Урок з української мови (8 клас) Тема: «Узагальнення та систематизація знань з теми «Вставні слова, словосполучення, речення»


Мета:

Навчальна:  узагальнити та систематизувати  здобуті учнями знання  про вставні слова, словосполучення, речення; поглибити відомості про розділові знаки при них; удосконалювати вміння правильно визначати та складати речення зі вставними та співзвучними словами;  вчити учнів аналізувати мовний матеріал.

Розвивльна: розширити і систематизувати знання учнів про вставні слова, словосполучення, речення, закріпити навички вживання їх у мовленні; розвивати творчі вміння  редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій зі вставними словами, словосполученнями, реченнями; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість, креативність, уміння  працювати самостійно та в команді як важливі елементи розумової діяльності людини.

Виховна: виховувати культуру мовлення учнів, шанобливе ставлення до українських символів, оберегів, любов до рідного краю, формувати життєві компетентності в учнів,  викликати бажання вивчати українську мову.

Міжпредметні зв’язки: українська література,  музичне  та образотворче мистецтво.

Форми роботи: усна гра «Зайве слово», індивідуально – пошукова робота, методи «Мозковий штурм», «Мікрофон»,  діалогічне мовлення,  робота з підручником, біля дошки, вибірковий переказ, редагування речень, тестові завдання, складання «Сенкану», робота  в команді.

Тип уроку: систематизація та узагальнення знань.

Вид уроку: урок – аукціон.

Обладнання: підручник, малюнки – лоти  із зображенням українських символів - оберегів, магнітофон, комп’ютер, індивідуальні картки, таблиця «Вставні слова», картки з тестовими завданнями.

Структура уроку з хронометражем

І. Організаційний момент (1 хв.)

ІІ. Оголошення теми та мети уроку, забезпечення емоційної готовності  учнів, мотивація  начальної діяльності школярів  (3 хв.)

III. Перевірка домашнього завдання:  

(візитна картка  команд: назва, девіз, емблема)   (3 хв.)

IV. Актуалізація  опорних  знань учнів:

1.     Завдання № 1 (малюнок – лот № 1 «Рушник») (5 хв.)

2.     Завдання № 2 (малюнок - лот № 2 «Вінок»)  (7 хв.)

3.     Завдання № 3 ( малюнок – лот № 3 «Хліб»)  ( 7хв.)

4.     авдання № 4 (малюнок – лот № 4 «Барвінок»)  (7 хв.)

V. Підсумок  уроку (5 хв.)

VI. Рефлексивно – оцінювальний етап  (6 хв.)

VІІ. Домашнє завдання  (1 хв.)

 Хід уроку                                                                                                               Хід уроку                                                                                                                                 

І. Організаційний момент.

- Доброго дня, діти!  Запишіть, будь ласка, у робочому зошиті дату та тему сьогоднішнього уроку.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку,  забезпечення емоційної готовності  учнів, мотивація  начальної діяльності школярів.

Учитель:

-         Діти, а  ви коли - небудь були на аукціоні?

-         (Відповіді  учнів)

{C}-         Як вам відомо, не все можна купити  за гроші, є в нашому житті те, що  не продається. А що саме, як ви гадаєте?

-         (Дружба, здоровя і любов…)

{C}-         Так. Дуже дорого цінуються знання,  які ви можете безкоштовно  отримувати  в школі щодня.

Сьогодні незвичайний  урок – урок – аукціон, на якому ви зможете придбати твори мистецтва – малюнки – лоти  - із зображенням символів України. За  більшу кількість правильних відповідей  завдання  команда отримає один малюнок – лот.  Команда, яка більше отримає  малюнків - лотів – стане переможцем і отримає приз!

III. Перевірка домашнього завдання.

Було запропоновано клас обєднати  у дві команди, кожна з яких обирає  капітана, назву, девіз та емблему (тематика  -  символи України).  Мої помічники, члени журі,  будуть уважно слідкувати за  роботою команд, справедливо оцінюватимуть  і  в кінці  уроку -  аукціону  оголосять команду переможців.

