Тема:Бактерії - найменші одноклітинні організми. Роль бактерій у природі та їх значення в житті людини.


Тема:Бактерії - найменші одноклітинні організми.

          Роль бактерій у природі та їх значення в житті людини.

Мета.

Освітня. Закріпити знання учнів про бактерії; розкрити значення бактерій у природі та господарській діяльності людини; звернути увагу на профілактику організму від хвороботворних бактерій.

Розвиваюча. Розвивати уміння порівнювати будову і процеси життєдіяльності бактерій та представників інших царств; уміння спостерігати, аналізувати та робити висновки і узагальнення.

Виховна. Виховувати відповідальне ставлення до навколишнього середовища та розуміння того, що кожен організм необхідний для кругообігу  речовин на планеті.

Тип уроку. Засвоєння нових знань.

Місце уроку в навчальній темі. Поточний.

Матеріали та обладнання: схеми, малюнки, таблиці, комп’ютерна презентація.

Основні поняття та терміни: взаємовигідні відносини, антибіотики,  карантин, стерилізація, пастеризація, біфідобактерії, туберкульоз, епідемія, ботулізм, холера, анабіоз, сказ, анаероби, аероби, прокаріоти, еукаріоти.

ХІД УРОКУ

 І. Організаційний етап. Психологічна розминка

 

Ось дзвінок нам дав сигнал –

Працювати час настав

Тож і ми часу не гаймо

Урок біології починаймо.

Доброго дня діти! Раджу вам усміхнутися одне одному, адже лише за наявності хоршого настрою людина може досягти успіху і своєї мети.

 Епіграф уроку “ Розум полягає не тільки у знанні, але й у вмінні застосувати знання на ділі” Арістотель

А працювати ми будемо під девізом:

Девіз уроку: 

Я – учень. 

Я – думаю. 

Я – аналізую.                                                                                                                      Я – хочу знати.

 Я- міркую -  швидко,                                                                                                                                    Я -відповідаю - правильно,                                                                                               Я -працюю – плідно.  

Враховувати активність на уроці  я буду за допомогою кольорових кружечків. За правильну відповідь- 1 кружечок.

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.Термінологічна дуель:

Автотрофи

Гетеротрофи

Паразити

Циста

брунькування

2.Незакінчені речення. Потрібно закінчити , доповнити речення(усно).

{C}1.              Дріжджі – це одноклітинні …

{C}2.              Клітини дріжджів мають форму …

{C}3.              Дріжджі живуть у середовищі з високим вмістом …

{C}4.              Розмножуються дріжджі …

{C}5.              Цукрові дріжджі використовують для …

{C}6.              Дріжджі викликають захворювання –…

Відповідь: 1 – гриби, 2 – овальна, 3 – цукру, 4 – брунькування, 5 – хлібопекарстві,6 – молочниця.

2.Дидактична гра «Конкурс одноклітинних тварин».

До дошки виходять учні і кожен трьома реченнями розповідає про якусь тварину. Всі інші повинні визначити, про кого мова. Наприклад, 

№1

-         Розмножуюся в клітинах крові, викликаючи їх розмноження;

-         За це людина мене недолюблює;

-         Вона усіляко бореться з комарами.

(це малярійний плазмодій)

 

№2

-         Маю небагато коротких, широких псевдоніжок;

-         Живу у товстому кишечнику людини;

-         Можу викликати у людини тяжке захворювання.

(це амеба дизентерійна)

 

№3

-         Маю клітинний рот і навколоротову заглибину;

-         Наявні два ядра;

-         Тіло вкрите війками, за допомогою чого і рухаюсь. (інфузорія туфелька).

3. Дидактична гра «Вставити пропущені слова»

 -         Амеби рухаються за допомогою …………(псевдоподій);

-         У прісноводних найпростіших продукти обміну та надлишки води виводяться через …….(скоротливу вакуолю);

-         Здатність організмів реагувати на зміни навколишнього середовища називається ………..(подразливість);

-         Інфузорія-туфелька рухається за допомогою ……(війок);

4.«Мозковий штурм».

