21.12.2012



Урок музики (1 кл.). "Музика розповідає про весну.Робота над художнім виконанням пісні "Подоляночка".Слухання п'си Е.Гріга "Навесні""

Тема. Музика розповідає про весну. Робота над художнім виконанням української

           народної пісні « Подоляночка ». Слухання п’єси Е. Гріга « Навесні »

Мета: Поглиблювати знання учнів з теми семестру; визначити особливості 

           «весняної» музики, пісень-веснянок; відчути через музику захоплення 

            Композитора, народу від пробудження природи; розвивати музично-слухові 

           уявлення в процесі сприймання, а також розвивати ритмічне, ладове відчуття,

           вокально-хорові навики; виховувати любов до весняної природи, українських

           народних обрядових пісень, традицій та обрядів.

Обладнання: дівчина – весна, магнітофон, касета, музичний інструмент, таблиця,

                        портрет Е. Гріга.

Тип уроку – комбінований з поглибленим вивченням теми семестру.

Хід уроку

  1. Організація учнів до уроку
  1. Музичне вітання
  2. Актуалізація опорних знань
    • Ми з вами недарма розпочали урок з такого радісного привітання, адже надворі володаркою є весна.
    • Діти, давайте поглянемо у віконечко і скажемо, які зміни відбулися і відбуваються у природі.

( Вийшло сонечко, розтанули сніги, розм’якла земля, появились весняні квіти, прилетіли пташки і радісно сповіщають про весну, дзвенять струмочки )

  • Ви , мабуть, читали і знаєте багато віршиків про весну?
  • А ось послухайте я вам один зачитаю.

Розквітала в полі квіточка

Синенька та ясна.

Шумить , співає річечка:

Весна, весна красна!

 

Ой ви, пташки – щебетушки,

Заспівайте : цір, цір, цір

Бо прийшла весна нам люба

З-поза моря, з-поза гір.

  • Діти, бачите,як гарно автор висловився про весну у своєму вірші. А чи знаєте ви, що музика також може розповідати про весну, про красу природи.
  • Сьогодні перед нами стоїть завдання вияснити, як саме музика може розповідати про весну. На сьогоднішньому уроці ми продовжимо свою роботу над вивченням пісні – веснянки  « Подоляночка » та послухаємо музичну п’єсу

    « Навесні ». А ще хочу вам сказати, що до вас в гості на урок завітала дівчинка – весна. Вона буде спостерігати за вами хто як працює і вкінці уроку обов’язково відмітить активних і слухняних дітей.

  1. Розспівування
    1. Вироблення унісонного звучання

а) вправи на середньому примарному звуці та на розширення діапазону

  • Зараз ми з вами розспіваємось. Прийняли всі співочу поставу. Випрямили спинки. А зараз послухайте поспівку, яку ми будемо з вами співати. ( показую рух напрямку мелодії)

(по співка додається)

  • Отже, учні, як рухалась мелодія поспівки?

( Спочатку на одній висоті, потім поступово вниз, а далі знову знизу вверх і в зворотньому напрямку)

  • А зараз вивчимо слова в ритмі з відплескуванням 1-го рядка.
    • Спів 1-го рядка з показом руху мелодії
    • Вивчимо слова в ритмі 2-го рядка
    • Спів 2-го рядка з показом руху мелодії
    • Спів поспівки 2-3 рази.
      • Співаємо чітко, не викрикуємо.
    • Робота над відчуттям ритму.

Гра « Луна»

  • На минулому уроці ви гралися в гру «Луна». Сьогодні ми також будемо гратись в цю гру. Я буду відплескувати вправи голосно, а ви повторюєте за мною, але тихо

 

  1. Повторення раніше вивченої пісні

Сьогодні, діти, ми здійснимо мандрівку в гості до Весни. Мандрівка буде весела і цікава, але нелегка, бо весна, запрошуючи нас в гості приготувала ще й випробування для нас – відгадати загадку.

                                                       Привітанням журавля

                                                       Я пробуджую поля,

                                                      Небеса і ручаї

                                                       Та розквітчую гаї.

                                                       І усякий мене зна...

                                                         Відгадали? Я …         ( весна).

  • А чи знаєте ви , діти, що ті пісеньки, в яких закликається весна, називаються веснянками?
  • А пригадайте, яку пісню ви розпочали вивчати на минулому уроці?

