29.02.2012



Урок світової літератури у 7 класі за новелою О.Генрі "Останній листок"

Урок №                                                                                                                

Тема. М и с т е ц т в о    б у т и    л ю д  и н о ю

Втілення в образі Бермана найкращих людських рис: готовності до непоказної самопожертви та любові до ближнього

Цілі: проаналізувати ідейний зміст новели «Останній листок», з’ясувати основні проблеми твору, підвести учнів до думки: уміння робити добро іншим – важливий засіб подолання життєвих труднощів; формувати вміння  висловлювати судження про гуманізм твору, до проблем, що порушуються у творі ; розвивати вміння аргументувати свою точку зору цитатами з тексту; сприяти вихованню найкращих людських рис,  прагнення робити добро іншим

Епіграф до уроку: «У кожного із вас є величезні скарби, які ви мало ціните»  (О.Генрі)

Тип уроку – урок засвоєння нових знань та розвиток на їх основі вмінь та навичок

Хід уроку

1.Організаційний момент

2.Актуалізація опорних знань

ü    Слово вчителя.

Э один латинський вислів: «Люди часто видаються кращими, ніж є на справді». Ми змогли в цьому пересвідчитись, коли вивчали розділ «Детективна література». Ми зрозуміли, що іноді за привабливою зовнішністю, приємною посмішкою приховані зрадливі помисли. Якщо цей вислів застосувати до життя та до творчості американського письменника О.Генрі, то слід перефразувати навпаки «Люди часто видаються гіршими, ніж є насправді». Адже, чи може викликати симпатію людина, яку звинуватили в крадіжці грошей з банку; яка переховувалася від правосуддя. Суд. Два роки ув’язнення…

·       «МІКРОФОН»

-         Як ви поставилися до творчої долі  О.Генрі? Які у вас залишилися враження про письменника?

·       Бесіда за запитаннями:

На сьогодні ви мали прочитати твір «Останній листок». Скласти план до твору та вміти стисло переказувати текст. Отже,

-         Який за жанром цей твір? (Новела)

-         Що таке новела?

-         Доведіть, що твір «Останній листок» - це новела. (Метод «Прес»)

·       Прийом «Порушена послідовність»

Завдання : правильно розташуйте пункти плану новели «Останній листок»

«ОСТАННІЙ ЛИСТОК»

1.Останній  шедевр

2.Старий  Берман

3.Сью  біля  хворої

4.Колонія на Грінвич-Вілідж

5.Підступний  пришелець

6.Хвороба  Джонсі

7.Листя  старого  плюща

-         Про що твір О.Генрі? (Стислий переказ новели)

3.Мотивація навчальної діяльності

Постановка проблемного запитання:

«Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо»,- стверджував О.Генрі.

Завдання нашого уроку полягає в тому,щоб довести правильність чи помилковість цього вислову.

Сьогодні на уроці ми повинні з’ясувати, що це за мистецтво «бути людиною», яке місце воно займає серед інших видів мистецтв.

4.Сприйняття й осмислення матеріалу.

1. Інсценізація уривку з новели «Останній листок» від слів: «…12,11,10,9…» до слів Тоді помру і я».

2. Евристична бесіда:

-         Хто ці дівчата?

-         Як ви можете охарактеризувати їх?

-         На чиєму боці ваші симпатії?

-         А як ви ставитесь до людей, які говорять неправду? Що сказав лікар Cью , а що вона передала  Джонсі? Вона збрехала?

-         У якщо б у вас була можливість звернутися до наших героїнь і висловити своє ставлення до них, що б ви сказали? (Коло думок)

-         Коли  Джонсі дивилася на листки плюща: вона бажала, щоб останній листок швидше зірвався і полетів, чи воліла б, щоб він залишився?

-         Що ж сталося з останнім листком?  Зачитайте уривок з твору.

«Коли розвидніло, Джонсі звеліла підняти штору.  Листок плюща був ще на своєму місці…»

-         Зачитайте опис останнього листка.

-         Для Джонсі останній листок плюща – це НАДІЯ. Хто ж дарує їй цю надію?

-         О.Генрі не говорить прямо, що Берман намалював листок на стіні. Хто з персонажів твору може це довести. (Двірник)

ü    Розповідь  «двірника» від першої особи.

-         Що міг бачити двірник.

-         У нього не було друзів, які б могли розповісти яким він був. Але іноді звичайні речі, які оточують людину можуть розповісти про неї значно більше. Який предмет знаходився в комірчині Бермана і 25 років чекав на свого господаря?

ü    Розповідь «мольберта» від першої особи.

-         Цей мольберт і розповість нам про старого художника.

-         Берман все життя мріяв створити шедевр, чи здійснилася його мрія?

Словникова робота

ШЕДЕВР – твір мистецтва, який може бути зразком.

-         Сью говорить Джонсі: «це і є шедевр Бермана».

-         Хіба на фоні шедеврів світового мистецтва листок Бермана виглядає якось особливо?

-         То чому ж Сью називає цей витвір – шедевром?(Це не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок)

Висновок: мистецтво створене для того, щоб відтворювати життя. Та все ж за буль-яких обставин – хай найжорстокіших! – найвищим мистецтвом є мистецтво БУТИ ЛЮДИНОЮ. Вчинок Бермана – його мрія, його шедевр.

-Згадайте слова Сью: «Який стосунок має листя старого плюща до твого одужання?»

- Як би ви відповіли на це запитання?

-Чому новела називається «Останній листок»? (Коло думок)

-Яка ідея цього твору? (Вона в образі Бермана: готовність до самопожертви в імя іншої людини. Про бермана можна сказати як і про О.Генрі: він належить до тих людей, які видаються гіршими, ніж є насправді.)

ü    Робота з логічною схемою (Робота в парах)

Завдання: зєднати стрілочками художні образи твору

 

ДЖОНСІ        ОСТАННІЙ ЛИСТОК           БЕРМАН

 

ü    Творча робота

Скласти сенкан Останній листок Джонсі –Надія; Останній листок Бермана – Шедевр.

ü    Презентація творчої роботи учнів

5.Підведення підсумків уроку. Рефлексія

- Пригадайте інші твори, де любов до життя допомогла героям перемогти смерть. (Дж.Лондон «Жага до життя», Дефо «Робінзон Крузо»)

Відповідь на проблемне запитання  поставлене на початку уроку. Чи «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо»,- як стверджував О.Генрі.

6.Осмислення д/з: написати «Лист до героя» (до автора). Намалювати ілюстрації до твору. Записати риси характеру героїв

 

                                      

  





 

 

 

 

 
оценить статью
оценить статью
  • Currently 1.00/5
 
 
Другие статьи