Тож  починаймо.

Візитні картки  команд:

Команда № 1: «Українці».

Девіз: «Перешкод не бійся ані трохи, за собою український край веди».

Емблема:                                 

Команда № 2: «Калина».

Девіз: «Без верби  і калини – нема України!»

Емблема:                              

Слово вчителя.

-         Д іти, а які  українські символи  ви знаєте?

(Члени команд по черзі  називають).

   До нас дійшли свідчення про те, що кожне слов’янське плем’я, родина  і навіть окрема людина, мали свої обереги, які були охоронцями від хвороб, неврожаю, звіра, негоди.

 Люди вірили:  якщо ти взяв  оберіг, то сміливо  вирушай   і в далеку дорогу, і на полювання. Він  вселяв  віру  в свої сили, заспокоював, робив людину впевненішою  в собі, своїх силах при зустрічі з бідою.

 Образи хреста, коня, птаха, символи сонця, землі, води зображували  на рушниках, одязі, на дверях хати.  За обереги вважали ті речі, що оточували людей у побуті.

 Як ви бачите, на столі, застеленому  українським рушником,  теж знаходяться  символи нашого народу:  коровай, сопілка, калина, барвінок, роботи з петриківським розписом, віночки, писанки, квіти соняшника, рушник, тому хочу поставити вам проблемне питання, на яке в кінці уроку ви повинні дати  відповідь:

{C}-         Чи знадобляться вам знання про вставні слова, словосполучення, речення та  символи – обереги  у вашому подальшому житті?

IV. Актуалізація  опорних  знань учнів:

Малюнок – лот № 1. «Рушник».

 Тихо звучить  пісня «Рушничок».

Учитель.

Щоб отримати цей лот, ви повинні із почутої  інформації   на слух  почути   вставні слова. Визначити, до якої групи вони належать і пояснити розділові знаки при них.

        Рушник у хаті. Давній наш звичай. Не було, здається, жодної в Україні оселі, котрої не прикрашали б рушниками. З рушником ушановували появу немовляти  в родині, з ним виряджали  в дорогу рідних, зустрічали гостей, проводжали людину  в останню путь, ним прикривали хліб на столі.

Відповіді дітей: (вставне слово «здається», вказує на невпевненість, в середині речення виділяється комвами з обох сторін).

- Ввести  слово «здається»  в речення.

Відповіді дітей…

Малюнок - лот № 2. «Вінок».

Тихо звучить   пісня «Віночок»

Слово вчителя.

  В Україні дівчата плетуть віночки та й прикрашають ними себе, кожного року додаючи нову квітку – символ. Скільки років дівчинці, стільки й квітів повинно бути у віночку.

    А ще створив  і  зберіг народ  для поколінь красиві обрядові пісні, пов’язані  з плетінням вінків. До речі, вінок – це передусім оберіг від «поганого ока»,  від усіляких негараздів. Отакий він, традиційний віночок.

-         Діти,  а чим був ускладнений даний текст?

Відповіді дітей…

Учитель.

Щоб отримати малюнок – лот «Вінок», один учень із команди  повинен зробити біля дошки  письмовий синтаксичний розбір  речення  зі вставним словом або звертанням.

{C}1       {C}команда:  До речі, вінок оберігає від усяких негараздів.

{C}2       {C}команда:  Оленко, скільки квітів повинно бути у віночку?

З іншими членами команди ми проводимо метод «Мозковий штурм». Команда,  у якої буде більше правильних відповідей, стане переможцем.  Журі, увага!

Метод «Мозковий штурм»

-         Які слова та словосполучення називаються вставними?

-         З якою інтонацією вони вимовляються?

-         Які групи вставних слів та словосполучень ви знаєте?

-         Яка синтаксична роль вставних слів  у реченні?

