Шуба Людмила Миколаївна

последнее посещение 15.04.2024 20:01
Гуляницька ЗОШ І-ІІІ ступенів, с. Гуляницьке, Врадіївський район
Администратор, Учитель

Стена

2
Шуба  Людмила Миколаївна

Тип матеріалу: РОЗРОБКА STEM-УРОКУ

Урок на тему «Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки»

Предмет : біологія  6 клас                                                                                                  (Автор: Шуба Людмила Миколаївна , учитель біології Покровської гімназії Врадіївської селищної ради Первомайського району Миколаївської області )

Інтеграція предметів: біологія, хімія, фізика, математика, українська мова та література, інформатика, англійська мова, технології.

Мета. Формувати поняття про квітку як орган насінного розмноження, розкрити біологічну роль і взаємозв’язок частин квітки; розвивати зацікавленість інформацією біологічного змісту іноземною мовою, допитливіть і спостережливість, готовність до інновацій, уміння розуміти та використовувати математичні формули і моделі; створити інформаційні продукти природничого спрямування.

Очікувані результати навчання

Наприкінці заняття здобувачі освіти:

-називають будову квітки як орган розмноження рослин та функції частин квітки та розпізнають їх;

- порівнюють будову квіток різних рослин;

- наводять приклади: одностатевих і двостатевих квіток, одно- і дводомних рослин;

-виконують різні типи цікавих логічних, задач, ігор, завдань.

-описують біологічні об’єкти та явища, послуговуючись багатим арсеналом мовних засобів ;

-уміють робити висновки: про значення квітки у житті рослин, тварин, людини та практичного використання квіток;

-аналізують роль комах у запиленні рослин, значення фотосинтезу в житті рослини;

- оцінюють можливості сучасної науки на прикладі біоніки;

- уміють моделювати біологічні об’єкти на прикладі квітки.

 

 

Обладнання і матеріали. Моделі квіток, медіафайли, технічні засоби (комп’ютер), доступ до мережі Інтернет, Google додатки (MEET, презентації), сервіс LearningApps.org . , Хмаринка слів (https://wordart.com ).

Що підготувати заздалегідь?

Вчителю

-поділити заздалегідь учнів на 4 групи ,підготувати цитату ,вірш, загадку, ігри на відповідну тематику .

Учням ( домашнє завдання ).

Завдання групам – розкрити свою тему ,опрацювати потрібну інформацію в інтернеті.

ВИКОРИСТАННЯ ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ ДО РОЗРОБКИ STEM-УРОКУ                (в якій буду спиратися на класичний алгоритм Стенфордської  школи дизайну)

 

І ЕТАП      Емпатія (Визначення проблеми)

ПРАВИЛА ЕМПАТІЙНОГО СЛУХАННЯ

 Проявляйте цілковиту зацікавленість співбесідником; свою прихильність до співбесідника підкресліть посмішкою; слухаючи , не відволікайтесь; дайте співбесіднику виговоритись; не прикидайтесь уважним, а будьте ним; шукайте істинний смисл слів співбесідника.

Індійська приказка говорить:

«Не засуджуй людину, поки не проходиш дві весни в її мокасинах».

Глибока думка, висловлена простими словами: відчуй іншого, зрозумій його потреби і болі, радощі та смутки і лише тоді зможеш осягнути, оцінити і прийняти.

        

Це все про неї, емпатію, — вміння зрозуміти й відчути інших. 

ІІ ЕТАП   Фокусування (Дослідження)

1. Опитування дітей в чаті, бесіда, мозковий штурм (Приймались усі відповіді дітей на запитання «Що хотілось би дізнатись про квітку?»)

2. Пошук цитат, поезії, зображень в Інтернеті заради мотивації

3. Підбираючи STEM-активності, розмірковувала: як інтегрувати предмети, зацікавити дітей, залучити батьків, повторити/вивчити фотосинтез та будову квітки, зібрати мотиваційні цитати, працювати в умовах дистанційного навчання, як оцінити?

 

 

ІІІ ЕТАП  Формування (генерація, генерування ідей)

Хмаринка слів (https://wordart.com ), сторітеллінг, німий малюнок (назвати частини квітки, які є на рисунку), доповідь , картинки, фото (біоніка).

ІV ЕТАП    Оцінка ідей  (ранжування, покроково продумала на якому етапі уроку використаю, враховуючі можливості і мотивацію учнів).

