Інтелектуальна гра «Розумники й розумниці», присвячена Дню Писемності.

Інтелектуальна гра «Розумники й розумниці», присвячена Дню Писемності.


Інтелектуальна гра «Розумники й розумниці»,

присвячена Дню Писемності.

Мета:           розширювати знання дітей про рідну українську мову, про її значення у

                    житті кожного з нас; сприяти розвитку естетичних почуттів, навчати

                    дітей слухати; розвивати уяву, мислення, пам'ять, спостережливість;

                    прищеплювати любов до своєї землі; виховувати прагнення досконало

                    знати правильну літературну мову і навчитися нею говорити.

Обладнання: ілюстрації до казок, речі з «Бюро знахідок», таблиці, картки з прислівʼями, букви, загадки, скоромовки, м’яч, медалі, значки.

 

Хід конкурсу

 1- ведучий.

                      Запрошуємо Вас

                     У найправдивішу казку,

                     До неї відкриється

                     Вхід через мить.

                     Із серцем відкритим,

                     З обличчям без маски

                     У світ цей чарівний

                     Сміливо ступіть.

2- й ведучий.

                     Тут мешканці будуть

                     До нас всі гостинні.

                     Тож швидше в відчинені

                     Двері іди.

                     Красуня чудова –

                     Вийшла вітати

                     Гостей дорогих.

(Чути стукіт у двері. Заходить дівчинка у вишитій сорочці та віночку)

 

Українська мова:

                Я- наука непроста, хоча і цікава,

                В королівстві я живу слова і забави.

                І в свою майстерню мовну,

                Доки ви зі мною,

                Мовних скарбів пребагато

                Візьмете з собою.

                В подорож усіх вас кличу

                До складних завдань.

                Тож не зрадьте, любі діти,

                Моїх сподівань.

                Хто ще думає, міркує, можу підказати:

                Поскладайте літери ви швидко

                На моєму платті.

                Ну, нарешті, здогадались, хто я?

                Звуть мене, звичайно, …

Діти.     Українська Мова!

Учитель. Тож давайте, діти, запросимо Мову подорожувати разом із нами.

1-й ведучий.   Ми про тебе, Мово, багато віршів знаємо. Ось послухай.

1 учень.

              Яка ж багата рідна мова!

              Увесь чарівний світ у ній!

              Вона барвиста і чудова,

               І нищити її не смій!

              Вона про все тобі розкаже,

             Чарівних слів тебе навчить,

             Усе розкриє і покаже,

             Як правильно у світі жить.

2 учень.

             В ній стільки слів, що й не збагнути!

             І приказок ,і порівнянь.

             А мову знаючи, здобути

             Ти зможеш просто безліч знань.

             То ж мову вчи і прислухайся

            До того, як вона звучить.

            І розмовляти так старайся,

            Щоб всім її хотілось вчить.

3 учень.

            Вона ж у нас така багата,

            Така чарівна, як весна!

             І нею можна все сказати,

             І найрідніша нам вона.

             Вивчайте мову українську -

             Дзвінкоголосу, ніжну, чарівну,

             Прекрасну, милу і чудову.

             Як материнську пісню колискову.

 4-й учень.             Ми живемо в Україні,

                                 де в степу із краю в край,

                                 на добро усій країні

                                 визріває урожай.

                                 Де пшениця достигає

                                 колосиста, золота,

                                 де неначе море грають

                                 і шумлять густі жита.

 

5-а учениця         Українка я маленька,

                                українці батько й ненька.

                                На Вкраїні родилася,

                                в свою маму удалася.

                                Все, що рідне, я кохаю,

                                всім, хто рідний, помагаю,

                                своє  ціню, свого вчуся

                                і до рідного горнуся.

                               Солов’їну, барвінкову,

                               колосисту навіки

                               українську рідну мову

                             в дар дали мені батьки.

                             Берегти її, плекати

                             буду всюди й повсякчас,

                             бо ж єдина, так, як мати,

                             мова в кожного із нас!