-         Які групи вставних слів та словосполучень ви знаєте?

-         Як виділяються вставні слова та словосполучення на письмі?

-         Які речення називаються вставними?

-         З якою інтонацією вони вимовляються?

-         Як виділяються вставні речення на письмі?

-         Що допомагає відрізняти вставні слова від невставних?

(інтонація і значення, якого вони набувають у реченні)

{C}-         Якщо вставні речення вимовляють пониженим голосом, швидким темпом, то на письмі виділяють… (дужками)

{C}-         У якому зі стилів мовлення вставні слова можуть бути реченнями?

(у розмовно-побутовому)

{C}-         Розкажіть про український віночок, використовуючи вставні слова та речення.

Учитель здійснює перевірку синтаксичних  розборів речень зі вставними слова та звертанням, а школярі  записують речення своїх  команд  у робочі зошити.

Малюнок – лот № 3 «Хліб».

Тихо звучить  пісня «Хліб та сіль».

Слово вчителя.

   Однією з найбільших святинь  нашого народу є хліб.  Нелегко  вирощується хліб. Засмаглий на  вітрах,  обмитий дощами,  вистражданий у весняних  заморозках.  Хліб дарує нам радість, щастя, силу.

   Раніше в Україні щодня пекли житній хліб. Замішували його на  заквасці, місили  в деревяній діжі. Випікання хліба мало свої правила  і було, по суті, цілим обрядом. Хліб у кожній хаті обовязково лежав на столі. Їжею і окрасою був хліб на різних святах та обрядах. І тепер жодне весілля не обходиться без короваю. Із хлібом ідуть на родини, поминальний обід. Обрядовим є  хліб і в новорічні свята. З хлібом  йшли оглядати поле, сіяти, жати. Із хлібом – сіллю ми нині зустрічаємо і проводжаємо гостей.

Учитель.

Щоб придбати   малюнок – лот «Хліб»,  треба  знайти  зайве слово у рядку.

Усна гра «Зайве слово».

(Команди отримують картки, в яких  треба визначите групу вставних слів і знайти зайве слово).

1 команда

Нівроку, чого доброго, на жаль, здається, як на зло, на щастя.

(різні почуття людини, оцінка повідомлюваних фактів).

2 команда

Нарешті, по - перше, між іншим, зокрема, за висловом, отже.

(послідовність викладу думок та їх звязок).

Відповіді  учнів…

Відредагуйте речення:

1 команда:

О – ой ти, мій котик.  (Ой ти, мій котику).  Андрюшка, відкрий очі – вже ранок . (Андрійку, розплющ очі – вже ранок). Ох ти ж, моя куколка. (Ох ти ж, моя лялечко).

2 команда:

Пробач мене, дедушка, умоляю.  (Пробач мені, дідусю, благаю). Шофер, притормозіть, будь ласка.  (Шофере, пригальмуйте, будь ласка). Петелька, йди сюди. (Петре, йди – но сюди).

 Відповіді  учнів...

                                  Малюнок – лот № 4 «Барвінок».

Тихо звучить  пісня «Барвінок».

Робота  в зошиті.

Вибірковий переказ

(Текст  звучить у магнітофонному записі. Учні записують     

почуті вставні слова, словосполучення, речення в робочі

зошити.

Учень однієї команди  починає переказувати текст, а інші учасники  по черзі продовжують його переказ).

Барвінок

Хрещатий барвінок на  Україні – символ вічності. Назва «барвінок» означає «перемога».  Що ж переможного вбачали  люди у цій скромній, з синіми квіточками,  рослині – вічнозеленій окрасі наших гаїв, садів?

У ній прихована могутня цілюща сила перемагати тяжкі недуги. За це українці подарували барвінкові свою любов.

По краях городу росли  у бабусі кущі барвінку. Здавалось, що він і взимку зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалось його цупке зелене листя, не змучене холодом, не скалічене морозом. А коли повітря ставало по – материнськи лагідним, то барвінок зацвітав так, наче небо бризнуло на землю живою блакиттю.

