Частини мови. 4 клас. "МАНДРІВКА КАЗКОВОЮ КРАЇНОЮ МОРФОЛОГІЯ"

Тема:  Загальне поняття про частини мови

Мета: відновити і закріпити знання учнів про слова — назви предметів, ознак, дій;

ознайомити з поняттями «частини мови», «іменник», «прикметник», «дієслово»;

формувати вміння розрізняти частини мови, правильно вживати їх у мовленні;

розвивати вміння аналізувати, систематизувати мовні явища;

виховувати любов до рідного слова.

Обладнання:  мультимедійний проектор, презентація,  підручник ( Хорошевська О.Н. Воскресенська Н.О. Українська мова: Підручник 4 кл. –К. «ПРОМІНЬ», 2004 ).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент (слайд № 2)

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну відому, в країну чудову,

Що так нас чекає й збагачує мову.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Вірш Д. Білоуса «Злитки золоті» ( відео вірш читають учениці напам’ять )

Чи ти задумувавсь, відкіль отіу нашій мові злитки золоті?

Як намистини, диво калинове - частини мови!

Який співець, поет, який письменник

уперше слово вигадав - іменник?

Іменник! Він узяв собі на плечі

велике діло - визначати речі, -

ім'я, найменування і наймення:

робота. Біль. І радість. І натхнення.

Ну а візьмімо назву - дієслово,

само підказує, що діє слово!

Ще й прикладу на нього не навів,

а вже до півдесятка дієслів!

Прикметник дасть іменнику - предмету

якусь його ознаку чи прикмету.

Числівник може визначить тоб

ічисло речей, порядок при лічбі.

А поспитай звичайного займенника,

за кого він у мові? За іменника!

(Хоч може цей наш скромний посередник

замінювать числівник і прикметник.)

Прислівник звик, незмінюваний в мові,

ознаки різні виражать при слові.

Сполучник каже: скромну роль я маю,

але слова я в мові сполучаю.

І частка мовить: слово я службове,

але людині чесно я служу.

І, будьте певні, в інтересах мовиі

так і ні де треба я скажу.

А вигук може пролунать, як дзвін,

у мові, мабуть, найщиріший він!

"Ура! - гукнеш ти друзям неодмінно. -

Сьогодні з мови я дістав "відмінно"!

"Частини мови! Назви наче й звичні,

полюбиш їх - красиві, поетичні!

"Відмінно" заслужив ти. Знав - чудово.

Це за любов найвища з нагород

.Хто ж так назвав оці частини мови?

Назвали вчені.Й підхопив народ!

ІІІ. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу ( слайд №3)

Діти, сьогодні ми з разом із Попелюшкою помандруємо казковою країною «МОРФОЛОГІЯ». Дізнаємося про її мешканців. У кожному королівстві цієї чудової країни живуть герої казок, які нас познайомлять із своїми королем чи королевою і запропонують нам кілька цікавих завдань.

Ось ми потрапили до Білосніжки і семеро Гномів. (слайд № 4

)ІМЕННИК (слайд № 5 )

Іменник взяв собі на плечі

Велике діло називати речі..

Завдання: назвати предмети, зображені на малюнку

Лисичка, кінь, зайчик, олені, корова, козеня, сонце хмарки, пташки, гриб, сонечка, квіти, метелики, дерево, гори тощо

ПРИКМЕТНИК (слайд №6-7 )

Прикметник дасть іменнику – предмету

Якусь його ознаку чи прикмету.

Прикметник відповідає на питання який? яка?, яке?, які?

Завдання: Послухайте, якими словами можна описати красу нашої мови (читання вірша напам’ять).

Випишіть прикметники.

Ніжна, мила, світанкова,

Ясна, чиста, колискова,

Мелодійна, дзвінкотюча,

Дивна, радісна, співуча,

Лагідна, жива, казкова,

Красна, чарівна, шовкова,

Найдорожча, добра, власна,

Мудра, сонячна, прекрасна,

Солов'їна, барвінкова,

Українська мова.

ДІЄСЛОВО (слайд №8 )

Ну а візьмімо - дієслово

Само підказує, що діє слово!

В моїм королівстві діє слово,

Бо всі у нас працюють,

Косять, орють, сіють,

Врожаї збирають,

печуть духмяні короваї…

На святі в нас музики грають,

Всі танцюють, весело співають

.Що я робив?

Що я зробив?

Для отчого свойого краю. ( слайд №9)

Завдання: допоможіть Білосніжці і Гномам поселити слова у свої будиночки.

Ключик: з перших букв отримаєте речення «Бажаю всім успіху»)

Брат, веселий, життя, співати, працювати, успішний, хотіти, юрта, усміхатися, мужній, сміливий, атлас, атака, історичний, іти.

( Слайд №10 «Перевір себе»)

Вчитель: Далі нас доріжка привела у гості до Бембі, який познайомив нас із головним мешканцем його королівства, і приготовив своє завдання.

ЧИСЛІВНИК (слайд №11 )

Числівник може визначить тобі

Число речей, порядок при лічбі.

«Скільки? Котрий?» - запитає,

Всім речам рахунок знає.

Завдання: допоможіть Попелюшці порахувати казкових героїв.

ФІЗХВИЛИНКА (слайд №12 ) – відеоролик «Зимонька вітає нас»

Учитель: Наша мандрівка продовжується, і ми приходимо на галявину, де чекає нас нове завдання.