 Учитель. Звичайно, для кожного народу дорога своя мова. Для росіян – російська, для білорусів – білоруська. А для нас, українців – українська. «Рідна мова дорога людині, як саме життя», - так говорить народна мудрість. Без мови не може існувати народ, його культура. Мова – це найдивовижніший  витвір, що створила людина за свою історію.  

        Тож пропоную вам показати свої знання з української мови. Ви будете працювати зараз у командах.

Знайомство з командами.

Перша команда «Барвінчата» (хлопчики 3-4 класу)

Друга команда «Калинки» (дівчатка 3-4 класу

 

Учитель. Давайте скористаємося нагодою продемонструвати свої знання. Будьте уважними, спостережливими, кмітливими й сміливими. Пам’ятайте: тільки дружба допоможе вам дістатися щасливого кінця нашої зустрічі.

За кожну правильну відповідь команди будуть отримувати кубики. А

наприкінці уроку ми підрахуємо їх і дізнаємося, хто ж стане переможцем.

 

Конкурс 1. «Розминка»

      Ми будемо «розминати» нашу кмітливість. Умови конкурсу: кожна команда отримує питання. Якщо команда дає вірну відповідь – отримує 1 бал, якщо команда не знає відповіді — суперники мають змогу заробити цей бал собі за вірну відповідь. На обдумування — 30 секунд.

Увага!

1.     Назва держави, в якій ми живемо? (Україна)

2.     Космонавт, який першим полетів у космос? (Юрій Гагарін)

3.     Цукорниця, глечик, склянка — це ... (посуд)

4.     Хто на своїй голові ліс носить? (Олень)

5.     Заклад, де влаштовують вистави, показують акробатику, клоунаду, дресированих тварин. (Цирк)

6.     Яка пора року настає після зими? (Весна)

7.     Батько дідуся або бабусі. (Прадід)

8.     Назва місяця, що походить від слова «квітнути». (Квітень)

9.     Спортивна командна гра з шайбою. (Хокей)

10.                       Ті, хто переживає за спортсменів. (Уболівальники)

11.                       Польовий гризун з добре розвиненими защічними мішками. (Хом'як)

12.                        Майстерня, де обробляють метал куванням. (Кузня)

13.                       Скільки звуків позначає буква «ь»? (0)

14.                       Дніпро, Десна, Дністер —... (ріки України).

15.                       Нею косять, її заплітають. (Коса)

16.                       Хто першим зустрівся Колобку? (Зайчик)

17.                        Хто на зиму роздягається, а на літо одягається? (Дерева)

18.                       Найперша і найголовніша книжка у школі. (Буквар)

19.                       Перший місяць осені. (Вересень)

20.                       Для письма і дверей потрібна ... (ручка).

21.                       Друга нота нотного стану. (Ре)

22.                       Вранці на траві. (Роса)

23.                       З якої казки слова: «Приходь, Журавлику, до мене в гості». («Лисичка і Журавель»)

24.                       Літо, осінь, зима, весна — (пори року).

25.                       Білокора, зелена, кучерява. (Береза)

26.                       Що зайве: хліб, хлібороб, горіх, хлібина? (Горіх)

27.                       На комбайні працює... (комбайнер).

28.                       По морю ходить, а біля берега пропадає. (Хвиля)

29.                       Як називаються квіти верби? (Котики)

30.                       Який місяць року найкоротший? (Лютий)

31.                       Скільки місяців має рік? (12)

32.                       Третя нота нотного стану. (Мі)

33.                        Які пісні виконують діти на Різдво, ходячи від хати до хати? (Колядки)

34.                       На якому інструменті грали кобзарі? (На кобзі)

35.                       На яке світло треба переходити дорогу? (На зелене)

36.                       Як одним словом назвати гриби, які можна вживати в їжу? (їстівні)

Конкурс 2. "Мовна вікторина"

1.     Назви слово з однаковими  складами . (Мама)

2.     З якої букви починається речення?  (З великої)

3.     Скільки букв в українській абетці?  (33)

4.     Чи можна переносити одну букву?  (Ні)

5.     Назвіть букви, що завжди позначають два звуки.  (Щ, ї)

6.     На яке питання відповідає слово «кіт» ?   (Хто?)

