Юридичні задачі

Юридичні задачі

Загальний алгоритм розгляду юридичних задач рекомен­дується такий:
      1) ФАКТИ. Учасники в наведеній ситуації. Які події з  ними відбулися? Які саме факти важливі для правового ана­лізу, а що є другорядним? При цьому дуже важливо, щоб учні усвідомили: аналізуються тільки факти, наведені у конкретній життєвій ситуації. Ні в якому разі не можна щось домислювати, припускати наявність інших, не викладених у змісті задачі фактів, а тим більше – шукати правове розв’язання проблеми на їх основі. 
      2) ПРОБЛЕМИ. Які саме проблеми ми повинні розв’язати? Якими нормами права регулюється наведена ситуація?
      3) АРГУМЕНТИ. Які аргументи можна навести, поясню­ючи дії або бездіяльність кожного з учасників ситуації? Які нормативно-правові акти можна навести для захисту їх прав? Чи не базуються наші аргументи на емоціях, сумнівах чи припущеннях? Для неупередженості й об’єктивності спробуйте подивитися на дану проблему в ролі кожного із учасників наведеної ситуації.
     4) РІШЕННЯ. Яке рішення ми приймаємо, розв’язавши проблеми? Наші аргументи на користь того, що воно є єди­ним і правильним. До яких юридичних наслідків приведе наше рішення?
Завдання до теми:  1, 2.

1. Школяр Іванов Сергій (14 років) систематично не відвідував школу без поважних причин. Його батьків було притягнуто до  адміністративної від­повідальності за ст. 184 Кодексу про адміністративні правопорушення  за нехтування своїми обов’язками, після чого вони подали позов до суду, мо­тивуючи тим, що були притягнуті до відповідальності незаконно. Аргу­мент батьків: ст. 61 Конституції України закріплює індивідуальний харак­тер відповідальності – людина відповідає лише за свою власну поведінку. Дайте правову оцінку цій ситуації.

2. Приватний підприємець О.Микитенко, рухаючись на автомобілі, не звернув увагу на сигнал світлофора і, перетинаючи перехрестя, зіткнувся з трактором. За скоєне правопорушення О.Микитенка притягнуто до відпо­відальності, а саме:

·         відшкодування власнику пошкодженого трактора вартості ремонту;

·         позбавлення прав водія терміном на 1 рік.

О.Микитенко вважає, що санкції стосовно нього порушують норму ст. 61 Конституції України, яка забороняє двічі притягати до відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. А як вважаєте ви?

3. Мотоцикліст смертельно травмував пішохода, який несподівано вибіг на проїжджу частину вулиці прямо під колеса мотоцикла. Рішенням суду встановлено, що мотоцикліст не порушив правил дорожнього руху, але через свою неуважність скоїв дорожньо-транспортну пригоду, в результаті якої потерпілий загинув. Суд мав намір визнати мотоцикліста винним, але після виступу адвоката змінив свою позицію і визнав підсудного невин­ним. Які аргументи навів у своєму виступі адвокат?

4. Громадянин Петров вигулював свого собаку і раптом став свідком ско­єння злочину: невідомий пограбував дівчину, погрожуючи їй пістолетом, і почав тікати. Петров дав собаці команду на затримання невідомого, в ході якого собака дуже покусав правопорушника. Адвокат грабіжника вимагає покарати за це Петрова, адже особисто йому грабіжник не заподіяв ніякої шкоди. Яка ваша думка?

5. Український крейсер знаходився в італійському порту. В одній з кают моряки, вільні від вахти, вживали спиртне і між двома чоловіками – Фоме­нком  і Носачем виникла сварка, в ході якої Носач одержав тяжкі тілесні пошкодження. Фоменко ознайомився з законодавством України і Італії і вирішив, що краще бути притягнутим до кримінальної відповідальності в Італії, бо за скоєне ним правопорушення відповідальність в цій країні менш серйозна. Дайте правову оцінку цій ситуації.

6. Громадянин Бондар, прямуючи додому, зробив зауваження компанії п’яних молодиків, які нецензурно лаялися біля під’їзду. Молоді люди об­разились, взяли палки і стали вимагати від Бондаря відкрити двері квар­тири, щоб поговорити. Бондар відмовився. Вони вибили двері і увірвались в квартиру, один з молодиків при цьому вдарив господаря палкою. Бондар у відповідь на це вистрілив з мисливської рушниці і смертельно поранив цього нападника. Рішенням суду Бондаря визнано винним у вбивстві, бо його дії кваліфіковано як перевищення меж необхідної оборони. Дайте оцінку рішенню суду.

7. Двоє молодих, повнолітніх дівчат відпочивали на пляжі занадто ого­лені, за що були доставлені до відділу міліції. Прокоментуйте ситуацію.           

8. Громадянин Алов, перебуваючи у нетверезому стані, розбив вітрину магазину. Адвокат наполягає, що правопорушення скоєно по необережно­сті, бо підсудний був у такому стані, що не контролював своєї поведінки. Ваша точка зору на цю проблему? 