V ЕТАП    Прототипування (створення прототипу).

 (діти працюють в арт-студії:« Як намалювати троянду» та створюють калігра́ми; створення плану-конспекту уроку, технологічної картки уроку, презентації).

Висновки з прототипу: в онлайн-режимі не можу допомогти у створенні малюнків та калігра́м.

VІ  Тест (Вибір та впровадження кращого рішення, оцінка результатів): сприйняття матеріалу було простіше, менше уваги приділяла поясненню будови квітки та фотосинтезу, більше часу залишилось на сторітеллінг, обговорення винаходів біоніки; у 6 класі – наступний урок, для них тема абсолютно нова, потрібно більше часу, щоб здійснити задумане. Зацікавленість, ініціативність, активність були високими протягом усього уроку в класі.

Орієнтовний план уроку

1

Вступне слово вчителя, , стартові завдання гра «Знайди  зайве».

3хв

2

Мотивація. Відгадай загадку.

2 хв

3

Лабораторне дослідження. Будова квітки. Арт-студія: Як намалювати троянду. Створення калігра́ми.

3 хв

4

Робота в групах, презентація роботи груп, сторітеллінг.

 6 хв

5

Контроль знань (сервіс LearningApps).

Хмаринка слів «Будова квітки»

4 хв

6

Рефлексія, завершення уроку

2 хв

                                         Усього 20 хв

 

 

 

 

 

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ

Робота в класі або в онлайн-просторі (додаток MEET)

Розум ніколи не вичерпується, навчаючись.

Леонардо да Вінчі

 

Оголошення теми і мети уроку. Вступне слово учителя. Мотивація

  

Добрий день шановні учні та всі присутні на сьогоднішньому уроці ! Кажуть в народі, що квітка -  це посмішка природи. Посміхаймося і ми частіше, бо вчені довели, що позитивні емоції сприяють розвитку нашої пам’яті і мислення, яке так потрібне на уроці біології.

Квіти – прекрасні творіння природи! Вражають вишуканістю, ароматом, різнобарв’ям. Вони як музика, створюють настрій, надихають. Є символами почуттів, думок. Про них складали легенди, розповіді, оспівували у піснях…

Давайте спробуємо з’ясувати сьогодні:

{C}-         Квітка – це чудо досконалості?

Підтвердити чи спростувати цю думку (знайти аргументи ЗА/ПРОТИ) допоможуть знання з біології, хімії, української мови, мистецтва, історії, математики, інформатики,фізики та навіть біоніки.

Хороший настрій

Учитель. Діти, що вам більше до вподоби: просто навчатися чи навчатися граючись?, (відповіді дітей). Так, звісно, гратися і навчатися цікавіше. Отож, спробуємо поєднати корисне з приємним. Усміхніться, і до вас прийде хороший настрій.

Гра «Знайди зайве»

Граємо в гру «Знайди зайве». Логічна задача ,яку ви виконаєте з легкістю. Я називаю слова , а вам треба визначити зайве слово. Проговорити це слово вголос і пояснити чому саме воно зайве та швиденько написати в коментарях, щоб всі бачили та читали.  Перемагає той, хто приймає участь в грі .

Вишневий, червоногарячий, бордо, малиновий ,шафрановий .

Яке з цих слів зайве ?

Давайте міркувати разом. Якщо з точки зору, що це назви кольорів, то треба пригадати, що за квітка Шафран(крокус) та який вона має колір.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Не буває Шафран червоним, малиновим або жовтогарячим. Користуючись цією  логікою можна сказати , що слово шафрановий зайве. А хто написав слово  бордо, теж вірно і тут своя логіка .Якщо орієнтуватись на запис слів, пригадати будову слова, то бачимо, що слово бордо відрізняється закінченням від інших слів. Отже, перемагає той, хто приймав участь в грі .

Мотивація навчальної діяльності та стартові завдання

Відгадай загадку :

{C}1.     Що за квіточка пахуча,

Дуже гарна та колюча,

Рвать себе не дозволяє,

Колючками всіх лякає?( королева квітів-Троянда)

  

 

 

 

 

 

 

Лабораторне дослідження. Будова квітки.

Арт-студія: Як намалювати троянду

 

Створення калігра́ми

Калігра́ма — вірш, записаний у формі малюнка.

Каліграма — це графічна загадка, яка стимулює образне мислення, розвиває спостережливість і вміння концентруватися .Тобто це - тематичний малюнок, створений за віршем або загадкою.

