Розробка першого уроку "Це наше і це твоє"

Розробка першого уроку "Це наше і це твоє"


Тема. Це наше і це твоє.

 

Мета: поглиблення знань учнів про нашу державу — Україну; формування національ­ної свідомості школярів; розвиток пізнавальних інтересів учнів; виховання любові до рідного краю, поваги до його історичного минулого і сучасного, шанобливе ставлення до символів держави.

 

Обладнання: карта України (пазли); записи висловів про Україну, прислів'я про рідний край; запис Гімну України, пісня Н. Май; плакати із символікою держави, кросворд, презентація.

 

Форма проведення: усний журнал.

 

ХІД УРОКУ

 

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

Учитель.

Ми вам раді, добрі люді,

І вітаємо щиро вас.

Та запрошуємо ласкаво на урок

у перший і третій клас.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

1. Вступне слово вчителя.

(Звучить пісня Н. Май «Квітуча Україна».)

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай.

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

                                                                               (М. Чернявський)

Учитель. Про яку святиню говориться у вірші? (Про Україну)

Як ще ми називаємо Україну? (Батьківщина)

 

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ.

Учитель. Наш урок присвячений рідній Батьківщині — нашій Україні. Що ви очікуєте від уроку? (Дізнатися щось нове про нашу державу, про її ми­нуле і сучасне.)

Подивіться на дошку. Перед нами карта України, що в ній незвичного? Якщо ви будете активними на уроці, правильно виконувати всі завдання, то пазли складуться, і карта України відновиться.

 

IV. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

1. Складання асоціативного куща.

Почувши слово «Україна», одразу уявляєш...

 

 

 

 

 

 

 

 

Україна

Пазл 1. Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна.

Пазл 2. Державні символи України.

Пазл 3. Народні символи держави.

Пазл 4. Славетні українці.

Пазл 5. Народна скарбничка.

2. Завдання першого пазла.

1) Розповідь учителя.

Ми народилися на чудовій, багатій, мальовничій землі — на нашій слав­ній Україні. Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського. Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще.

1-й учень. У центрі Європи і наша рідна Україна, наша Батьківщина, яка теж має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції та неповторні державні символи. Україна — найбільша держава Європи. Площа території становить 603,7 тис.км2. На території України проживає 46,6 млн осіб. Україна межує з сімома державами: Росією на сході, Білоруссю на пів­ночі, Польщею, Словаччиною та Угорщиною, Румунією та Молдовою на за­ході. Протяжність всіх кордонів України становить 6500 км.

2-й учень. В Україні налічується близько 73 тис. річок і близько 20 тис. озер. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, одна з найбільших рік Європи, і впадає у Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море — Азовське. На заході височіють гори Карпати. На пів­ночі ростуть густі ліси — це Полісся, а далі на південь поступово змінюються природні пейзажі, переходячи у степи. Ось така природа України.

3-й учень. Україна славиться своїми родючими ґрунтами — чорнозема­ми. На півдні вирощують виноград та кавуни, на півночі — картоплю та льон, у центрі та на сході — пшеницю та соняхи. Українці розводять корів, свиней, овець, кіз, домашніх птахів.

На Донбасі добувають вугілля, а на Харківщині — газ. Україна славиться своїми машинобудівними заводами та лісопереробними комбінатами.

4-й учень. У нашого народу глибоке й тисячолітнє коріння. Українці, як і інші народи, пройшли довгий шлях розвитку, що позначилося на усіх сферах їхнього життя — культурі, побуті, мові. Ми можемо пишатися своєю древнь­ою величною історією, традиціями та звичаями. У нашій країні проживають талановиті працьовиті люди. Україна виростила багато талановитих людей, які прославили її в світі. Та й мовою нашою можна пишатись, бо вона дуже багата і красива, мелодійна. Мова наша з землі і з роси, із чистих джерел і кра­си, з ніжних світанків і маминої колискової. Треба наполегливо вивчати рідну українську мову, бо це мова нашого народу — державна мова, яку треба знати й нести її у світ.

2) Літературна хвилинка.

1-й учень.

Є в центрі Європи чудова країна

Сягає корінням у сиві часи.

І це — незалежна моя Україна.

Тут гори Карпати, степи і ліси.

