Вправи для розвитку дрібної моторики

      Про вплив мануальних (ручних) дій на розвиток мозку було відомо у 11ст. до н.е. в Китаї. Процес розвитку дрібної моторики відбувається природним шляхом на базі розвитку загальної моторики людини. Розвиток моторики проходить складний шлях, починаючи з хапання предмета долонею цілком, потім удосконалюється в процесі перекладання предмета з руки в руку, а вже до двох років дитина може не тільки правильно тримати ложку і пензлик, а й малювати .

          Ігри за участю пальців  і рук сприяють гармонійному розвитку тіла й розуму, підтримують у належному стані мозкові системи.

        Регулярні вправи на розвиток моторики , пальчикова гімнастика поліпшують розвиток пізнавальних процесів, діяльність серцево-судинної і травної систем, розумові здібності дитини, зменшують емоційне напруження, розвивають координацію рухів, силу і спритність рук, підтримують життєвий тонус. Вони здатні поліпшити вимову багатьох звуків, а значить – розвивати мовлення дитини.

       Ураховуючи оздоровчий вплив на організм стану дрібної моторики кожного пальця, потрібно вчити ще з раннього віку координовано і спритно ними маніпулювати. Варто звертати увагу на опанування простими, але водночас життєво важливими вміннями – тримати чашку, ложку, олівці, вмиватися.  

          Тренування пальців рук дітей покращує не лише рухові можливості дитини, а й розвиток психічних і мовленнєвих навичок. У свою чергу, формування рухів руки тісно  пов’язане з розвитком рухового  аналізатора і зорового сприймання, різних видів чутливості, просторового орієнтування, координації рухів тощо. Рухи рук тісно пов’язані з мовленням, вони є одним з факторів його формування. Рухи пальців стимулюють розвиток центральної нервової системи і прискорюють розвиток мовлення дитини. Тому так важливо, працюючи з дітьми (особливо з тими, у яких є порушення мови), приділяти увагу розвитку функції дрібних м’язів.

          Така робота повинна проводитися регулярно, тільки тоді можна досягти хороших результатів від спеціальних вправ. Завдання з розвитку рухів пальців руки мають приносити дитині радість, не повинні викликати перевтомлення. Необхідно пояснювати значення тих або інших рухів чи положень пальців, зацікавлювати дітей у виконанні цих рухів, створювати позитивний емоційний настрій.

Вправи з прищіпками

       Спочатку покажіть дитині, як тримати прищіпку трьома пальцями. Притримуючи її пальці своїми, покажіть, як відкривається і закривається «рот» у прищіпки – «рибки». Утримувати прищіпку потрібно великим,вказівним і середнім пальцями. Бажано вибирати не тугі прищіпки, працювати з якими буде під силу дітям; занадто тугі прищіпки можуть відохотити дітей із ними гратися.

          Перед виконанням завдань пропонуємо дерев’яною прищіпкою для білизни (перевірте на своїх пальцях, щоб вона не була занадто тугою) по черзі поприщіпувати дитині нігтьові фаланги (від вказівного пальця до мізинця і в зворотньому напрямку), називаючи кожен палець.

  1. Навчати дітей сортувати прищіпки за кольором, розкладаючи їх у відерця, невеличкі кошики відповідних кольорів.
  2. Погодувати маленьких голодних рибок (прищіпки) черв’ячками відповідного кольору, вирізаними із картону.
  3. Знімати та причіплювати прищіпки відповідного кольору по краю коробок різної висоти, на бокових стінках яких приклеєні різнокольорові паперові смужечки.
  4. Знімати та причіплювати прищіпки одного розміру чи однакові за кольором (розміром) по краю миски, коробок  з-під цукерок різної форми за зразком. Дітям із краще сформованими рухами рук можна запропонувати виконати завдання на швидкість.
  5. Знімати і прикріплювати по краю вирізаного  з картону кола – сонечко, веселий чоловічок, квіточка, сніжинка; квадрата – серветка, скатертинка, килимок; прямокутника – рушничок, килимок, шарф; контурного зображення долоньки – листя на деревах.
  6. Причіплювати по краях коробки таку кількість прищіпок, яка відповідає написаним по краям цифрам або наклеєним кружечкам.
  7. Закріплювати прищіпки по краю пластикових баночок різного об’єму. Після виконання завдання можна запропонувати зняти прищіпки і повкидати їх у баночку.
  8. Брати прищіпкою маленькі гумові іграшки з коробки, палички та викладати їх у ряд зліва направо в порядку зростання або зменшення розміру.
  9. За допомогою прищіпок складати предмети в пластикову пляшку, акуратно просовуючи їх у шийку пляшки.
  10. Знімати та розвішувати ляльковий одяг, носові хустиночки, клаптики тканини різної фактури на мотузці, зав’язаній між двома стільчиками, та причіплювати до них прищіпки. Можна запропонувати чіпляти прищіпки однією рукою, а знімати іншою.
  11. Розвішувати дитячі маленькі шкарпетки на мотузці та причіплювати їх однією, двома, трьома прищіпками. Можна запропонувати причіплювати прищіпки такого ж кольору, якого шкарпетки. Дітям, яким спочатку важко виконати подібні завдання, можна запропонувати причепити прищіпки до шкарпеток, що лежать на столі.
  12. «Ловити рибок» іграшковою вудкою з магнітом на кінці.
  13. Причіплювати прищіпку до прищіпки за довгі колодочки – утворювати змійку, гусінь, крокодила.
  14. Можна запропонувати причепити прищіпки до картонного зображення пташки – створити хвостик і лапки,; вушка – зайчику; вусики і лапки – жучку; плавці і хвостик – рибці, крила – метелику або бабці; руки – сніговиту; бадилля – до морквини, бурячка ріпки.
  15. Механічне здушування кінчиків пальців із використанням різнокольорових прищіпок спрямоване на активізацію незрілих клітин головного мозку. Схема проведення:

Тривалість процедури від 3-5 до 7-10 хв.

1 – 3 день – великий палець;

4 – 6 день – великий та вказівний палець;

7 – 9 день – великий, вказівний, середній пальці.

Потім навантаження знижується до мінімального за цією самою схемою.

Вправи з ґудзиками

  1. Занурити обидві руки глибоко в «ґудзикове море» і «поплавати» в ньому.
  2. Занурити обидві руки глибоко в «ґудзикове море» і стиснути в руках ґудзики, а потім, піднявши обидві руки над «морем», розтиснути руки. Можна запропонувати стискувати, чергуючи руки.
  3. Опустити руки в коробку і, чергуючи руки, брати щіпкою дрібні ґудзики.
  4. Пересипати ґудзики різного розміру з долоні в долоню.
  5. Перетирати дрібні ґудзики між долонями, розміщеними горизонтально.
  6. Знаходити серед колекції ґудзиків найбільший і найменший ґудзики.
  7. Викладати ґудзиками очі, ніс, рот, вуха – портрет веселого гнома.
  8. Навчати пересувати всіма пальчиками або вказівними ґудзики по тоненькому шнурку, кольоровому дроту або нитці з однієї сторони на іншу, і навпаки, на кінчиках яких зав’язані вузлики або прикріплені намистинки, щоби ґудзики не розсипалися. Якщо на шнурку є 12 ґудзиків, то, пересуваючи їх по одному, можна називати місяці року. Також можна рахувати кількість ґудзиків на шнурочку або називати, яким по порядку є ґудзик певного кольору. Якщо ґудзиків 7, можна називати дні тижня.
  9.  та поскладати їх у відерце, розповісти про свій улов.
  10. Перекладати ґудзики великого розміру з коробочки в іншу коробочку, у пластикову пляшку з великим отвором та називати розмір, форму, колір і кількість дірочок кожного ґудзика.
  11. Розкласти ґудзики в іграшкові пластикові тарілочки різних кольорів добираючи ґудзики за кольором тарілки.
  12. Відібрати найбільші ґудзики заданого кольору і викласти їх у ряд – створити доріжку, змійку, гусінь, намисто, поїзд із вагончиками.
  13. Викласти з ґудзиків потяг і посадити у вагончики пасажирів – покласти маленькі ґудзики на великі.
  14. Відібрати ґудзики жовтого кольору (сонячні зайчики) і викласти ними по контуру малюнка яскраве сонечко; голубого кольору (дощові краплинки0 – осінню калюжу; білого кольору (сніжинки) – снігову кулю.
  15. Розкласти ґудзики в купки: одна – з ґудзиками із 4 дірочками, друга – із двома, третя – із хвостиками.
  16. Розкласти ґудзики за розміром: великі, середні, маленькі у відповідні коробки за розміром.
  17. Сортувати ґудзики за кольором, формою з однаковою кількістю дірочок, розкладаючи їх у кольорові тарілочки, будиночки з різною кількістю вікон – 2 і 4.
  18. Складати ґудзики в коробку одночасно обома руками.
  19. Розгортати обгортки «цукерок» (з ґудзиками), розгладжувати їх, складати одна на одну.
  20. Загортати ґудзики в кольорові папірчики, добирати обгортки певного розміру для «цукерок» - ґудзиків різного розміру.
  21. Розкласти ґудзики різної форми в контурні зображення кругів, квадратів, ромбів, овалів на картоні або дощечці.
  22. Заповнювати деталі контурних малюнків ґудзиками відповідного розміру (повітряні кульки на ниточках, сніговик, колеса машин, дим з труби будиночка, пелюстки квіточок.
  23. Відібрати великі ґудзики певного кольору та нанизати їх  на кольоровий дріт, тоненьку шворку.
  24. Зробити намисто за зразком.
  25. Вкладати ґудзики по одному або по скільки вміститься в порожні коробки з-під сірників, заздалегідь обклеївши їх..
  26. Добирати до пришитих до тканини ґудзиків різного розміру квіточки, метелики різних кольорів із петельками відповідного розміру.
Подобається