Про барвінок  в Україні складено багато легенд.

Робота в зошиті. Усний переказ  тексту учнями.

Робота з підручником.  

Заболотний, В.В. Заболотний О.В.. Українська мова (8 клас). Київ «Генеза», 2016 рік.

Вправа  № 308 на сторінці 139.

Команда № 1.  Варіант А.

(Напишіть лист другові (подрузі),  використовуючи вставні слова на жаль, на думку  (когось), до речі, звичайно та ін.

Команда № 2. Варіант Б. (Напишіть  доповідь на довільну тему, використовуючи вставні слова  по – перше, по – друге, наприклад, в усякому разі, таким чином та ін.

                                        Тихо звучить  лірична мелодія. Релакація.  

Учитель  перевіряє виконані завдання.

Слово  вчителя.

Одна мудра людина сказала: «Творчість – то хвилини щастя!». Давайте спробуємо бути щасливими на хвилях творчості.

-         Що таке сенкан?

-         (відповіді учнів)

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків. Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

1. Перший рядок має містити слово, яке позначає тему (звичайно, це іменник).

2. Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).

3. Третій рядок називає дію, пов’язану з темою, і складається з трьох слів (звичайно це дієслова).

4. Четвертий рядок є фразою, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.

5. Останній рядок складається з одного слова — синоніма до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.

Наприклад:

Життя

Багатостороннє, бурхливе

Виховує, розвиває, навчає

Дає змогу реалізувати себе

Мистецтво.

Учитель. Творча робота. Скласти сенкан.

1 команда: «Символи – обереги».

2 команда: «Вставні слова».

Коментування сенканів.

V. Підсумок  уроку. 

Виконати тестові завдання і прокоментувати відповіді.

Команда № 1.

1.Укажіть речення, в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:

А) Тільки, на жаль, качка вже почала старіти, і не всяка їжа йде на здоров’я;

Б) А Федько, справді, щось надзвичайне виробляв на річці;

В) Отже, лелека переламав крило, а тому й не зумів одлетіти до вирію наприкінці серпня.

2. Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):

А) Ніколи, звичайно ж не було на цьому військовому судні закоханої пари;

Б) Аж тоді Климко зрозумів, що цей солдат, який, очевидно, був чехом, боїться партизанів;

В) А капітан виявляється, не тільки останнім покидає палубу корабля, він останнім покидає й домівку.

3.Укажіть речення зі вставними словами (окремі розділові знаки опущено):

А) У променях вечірнього сонця сніг здається рожевим;

Б) Здається ми з вами десь зустрічалися;

В) Здається вічністю буття маленька мить.

4.Укажіть речення із звертаннями:

А) Учора син прийшов  з-під Берестечка;

Б) Молюся нашій Пресвятій Покрові;

В) Сину мій Тимоше, то ж був не наказ.

5.Укажіть речення з поширеним звертанням (окремі розділові знаки опущено):

А) Припливайте до колиски лебеді як мрії;

Б) Я не тебе люблю, о ні, моя хистка лілеє;

В) Братове той кого ми хотіли покарати за шкоду, називається Кротом.

6.Укажіть речення з непоширеним звертання (окремі розділові знаки опущено):

А) Зласкався доле над моїм народом;

Б) Прости мені моя правдива мати душі моєї синій чистовід;

В) Тебе б я слухала довіку куме мій. 

Команда № 2.

1.Укажіть речення, в якому вигук відділяється від звертання комою (окремі розділові знаки опущено):

А) Не раз уві сні являється мені, о люба, образ твій, такий чудовий;

Б) Ой не світи місяченьку, не світи нікому;

В) Гей джуро, глянь! Та їх там ціла сотня!