600 і 4 ще тисяч гектарів

Приблизно таку має площу вона.

2-й учень.

Кругом нас держави на кожному боці:

на північ від нас білоруси живуть,

на заході Польща, словаки, угорці,

Молдови й румунів кордони ідуть.

На сході Росія із нами межує,

на півдні є Чорне й Азовське моря.

Усіх областей у нас 24,

та ще автономна республіка Крим.

3-й учень.

А Київ — столиця у хмарах і славі,

та ріки — Дніпро, Донець, Буг і Десна

ще Псел, Уж і Тиса, та менші є річки;

курорти: Свалява, Бердянськ і Скадовськ.

Багато є сіл і міста превеликі:

Донецьк, Харків, Київ і Дніпропетровськ.

4-й учень.

Ґрунти чорноземи, джерела цілющі,

озера блакитні та клімат м'який,

козацькая слава навік невмируща.

Та шлях до свободи завжди нелегкий

Тут мешкають люди привітні та чесні,

Хлібом-сіллю гостей зустрічають вони.

Земля наша щедра, родюча, багата —

Усіх нагодують безмежні лани.

Хай знає весь світ про казкову країну,

Де синєє небо та жовті поля.

Хай квітне щаслива моя Україна!

Найкраща, безцінна, кохана земля.

Учитель. Чи були ви уважними, покажуть результати тестування. Якщо ви отримаєте ключове слово — пазл перевернеться.

3) Тестування.

1. Де розташована Україна?

д) в Європі

ж)

в Африці

2. Які гори є на території України?

е) Карпати

є)

Альпи

3. Яка найбільша річка України?

п) Волга

р)

Дніпро

4. Яке місто є курортом?

ж) Скадовськ

з)

Дніпропетровськ

5. Яке місто — столиця України?

а) Київ

б)

Харків

6. Яке море є в Україні?

б) Середземне

в)

Чорне

7. Скільки областей в Україні?

а) 24

б)

42

— Яке ключове слово ви отримали? (Держава)

3. Завдання другого пазла.

1) Розгадування кросворду.

Учитель. Кожна держава обов'язково повинна мати свої символи. Укра­їна також має їх. І щоб перевернути цей пазл, потрібно розгадати кросворд.

1. Край, де народились і живете. (Батьківщина)

2. Знак, що символізує міць держави. (Герб)

3. Людина, яка належить до певної держави, підпорядковується законам, пе­ребуває під її захистом. (Громадянин)

4. Столиця України. (Київ)

5. Найголовніша пісня України. (Гімн)

6. Один із державних символів. (Прапор)

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

2) Літературна хвилинка.

1-й учень.

Прапор — це державний символ,

Він є в кожної держави.

Це для всіх — ознака сили,

Це для всіх — ознака слави.

Синьо-жовтий прапор маєм:

Синє — небо, жовте — жито.

Прапор свій оберігаєм,

Він святиня, знають діти.

Прапор свій здіймаєм гордо,

Ми з ним дужі і єдині.

З ним навіки є народом.

Українським в Україні.

2-й учень.

Наш герб — тризуб.

Це воля, слава й сила.

Наш герб — тризуб.

Недоля нас косила.

Та ми зросли, ми є,

Ми завжди будем,

Добро і пісню несемо ми людям.

3-й учень.

Слова палкі, мелодія врочиста...

Державний Гімн ми знаємо усі.

Для кожного села, містечка, міста —

Це клич один з мільйонів голосів.

Це наша клятва, заповідь священна.

Хай чують друзі й вороги,

Що Україна вічна, незнищенна,

Від неї яснее світло навкруги.

                                                                                        (Н. Поклад)

(Звучить Державний Гімн України.)

4. Завдання третього пазла.

1) Робота із загадками.

Учитель. Крім державних символів, Україна багата і народними символа­ми. Народні символи — це те, що найбільше любить і цінує український народ, їх вишивають на полотні, про них складають легенди, пісні, вірші, використо­вують у звичаях та обрядах. Спробуйте їх відгадати, щоб пазл перевернувся.

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Видивляється у воду

На свою хорошу вроду.

                                   (Калина)

Батько тисячу синів має,

Кожному мисочку справляє.

                                   (Дуб)

Стоїть над водою

З розплетеною косою.