— На яких властивостях дріжджів базується хлібопекарське виробництво? (Виготовлення пористого тіста базується на використанні пекарських дріжджів, які в середовищі, багатому на вуглеводи, викликають спиртове бродіння: за допомогою ферментів без доступу кисню розкладають глюкозу на етиловий спирт та вуглекислий газ. Пухирці вуглекислого газу «піднімають» тісто і роблять його легким та пористим, а етиловий спирт, що утворився, випаровується.)

 

III. Мотивація навчальної діяльності учнів, повідомлення теми і завдань уроку.                                                

 Поміркуйте над словами М.Заболоцького та визначте тему нашого уроку.

Чарівний прилад Левенгука

Поверхню дослідив води,

Щоб вивчила нова наука

Життя незнаного сліди.   

  У Мюнхені під час капітального ремонту однієї з будівель робітники знайшли в стіні запечене стегенце, що було приготовлено для споживання більш ніж 200 років тому. Воно чудово збереглося та фактично було готовим до вживання. Чому? (Тому що не було доступу повітря та бактерій.)

  Першим «мисливцем за бактеріями», який зазирнув у цей таємничий невидимий світ живих істот, був голландський торговець полотном, сторож судової палати Антоні Левенгук. (1683 р).  У вільний від роботи час він шліфував лінзи, виготовляв з них лупи, які давали збільшення в 300 разів. Годинами просиджуючи зі своїми лупами та розглядаючи все, що потрапляло під руку, Левенгук на 41 році життя почав робити дивовижні відкриття. Свої спостереження він описував у спеціальних листах, що регулярно протягом 50 років відсилав до Лондонського наукового товариства, яке очолював знаменитий Роберт Гук. Здивування, яке викликали листи Левенгука, було дійсно величезним. Вони відкривали новий, фантастичний, ніким не бачений і не знаний світ живих істот. Сам Левенгук називав цих істот «живими звірятами» і писав, що в роті людини їх більше, ніж людей у всьому англійському королівстві. Ці дивовижні відкриття неука-природознавця послужили тим зародком, з якого пізніше виросла й сформувалася наука про бактерії. Саме з того часу й починається перший, морфологічний, період в історії розвитку мікробіології.

Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.

 Бактерії - це дуже давні організми, які посіли всі місця існування. Але відкриті вони були порівняно недавно, в XVII ст. Першою людиною, який побачив мікроорганізми і описав їх, був голландець Антоні ван Левенгук (1683 р). Зацікавившись будовою льняного волокна, він відшліфував для себе кілька грубих лінз. Помістив їх в оправи зі срібла.

-Як тепер ми називаємо подібні збільшувальні прилади?

І ось за допомогою такої лупи Левенгук вперше побачив бактерії. Ось витяг з його листа до Лондонського королівського товариства: «24 квітня 1676 р. я подивився на воду ... і з великим подивом побачив у ній величезну кількість дрібних істот ... »

Саме Левенгук в одному зі своїх листів описав відомі бактерії.

Давайте з ними познайомимося.

 Прийом під назвою "асоціативний кущ"-1

   Я запитую учнів, що їм відомо про наступний об'єкт нашого вивчення і пропоную відтворити в зошиті схему у вигляді сонця з променями. Нагадую , що в цьому році ми вже знайомились коротко з бактеріями (§1 стор.5 § 3 стор.12§15стор.60  -робота з підручником, повторення) . Кожний промінь - то  асоціація із терміном наступної теми у середині кружечка. Далі настає етап обговорення і учні по черзі називають свою асоціацію, умова - не повторюватись. На дошці, тим часом, у процесі обговорення пишемо спільну класну асоціацію. Вигляд наші асоціації в зошиті мають приблизно такий:

 

 

 

 

кишкова паличка

мікробіологія

 

{C}{C}{C} 

 

 

 

 

хвороботворні                                         ціанобактерії

 

 

 

           
   
   
 

 

 

 

 

Одноклітинні                                           поширені скрізь

 

 

 

гетеротрофи

 

ІV. Сприймання та засвоювання учнями нового    матеріалу.

План пояснення нового матеріалу

1.    Поширення бактерій. (Бесіда.)

