В. Нестайко «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки.

 

 

Тема. В. Нестайко  «Тореадори з Васюківки». Поведінка героїв твору, їх вчинки.

 мета: аналізуючи пригодницький твір В. Нестайка «Тореадори з Васюківки», вдосконалювати вміння учнів характеризувати героїв, розкривати риси їх вдачі, особливості поведінки; розвивати вміння грамотно висловлювати свої думки, виділяти з інформації головне; виховувати активну життєву позицію, позитивні риси характеру.

Тип уроку: комбінований

Обладнання:  ілюстрації до твору, ноутбук.

 Хід уроку

І.  Організаційний момент

Сьогодні в нас незвичайний урок:

У світ фантазії зробимо ще один крок,

А з творчістю ми вже стрічались не раз;

І знову вона завітає до нас.

Це час міркувань, наполегливий час.

Цікаві завдання чекають на вас.

ІІ. Мотиваційний етап

1. Актуалізація суб`єктного досвіду й опорних знань

Слайд 1

- Діти, сьогодні на уроці ми продовжуємо працювати над повістю В.Нестайка«Тореадори з Васюківки», на якому  ще раз згадаємо найцікавіші сторінки твору,поговоримо про веселих друзів, які весь час вигадують авантюри і потрапляють у пригодницькі ситуації.

- Давайте разом визначимо мету та завдання нашого уроку.

- Правильно,  будемо розвивати вміння і навички виразного читання, переказування, коментування подій та вчинків героїв, вчитимемося аргументувати свою думку.

         Я бажаю вам отримати задоволення від уроку.  А тепер побажайте успіху один одному.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

- Для досягнення нашої мети, ми з вами повинні повторити матеріал, який знадобиться нам для подальшої роботи.

         3.Бліц – опитування

1. Жанр твору В. Нестайка «Тореодори з Васюківки»?

2. Назвати ознаки пригодницького твору.

3. Довести, що цей твір дійсно повість.

4. Який характер носить твір В. Нестайка?

5. Назвіть прийоми, які використовує автор для творення комічного

Слайд 2-4

         2. Упізнай героя. Про кого йдеться: « Він мій найкращий друзяка і напарник. Він весь час вигадував різні штуки – викаблуки для нашої слави.»(Ява Рень)

«Бо замість бою у нас вийшов бій дураків».(Паша Завгородній)

Слайд  5-7

         1. Пригадай твір - назви епізод

ІV. Робота над темою.  

- Я бачу вам сподобався твір В.З. Нестайка. І його герої вам до вподоби завдяки своїм вигадкам та пригодам, їхні мрії подібні до вашх, адже вони ваші ровесники. Але послухайте ще одну думку. До нас прийшов лист від цікавої громадянки з особливими переконаннями.

         (За що діти люблять Яву і Павлушу?Як така поведінка може вплинути на виховання підростаючого покоління? З кого брати приклад?! З тих хлопців, які випустили під час лекції в клубі пугутькала, внаслідок чого лектор упав із трибуни і вилив собі на голову графин із водою; повісили на телеантену старі дідові підштаники; зіпсували свинарник! Це хулігани! Я згодна з думкою діда Салимона, що це гангстери, а не хлопці!)

Слайд 8

 1. Проблемне питання.

                                    «Чи може пригодницький твір навчити чогось корисного?»

                                     «В чому секрет  популярності  твору?»

-           Розглянемо різні ситуації  ,проаналізуємо поведінку та вчинки наших героїв  і дамо їм оцінку.

Слайд 9   Ситуація 1

 1 Уривок . «У нас була прекрасна благородна ідея… до… І зняла такий вереск, що причовгав дід. Ну і….

Чому не вдалося побудувати метро? (не вистачило знань, взялись за непосильну роботу)

Слайд 10  Ситуація 2.

2 Уривок. Давай влаштуємо бій биків….   До  слів  рраз! Бик-беркиць! І  оплески…»

Чим же закінчився бій биків? ( це теж наука, небезпечне заняття, вимагає певних фізичних

 вольових  якостей, яких ще у хлопчиків не було)

Слайд . Ситуація  3

3. Уривок « Ми сидимо у картоплі під вишнею.. Сидимо й журимося. Але довго журитися ми не вміємо…. До слів …. Ти  що плавати не вмієш..

-Чому не побудували підводний човен?  Мрія  не збулася?  Бо трапилася інша пригода.

А які ж риси проявилися? Кмітливість та винахідливість.