                                    (Верба)

Як дерево називається

Що влітку у білий пух одягається.

                                    (Тополя)

Цвіте синьо, лист зелений,

Квітник прикрашає

Хоч мороз усе побив —

Його не займає.

                                     (Барвінок)

Синьоока ця заброда

В полі водить хороводи.

Де вона в вінки спліта —

Пшениці рідкі і жита.

                                     (Волошка)

Квітка гарненька,

Із сонечком схожа,

Краї біленькі,

А серединка жовта.

                                      (Ромашка)

Духмяна квіточка така

Чорними брівками морга.

                                      (Чорнобривці)

До неба тягнуться квіти

Рожеві розправивши віти,

А поряд килимом трави —

Шовкові, духмяні, зелені...

                                      (Мальви)

Проростає в росах,

Світить кришталем

Тягнеться до сонця,

Манить духмянцем.

                                      (Любисток)

Швидко скрізь цей птах літає,

Безліч мошок поїдає,

За вікном гніздо будує.

Тільки в нас він не зимує.

                                     (Ластівка)

Які ноги, тонкий ніс,

По болоту ходить скрізь,

Хату на хаті має,

Жабам рахунок знає.

                                       (Лелека)

 

В мене є великий хист,

Я співаю, як артист.

Спів мій радісний усюди

Люблять слухати всі люди.

                                       (Соловей)

Дивний ключ у небі лине,

Не залізний, а пташиний,

Цим ключем в осінній млі

Відлітають... (журавлі).

Учитель. Що символізують ці символи?

■ Калина — краса та дівоча врода.

■ Барвінок — життя, шлюб, вічна пам'ять.

■ Любисток — людська відданість.

■ Волошка — кохання.

■ Ромашка — доброта і ніжність.

■ Чорнобривці — врода.

■ Верба — туга.

■ Дуб — міць та сила.

■ Лелека — провісник весни, символ кохання.

■ Журавель — туга за рідним краєм.

■ Ластівка — символ матері.

■ Соловей — пісенний символ України.

2) Аудіозапис легенди.

Учитель. Україну вважають однією з найбільш співочих країн світу. Не­має українця, який не вміє співати, немає в Україні куточка, з якого не лунала б народна чи сучасна пісня. Це не дарма. Із давніх-давен до наших днів дійшла легенда про пісню.

3) Легенда про пісню.

Учитель. Якось Господь Бог вирішив наділити своїх дітей талантами. Французи дістали елегантність і красу, німці — дисциплінованість і лад, італійці — хист до музики. Обдарувавши всіх, піднявся Господь Бог з престолу і раптом побачив у кутку дівчину. Вона була вбрана у вишиту сорочку, на голо­ві багрянів вінок із червоної калини.

— Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь Бог.

— Я — українка. А плачу, бо стогне моя земля від крові і пожеж. Брати на чужині горбатіють, вороги знущаються із сиріт, у своїй хаті немає правди і волі.

— Чому ж ти не підійшла до мене вчасно? Я всі таланти роздав. Як заради­ти твоєму лиху?

І Бог, подумавши, подарував їй найдорожче — пісню. Узяла українка дару­нок, притулила його до серця і понесла в народ.

4) Інтерактивна модель «Мікрофон».

Учитель. А які українські пісні ви знаєте?

(Діти, до кого потрапляє стилізований мікрофон, наспівують рядки улюб­лених пісень.)

— А давайте заспіваємо разом нашу улюблену пісню! (Звучить пісня Н. Май «Україна».)

5. Завдання четвертого пазла.

1) Повідомлення дітей.

Учитель. Велич кожної країни — в людях, які в ній живуть. І особливо в тих, хто зробив значний внесок у розвиток історії, культури і науки, спорту. Багато видатних людей прославили нашу Україну.

Готуючись до уроку, ви підготували повідомлення про славетних держав­них діячів України. (Діти виступають із повідомленнями.)

ЯРОСЛАВ МУДРИЙ

37 років Ярослав Мудрий залишався Великим князем. У цей період Київ­ська Русь перебувала на вершині могутності. Саме завдяки Ярославу в Києві будують школи, укладають перший літопис, засновують першу на Русі бібліо­теку, що нараховувала 950 томів. Князь сам скуповував рукописи і віддавав їх у бібліотеку. Можливо, розповіді про любов Ярослава до вченості та мудрості дали привід людям наректи його Мудрим.

