Заняття з розвитку монологічного мовлення з використанням карток Проппа, художньої літератури, ознайомлення з соціумом для дітей старшої групи

Заняття з розвитку монологічного мовлення з використанням карток Проппа, художньої літератури, ознайомлення з соціумом для дітей старшої групи


Тема: «Подорож до країни Казок».

Мета: формувати вміння творчо працювати з казкою. Продовжувати вчити складати казку з використанням карток Проппа, розвивати зв’язне монологічне мовлення. Закріплювати вміння вживати складні речення із сполучниками  і…, і, коли, адже, бо, вставні слова мабуть, здається, порівняльні звороти мов, немов. Удосконалювати вміння виділяти наголосом вставні слова,  інтонаційно передавати свої почуття (радість, сум, здивування, острах, гнів). Поширювати уявлення про казку. Збагачувати уявлення про давні мрії людей швидко пересуватися у просторі (килим-літак, чоботи скороходи, повітряний корабель, піч-мандрівниця). Розвивати вміння робити власний вибір, віддавати комусь перевагу. Виховувати бажання наслідувати позитивні моделі поведінки, працювати у підгрупах.

Попередня робота: читання казок «Котик і півник», «Солом’яний бичок», «Айболит», «Червона Шапочка», д/ігри «Салат із казок», «Я почну, а ти продовж», «Відгадай, з якої казки?», перегляд мультфільмів «Малюк і Карлсон», «Попелюшка», «Пригоди Буратіно», розповідання казок за картками Проппа.

Матеріал: картки Проппа, відеоматеріали, «килим-літак», предмети «чарівні речі».

Хід.

1.   -    Діти, ви любите подорожувати?

  •  Сьогодні я вам пропоную незвичайну подорож, подорож до країни Казок. На чому подорожують у казках?
  • Тож сідайте на килим-літак і вирушаємо у путь. (Звучить музика Рибникова)
  • Прилетіли у Казкову країну.  Але, що це, здається, нас ніхто тут не зустрічає?

Голос: - Вітаю вас, діти, у країні Казок. Це я, злий Чаклун. Я перетворив героїв казок на чарівні речі, якщо хочете побачити своїх улюблених друзів з казок, то відгадайте загадки.

2.        Загадки.

  • Сидить півник на печі 
    Їсть смачненькі калачі. 
    Ось лисичка прибігає, 
    Півника мерщій хапає. 
    Біжить півень рятувати,
    В лиса півника забрати. 
    (Котик і півник)
  • Я — бичок-трет’ячок, 
    Солом'яний у мене бочок.
    Із соломи дід зробив,
    Бік смолою засмолив. 
    (Солом'яний бичок)
  • Старенька бабуся у лісі жила,
    Гостинці для неї онука несла.
    Хто дівчинку цю по дорозі зустрів?
    Як казка ця зветься? 
    Хто б відповів?
    (Червона Шапочка)

 

  • Працювала я у хатці,
    Танцювала у палаці.
    Є така у мене звичка —
    Десь губити черевички. 
    (Попелюшка)
  • Хто моторчик свій заводить? 
    З даху в гості хто приходить? 
    І на свято він дібрався 
    Скажем дружно:
    «Здрастуй, ... 
    (Карлсон) (Малюк і Карлсон)
  • До школи прямує хлопчак дерев'яний, 
    Чомусь потрапляє у цирк полотняний. 
    Відома ця книжка тобі, чи не так? 
    В пригодах яких побував цей хлопчак? 
    (Пригоди Буратіно)
  • Він звірят усіх лікує, 
    Від холери їх рятує. 
    Вилікує він за мить
    Все, що в звірів заболить. 
    (Айболит)

З’являються герої з казок (на екрані).

 

3.        Роздивитись персонажів казок.

     Д/в «На якого героя я хотів би бути схожий» (вживання у мові сполучників бо, тому що, адже).

4.  Д/в «Які б чарівні властивості я хотів би мати» (вживання порівняльних зворотів із сполучниками мов, немов).

5.  Д/в «Скажи сумно, весело, здивовано…».

 

6.       Фізхвилинка «За казками».

 

За казками ми пішли, не одразу їх знайшли!

Ніжками ми тупали, кулачками стукали.

Пам’ятають казки нас, нахилились ми на «раз»,

А на «два» ми піднялись і за руки узялись.

Всі по колу ми пішли. Наші казочки знайшли.

 

7.        Запропонувати дітям придумати казку для героїв з казок.

Пригадати:

-  Як починаються казки?

-  Що трапляється у казках?

- Чим закінчуються казки?

Роздивитися картки Проппа, пригадати, що позначають символи у картках.

8.   Д/в «Я почну, а ти продовж». Розподіл дітей на команди. Команди складають казку по частинам за картками-символами. Кожна команда вибирає казкаря, який переповідає частину казки.

Наприклад. Жив-був у одному королівстві король. Був у короля син, маленький принц. Король заборонив синові виходити за ворота королівства, бо у лісі жив злий Чаклун. Принц не послухався батька і, коли настала ніч, і всі у королівстві заснули, він порушив заборону і тихо, мов миша, прослизнув біля охоронців. Далі принц пішов у ліс. У лісі принц  спочатку зустрів доброго Чарівника, мабуть, принц сподобався чарівникові, тому що Чарівник подарував йому чарівний меч. Цей меч надавав незвичайну силу своєму володареві. Принца кликали пригоди, і він пішов далі у ліс. На пагорбі принц побачив замок, здається, у цьому замку жив злий Чаклун. Принц вирішив з чаклуном поборотися, адже у нього був чарівний меч. Принц повернувся додому з перемогою, бо переміг злого Чаклуна, і люди знову почали ходити у ліс.

9.  Підсумок.

 – Героям казок дуже сподобалася казка, але нам вже час повертатися до дитячого садка, тому сідайте на килим-літак і вирушаємо у садочок (Звучить музика).

 – Що вам запам’яталося у країні Казок?

 

Нравится