ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТ ПЕДАГОГА

ТАЙМ-МЕНЕДЖМЕНТ ПЕДАГОГА

Усім відома проблема колосального браку вільного часу педагогів. Перевірка робочих, контрольних зошитів, а відповідно до предмета викладання ще й словників, контурних карт, лабораторних робіт, креслень, рефератів, а також широко розповсюджених друкованих зошитів з індивідуальними завданнями, самостійними роботами на декілька варіантів, плюс поточні перевірочні роботи, міні-зрізи знань, аркуші з тестовими відповідями типу 1. А; 2. Д.; 3. В… Це ще тільки самісінький шпиль айсберга щоденних турбот учителя, який визначається в низці зобов’язань коротко – перевірка зошитів.

         Пам’ятаю свою першу вчительку, котра суміщала корисне з приємним. Вона завжди брала зошити додому, і під час перевірки читала наші «перли» вголос для своєї сім’я після вечері. Дитячій творчості, як-от: «ворони відлетіли на південь», «я хотів би стати маленьким звірятком, бо його всі люблять і пестять», – усі камеді-шоу тихо заздрять! Для чоловіка таке читання з коментуванням – це неабияка розвага, для дітей – навчання на помилках інших, для педагога – роботи перевірені, оцінки виставлені. Проте часто робочий день учителя завершується і опівночі.

Як виконати всі важливі справи вчасно? За що хапатися у першу чергу? Як ефективно спланувати свій час, щоб у житті залишалося місце на захоплення, відпочинок, заняття спортом, хобі? А найголовніше – на особисте життя, на увагу до родини і, нарешті, на виховання власних дітей?

Усі успішні люди використовують у такій ситуації теоретичні здобутки сучасної науки зі сфери психології та менеджменту. Секрети їхньої респектабельність у розвитку вмінь ставити і досягати цілі, правильно визначати пріоритети і відрізняти важливі завдання від другорядних.

         Тайм-менеджмент (time management – управління часом) – це технологія ефективного планування часу, як робочого, так і особистого.

Якщо перша половина робочого дня чітко розпланована адміністрацією школи і її матеріалізація висить на стіні учительської у вигляді розкладу уроків, то організація позаурочного часу лягає на плечі самого освітянина.

 Для дослідження питання з практичної точки зору завітаємо до спеціалізованої школи з поглибленим вивченням економіки, математики та інформатики. На базі навчального закладу систематично працює школа молодого педагога. Голова профспілкового комітету за сприяння адміністрації організувала з цього приводу зустріч членів Товариства молодих педагогів, серед яких учитель української мови та літератури, англійської, учитель хімії, з учителями-наставниками, фахівцями з тайм-менеджменту.

 

Психологічна консультація

«Срочные дела, как правило, не самые важные,

а важные – не самые срочные»

Д. Ейзенхауер

Напевно Вам знайома приказка "Не відкладай на завтра те, що можеш зробити сьогодні". Сенс зрозумілий, але я не згодна, що завжди варто до неї звертатися. Приміром, Ви вчитель, день видався продуктивний, усю необхідну роботу виконали: перевірили зошити, спланували уроки на завтра… Проте залишилося написати виступ на педагогічну нараду, над яким в принципі можна попрацювати ще декілька днів. Вам моя порада, приділіть час своїм близьким, друзям або захопленням. Не намагайтеся перевиконати план, адже в даному випадку Ви будите жертвувати своїм особистим життям.

Стосовно робочого дня. Заведіть щоденник, у якому чітко відзначайте, що треба зробити в конкретний час дня. Якщо Ви знаєте, скільки хвилин або годин Вам знадобиться для виконання тієї або іншої роботи, заздалегідь вкажіть це в ньому.

         Принципово важливо складати план дня письмово. Таким чином, ви фіксуєте важливі для себе справи, виконання яких ви самі ж і контролюєте. Від планів, намічених у "голові", люди зазвичай легко відмовляються, якщо виникає хоч щонайменші перешкоди до їх реалізації.

Не дивлячись ні на який поспіх, розпочинайте робочий день з систематичного обдумування впродовж 10-15 хвилин про день, що настав.