( Українську народну пісню « Подоляночку»)

  • До якого циклу пісень відноситься?

( Весняна-хороводна )

  • Що таке хоровод?

( Хоровод – це поєднання поезії, музики і танцю. Поєднується літературне мистецтво, музичне мистецтво та хореографічне мистецтво)

       Повторюємо 1 куплет

а) Слова в ритмі

б) Мелодію пісні

  1. Засвоєння учням нових знань
  1. Робота над піснею

а) Художнє виконання 2 куплету

б) Вивчення слів 2 куплету

в) Спів 2 куплету

г) Поєднання 1 і 2 куплетів

2. Музична грамота

  • Зараз ми трохи повторимо музичну грамоту
  • Ми знаємо, що букви ми пишемо в зошитах в лінійку, цифри – в зошитах в клітинку, а музичні ноти де записуємо?

( На нотному стані )

  • А хто знає, що таке нотний стан?

( Ноти записані на п’яти лінійках називаються нотним станом )

  • З чого складається нотний стан?

( З п’яти рядкових лінійок і чотирьох міжрядкових проміжків)

  • Як можуть записуватись ноти на нотному стані?

( Ноти можуть записуватись на лінійках, між лінійками та під лінійками)

  • А скільки нот є в музиці?

Ці ноти можуть розповідати про навколишнє життя. Ми співали по співку про весну, пісню-веснянку, а тепер послухаємо музику, яка записана за допомогою нот.

3 Слухання музики

а) Вступна бесіда

На сьогоднішньому уроці ми познайомимось з видатним норвезьким композитором Едвардом Грігом та послухаємо його п’єсу « Навесні».

   Норвезький композитор Едвард Гріг народився в приморському місті Бергені. Уже в ранньому дитинстві проявились його музичні здібності. З 6 років музики вчила його мама, яка була хорошою піаністкою. Незабаром він сам почав писати музику.

   Гріг дуже любив музику свого народу. Довгий час композитор жив на березі моря. Місцеві жителі часто по вечорам збиралися біля його будинку і слухали його музику, співали народні пісні.

   Музика Гріга завжди чарує своє ніжністю, щирістю, мелодійністю. Багато його творів присвячено природі. Один з цих творів ми сьогодні і слухатимемо. А називається твір – «Навесні».

   П’єса  «Навесні» глибоко і правдиво розкриває почуття і настрої, пов’язані з приходом весни. У музиці переважає життєрадісний, енергійний характер. Адже саме весною природа прокидається від довгого зимового сну, повертаються додому пташки, все оживає.

  Послухайте п’єсу , але слухайте уважно, а тоді скажете, яка ця музика і як ви уявили прихід весни.

      б) Прослуховування музичного твору

      в) Бесіда за прослуханим твором

  • Тож,якого характеру ця п’єса?

( Весела, дзвінка, грайлива, безтурботна)

  • Які почуття у вас викликав цей твір?

( Слухавши музику, я уявила як високо в небі піднімається сонечко, появляються перші листочки, все зеленіє, на дворі стає тепло, весело співають пташки)

  • Молодці! Кожен уявив прихід весни по-своєму і в кожного він приємний, чудовий.

г) Повторне прослуховування музичного твору

  • Послухайте музику ще раз. Закрийте очі .Що ви уявляєте: чи це весняний ранок, чи весняний день, а може вечір? Зверніть увагу, як за допомогою різних музичних інструментів автор передав красу природи.

д) Бесіда за прослуханим твором

  1. Закріплення вивченого матеріалу
    • Яка тема нашого уроку?

( Про що розповідає музика)

  • Так про що музика розповідала на сьогоднішньому уроці? Про яку пору року?

( Про весну)

  • Над якою піснею ми сьогодні працювали?
  • А що ми сьогодні слухали?
  • А зараз повторимо пісню « Подоляночка» і будемо водити хороводи. Хлопці співають, а дівчатка виходять і танцюють.
    1. Домашнє завдання

На домашнє завдання вам буде запам’ятати слова пісні і дізнатись у своїх бабусь і дідусів, які вони ще знають веснянки.

  1. Підсумки уроку

            Музичне прощання

 

 

 

 

 
Оцінити статтю
Оцінити статтю
  • Currently 4.00/5
 
 
Iншi статтi