Урок «Трагічна доля благородної дитини за оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник »

Урок «Трагічна доля благородної дитини за оповіданням В. Винниченка «Федько-халамидник »


Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 126

 

 

 

 

 

«Трагічна доля благородної дитини

за оповіданням В. Винниченка

«Федько-халамидник »

 

 

Міні-урок з української літератури

6 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   Вчитель    Терьохіна Наталія Степанівна

                                      вчитель вищої категорії

                                      вчитель-методист

 

 

 

 

м. Кривий Ріг

2010 р.

Міні-урок з української літератури

 

6 клас

 

Тема «Трагічна доля благородної дитини за оповіданням В. Винниченка

          «Федько-халамидник »

 

Мета:  -  продовжити роботу щодо аналізування програмового твору

               В. Винниченка «Федько-халамидник », характеристики щедрого на

               добро головного героя твору як особистості;

  • знаходити портрет, пейзаж, діалоги;
  • розвивати вміння учнів формулювати основну думку оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного;
  • розвивати логічність у мисленні, пам’ять, увагу, кмітливість;
  • формувати кругозір, світогляд учнів;
  • виховувати почуття пошани до української літератури, мистецтва слова, повагу до творчості В. Винниченка;
  • прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу;
  • сприяти розвитку особистості в колективі за допомогою продуктивно зорієнтованої діяльності в реальній життєвій ситуації;
  • розвивати свідомість, виявляти особистісний потенціал учня, осмислення й переробку його власного досвіду;

 

Девіз   «Учитель і мудрець нічому не вчать, а тільки вказують шлях до

            істини». (Сократ)

 

Епіграф  «Краще голий та правдивий, ніж багатий та беззаконний». (Г.Сковорода)

 

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • пояснити причину написання В.Винниченком твору про хлопчика Федька;
  • висловити власне ставлення до персонажів оповідання;
  • використати набуті знання у подальшому власному житті.
  •  

Обладнання:

  • портрет В.Винниченка;
  • ілюстрації до твору;
  • бібліотека творів письменника;
  • дидактичний матеріал.

 

Тип уроку: комбінований.

 

                                          Орієнтовний план і методи

                                                  проведення уроку

 

  1. Актуалізація опорних знань (бесіда за питаннями).2 хв.
  2. Оголошення теми, мети уроку, очікуваних результатів.

Мотивація навчальної діяльності учнів. Цілепокладання (комбінована бесіда). 2хв.

      3.   Перевірка домашнього завдання (монологічні виступи учнів, коментар

           вчителя). 4 хв.

4.   Основний зміст уроку. «Мозковий штурм» (евристична бесіда). 8 хв.

5.   Закріплення вивченого матеріалу. Коментар афоризмів. 3 хв.

  1.  Інтерактивна вправа. Фантастична добавка. 4хв.
  2.  Підсумок уроку «Відкрита проблема». Результати навчальної діяльності

      учнів.1 хв.

  1.  Домашнє завдання. 1 хв.

Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Актуалізація опорних знань учнів.

  1. Якими рисами був наділений сам письменник у дитинстві?
  2. Як виник задум написати оповідання про хлопчика Федька?
  3. Що вам  запам’яталося та що вразило в оповіданні найбільше? Чому саме це?

 

  1. Оголошення теми, мети уроку, очікуваних результатів.

Мотивація навчальної діяльності. Цілепокладання.

 

  1. Перевірка домашнього завдання ( по групах).

           1 група:  Словникова робота ( з’ясувати за тлумачним словником

                           і виписати лексичне значення слів: «халамидник »,

                            «благородство», «бездушність».

           2 група:  Виписати з твору портрет Федька та риси його характеру.

           3 група:  Якими словами називали Федька його батьки та односельці?

           4 група:  Виписати портрет та риси характеру Толі.

 

      4.   Основний зміст уроку. «Мозковий штурм».

                 1.   Чи є Федько доброю людиною? Доведіть.

                 2.   Хто є головним персонажем твору? А героєм?

                 3.   Чи є Федько героєм у житті? Чому?

                 4.   Традиційно, маленькі літературні герої обов’язково повинні бути

                       позитивними персонажами, прикладом для наслідування, а їхні 

                       вчинки навчати й виховувати. Чому письменник надав головному

                       персонажу так багато негативних рис?

           5.   В. Винниченка називали майстром контрастів, тобто протиставлень.

                 Наведіть приклади:

  • два світи: бідні й багаті;
  • характери дітей: Федько й Толик;
  • вчинки цих персонажів;
  • ставлення товаришів до Федька.

        Запис у зошит не слід пам’ятати образи, коли людина потрапляє у

                                      небезпеку, її треба рятувати.

  1. Навіщо письменник порівнює Федька й Толика? Кому він віддає перевагу?
  2. Чому у позитивного персонажа є негативні риси і навпаки: у негативного – позитивні?

           Запис у зошит:   не можна судити про людину тільки за

                                        одним-двома вчинками. Те, чого вона варта, можна

                                        з’ясувати тільки в  екстремальній ситуації, в біді.

  1. Чим пояснити жорстоке ставлення батьків до Федька?

Чи завжди вони були справедливими з ним?

      Запис у зошит:   цінуємо, коли втрачаємо назавжди.

  1. Хто винен у смерті Федька?
  2. Ким був Федько: героєм чи Людиною з великої літери? Що легше або що важче: бути героєм чи Людиною?

 

  1. Закріплення вивченого матеріалу.

Прокоментувати афоризми:

  1. Людина може, коли вона знає, що вона може.
  2. Обставини сильніші за нас.
  3. Не можна бажати того, чого досягти неможливо.
  4. Лякливий, як заєць, а шкідливий, як кішка. (Народна мудрість).
  5. Ті, хто не відчуває сорому, вже не люди. (Конфуцій).
  6. Найвищий суд – суд совісті. (В.Гюго).
  7. Вчаться, на інших дивлячись. (Народна мудрість).

 

  1. Інтерактивна вправа. «Фантастична добавка».
    1. «Сторінка із щоденника». Як би Федько пояснив своїм батькам

                                                    власну  поведінку на річці?

  1. «Якби письменником був я…».  Що б я змінив у оповіданні?
  2. «Машина часу».  Якби Федько жив у наш час, як би склалася

                                     його доля? Чи легко жити благородній людині

                                     в наш час?

 

  1. Підсумки уроку. «Відкрита проблема».

              Вчитель: – Є питання, відповідь на які можна знайти у підручнику чи

                                 почути з вуст вчителя або батьків. А є питання, відповіді на

                                 які не знає ніхто. На них кожному з вас відповість саме

                                 життя.

 

  1. Результати навчальної діяльності. Збір оціночних листів.
  2. Домашнє завдання:  Написати міні-твір «Моє ставлення до Федька і Толі».                                                                     
Подобається