Твоя перша калігра́ма

Розмісти рядки загадки по контуру пелюсток, ніби малюючи квітку троянди.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в групах

Об’єднати учнів у ІV  групи , так як заняття проводиться в онлайні, можна об’єднати заздалегідь, до уроку, щоб учні могли у чаті (наприклад відеозв’язок у VIBER) обговорити своє питання та опрацювати потрібну інформацію в інтернеті.

Завдання групам – розкрити свою тему та презентувати напрацювання. Учитель допомагає знайти інформацію. Учні можуть вносити доповнення та результати роботи у презентацію Google.

І група «Квітка з точки зору Біології: функції, будова, способи запилення»

Квітка – це орган насінного розмноження квіткових рослин. Частини квітки: оцвітина – сукупність листоподібних органів квітки, які утворюють її покрив, складається з чашечки (сукупність чашолистків) та віночка (сукупність пелюсток); тичинки – органи квітки, які містять пилок; маточка – має зав’язь (де відбувається запліднення) та стовпчик з приймочкою (для вловлювання пилку, запилення). Типи запилення: самозапилення та перехресне (тваринами, вітром, водою).

ІІ група – «Хімія рослини. Фотосинтез, запахи, колір»

Фотосинтез – утворення органічних речовин з вуглекислого газу і води під дією світла, виділення кисню.

Аромат квітів. Протягом усього життя з листя, коренів, пелюсток і плодів рослини виробляються ефірні олії, які мають складну хімічну структуру. Зовнішні видільні структури – нектарники, зазвичай розташовані у квітці (флоральні нектарники) і які виділяють пахучий солодкий сік, служать приманкою для тварин-запилювачів, найчастіше комах.

Забарвлення пелюсток віночка визначають різні пігменти: антоціани (рожевий, червоний, синій, фіолетовий), каротиноїди (жовтий, помаранчевий, червоний), антохлор (лимонно-жовтий), антофеін (коричневий). Біле забарвлення пов'язане з відсутністю будь-яких пігментів та відбиттям світлових променів. Чорного пігменту не буває, а дуже темне забарвлення квітів являє собою згущені темно-фіолетові та темно-червоні кольори. Віночки деяких рослин в ультрафіолетовому світлі виглядають інакше, ніж у видимому — мають різні візерунки, плями, лінії. Все це можуть бачити бджоли, для яких різнозабарвлені в ультрафіолеті ділянки служать детекторами нектару

ІІІ група – «Математика. Формули, симетрія, діаграми»

Характеристику квітки можна дати скорочено, у вигляді формули.

Кількість членів окремих частин квітки можна порахувати і виражають цифрами наприклад, п’ятипелюстковий віночок. Зрослі чи ні  між собою чашолистики, можна порахувати їх кількість.

За типом симетрії, особливо віночка, виділяють такі типи квіток: актиноморфні (полісиметричні, або правильні); зигоморфні (моносиметричні, або неправильні); асиметричні.

ІV група -Чудеса Біоніки

Біоніка – використання біологічних методів і структур для розробки інженерних рішень та технологічних методів. Приклади: стрічка VELKRO, прототипом якої є реп’ях (широко використовується для пошиття одягу, сумок, навіть космічних скафандрів та обшивки космічних кораблів); храм Лотоса в Індії; деталі літаків-винищувачів, а саме сопло, що може змінювати діаметр, прототипом якого є бутон тощо.

 

 

 


                                   Стрічка (велькро )VELKRO

 

 

 

                                             

 

                                       Реп’ях

 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                        храм Лотоса в Індії ,Нью -Делі 

 

 

 

 

 

 

 


                                                      Лотос

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


  

Деталі літаків-винищувачів - сопло

 

 

 


                                                          Бутон квітки

 

 

 

Контроль знань

1. Вправа «Хмаринка слів»

Хід вправи: хмаринку можуть скласти самі діти, або ж за допомогою учителя. Використовуючи сервіс https://wordart.com     (ворд арт)

Запитання до учнів:

Поповни свій біологічний словник з теми: «Будова квітки»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рефлексія, завершення уроку

{C}-          Чи знайшлось достатньо аргументів «ЗА» на підтвердження того, що квітка – чудо досконалості.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

{C}-           

{C}-           

{C}-           


{C}-          Закінчи речення: Треба оберігати природу, тому що…

{C}-          на сьогоднішньому уроці всі добре , активно працювали . А якщо вам сподобався урок,то ставимо вподобайку «Палець вверх», а якщо ні –«Палець вниз»Дякую всім.

