Повітря – дорогоцінний дар планети.


Тема: Повітря – дорогоцінний дар планети.

Мета: допомогти учням усвідомити цінність повітря та розуміння проблеми забруднення , причини їх виникнення; продовжити формування в учнів знання про глобальні проблеми, акцентуючи увагу на концепції сталого розвитку людства; продовжувати екологічне виховання й екологічну освіту учнів , виховувати дбайливе ставлення до повітря;

 

Учень: Повітря і не видно, і не чути,

Але без нього нам не обійтись,

Не можна ні хвилиночки пробути.

Ось ти навколо себе подивись.

 

Учень:Все дихає: листочок і травичка,

Метелик, що над квіткою летить.

І дише рибка й рак, і дише річка...

Повітря треба кожному, щоб жить.

 

Учень:А он несуть вітри хмаринку білу,

Щоб дощик на поля й ліси пролить.

А он у небо пташка полетіла,

А без повітря як вона злетить?

 

Учень:Повітря — це велике диво, діти.

І все життя — це казка чарівна.

І кожній миті треба нам радіти,

Земля казкова і у нас одна.

 

Учитель. Як відомо, без повітря наше існування на планеті неможливе, але як багато ми знаємо про повітря, яким дихаємо щосекунди? І в цьому нам допоможуть Дослідники.

Дослідники.   Повітря  газоподібне тіло, воно навколо нас, воно товстим шаром оточує Землю.

Властивості повітря:

• не має запаху;

• не має смаку;

• не має кольору;

• прозоре;

• заповнює всі порожнини ;

• легше за воду ;

• повітря погано розчиняється у воді;

• розчинність повітря у воді збільшується під час охолодження і зменшується під час нагрівання ;

• поганий провідник тепла ;

• підтримує горіння, бо у складі має кисень;

• перебуває у постійному русі ;

• тисне на предмети з певною силою;

• при нагріванні повітря розширюється;

• при охолодженні повітря стискається ;

• його можна стиснути до певної міри і воно пружне .

 

Учень. Лінуватися не звик.
Скрізь вже нині побував – 
В лісі й полі побував,
Розчесав берізкам коси,
Сіна висушив покоси
І в далекії краї
Проводжав він журавлів.
У садочку груш та слив
Цілу гору натрусив,
А ще яблучок смачненьких
Для Миколи і Оленки.
Ні хвилиночки не гає – 
Людям вітер помагає.

  Учитель. Вітер –це рух повітря. З давніх-давен люди використовують силу вітру.

Дослідники. Вітер — це один з тих ресурсів, який всюди і завжди нас оточує. Він є одним з найбільш «дружніх» до навколишнього середовища альтернативних джерел енергії, що існує вже тисячі років. Беззастережно любили і чекали вітер моряки і мельники, аж надто їх життя залежить від нього. Більшість же людей вітру побоювалися, ставлячись до нього як до великого і не дуже розумного звіра, який, щоправда, іноді міг бути дуже корисний. В даний час сила вітру використовується через проміжне перетворення її в механічну енергію, для вироблення електроенергії. Також вітер використовується в авіації.

 

 Учитель. У народній творчості прослідковується шанобливе ставлення до повітря.

Дослідники:

Прислів’я та приказки

Відрами вітру не зміряєш.  

Вітер віє, хоч не знає, що погоду він міняє.

Вітер добрий при стозі, а злий при морозі.

Слово тримати – не за вітром бігти.
Поганий той вітер, який добра не приносить. 
Вітер і без крил літає.
Вітер не може бути попутним для тих, хто не знає куди пливти. 
Посієш вітер – пожнеш бурю. 
Вітер великий та маленький дощ.

Учитель.  Ми з вами говоримо про найнеобхідніший ресурс на  Землі , про повітря. Практично ні в кого сьогодні не виникає сумнівів в тому, що повітря – обмежений  природний ресурс, до того ж унікальний, адже його  нічим не можна замінити. Тому  людина  повинна  дбати про збереження чистоти повітря.

Учень.  Повітря забруднюють дим і заводи,

І це завдає нам великої шкоди,

Бо гинуть дерева, травичка і квіти,

 Хворіють частенько дорослі і діти.

Та й листя, й гілляччя

Не треба губити,

 Завісу із диму не можна робити.

Бо цим ви природі завдаєте шкоди,

 Ще й шкода від диму легеням народу.

 

Дослідник.            Джерела забруднення:

Фабрики і заводи викидають зі своїх труб отруйні гази, сажу, пил;

Автомобілі виділяють відпрацьовані гази, у яких багато шкідливих речовин;

Пожежі, виверження вулканів;

Забруднення землі непереробленим сміттям.

Невидимі вороги в повітрі:

• В чистому житловому приміщенні в 1 кб. м повітря - 15-20 тис. мікробів, на вулиці - до 5 тис.

• Підраховано, що в 1 кб. м повітря шкільного класу до початку занять 2600 мікробів, а під кінець занять 13500!

• 3 однієї бактерії при t +30 С через кожні 30 хв одержується 2мікроби.

Учень.  У планети є «легені»

Це дерева всі зелені.

Вони кисень нам дарують,

Одягають і годують,

І засмучують і хвилюють,

Нашу кривду й болі чують

Зберігають і вологу,

         Тож надай їм допомогу.

Дослідник. Дерева поглинають вуглекислий газ з повітря і виділяють кисень, що є життєво необхідною умовою для існування організмів на планеті. Вони допомагають в очищенні повітря від різних токсичних сполук, включаючи двоокис сірки, азоту, чадний газ та інші.

Гектар лісу протягом року  очищає 18 млн куб.метрів  повітря, а з повітря збирає 36  тонн пилу. Бук виробляє  за 1 год. 1 кг 700 г кисню.

Ліс – це поглинач вуглекислого газу, пилових та газових забруднень атмосфери.

Ліс – це виробник кисню, яким ми  дихаємо.

Учитель. Задача кожної людини дбати про  чистоту повітря. Тому давайте насаджувати щовесни молоді деревця, прикрашати землю квітами, щоб було чисте і здорове повітря.

Учень.Повітря чисте — радість всім,
Бо необхідне всім живим.
Для всіх рослин, людей, тварини
Воно потрібне щохвилини.

Гра  «Я можу!»

Я можу навесні посадити дерево!

Я можу прикрасити подвір`я квітами!

Я можу зробити птахам шпаківню!

Я можу  змайструвати годівничку!

Я можу щодня поливати квіти в класі і вдома!

Я можу слідкувати, щоб не ламали дерев і кущів!

Я можу осіннє листя закопувати осінню на городі, а не спалювати!

Учитель:

Ти на Землі живеш, дитино!

Захоплюйся, дивуйся, усміхнись.

Рятуй цей світ щоднини,

обличчям до природи повернись!

Природа нам – як рідний дім, 
Вона усім, як мати. 
Щоб лад завжди був в домі тім, 
Про це нам треба дбати. 
В природу із добром іди, 
Вона ж тобі, як мати. 
Й пташки на різні голоси 
Співатимуть для тебе. 
І в краплях срібної роси 
Побачиш чисте небо. 
Й віддячить за добро тобі 
Земля теплом родинним. 
Люби і бережи її, 
будь гідним її сином !

 

 

Подобається