2.Укажіть речення, в якому правильно виділено звертання:

А) Привітай же, моя ненько моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину;

Б) Ой ти, дівчино, з горіха зерня, чом твоє серденько – колюча терня;

В) Розкажи ж тепер Степане,  про свою недолю.

3.Укажіть речення, в якому вставні слова виражають впевненість або невпевненість у повідомленні:

А) А я, правду кажучи, як не голодний, люблю поміркувати з ким-небудь у парі;

Б) А там, дивись, яєчко знайшов у гнізді – теж моє;

В) Чи, може,  в цьому якраз і є сила людини, її дар, може, без цього не знала б вона виходу ні в небо, ні в океан і ніколи нічого не відкрила б.

4.Укажіть речення,в яких вставні слова виражають послідовність викладу думок, зв'язок їх між собою:

А) А деякі найдрібніші пташата, виявляється, перелітають море, влаштувавшись верхи на журавлях;

Б) І знову все стихло, здавалося, навіки;

В) Отже, населення княжої та гетьманської України широко користувалося дорогоцінним матеріалом для свого одягу.

5.Укажіть речення, в якому правильно розставлені розділові знаки (окремі розділові знаки опущено):

А) Та ще можливо, кіммерійський крук сідає коню булатному на круп;

Б) Ви там торгуйте на великім торзі, а я, мабуть, в цю річку заверну;

В) Велика осіння тиша огортала їх і здається, була в спромозі заворожити їхні очі.

6. Укажіть речення зі вставними словами (окремі розділові знаки опущено):

А) Я раніше, коли села ще не ще не знав, теж бувало заморював черв’ячка;

Б) Тут не раз мені сумно бувало;

В) Ми з батьком тут бувало рибалили.

VI. Рефлексивно – оцінювальний етап.

Заключне слово  вчителя.

Ми сьогодні продуктивно попрацювали на уроці.

Пропоную послухати вірші у виконанні учнів.

Українські обереги

Там, де місто й гамору багато,

Де нема пташиних голосів,

Хочеться в сільську маленьку хату,

До старих, як вічність, образів.

Хай шумить метелиця, як вепра,

Хай стежки засипле снігопад –

Дивна святість рідного вертепу

Збереже у час різдвяних свят.

А коли розквітне Україна,

І прийде Великдень, як завжди,

Будуть явір, верби і калина,

Будуть дзвони церкви й крашанки.

Влітку перший хліб буде, як свято,

Теж пахучий. Також оберіг.

І старенька, наче вічність, хата

Усміхнеться шибками до всіх.

Рушники, напевне, часом шиті,

Крапелька свяченої води,

І, неначе з золота відлиті,

Вічні українські образи.

                                      Оля Стасюк

                           ***

Коли ти плекаєш слово,

Мов струна воно бринить,

Калиново, барвінково

Рідна мова пломенить

Коли мовиш, як належить —

Слово чисте, як роса…

І від тебе, безперечно, теж залежить

Мови рідної краса.

                                         Дмитро Білоус

Пропоную згадати  проблемне питання уроку: Чи знадобляться  вам  знання  про вставні слова, словосполучення, речення та  символи – обереги  у вашому подальшому житті?

Метод «Уявний мікрофон»  (відповіді учнів)

Учитель. Час надати слово членам журі, які не тільки оголосять команду переможців, а  й вручать приз  та  поділяться власними емоціями, нададуть корисні поради щодо уроку.

Оцінювання учнів.

Враховуються:

відповіді  учнів протягом уроку;

робота учнів на уроці в зошиті (вчитель проходить по класу і продивляється запис).

Оцінки озвучуються  і виставляються  в щоденник. 

VІІ. Домашнє завдання:

обов’язкове: опрацювати параграф № 30, виконати письмово вправу № 309. Повторити відомості про вставні слова, словосполучення, речення, підготуватися до тестової контрольної роботи;

за бажанням:  написати есе на тему: «Символи та обереги українського народу».

 

 

     

   

 

Подобається