Навчання грамоти. Звук [дж]


Тема: Звук [дж], позначення його буквосполученням «дж». Відпрацювання злитої вимови звука [дж]. Звуко-буквений аналіз слів. Опрацювання вірша Н. Забіли «Джміль» та оповідання В. Дуб «Бджілка».

Мета: Ознайомити учнів з правильною (злитною) вимовою звука [дж], поглиблювати уміння співвідносити звуко-буквені структури слів; розвивати пам'ять, увагу, зв’язне усне мовлення; виховувати повагу до праці бджолярів, розуміння користі, яку приносять бджоли для людей, значущість кожної комахи, що живе серед природи.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Мовна загадка: - Як дзвенить дзвінок? (дз). Який звук вимовляємо? Як він позначається?

2. Звуко-буквений аналіз слів.

- Гра « Хто перший». Викласти на парті схему слова дзвінок . Діти працюють індивідуально, потім проводиться перевірка, визначається кількість складів та наголос.

- Групова робота. Діти розбиваються на дві групи і отримують завдання відгадати свою загадку і згодом скласти звукові схеми слів-відгадок.

3. Робота над загадками:

Ця комаха, мов дзвінок,

Підлітає до квіток.

Черевце її кругленьке –

Жовте, в смужечку чорненьку.

Не чіпай, бо буде біль,

Гостре жало має…(джміль)

Я джмелю менша сестриця,

Вправна, вміла працівниця.

Наче птиця я літаю

Понад озером, до гаю.

Там з квіток беру пилок,

Буде діточкам медок! (бджола)

ІV. Робота над новим матеріалом

1. Ознайомлення з новим звуком.

- Виділення звука [дж] у словах-відгадках.

- Артикуляція звука [дж] (схожа на артикуляцію звука [ч]

- Характеристика звука [дж] (твердий, приголосний)

- Ознайомлення зі способом позначення звука [дж]

2. Моделювання звукової будови слів-відгадок групами учнів. Перевірка за «Букварем»

3. Утворення та читання складів із звуком [дж]

.V. Фізкультхвилинка

Ми малі комахи – бджілки,

З квітки летимо на гілку,

Там збираємо пилок,

Буде нам смачний медок!

Вулик дружно загудів –

Рій зі школи прилетів!

Як медком поласували –

Знов за парти посідали.

4. Робота за «Букварем»

- Читання слів. (Вчитель, хором, окремі учні)

- Робота над віршем Н.Забіли «Джміль».

5. Творчі роботи учнів.

- Презентація дитячих малюнків, віршів про джмеля та бджолу

1.Джміль збирав нектар із квітів,

Меду наносив в дупло.

Працював він ціле літо,

Облітав усе на світі,

Щоб маленькі джмеленята

Годувати чим було.

2.У дерев’яній темниці

Сидять невтомні працівниці.

Не знають ні сну, ні постелечки.

В’язаночку в’яжуть,

Немов чарівниці –

Ніде ні вузлика, ні петелечки.

3.Грай, бджілко, грай!

У полі, в лісі, на леваді.

Усі квіти тобі раді,

Увесь рідний край!

Грай, бджілко, грай!

4.Ціле літо бджілка дбає,

Мед у вулик запасає,

Щоб Катрусі та Іванки

Медівнички їли зранку.

Ї дорослі й діти знають:

Мед здоров’я добавляє

- Інсценізація віршів М. Луговика та А. М’ястківського:

1.У козацьких шароварах

Ходить джміль по квітнику,

Й поглядає, чи не варять

Джем із вишень у садку?

- Дж-ж-ж…

- Хто ти? Звідкіль?

- Я з лісу, я джміль…

- А який мохнатий, чорний, як рілля!

- Хіба ти не бачила досі джмеля? Дж-ж-ж.. – біля яблуньки, Дж-ж-ж… - понад хміль…

От тобі й джміль!

2. Бджілка – вправна трудівниця,

Їй удома не сидиться.

По садочку все літає,

Золотий нектар збирає.

А, літаючи, співа

Застережливі слова:

Я медочок вам ношу,

Не чіпайте, бо вкушу!

6. Робота над оповіданням В.Дуб «Бджілка»

7. Перегляд відео презентації «Що говорить народна мудрість про бджіл»

8. Робота над віршем Л.Костенко «Джміль».

VІ.Підсумок уроку

- З яким звуком ви ознайомилися?

- Які комахи були сьогодні у нас в гостях на уроці?

- Що найбільше вам сподобалося?

Подобається