{C}-          Перемагає той, хто приймає участь в грі.

 

Домашнє завдання 

1.Гра завдання:Знайдіть усі складові частини будови квітки

https://learningapps.org/view5025192

Завдання 2.

Зробіть підписи до малюнка "Будова квітки". Натискайте на маркер та обирайте відповідне слово-підпис https://learningapps.org/view17388972

 

 

2.До вірша ,загадки створіть калігра́му

3.Вивчити параграф 33


ТЕХНОЛОГІЧНА КАРТКА УРОКУ

№ з/п 

Етап уроку 

Форми і методи роботи  

Час на виконан-ня

Інструменти

Обладнання 

 1 

Оголошення теми  і мети  

Розповідь учителя. Мозковий штурм, сторітеллінг. Гра «Знайди зайве».

3 хв

Комп’ютер, презентація екрану

3

Мотивація та стартові завдання

Відгадай загадку.

Лабораторне дослідження. Будова квітки. Арт-студія: Як намалювати троянду. Створення калігра́ми.

5 хв

Презентація екрану, бесіда у чаті

 7 

 Робота у групах

 І група – «Квітка з точки зору Біології: функції, будова, способи запилення»

ІІ група – «Хімія рослин, Фотосинтез, запах, колір»

ІІІ група – «Математика. Формули, діаграми, симетрія»

ІV група -Чудеса Біоніки

 6 хв 

Інтернет-джеррела

11

Контроль знань

Зробіть підписи до малюнка "Будова квітки". Натискайте на маркер та обирайте відповідне слово-підпис   

https://learningapps.org/view17388972

Вправа «Хмаринка слів» «Будова квітки»

Використовуючи сервіс https://wordart.com 

 

4 хв.

Інтерактивна гра

12 

Завершення уроку, рефлексія

Д/з   

Висновки 

Гра завдання:Знайдіть усі складові частини будови квітки

https://learningapps.org/view5025192

 

2 хв 

  Бесіда

Тип матеріалу: РОЗРОБКА STEM-УРОКУ

Урок на тему «Квітка - орган статевого розмноження. Будова і різноманітність квіток. Лабораторне дослідження. Будова квітки»

Предмет : біологія  6 клас                                                                                                  (Автор: Шуба Людмила Миколаївна , учитель біології Покровської гімназії Врадіївської селищної ради Первомайського району Миколаївської області )

Інтеграція предметів: біологія, хімія, фізика, математика, українська мова та література, інформатика, англійська мова, технології.

Мета. Формувати поняття про квітку як орган насінного розмноження, розкрити біологічну роль і взаємозв’язок частин квітки; розвивати зацікавленість інформацією біологічного змісту іноземною мовою, допитливіть і спостережливість, готовність до інновацій, уміння розуміти та використовувати математичні формули і моделі; створити інформаційні продукти природничого спрямування.

Очікувані результати навчання

Наприкінці заняття здобувачі освіти:

-називають будову квітки як орган розмноження рослин та функції частин квітки та розпізнають їх;

- порівнюють будову квіток різних рослин;

- наводять приклади: одностатевих і двостатевих квіток, одно- і дводомних рослин;

-виконують різні типи цікавих логічних, задач, ігор, завдань.

-описують біологічні об’єкти та явища, послуговуючись багатим арсеналом мовних засобів ;

-уміють робити висновки: про значення квітки у житті рослин, тварин, людини та практичного використання квіток;

-аналізують роль комах у запиленні рослин, значення фотосинтезу в житті рослини;

- оцінюють можливості сучасної науки на прикладі біоніки;

- уміють моделювати біологічні об’єкти на прикладі квітки.

 

 

Обладнання і матеріали. Моделі квіток, медіафайли, технічні засоби (комп’ютер), доступ до мережі Інтернет, Google додатки (MEET, презентації), сервіс LearningApps.org . , Хмаринка слів (https://wordart.com ).

Що підготувати заздалегідь?

Вчителю

-поділити заздалегідь учнів на 4 групи ,підготувати цитату ,вірш, загадку, ігри на відповідну тематику .

Учням ( домашнє завдання ).

Завдання групам – розкрити свою тему ,опрацювати потрібну інформацію в інтернеті.

