Всесвіт – дивовижне царство зірок


Мета: формувати уявлення про планети сонячної системи, всесвіт;розкрити поняття «Космос»; сприяти формуванню базових якостей, самостійність, креативність, збагатити активний словник дітей словами – назвами Космічного простору; розвивати вміння захоплюватися загадковістю і таємничістю природи, Космосу;вчити працювати в різновікових групах; виховувати інтерес до космічного простору до космічного простору, здатність бачити і захоплюватися красою зоряного неба.

Дидактична характеристика проекту

Тип проекту: інформаційно-пошуковий, груповий, середньо-тривалий

Об 'єкти пізнання: Всесвіт

Спосіб розв’язання проблеми: збирання інформації про планети Сонячної системи.

Завдання проекту:

  • Тренування навичок  роботи в групі
  • Формування навичок роботи з енциклопедичною літературою
  • Засвоєння матеріалу з теми
  • Поглиблення, поширення здобутих знань через створення малюнків.

Учасники проекту: учні 2 класу, 4 класу

Партнери проекту: вчитель, батьки, бібліотекар

Захист проекту

І. Організаційний момент

Вчитель 2 класу.

На нашому незвичайному занятті працюють два класні колективи: другий та четвертий, які будуть презентувати свої творчі роботи підготовлені в різновікових групах. Привітаємо дружніми оплесками кожну групу.

ІІ. Основна частина

Вчитель 4 класу.

  1. Вступне слово вчителя (Під супровід музики на екрані з’являється зоряне небо).

Подивись на нічне небо – на його чорному оксамиті мерехтять і переливаються тисячі вогників. Насправді деякі з них – планети, як і наша Земля. Інші – групи зір, віддалених від нас на мільйони кілометрів. Усі ці зорі та планети, зокрема Земля і Сонце, і навколишній космічний простір складають Всесвіт.

Всесвіт набагато більший, ніж люди можуть собі уявити. У ньому безліч зір. Установлені на Землі й у космосі телескопи продовжують знаходити все нові й нові зорі в космічних глибинах.

Всесвіт загадковий. Люди вже багато дізналися про Усесвіт, але багато чого ще треба зрозуміти, відкрити незвідане, можливо робити доведеться це Вам.

Вступне слово вчителя

Вчитель 2 класу

Всесвіт загадковий. Люди вже багато дізналися про Усесвіт, але багато чого ще треба зрозуміти, відкрити через незвідане, можливо робити доведеться це вам.

Вчитель 4 класу

Нашу землю оточує нескінченний простір. Це космос. У ньому знаходяться небесні тіла, комети, метеорити, зірки, планети. Скільки планет у сонячній системі (слайд)

Діти: Дев’ять

Вчитель2 класу

Так, дев’ять крупних космічних тіл, названих планетами, рухаються на орбітах або обертаються навколо Сонця. Сонце і дев’ять планет разом складають Сонячну систему. Про деякі із них ми і поведемо мову. 

Фізхвилинка

Вчитель 4 класу

Деякі зірочки спустилися  до нас на заняття, щоб допомогти вам дізнатися про що ми будемо говорити на ньому. Ваше завдання зібрати їх у порядку зменшення

Отже, яка тема нашого заняття?

  • Зустріч із всесвітом
  1. Інформація від учителя

Вчитель 2 класу

Діти протягом трьох тижнів ми з вами збирали, опрацьовували матеріал про планети Сонячної системи, зорі та небесні тіла і про деякі із них розповімо.

Вчитель 4 класу

На нічному небі ми можемо бачити різноманітніші візерунки. Саме про них дізнавалася І група. Її учасники шукали інформацію про них. Давайте послухаємо їхній звіт.

Виступ учнів

Якщо уважно придивитися на небо, то можна помітити що одні із них яскравіші за інші. Групи яскравих зірок, що утворюють композицію, називають сузір’ями.

Тисячу років тому астрономиДавньої Греції і Китаю вивчали сузір’я і давали їм імена героїв міфів і легенд. Назви деяких сузір’їв дійшли до наших днів.(додаток 1.)

Міфічні назви:Касіопея, Персей

Від назв тварин:  Орел, Лев, Дракон, Велика Ведмедиця

Від назв приладів: Терези, Компас, Телескоп, Мікроскоп

Від назв фігур. Трикутник, стріла, Південний хрест

Вчені поділили небо на 88 сузір’їв

Найстаріші сузір’я . Тілець, Лев, Скорпіон

Сузір'я допомагають орієнтуватися на небі/

Сузір'я під назвою Велика Ведмедиця народи моря з давніх давен використовували під час плавання. Сузір’я містить 40 зірок, видимих неозброєним оком. МалийКівш– складається із семи зірок. А яскрава зірка малої Ведмедиці – Полярна зірка. Вона нерухома.

Лебідь – сузір’я північної півкулі, розташована в смузі Чумацького шляху.

Одне з найвідоміших сузір’їв, яке, мабуть, кожен спостерігав на нічному небі – Великий віз(Велика Ведмедиця) Сім найяскравіших зірок цього сузір’я утворюють фігуру, що нагадує ківш.

Вона була дороговказом для подорожніх,  замінюючи їм компас. Якщо стояти лицем до Полярної зорі, то попереду буде північ, позаду південь, праворуч – схід, ліворуч – захід.

Є 12 сузір’їв це Козеріг, Водолій, Риби, Овен, Тілець, Близнюки, Рак, Лев, Діва , Терези, Скорпіон і Стрілець.