2.    Будова бактеріальної клітини. (Розповідь учителя, бесіда)

 

3.    Особливості життєдіяльності бактерій. (Робота в групах, обговорення.)

4.    Різноманітність бактеріальних клітин. (Демонстрація презентації, обговорення.)

 Бесіда

          - Як ви гадаєте, чи всі бактерії однакові? (Ні.)

           -А чим можуть відрізнятися бактерії між собою? (За зовнішнім виглядом, формою, способом і умовами життя.)

 

Робота з різноманітним роздатковим та ілюстраційним матеріалом про особливості будови і життєдіяльності бактерій:

-про різноманітність бактерій у залежності від живлення (сапротрофи; симбіотрофи; паразитичні; фототрофні, хемотрофні);

-про форму їхніх клітин;

 -Коки -округлої форми;

ацили -палочковидної форми;

-Спірили - форма спіралі;

-Вібріони - форма зігнутої палички, вигляд коми;

-Стрептококи – вигляд ланцюжка;

-Стафілококи – вигляд грона;

-про особливості поширення;

-про значення у житті інших живих організмів (корисне і шкідливе).

Повідомлення учнів про вчених, які внесли неперевершений вклад у мікробіологічну науку:

-у ХVІ ст. брати Ясени з Голландії сконструювали прилад із збільшувальних стекол для шліфування скла;

-у ХVІІ ст. Г.Галілей виготовив перший мікроскоп;

-у кінці ХVІІ ст. Р Гук та А.Левенгук удосконалили мікроскоп (мікроскоп Левенгука збільшував у 300 р);

-у ХІХ ст. Луї Пастер став засновником науки мікробіології.

Цікаво знати, що в 1 г ґрунту можуть існувати мільйони клітин бактерій. В 1 мл води забруднених водойм та повітря їхніх клітин налічують сотні тисяч. Спори бактерій знайдено в повітрі на висоті десятків кілометрів над поверхнею Землі. Є види бактерій, здатні оселятися навіть там, де немає кисню. Є види, поширені в гарячих джерелах, температура води в яких сягає +90 С. Деякі види бактерій виявлено в нафтоносних шарах на глибині кількох кілометрів.

Прийом під назвою "асоціативний кущ"-2

Після опрацювання теми додаємо нові асоціації і наше "сонечко" набуває іншого виду з новими термінами, які вивчили сьогодні на уроці.

V. Осмислення об‘єктивних зв’язків та взаємозалежностей у вивченому матеріалі.

(Узагальнення та систематизація знань.)

{C}{C}Описание: http://www.phschool.com/science/biology_place/biocoach/images/cells/ProCell1.jpg{C}Робота в зошиті:

{C}1.            Малюнок із позначеннями будови клітини бактерій;

 Підписати елементи будови бактерії

1–………………………………………….

2–…………………………………………

3– …………………………………………..

4–…………………………………………..

5–…………………………………………..

6–…………………………………………….

7–…………………………………………..

 
  буд бакт

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

{C}2.            Займи позицію “За” або “Проти“.

{C}1.       Бактерії – це багатоклітинні організми.

{C}2.       Ціанобактерії мають назву синьо-зелені водорості.

{C}3.       Мікробіологія – це наука про бактерії.

{C}4.       Бактерії самостійно не можуть рухатися.

{C}5.       Аеробні бактерії дихають киснем.

{C}6.       Розмноження бактерій залежить від умов.

{C}7.       Бактерія в перекладі означає “паличка”.

{C}8.       Всі бактерії безбарвні.

{C}9.       Деякі корисні копалини утворилися за допомогою бактерій.

{C}10.  {C}Циста – міцна оболонка.

{C}11.  {C}Найбільше бактерій у грунті.

{C}12.  {C}Одна і та ж бактерія може бути корисна і шкідлива.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відповідь:

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

-

+

-

-

+

+

+

-

+

+

+

+

 

{C}3.            Виберіть одну правильну відповідь(усно)

{C}1.     {C}Укажіть способи розмноження бактерій:

а) спорами;            б) поділом клітин;                 в) цистами.

{C}2.     {C}Укажіть ознаки, які відрізняють ціанобактерії від інших бактерій:

а) наявність ядра;

б) здатність до виділення кисню в процесі фотосинтезу;

в) здатність до існування за відсутності кисню.