Перевірте перед початком роботи, чи усі завдання попереднього дня виконані. Це дасть вам можливість перевірити, з одного боку, наскільки реалістичні плани були складені, а з іншого – чи можете ви доводити до кінця намічене. План даватиме віддачу тільки тоді, коли він виконується.

                                                            Алгоритм щоденного планування

1. Знайте свої пріоритети.

Перш ніж планувати свій час, вам необхідно побудувати чітку картину того, що необхідно виконати в першу чергу, що залишити на потім або відстрочити. Ви повинні визначити пріоритети, сформулювати цілі.

 

2. Складіть розклад для вирішення своїх завдань.

Чи контролюєте ви те, як проводите свій час. Вам необхідно переконатися, що ви витрачаєте свій час відповідно до своїх пріоритетів і переваг. Зробіть розклад вашого часу для завершення своїх дій. Визначте дні, в які ви заповнюєте документацію, в які проводите виховні години, в які перевіряєте контрольні чи зустрічаєтесь з батьками учнів.

 

3. Організовуйте свій робочий стіл.

Безлад на вашому робочому столі може пригнічувати вас, він відволікає вас від виконання завдань, а також займає у вас час на пошук необхідних паперів. У кінці кожного дня знаходите хоч би п'ять хвилин на організацію вашого робочого столу. Адже порядок на столі – порядок в голові.

 

4. Марна витрата часу.

Багато хто з нас занадто вимогливо ставиться до свого часу. Навчіться ставити досяжні терміни, переглядайте свій поточний список дій, перш ніж приймати нові завдання. Дайте собі більше часу на здійснення дій, чим, як ви думаєте, це займе. При необхідності скажіть "ні". Пам'ятайте, що люди вважали за краще б почути, що ви не можете зробити щось, особливо якщо ви не упевнені, що зможете зробити усе вчасно. Просто скажіть "ні", цим ви дасте можливість людям знайти інший спосіб рішення своїх задач.

 

5. П'ятниця – відмінний день для підведення підсумків.

Визначте 30 хвилин у вашому розкладі для ведення з тижневого огляду, підбиття підсумків діяльності.

 

Аналіз Матриці Ейзенхауера показав, що люди, які досягають успіху, уникають справ з квадрантів 3 і 4.

Матриця Ейзенхауера

 

Термінові справи

Нетермінові справи

 

1

2

важливі

Вирішення кризи, невідкладні задачі, проекти, в яких підходять терміни здачі.

Планування нових проектів, оцінка отриманих результатів, налагодження відносин, превентивні заходи, визначення альтернативних проектів

 

3

4

неважливі

Перерви, деякі телефоні дзвінки, деякі наради, розгляд невідкладних матеріалів, громадська діяльність

Рутинна робота, деякі дзвінки, «пожирачі» часу, розваги.

 

Та не дивлячись на завантаженість роботою, не забувайте піклуватися про себе і тоді Ви все встигнете, ще й отримаєте задоволення від виконання справ: Планування часу можливе. Сподіваймося, наші рекомендації допоможуть Вам наповнити життя яскравими моментами, і Ви не дозволите, щоб час управляв Вами.

                                                                            Вправа_«АБВ»
         У ситуації конкретного планування свого робочого дня (тижня, місяця, року) за основу  беруться критерії значущості, важливості і терміновості завдань. 
А-найбільш значущі, важливі і термінові завдання; Б- значущі, важливі, термінові; В-менш важливі, менш значущі, менш термінові.
Згідно з ієрархією завдань, їх вибудовують у відповідний ряд по значущості, визначаючи час і терміни виконання.

План

Складіть список всіх майбутніх справ на робочий тиждень.

Організовуйте завдання по їх важливості, встановіть черговість справ відповідно до їх значення для вашої діяльності.

Пронумеруйте свої справи і завдання.

Оцініть значимість ваших справ відповідно до категорій А,Б, В.

Зіставте черговість і послідовність цих справ і завдань з правилами делегування.