Фізхвилинка

Вчитель 2 класу

Друга група опрацювала  питання Сонце. Для чого потрібно воно людям.

Виступ учнів

Сонце утворилося разом із сонячною системою приблизно одного 5 млрд. років тому. Відтоді воно постійно світить. Сонце – наближена до Землі зоря. Воно перебуває  на відстані приблизно 150 млн. кілометрів від Землі. Щодо об’єму всередині Сонця вмістилось близько одно мільйона  одного мільйона 300 тис. планет , як Земля. Гігантські параметри Сонця вражають уяву. Проте порівняно з іншими планетами вона має середній розмір.(додаток 2)

Поверхня Сонця – кипляча маса розжареного газу, що перебуває в постійному русі, як бурхливе море. Температура на поверхні Сонця близько 6000 С. Сонячне випромінювання  не досягає Землі приблизно  за 8 хвилин. Енергія, що змушує Сонце світити,  виробляється в його ядрі. Завдяки світлу і теплу Сонця на Землі існує життя. Завдяки йому ми харчуємося плодами Землі (овочі, фрукти, ягоди), розводимо худобу та й взагалі насолоджуємося життям Чому?

По-перше Сонце це світло. Без нього б рослини не змогли б виділяти кисень в атмосферу. Адже ми дихаємо завдяки кисню! Без світла у людини з’являється нестача вітаміну D, який необхідний  для фортеці наших кісток. Кістки стали б крихкими і ламкими.

По-друге, Сонце – це тепло. Без тепла наша Земля перетворилася б у величезну кулю льоду. Природно,  все живе при такій низькій температурі зникло б з лиця Землі.

Вчитель 4 клас

Місяць

А про що нам повідомить ІІІ група? Ви дізнаєтесь якщо відгадаєте загадку.

Хто вдень блідніє, а вночі ясніє?

У сонячній системі, крім, планет, є ще багато інших комічних тіл. Місяць – одна з найважливіших. Астрономи називають Місяць супутником, тому що він обертається навколо Землі. Це найближче до Землі космічне тіло і єдиний природний її супутник. На відміну від Землі, Місяць позбавлений атмосфери. Тому там не буває ні вітру, ні дощу, ні слідів астронавтів, що висадились на місяць, на ньому не має життя. Місяць світиться відбитим від Сонця світком. Сонячне затемнення починається коли Місяць розміщується перед Сонцем.(додаток 3)

Ми помічаємо, що Місяць змінюється: то він круглий, то щербатий, або в народі говорять молодий і старий. Це тому,що ми бачимо тільки освітлену сторону Місяця. Фаза молодика – до Землі обернена неосвітлена сторона, і його не видно. Поступово під час обертання навколо Землі видима частина росте, а не до моменту повного місяця.

Вчитель 4 класу

Земля

Ой, як це чудово, послухайте діти:

Що всім нам знайшовся притулок у світі

В безмежному космосі добре помітна

Домівка людини – Земля наша рідна.

Вчитель 2класу

Про неї нам підготували розповідь IV група. (додаток 4)

Наша Земля – одна з 9 планет, що обертається навколо сонця. За формою вона нагадує величезну кулю. Земля обертається навколо Сонця, що призводить до зміни пори року та навколо своєї осі, що змінюється день на ніч.

Фізкультхвилинка

Раз два, три, чотири, п’ять.

Почнемо космос ми вивчать.

В небі сонце і планети,

Ясні зорі та комети

Ми вітання всім шлемо,

Дружно в космос летимо.

Є багато відмінностей Землі від інших планет. Вона покрита водами океанів і оточена атмосферою, що містить кисень. Вода і кисень забезпечують життя на Землі, де існує щонайменше півтора мільйонів видів рослин і тварин. Земля утворилася приблизно 4,6 млрд.років тому. Спочатку Земля була величезною кулею розплавленої речовини. Поступово куля охолонула, утворилася атмосфера й океани, сформувався сучасний світ.

Земля має свою будову. До її складу входять декілька шарів, утвореними різними гірськими породами, а саме внутрішнє ядро, зовнішнє,нижня мантія, верхня мантія

Вчитель 2 класу

У Сонячній системі, крім планет і їхніх супутників існує безліч інших космічних тіл. Про них ви дізнаєтесь від учнів 5 групи.  (додаток 5)

Виступ учнів

Крупні тіла – астероїди, маленькі метеорити  . Комети, метеорити та астероїди – це бриги з льоду, каміння чи металу, які обертаються навколо сонця. Інколи їх можна побачити у вигляді спалахів на нічному небі. Астероїди розміщені між Марсом і Юпітером. Найбільший астероїд –Церери – становить 930км., а більшість набагато менші.

Комети значно менші астероїдів, вони теж рухаються навколо Сонця, їх орбіти  дуже витягнуті. Період обертання навколо Сонця від 3 до 20 тисяч років. Нагріваючись у променях Сонця, комета набуває довгого хвоста. Найрізноманітніша комета – комета Галілея. Названа на честь англійського астронома  Едмунда Галілея.

Вчитель 4 класу

Практична робота

Що  мене вразило на занятті «Всесвіт – дивовижне царство зірок» відтворити у своїх малюнках.

Звучить музика(супровід), діти працюють (малюють) (додаток 6.)

Виставка малюнків

Підсумок заняття

Всі групи справились зі своїм завданням. Підготували цікаву інформацію про Всесвіт . І тому ми вам присвоюємо звання «Юний астроном» (вручення медалей).

Гадаємо, що і надалі ви будете цікавитися світом Усесвіту.

Нравится