ВИКОРИСТАННЯ ДИЗАЙН-МИСЛЕННЯ ДО РОЗРОБКИ STEM-УРОКУ                (в якій буду спиратися на класичний алгоритм Стенфордської  школи дизайну)

 

І ЕТАП      Емпатія (Визначення проблеми)

ПРАВИЛА ЕМПАТІЙНОГО СЛУХАННЯ

 Проявляйте цілковиту зацікавленість співбесідником; свою прихильність до співбесідника підкресліть посмішкою; слухаючи , не відволікайтесь; дайте співбесіднику виговоритись; не прикидайтесь уважним, а будьте ним; шукайте істинний смисл слів співбесідника.

Індійська приказка говорить:

«Не засуджуй людину, поки не проходиш дві весни в її мокасинах».

Глибока думка, висловлена простими словами: відчуй іншого, зрозумій його потреби і болі, радощі та смутки і лише тоді зможеш осягнути, оцінити і прийняти.

        

Це все про неї, емпатію, — вміння зрозуміти й відчути інших. 

ІІ ЕТАП   Фокусування (Дослідження)

1. Опитування дітей в чаті, бесіда, мозковий штурм (Приймались усі відповіді дітей на запитання «Що хотілось би дізнатись про квітку?»)

2. Пошук цитат, поезії, зображень в Інтернеті заради мотивації

3. Підбираючи STEM-активності, розмірковувала: як інтегрувати предмети, зацікавити дітей, залучити батьків, повторити/вивчити фотосинтез та будову квітки, зібрати мотиваційні цитати, працювати в умовах дистанційного навчання, як оцінити?

 

 

ІІІ ЕТАП  Формування (генерація, генерування ідей)

Хмаринка слів (https://wordart.com ), сторітеллінг, німий малюнок (назвати частини квітки, які є на рисунку), доповідь , картинки, фото (біоніка).

ІV ЕТАП    Оцінка ідей  (ранжування, покроково продумала на якому етапі уроку використаю, враховуючі можливості і мотивацію учнів).

V ЕТАП    Прототипування (створення прототипу).

 (діти працюють в арт-студії:« Як намалювати троянду» та створюють калігра́ми; створення плану-конспекту уроку, технологічної картки уроку, презентації).

Висновки з прототипу: в онлайн-режимі не можу допомогти у створенні малюнків та калігра́м.

VІ  Тест (Вибір та впровадження кращого рішення, оцінка результатів): сприйняття матеріалу було простіше, менше уваги приділяла поясненню будови квітки та фотосинтезу, більше часу залишилось на сторітеллінг, обговорення винаходів біоніки; у 6 класі – наступний урок, для них тема абсолютно нова, потрібно більше часу, щоб здійснити задумане. Зацікавленість, ініціативність, активність були високими протягом усього уроку в класі.

Орієнтовний план уроку

1

Вступне слово вчителя, , стартові завдання гра «Знайди  зайве».

3хв

2

Мотивація. Відгадай загадку.

2 хв

3

Лабораторне дослідження. Будова квітки. Арт-студія: Як намалювати троянду. Створення калігра́ми.

3 хв

4

Робота в групах, презентація роботи груп, сторітеллінг.

 6 хв

5

Контроль знань (сервіс LearningApps).

Хмаринка слів «Будова квітки»

4 хв

6

Рефлексія, завершення уроку

2 хв

                                         Усього 20 хв

 

 

 

 

 

ЗМІСТ НАВЧАЛЬНОГО ЗАНЯТТЯ

Робота в класі або в онлайн-просторі (додаток MEET)

Розум ніколи не вичерпується, навчаючись.

Леонардо да Вінчі

 

Оголошення теми і мети уроку. Вступне слово учителя. Мотивація

  

Добрий день шановні учні та всі присутні на сьогоднішньому уроці ! Кажуть в народі, що квітка -  це посмішка природи. Посміхаймося і ми частіше, бо вчені довели, що позитивні емоції сприяють розвитку нашої пам’яті і мислення, яке так потрібне на уроці біології.

Квіти – прекрасні творіння природи! Вражають вишуканістю, ароматом, різнобарв’ям. Вони як музика, створюють настрій, надихають. Є символами почуттів, думок. Про них складали легенди, розповіді, оспівували у піснях…

18 авг 2023, 12:43

Шуба  Людмила Миколаївна

педагогічне кредо

«Досягнення учителя завжди вимірюються кількістю учнів ,які його перевершили.» Д.Робінсон

 

28 окт 2017, 13:42