Слайд 11  Ситуація 4.

4 Уривок. «…Ява перехилився й гокнув. Ми прислухалися…  до слів треба витягти…»

 Як можна оцінити  цю ситуацію? Ми бачимо, що проявили милосердя, небайдужість, люблять тварин, і кмітливість. І сміливість

 Слайд 12 Ситуація 5

5 уривок .»Рень і Завгородній вийдіть з класу.  До слів . Галина Сидорівна вся аж кипіла..»

Яке ставлення автора до своїх героїв ? (засуджує їх за небажання вчитися та неслухняну поведінку)

Слайд 13  Ситуація 6

5 уривок. «Сам чув розмову… до слів… Я відчуваю, що сьогодні щось буде»

 Почувши таємні розмови, хлопці вирішують провести власне розслідування.

Чим закінчуються ця історія?

Слайд 14  Ситуація 7

6 уривок. «Здоров, Павлушо,  …до  слів..На який -небудь безлюдний острів,,»

 Ми бачимо їх справжніми друзями   , для них дружба –це справжній скарб.

Вчитель:

Хлопчики – ваші однолітки. Вони здатні на вигадку, бешкетують, завдають клопотів оточуючим. Але ми розуміємо, що все це вони роблять не зі зла, це – так би мовити, плоди їхньої бурхливої фантазії. Вони мріють, пізнають життя, і ми, читаючи твір, не засуджуємо їх, а сміємося і захоплюємося їхніми пригодами, бо у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба

         3 . Робота в групах над характеристикою героїв твору

Слайд 16

Ø     Запишімо те хороше, що притаманне хлопчикам, і те, що, на вашу думку, не красить підлітка.

          +                   ПАВЛУСЬ             ―

                                         ЯВА                            Бешкетники, неслухняні

                                                                       необачні, не бажають учитися

        Кмітливі

Винахідливі

Люблять тварин

Вміють дружити                                                                  

- А взагалі-то на вашу думку вони позитивні чи негативні герої?

А як ми можемо пояснити їх негативні прояви поведінки.

4. «Хвилинка мудрості»

Слайд 17

         - Поясніть, будь ласка, народне прислів’я: «Кожна пригода – до мужності дорога».

                           (Учні пояснюють прислів’я)

- Потрапляючи у складні і захоплюючі пригоди, хлопці завжди намагалися довести власну самостійність і винахідливість. Хоча вони і бешкетують, але в кожного з них добре серце і вони вміють цінувати дружбу.

- Чим більше було пригод, тим міцнішою ставала їхня дружба. Павлуша одного разу висловив: "Дружба! Велике це слово – дружба! Може, найбільше із усіх слів людських”.

-         Так, у пригодах, у різноманітних приємних і неприємних ситуаціях гартується воля, характер людини і справжня дружба.

 

-         А чи хотіли б ви мати таких друзів, як Павлусь і Ява? Чому?

 

6. Інтерактивна вправа «Скринька порад»

·                   Ви співчуваєте героям повісті Яві і Павлуші?

Зараз ви попрацюєте в парах. Разом подумайте, що треба робити хлопчикам, щоб їхні мрії здійснилися.

Давайте порадимо їм, що треба зробити, щоб їхні мрії здійснились. (Діти зачитують рішення: добре вчитися, виховувати характер, бути хоробрими, цілеспрямованими, слухати старших, не втрачати оптимізм)

 

-

         Слайд 18

8. Аналіз проблемних питань.

А. Отже, пригодницька література покликана  навчати розважаючи.  Що саме навчив нас В. Нестайко?

 

l     Б. Головні герої – ваші однолітки.

l     Ява і Павлуша :

- гарні друзі;

- кмітливі;

- винахідливі;

- у них добрі серця.

l     Різноманітні, дуже цікаві події; захоплюючі ситуації.

Слайд  19

V. Підсумок уроку.

Підсумуємо наші знання вправою «Закінчи речення»

«Повість «Тореадори з Васюківки» допомогли мені зрозуміти, що…»

-  Дякую, сподіваюся, всі ви отримали задоволення від уроку. Бажаю, щоб ваше дитинство було таким же яскравим і різноманітним, як у Павлуся з Явою, щоб кожен з вас був непересічною особистістю, яка не забуває про закони моралі та етики.

 VI. Оцінювання учнів

 

VII.  Домашнє завдання

Слайд 20

-         Скласти усний роздум на тему: «Як зробити своє життя цікавішим».

 

Подобається