9. Ваш однокласник Сергій пояснює походження держави природним хо­дом суспільного розвитку, закономірним об’єднанням людських співтова­риств від сім’ї до більш значних структур (сім’я – рід – плем’я – держава). Однокласниця Оксана вважає, що держава виникла тому, що людська пси­хіка має особливі властивості – потребу підкорятися волі сильнішого, ро­зумнішого і у людей існує психологічна потреба жити в організованому суспільстві. Що можна сказати про точки зору Сергія і Оксани і яка ваша власна точка зору на походження держави?

10. Одним з результатів пошуку відповіді на питання про історичну перс­пективу розвитку цивілізації стала теорія конвергенції, згідно якої світ пе­ретвориться на єдину державу. Чим, на вашу думку, така держава буде відрізнятись від сучасних держав (ознаки, функції, форми здійснення фун­кцій, форма правління, устрою, політичного режиму тощо)?

11. Начальник податкової інспекції під час зустрічі зі старшокласниками сказав, що Конституція Пилипа Орлика (1710 р.) за своїм змістом фак­тично є Податковим Кодексом. Які аргументи він міг навести? Один з учнів висловив думку, що податківець помиляється. Які аргументи мав навести цей учень? Дайте оцінку обом точкам зору і висловіть свою вла­сну.

Завдання до теми: 3,4.

1. До вас за порадою звернулась подруга Наталія, яка вийшла заміж за громадянина Польщі і планує виїхати для постійного проживання до цієї країни. Наталія не може визначитись – виходити їй з громадянства Укра­їни чи ні. Якою буде ваша порада і які аргументи ви застосуєте?

2. Двоє молодих чоловіків – громадяни України Олег і Дмитро поїхали на роботу до Москви. Олег влаштувався водієм вантажівки в комерційну фір­му, а Дмитро уклав контракт на проходження військової служби. Через три роки обидва повернулися в Україну. Чи є вони громадянами України?

      3. У подружжя Роберта і Корнелії, які постійно проживають у Дніпропет­ровську, але є апатридами, народився син. Громадянином якої держави він є?

4. Родина Гольдбергів (батько, мати, донька 13 років і син 14 років) виї­хали з України до Ізраїлю, вийшовши з українського громадянства. Через деякий час діти випадково дізналися, що вони вже не є громадянами України, хоча бажання такого не мали. Чи порушено їх права?

5. Громадянин України, 18-річний А. Голобородько має бажання виїхати за кордон. У видачі закордонного паспорта йому тимчасово відмовлено. Голобородько, який не обізнаний з державною таємницею, не сплачує алі­менти, не знаходиться під слідством, подав позов до суду про порушення щодо нього ст. 33 Конституції України, яка гарантує кожному право віль­но залишати територію України. Ви суддя. Які обставини врахуєте при розгляді цієї справи?

6. У приватній фірмі звернули увагу на те, що після обідньої перерви біль­шість працівників певний час продовжують відпочинок: чоловіки перегля­дають    свіжу пресу, жінки    підфарбовують   втрачену  за  півдня  косме­тику, роблять манікюр, обговорюють нову сукню однієї з колег, придбану в час обідньої перерви і навіть по черзі бігають її приміряти. “Хіба це ро­бота?” – скажете ви. Так подумав і директор, і найняв на службу колиш­нього боксера, обов’язком якого став контроль за працівниками. Новий колега ходив по офісу і, якщо бачив, що хтось займається неробочими справами, одразу давав підзатильник і всі працювали як слід. Що можна сказати з приводу цього?

7. Працівниця поштового відділення під час сортування листів побачила конверт, адресований своїй сусідці, яка ніколи не одержувала листів. Це здивувало працівницю і, “промучившись” хвилин 20, вона вхопила кон­верт, акуратно його розкрила і прочитала листа. Потім заклеїла конверт і віддала листоноші. Дайте правову оцінку діям  працівниці поштового від­ділення.

8. Громадянка України Левченко вийшла заміж за громадянина Німеч­чини. Чи може вона вільно виїхати до цієї держави? Доповніть  ситуацію обставинами, при яких українська громадянка, на вашу думку, однозначно не має права вільного виїзду за кордон.

9. Дайте правову оцінку цій газетній замітці: “Восьмого листопада відбу­лася зустріч заступника голови райдержадміністрації Л.А. Штеменко із священнослужителями        парафій Української Православної Церкви. Лідія Анатоліївна ознайомила присутніх з соціально-економічною ситуацією в районі. На зустрічі піднімалися питання духовності суспільс­тва, необхідності приділяти більше уваги молоді, боротьбі з наркоманією та пияцтвом. Священнослужителі запропонували ввести в школах уроки Закону Божого, відкрити недільні школи.”

10. У договорі найму житла між комунальним підприємством ЖЕК-2 і власником квартири є такі пункти:

“ п. 2.1.6  ЖЕК-2 має право на вхід до займаного житла для огляду жит­лових та нежитлових приміщень.

п. 2.1.7  ЖЕК-2 має право під час аварійних ситуацій проникати у жит­лові приміщення (квартири) у разі відсутності господаря або членів його сім’ї.”

Дайте правовий коментар вказаним пунктам договору.