{C}3.     {C}Зазначте функцію, яку виконують спори бактерій:

а) розмноження;              б) переживання несприятливих умов;

в) живлення;                    г) фотосинтез.

{C}4.     {C}При несприятливих умовах бактерії перетворюються на:

а) пилок;                 б) насіння;                    в) спори.

{C}5.     {C}Ціанобактерії відрізняються від рослин тим, що вони:

а) не мають хлоропластів

б) не фотосинтезують;

в) не виділяють кисню.

{C}6.     {C}Бактерії, які можуть жити в без кисневому середовищі, називаються:

а) аеробні;              б) анаеробні;                в) фото синтезуючі.

Відповідь:1- а, 2 - б, 3 - а, 4 - в, 5 - а, 6 - б.

{C}4.            Прийом «Експрес-тести»

{C}1)    Бактерії – це одноклітинні … .

а) прокаріоти;                б) еукаріоти.

{C}2)    Вперше бактерії побачив:

а) Р. Гук;                б) А. Левенгук;                       в) Л. Пастер.

{C}3)    Коки – це бактерії … форми.

а) кулястої;            б) паличкоподібної;               в) спіральної.

{C}4)    У бактерій присутні органели:

а) мітохондрії;                б) рибосоми;                в) хлоропласти.

{C}5)    Бактерії, які переробляють органічні речовини відмерлих організмів називаються:

а) паразити;                    б) сапрофіти;              в) хемотрофи.

{C}6)    Для бактерій характерне розмноження:

а) поділом навпіл;            б) статеве.

Відповідь: . 1 - а, 2 - б, 3 - а, 4 - б, 5 - б, 6 - а.

 

{C}5.            Розв´яжітькросворд

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Запитання:

{C}1.       Яка наука вивчає бактерії?

{C}2.       Тимчасове припинення життєдіяльності організму бактерії.

{C}3.       Кулясті бактерії.

{C}4.       Захворювання, яке викликають бактерії, що розвиваються у м’ясних та рибних консервах.

{C}5.       Захворювання, яке спричиняють особливо небезпечні бактерії.

{C}6.       Повітряно-крапельна інфекція.

{C}7.       Швидке поширення на значній території певного захворювання.

{C}8.       Корисні молочнокислі бактерії.

Відповідь: 1 – мікробіологія, 2 – анабіоз, 3 – коки, 4 – ботулізм, 5 – холера, 6 – туберкульоз,7 – епідемія, 8 – біфідобактерії.

6.Двоє учнів отримують завдання: розіграти сценку «Прийом пацієнта  лікарем-терапевтом».  Пацієнт, звичайно, відповідає так, що всім стає зрозумію, що від правил гігієни він далекий. (Такі правила гри!)  Лікар терпляче виправляє пацієнта і пояснює не тільки йому, а всьому класу, яких правил гігієни треба додержувати . щоб не захворіти.

 

Лікар: Доброго дня! Що Вас турбує?

Пацієнт :Я захворіла.У мене кашель та висока температура.

Лікар: Ви контактували з хворими?

Пацієнт: Так, а що не можна ?Я ж тільки трішки погралась з подругою, а вона чхала  та  кашляла.

Лікар: Авжеж не можна. Ви заразились повітряно- крапельним шляхом, коли збудники передаються через крапельки слини, що потрапляють у повітря при чханні, кашлю. Якщо в організм людини потрапить одна бактеріальна клітина і знайде сприятливі умови для поділу, то вже за 12 годин таких клітин може виявитися кілька мільярдів. Цисти- «спори» хвороботворних бактерій можуть переносити несприятливі умови тривалий час. 

Пацієнт:А що ж мені робити?

Лікар:Для профілактики бактеріальних хвороб вживають різні системи заходів. Одна з найдавніших — ізоляція хворих і карантин. Хворих відокремлюють від здорових людей до моменту одужання, щоб запобігти поширенню збудників. 

Пацієнт:А чому я захворіла? Чи могла я  вберегтися від хвороби?