ЗАЙМЕННИК (слайд №13 )

А поспитай звичайного займенника,

За кого він у мові?

За іменника!

Завдання: прослухайте два тексти. Який текст вам сподобався більше? Чим саме? Назвіть слова, які дали - можливість у другому тексті уникнути повторень слова «Зайчик».

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг Зайчик на узлісся. Мороз тріщить. Сів Зайчик під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:

- Місяцю, любий, погрій Зайчика променями, бо довго ще сонечка чекати.

Холодно взимку Зайчикові. Вибіг він на узлісся. Мороз тріщить. Сів сіренький під кущем, простяг лапки до Місяця, просить:

- Місяцю, любий, погрій мене променями, бо довго ще сонечка чекати.

Вибірковий диктант.

Випишіть займенники.(Вчитель читає, а діти виписують тільки займенники)

Я вишень тобі приніс,

Ти - задер у гору ніс.

Посміхалося воно?

Як летіли ми на дно.

Він - дивився, із вікна,

де ж поділася вона?

Принесли Ви кавуни,

а поїли їх вони!

Учитель: Попелюшка запросила учнів четвертокласників ще в одне королівство, де проживає вірний лицар МОРФОЛОГІЇ.

ПРИСЛІВНИК (слайд №14 )

Я вірний лицар Морфології,

Незмінний я ніколи!

Я – король ПРИСЛІВНИК –

Всім відомий.

Стою завжди при слові

На запитання як?, де?, куди?, коли?

Готовий всім розповісти(Слайд №15)

Завдання: Гра «Спіймай прислівник» (учитель читає вірш, а учні плескають в долоні, коли чують прислівник)

Сміється сонце як? – ласкаво,

Мандрує небом величаво,

А небо голубіє дивно,

Пливуть хмарини тихо, мрійно.

Дзвенить кохана мова чисто,

А кожне слово – урочисто,

Земля стрічає нас святково,

Сміються зорі загадково.

Сади цвітуть коли? – весною,

Улітку трав моря шовкові,

А восени врожай збирають,

Узимку снігу всі чекають.

Прислівників багато в мові,

Усі яскраві, всі чудові!

А щоб здобути знань основи,

Вивчаймо цю частину мови!

Л. Лужецька

Службові частини мови (слайд №17 )

Учитель: Остання зупинка у королівстві, де живуть слова, які у всьому допомагають уже відомим нам частинам мови. Ми потрапили у морське королівство, у якому нас радо вітає Русалочка із своїми друзями. СПОЛУЧНИК Сполучник каже: скромну роль я маю, Але слова я в мові сполучаю.

Вправа : «Закінчи речення»

Праця годує, а лінь (марнує)

І вдень, і вночі сняться (калачі)

З ким поведешся, від того й (наберешся)

Вовків боятися, то в ліс (не ходити)

Завдання : назвіть сполучники.

ПРИЙМЕННИК (слайд №18 )

Чомусь Русалочка засмучена. У скрині зберігалися речення, а зла морська відьма Урсула перекинула її, і всі прийменники випали із речень та розлетілися. Діти, допоможіть Русалочці знайти слова-прийменники і вставити їх замість пропусків.

Колективна робота  

Завдання: вставити замість пропусків прийменники

Пароплав (у чому?) ___ морі. Сів (де?) __ кущем. Усміхається (до кого?)__мами. Сидить (на чому?)___стільці. Вийде (звідки?)__лісу. Стоїть(перед чим?)__будинком.

Творче списування (Слайд №19)

Завдання: Прочитайте і спишіть, уставляючи з довідки потрібні за змістом прийменники. Підкресліть слова, що з ними зв'язані.

_ зламаної сосни намело величезну кучугуру снігу.Вибіг___галявину заєць. Але не підходить___сосни. Вийде___гущавини лисичка, та___кучугури не наблизиться. Бо___кучугурою,___барлозі,спить ведмідь. За Г. Скрєбицьким

Слова для довідки: біля, до, на, з, у, за.

( Перевірка завдання – 1 клацання)

ІV. Актуалізація та систематизація вивченого. (Слайд №20)

Ось і закінчилася наша мандрівка. Попелюшка вдячна Вам за веселу компанію, за допомогу у виконанні різних завдань. Попелюшка хоче з вами провести ще одну гру.

Гра “Четверте зайве”

Завдання: Знайти “четверте зайве” слово, арґументувати свої докази, виділити орфограми.

1. Читання, читанка, читати, читач ( іменник + дієслово)

2. Навесні, взимку, дружні, зранку. ( прикметник + прислівники)

3. Я, від, його, тебе. ( прийменник + займенники)

4. Рахунок, рахувати, рахівниця, раціон (дієслово + іменники)

V. Підведення підсумків уроку.

Оцінювання учнів. (Слайд №21)

- Ну от і все. Всі завдання виконано, ви добре попрацювали. Я задоволена вашими знаннями. Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні».

Ви ж свої знання, вміння застосовуєте на практиці.

Сьогодні з мови всі дістали ви «Відмінно».

Частини мови! Назви наче й звичні,

Ми любим їх — красиві, поетичні!

Вони велику силу мають,

Частини мови всім допомагають.

нам вони потрібні знову,

Щоб прикрашати рідну мову.

VІ. Домашнє завдання: § 8, вправа 80 на с. 40. ( визначити, якою частиною мови є виділені слова)

Подобається