7.     Назвіть букву, яка не позначає звука?  (ь)

8.     Кількість складів у слові залежить від ….  (Кількості голосних)

9.     Назва  третьої літери алфавіту. («Ве»)

10.                       Скільки складів у слові «переполох»? (4)

11.                        Яка мова є державною в Україні? (Українська)

12.                        Назвати граматичну основу речення. (Підмет і присудок)

Конкурс 3. «Хто  швидше?»

Із поданих літер скласти слова. Вони пов’язані з нашою батьківщиною.

І команда (Барвінчата):    Р І Д Н А   М О В А

ІІ команда (Калинки):      У К Р А Ї Н А 

Мова.

             Ось конверт – туди заглянем

             І завдання прочитаєм.

             Щось сама не розберу,

            Допомоги у вас прошу.

Гра для глядачів «Телеграми від казкових героїв»

·        «Я просте яйце знесла. Як знесу золоте, приїду до вас у гості.» (Курочка Ряба)

·        «Купив насіння. Посадив на городі» (Дід із казки «Ріпка»)

·        «Хату звільнили, плакати перестав». (Зайчик із казки «Коза - дереза»)

·        «Пір’ячко мені скинули, лечу до вас» (Кривенька качечка)

·        «Рятуйте, нас хоче зїсти вовк!» (Семеро козенят).

Ведучий     

      Ми живемо в місцевості, де розмовляють багатьма мовами:  українською,російською, болгарською, молдавською, татарською та іншими. Але найчастіше ми чуємо українську і російську мови.

На жаль, не всі прагнуть добре вивчити рідну мову і частіше поєднують ці мови в одну. Це часто призводить до кумедних ситуацій. До вашої уваги сценка з життя.

Інсценівка усмішки П. Глазового «Кухлик».

Автор              Дід приїхав із села,

                        Ходить по столиці.

                        Має гроші - не мина

                        Жодної крамниці.

                        Попросив він…

 

Дід                 Покажіть кухлик той,

                       що  скраю.

 

Продавець.    Што? Чєво?

                       Я нє понімаю.

 

Дід                 Кухлик, люба, покажіть,

                       Той, що збоку смужка.

 

Продавець    Да какой же кухлік здєсь,

                      Єслі ето кружка!

 

Автор           Дід у руки кухлик взяв

                     І насупив брови.

 

Дід               В Україні живете

                     Й не знаєте мови!

 

Продавець  У меня єсть свой язик.

                    Да к чєму  мнє мова?

 

Дід             Цим пишатися не слід,

                   Бо якраз така біда

                   В моєї корови:

                   Має, бідна, язика,

                   Та не знає мови.

 

Конкурс 4. «Скоромовка язика не ламає, а вимови навчає»

Вимовити скоромовку.

       І команда

Скоро, скоро мовить Ганка

Скоромовки-спотиканки,

Слово в слово слова ловко,

Скоро мовить скоромовки.

 

       ІІ команда

Вранці брів бобер до брата
Борошна собі набрати,

Бо бобриха й бобренята

Будуть бублі виробляти.

Конкурс 5. Правильно закінчити прислівя.

                      «Корінь навчання  - гіркий, а плід - … .»

                                (кислий, солоний, солодкий)

                      «Праця годує, а лінь … .»

                                 (гріє, марнує, дбає)

                       «Знай більше, а говори … .»

                                 (менше, голосніше, тихіше)

                       «Краще річ нова , а дружба … .»

                                 (велика, міцна, стара)

                      «Землю красить сонце, а людину … .»