БОГДАН ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ

Богдан Хмельницький — одна з яскравих постатей української історії; гетьман України. Вільно розмовляв російською, польською, французькою мо­вами. Пізніше вивчив і турецьку мову.

Ще в юнацькі роки він став на військову службу, приймав участь у багать­ох військових походах.

Уті часи тяжке життя було в Україні. Польські багатії прагнули захопи­ти українські землі, закріпачити людей. Тому постійно спалахували народні повстання. Одне з таких повстань очолив Богдан Хмельницький. Це повстання було таким масовим, що воно перетворилося на Національно-визвольну війну українського народу.

ОЛЕГ АНТОНОВ

Ще навчаючись у школі, Олег Антонов захопився авіабудуванням. Разом із друзями створив «Клуб шанувальників авіації», сам випускав рукописний авіаційний журнал. У роки Другої світової війни навіть розробив оригіналь­ний планер для транспортування легкого танка, який називали «крилатий танк».

А вже після війни Антонов створив свій відомий літак Ан-2.

МИКОЛА ЛИСЕНКО

Народився Микола Віталійович в селі Гриньках Полтавської області. Уже в п'ять років Миколка виявив музичні здібності. Це помітила його мати, яка чудово грала на роялі, й почала займатися з ним музикою. І в 9 років хлопчик написав свій перший музичний твір — «Польку». Потім він довгі роки вчив­ся музики за кордоном. Микола Лисенко залишив значний музичний спадок. Композитор написав 50 фортепіанних творів, 11 опер. Саме з іменем Миколи Лисенка пов'язане становлення української класичної музики та театру.

ВАЛЕРІЙ ЛОБАНОВСЬКИЙ

Валерій Лобановський є одним із символів спортивної слави України. Він народився в Києві, із дитинства мріяв стати шофером, бо дуже любив іграш­кові автомобілі. Але в 13 років Валерій захопився футболом. Спочатку висту­пав як футболіст, але спортивних вершин досягнув як тренер. Під керівниц­твом Лобановського команда «Динамо» (Київ) 8 разів ставала чемпіоном. Ця команда стала візитною карткою України.

ІВАН ПІДДУБНИЙ

Легендарний український борець Іван Піддубний уславився своєю винят­ковою силою, шість разів ставав чемпіоном світу.

Дитячі та юнацькі роки Піддубного минули на Черкащині. У селянській сім'ї, де він народився, всі відзначалися богатирською силою. Ніхто в селі не міг зрівнятися силою з Піддубними.

Його називали «чемпіоном чемпіонів».

Останній виступ могутнього українського богатиря відбувся 1944 року, коли йому виповнилося 70 років.

Учитель. За таку чудову роботу пазл відкривається.

6. Завдання п'ятого пазлу.

1) Робота в змінних групах.

Учитель. Для того щоб відкрився останній пазл, кожна група повинна скласти прислів'я і пояснити їхні значення.

2) Інтерактивна гра «Дешифрувальник».

■ номуКожимлаявосростона — Кожному мила своя сторона.

■ зеБтьківБанищимаєнедилиню — Без Батьківщини немає людини.

■ Аз оїсвмрамєкрцеселитьбо — За своїм краєм серце болить.

■ ожнеКрайкаємвсій чай виз — Кожен край має свій звичай.

■ іднаРемзляівжнімеилам — Рідна земля і в жмені мила.

 

V. ПІДСУМОК УРОКУ.

Учитель. Подивіться на карту. Ми виконали всі завдання і відновили карту України. Що нового ви дізналися на уроці? Виконання яких завдань вам сподобалось найбільше? Чому навчив вас цей урок?

Від любові кожного з нас залежатиме, яким буде майбутнє України. А лю­бити її — це значить працювати в ім'я рідної землі. Кожен з нас уже сьогод­ні повинен подумати, що робитиму «я», щоб принести користь людям, країні, собі. Хай Бог допомагає нам творити своє майбутнє своїм розумом, своїми ру­ками і серцями.

Молитва за Україну (відеозапис).

Подобається