 Лікар: Так могла .Для захисту дихальних шляхів , коли поруч перебуває хвора людина,  слід користуватися захисними марлевими пов’язками

 VІ. Підведення підсумків уроку.

ВЧИТЕЛЬ:  Я щиро зичу, щоб у ваші домівки ніколи не заходив лікар, а бактерії щоб приносили лише користь. Упродовж усього заняття у класі з бактеріями боролися цибуля та часник, які є у кожного на столі. Хотілося б, щоб вони завжди входили до вашого раціону.

Технологія «Незакінчені речення»

Учні працюють з відкритими реченнями, наприклад:

— На сьогоднішньому уроці для мене найважливішим відкриттям було…

— Урок важливий, тому що…

— Мені сподобалося…

— Мені не сподобалося…

— Від наступного уроку я чекаю…

 -Як ви гадаєте , чи знадобляться вміння які ви сьогодні здобули на уроці в майбутньому?

 

VІІ. Рефлексія

Оцінювання: враховую активність на уроці за допомогою кольорових кружечків. Хто збере більшу кількість – отримує вищий бал, і –далі- по кількості. Хто зібрав мало- даю час до наступного уроку- врахую дом. завдання.

Учні ланцюжком підводять підсумки уроку

VІІІ. Надання та пояснення домашнього завдання.

Творче завдання на вибір: скласти сінквейн( Сенкан) на тему «Бактерії», підготувати повідомлення про бактерії, скласти кросворд, підібрати приказки, вірші та загадки про бактерії, намлювати бактерії  та зробити пояснення до малюнків.

"сінквейн" -Спершу давайте з'ясуємо, що означає це загадкове слово. 

Сенкан — це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово ”сенкан” походить від французького слова ”п’ять” і позначає вірш у п’ять рядків.

 

Заглянемо до Вікіпедії))

Сінквейн (від фр. Cinquains, англ. Cinquain) - пятирядкова віршована форма, що виникла в США на початку XX століття під впливом японської поезії. На початку XX століття форму сінквейна розробила американська поетеса Аделаїда Крепс (Adelaide Crapsey), яка спиралася на знайомство з японськими силлабічеськимі слайдами хайку і танка (Вікіпедія).

 

 

Які правила складання сінквейна

{C}{C}https://3.bp.blogspot.com/-jStG3T_CPBY/VUTnja_3zsI/AAAAAAAABHk/mJ_IVeCjx6E/s1600/0_9da93_b249646e_L.jpg{C}( контур вірша нагадує ялинку)

{C}{C}http://festival.1september.ru/articles/586446/img4.jpg{C}

{C}·                     Перший рядок - тема сінквейна, містить в собі одне слово (зазвичай іменник ), яке позначає об'єкт або предмет, про який піде мова.

{C}·                     Другий рядок - два слова (найчастіше прикметники), вони дають опис ознак і властивостей обраного в сінквейна предмета або об'єкта.

{C}·                     Третій рядок - утворений трьома дієсловами, що описують характерні дії об'єкта

{C}·                     Четвертий рядок - фраза з чотирьох слів, що виражає особисте ставлення автора сінквейна до описуваного предмета чи об'єкта, (додаткова характеристика)

{C}·                     П'ятий рядок - одне слово - резюме, характеризує суть предмета або об'єкта(асоціація)
 Зразки сінквейна :

          1.Бактерія,
Мікроскопічна, одноклітинна,
Размножується, рухається, живиться,
Мікроорганізм корисний для
  людини,

           прокаріот

 

2.Бактерії

без’ядерні, кулясті

розмножуються, живляться, дихають

мікроскопічні організми нашої планети

прокаріоти

   Зупинюсь на системі оцінювання, питанні, що завжди викликає суперечки:"Як оцінити творче завдання?!" "Учень творив і це вже велика справа...".  Приблизна кількість слів, які використовуються при складанні сінквейна 11-12, умовою написання "біологічного сінквейну" є використання  біологічних термінів. За 1-ий рядок 1бал, за 2-ий - 2 бали, 3-ий - три, за 4-ий - речення - 4 бали за 5-ий - 1бал. І обов'язковою має бути індивідуальна характеристика об'єкта або явища опису.

Подобається