                                 (врода, праця, одяг)

Гра для глядачів «Міркуй добре»

Гравці сидять у колі. Один з них кидає будь-кому м’яч і одночасно з цим називає який-небудь склад, наприклад: "ка”. Той, хто ловить м’яч, додає склад, щоб вийшло певне слово: "ка-ша”, "ка-мінь” тощо.

Конкурс 6. "Відгадай загадки".

1.     На городі нога стоїть,
На нозі голова висить.
Куди сонце повертається,
Туди голова нахиляється.
(Соняшник)

2.     Не ставок і не ріка,
Мох росте і осока.
Там земля - неначе тісто,
Що воно за дивне місце?
(Болото)

3.     На сметану, масло, сир
Нам воно згодиться.
І корисне, і смачне,
Тече, як водиця.
Колір в нього, наче сніг,
Пригощу їм вас усіх!
(Молоко)

4.     З небесної діжки
Крижані горішки
На землю упали,
Шкоди нам завдали.
(Град)

5.     Тісто, ягоди і крем,
Шоколад, прикраси, джем.
Дуже страву цю люблю
Її в кондитерській куплю.
(Тістечко)

6.     Знизу клин
Зверху млин.
Тече вода
А їй не біда.
(Парасолька)

7.     І ввечері, і зранку
Вартую я на ґанку.
Не кусаю, не гарчу,
В дім чужих не пропущу.
(Замок)

8.     У лісі зростав,
У столяра побував,
В кімнаті оселився,
Полотном укрився.
(Стіл)

9.     Будівельнику без них нічого робити –
Не збудує школу, дім і садок, де діти.
Починається на „Ц”, здогадалися, що це?
(Цегла, цемент)

10.                       Через воду він проводить,
А сам з місця вік не сходить.
(Міст)

Конкурс 7. «Склади прислівʼя»

Ведучий. Наша мова так поспішала до нас на свято, що порозсипала прислівʼя. Давайте їй допоможемо скласти їх. Конкурс «Склади прислівʼя».  Та команда, яка правильно і швидко складе прислівʼя, отримає фішку.

Конкурс 8. «Утвори слово».

Ведучий.  А зараз наступний конкурс. Вам потрібно з двох слів утвориш одне, використавши всі букви двох слів і не добавляючи інших букв.

За кожне слово команда отримає 1 бал. Якщо команда не справляється з завданням, інша команда має змогу назвати це слово і отримати 1 бал.

Вода + ринг = виноград

Липа + нота = антилопа

Він + дичка = дівчинка

Раса + полька = парасолька

Вежа + дар = держава

Зіниця + зал = залізниця

 Риба + барс = барбарис

Ведучий. Молодці діти, всі ви гарно сьогодні працювали і показали нашій гості – Українській Мові, що ви її знаєте і вивчаєте. А наша подорож підійшла до завершення. Бажаю вам успіхів у подальшому вивчені рідної мови. Щоб кожен урок був для вас святом і відкриттям.

6 учень. 

               А щоб вміти говорити,

               Треба рідну мову вчити!

               Знає кожен з нас чудово –

               Не прожити нам без мови.

               Рідна ж мова пелюсткова,

               Мудра, світла, світанкова.

               І дзвенить щодня і в свята,

               Бо вона така багата –

               І така джерельно чиста.

               Наша мова промениста.

               Чарівна і калинова

               Наша мова веселкова.

               В ній такі слова чудові,

               Хліб і сіль на рушникові.

              В ній в віках батьки і діти,

              Як без мови в світі жити?

              Понад світом хай лунає,

              Хай ніхто не забуває

              Рідну мову українську,

              Мудру, щедру, Материнську!

Ведучий. Ось і закінчився останній конкурс. Я хочу подякувати учням за їхні усмішки, за їхнє добросовісне відношення до свята. А зараз своїми враженнями поділяться члени журі й оголосять переможців тижня української мови присвяченого Дню Писемності.

Виступ журі.

 

Нагородження переможців

 

 

 

Подобається