннязвідки?

Думай, ким зростутьтвої сини…

 І для кого тиживеш у світі,

Хтось про тебе пам”ятатиме , чині? 

 

Якщо сам забудеш стежку рідну,

 І до церкви йтимешлиш в скорботний час,

То можливо, і казати не потрібно,

Чи тебе згадаєхтохоч раз… 

 

Якщозлість у серці–примирися,

А в душі образа – то прощативчись…

 І як бабцявчила – поступися,

І за ріднихзавжди помолись…

 

 Те, чого в дитинстві научали-

Свято бережи, не забувай!

Щоб тебе нащадкипам'ятали,

Роду свого не цурайся, а вивчай.  

 

2.     Бесіда.

-         Подивіться ще раз на родинне дерево. Згадайте,хто є на ньому. А хто ви на цьому дереві?

-         Чи може засохнути оце дерево?

-         Що треба робити,щоб воно не засихало?

-         Я хочу вас ознайомити з моїм родинним деревом. Воно заповнене,як бачите,не все. Так сталося,що мамина мама померла рано(на той момент їй було 9 років). Тому моя мама не знала своїх бабусь,а ,отже, я не знаю своїх прабабусів та прадідусів. З татової сторони я їх теж не знаю, бо вже мій тато помер рано, коли я була маленька. І тому я в силу свого малого віку не цікавилася бабусями та дідусями тата. Ви щасливі,бо живі ще ваші бабусі та дідусі. Тому,не гайте дорогоцінного часу – розпитайте їх про їхніх тат та мам,а ваших прабабусів та прадідусів, та про їхніх дідусів та бабусів. І ви будете знати своїх прапрадідусів та прапрабабусів. І,отже,у вас буде величезне родовідне дерево. А у ваших дітей воно буде ще більшим,якщо ви збережете та передасте їм своє.

 

3.     Сьогодні ви всі діти принесли кольорову квітку,яка символізує вашу сім’ю,написавши всередині прізвище. Ми їх прикріпили на карту України. Подивіться,яка чудова і квітуча стала наша Батьківщина! Сім’я до сім’ї – це вже народ. Ми всі з вами – український народ, який складається з родин: маленьких і великих,дружних і працьовитих.

 

4.     Заключне слово вчителя.

 

Отож , назавжди запам’ятайте, що

Коли зміцніють крила, щоб літати,

Не забувайте рідну хату,  маму й тата

Бо лиш у ріднім краї ви щасливі,

бо лиш у ріднім краї ви багаті.

           Бо ж недаремно сказані слова :

У рідному краї і серце співає,

Лелеки здалека нам весни несуть.

У рідному краї і небо безкрає .

Потоки, потоки мов струни течуть.

Якщо позабудеш стежину до хати,

Яку дитинчам навпростець протоптав,

І матір, і рід свій, і слово крилате,

То, значить, чужинцем бездушним ти став.

           Чужинцем не тільки для рідного роду,

А навіть для тої нової землі,

Для друзів нових, що тебе у негоду

Пригріли ласкаво у власнім теплі.

 

-         Щоб не стати чужинцем, Іваном безрідним, людиною без роду і племені, треба завжди у своєму серці  нести любов до своїх рідних, а це в першу чергу , любов і повагу до своїх батьків. Ніколи не засмучуйте мам своїми поганими вчинками чи недостойними справами, хай у серці кожного  не гасне ніколи іскорка добра, любові до  ближніх. І тоді мамине слово, татова порада, стануть для вас справжнім оберегом від усіх негараздів.

-         На нашому столі лежить коровай. Він – символ достатку і добробуту в родині. Я хочу поділитися з гостями частинкою короваю. І хочу побажати достатку у ваших родинах,благополуччя і мирного неба над нашими головами. Воно нам зараз ой як потрібне.

(вручення короваю)

 

 

 

 

 

 

Подобається