12. Іноземний громадянин бажає стати громадянином України. При прийнятті необхідних для цього документів від іноземця вимагають подання документу, який засвідчує  його вихід з іноземного громадянства. Іноземець пропонує спочатку надати зобов’язання припинити іноземне громадянство, а вже пізніше – сам документ про вихід з іноземного громадянства. А що з цього приводу говорить українське законодавство?

            13. Дівчина-громадянка США вийшла заміж за громадянина України і звернулася до Президента нашої держави з  клопотанням  надати  їй  гро­мадянство України, тому що бажає бути громадянкою своєї рідної країни і рідної держави свого чоловіка. Яке рішення має прийняти Президент України?

14. У ході передвиборчих перегонів міська газета надрукувала відомості з медичної картки одного з кандидатів у депутати, мотивуючи тим, що ви­борці мають право знати про стан здоров’я людини, за яку їх закликають віддати голоси. Що б зробили ви на місці цього кандидата?

15. Ви суддя і розглядаєте кримінальну справу: німу людину звинувачу­ють у скоєнні злочину. Звичайно, що вона не може дати ніяких по­яснень, щоб довести свою невинуватість і на цій підставі прокурор вимагає  покарання.

16. Приватний підприємець звернувся до міськвиконкому, щоб ознайо­митися з рішенням, яке регламентує правила торгівлі на території міста. Йому відмовили, сказавши, що ознайомлення з цим документом було про­ведено на спеціальній нараді усіх підприємців, а у місцевій газеті рішення виконкому не друкувалось, бо правила торгівлі являють собою документ об’ємом 58 сторінок і для його публікації потрібно було б повністю за­йняти 10 номерів газети. Через деякий час при перевірці на підприємця було накладено штраф за порушення правил торгівлі, яких він не знав, на підставі ст. 68 Конституції України, яка говорить, що незнання законів не звільняє від відповідальності. Дайте правовий коментар.

17. Група батьків майбутніх першокласників звернулась до директора школи з проханням створити клас  з  російською  мовою  навчання.  Дире­ктор    відмовив, посилаючись на ст. 10 Конституції України, яка говорить, що державною мовою в Україні є українська мова. Батьки вирішили звер­татись до суду. Як ви оцінюєте дану ситуацію і чи є надія у батьків пози­тивно розв’язати цю проблему?

18. Іван Петрович у службових справах поїхав до обласного центру. Через деякий час, прямуючи проспектом, він відчув, що різко погіршується його самопочуття. Чоловік придбав в аптеці  ліки, прийняв їх, але полегшення не відбулося. Іван Петрович звернувся до поліклініки, але направлення до лікаря йому не дали, пояснивши, що треба звертатись у свою поліклініку, де він знаходиться на обліку за місцем проживання. Прокоментуйте ситуа­цію.

19. Приватний підприємець відкрив цех з пошиття спортивних костюмів. Щоб не було проблем з реалізацією товару, кожну річ він наказав прикра­шати написом “adidas” на зразок відомої всім фірми. Що ви можете ска­зати про винахідливість підприємця?

      20. У міській газеті надруковано рекламне оголошення: “Державна середня школа імені Т. Шевченка   запрошує   на навчання до 10-го класу гумані­тарного профілю. Крім основних предметів, вивчаються додаткові за ви­бором: риторика – оплата 25 грн. на місяць, логіка – 25 грн. на місяць,   менеджмент – 50 грн. на місяць”. Наскільки це відповідає закону?

21. Директор школи дізнався, що одна вчителька щонеділі ходить до цер­кви, здійснює всі релігійні обряди і навіть під час служби співає в церков­ному хорі. Що має сказати директор цій вчительці?

      22. Ви міністр освіти і науки України. Які зміни в роботу середніх шкіл ви б наказали запровадити невідкладно? Які – протягом місяця і які – протя­гом одного року? Чи зраділи б вчителі правознавства, якщо б ваш перший наказ був про підвищення заробітної платні педагогічним працівникам?

      23. Громадянин Петренко вперше влаштувався на роботу і через місяць при одержанні заробітної платні звернув увагу, що крім прибуткового податку з неї утримано ще якісь відсотки. В бухгалтерії йому відповіли, що це від­рахування до Пенсійного Фонду і Фонду страхування на випадок безро­біття. “Але ж я не писав ніяких заяв, яке ви мали право утримувати з мене ці внески? – розсердився Петренко. Як ви вважаєте, є порушення з боку бухгалтерії чи ні?

      24. Лікар-стоматолог випадково видалив пацієнту замість безнадійно хво­рого абсолютно здоровий зуб. Пацієнт образився і подав на лікаря позов до суду, бо навіть у Біблії проголошено формулу помсти: “око за око, зуб за зуб...” і вимагає, щоб у лікаря теж видалили такий же самий зуб. Дайте правовий коментар інциденту.

      25. Учня 10-го класу відрахували з гімназії через дуже низький рівень на­вчальних досягнень з більшості предметів. Батьки подали скаргу до суду, мотивуючи тим, що Конституція України проголосила обов’язковість по­вної загальної середньої освіти і їх син має право “досидіти” до кінця 11-го класу і одержати документ. А як вважаєте ви?


1
2
Подобається