 

Вправа «Мої стратегічні цілі»

           Для досягнення цілей, перш за все, необхідно чітко визначити їх, тобто зрозуміти, чого ви хочете від життя.
          Для того, щоб відчувати своє життя гармонійним, необхідно визначити свої стратегічні цілі у всіх основних сферах життя, які мають для вас значення.
Можливими аспектами для розгляду можуть бути:

Робота;

Сімейне життя;

Особистий розвиток;

Фінансове благополуччя;

Освіта;

Будинок;

Духовне життя;

Навчання.

Інструкція.

Подивіться на основні сфери життя, наскільки вони важливі для вас. Якщо ні,то ви можете вибрати для себе зовсім інші категорії і скласти власний перелік сфер, які відображають те, що важливо для вас, і сформулювати в зручній для вас формі. Запишіть їх.

Запитайте себе: «Щоб могло б зробити мене щасливим у цих ключових сферах життя? Не ставте собі обмежень. Що вам необхідно, щоб відчувати, що ваше життя чогось варте і приносить вам задоволення? Що ви мрієте мати?  Ким хочете стати і що зробити?

Запишіть одну або дві стратегічні цілі в кожній з сфер життя. Ви можете розглядати кожну з цих цілей як міні-місію.

Візьміть кожну з ваших стратегічних цілей і складіть список видів діяльності, які протягом року або двох зможуть привести вас до їх досягнення. Зробіть список як можна більш докладно. Для того, щоб ваш графік був збалансованим, по кожній категорії (стратегічної мети) назвіть три-чотири види діяльності.

Шерінг:
Які сфери життя є значущими для вас в даний момент?
Наскільки вам вдалося сформулювати стратегічні цілі для кожної з цих областей?

 

Матриця Ейзенхауера

 

Термінові справи

Нетермінові справи

 

1

2

важливі

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

 

3

4

неважливі

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-


Поради – рекомендації з розвитку навичок особистого тайм – менеджменту серед педагогів.

1. Оптимізуйте сон і харчування.

2. Розвивайте свої загальнонавчальні та інтелектуальні вміння. Максимально продуктивно працюйте з текстами. Зберігайте конспекти, методичні розробки,плани в електронному вигляді. Ясно, коротко і чітко формулюйте питання та відповіді. Домагайтеся цього від учнів і ко­лег.

3. Формулюйте та уточнюйте свої цілі (життєві, стратегічні, поточ­ні, оперативні). Оцінюйте всі ви­трати часу і дії за вкладом, який він має у досягненні вашого «дерева» цілей.

4. Виробляйте в себе «відчуття часу» і «відчуття ефективності». Прагніть ро­бити звичні речі швидше та ефек­тивніше. Одержуйте задоволення від швидко і якісно зробленої ро­боти, від раціонального викори­стання кожної години.

5. Робіть перспективні й поточні за­писи. «Матеріалізуйте», тобто запи­суйте всі свої думки та завдання. Складіть різні списки, зберігайте і регулярно коригуйте їх (список поточних справ, список необ­хідних покупок, список речей у до­рогу тощо).

6. Плануйте свій час. Плануйте просто і гнучко. Не будьте «рабом» планів. Будь-який план — не самоціль, а засіб досягнення справжніх цілей. Технологія планування може бути та­кою: спочатку складіть річну цикло­граму (події, справи і питання, які напевно будуть протягом року); по­тім — тижневу циклограму (режим життя і роботи, справи, що повторю­ються щотижня). Приблизно 70 % часу підлягає плануванню. Решту 30 % від­ведіть на непередбачені справи. Плануйте день з ве­чора. Не перевантажуйте щоденні пла­ни. Щоденник завжди носіть із собою.

7. Виділяйте найважливіші справи. Починайте з них, приділяйте їм кра­щий час і сили. Селектуйте та кла­сифікуйте всі справи за важливістю та терміновістю (матриця Ейзенхауера — справи: важливі-термінові, важливі-нетермінові, неважливі-термінові тощо).

8. Контролюйте себе. Частіше ставте собі пи­тання на зразок: «Чим я зараз за­йнятий?», «Навіщо я це роблю?»,«Це дійсно необхідно зараз робити?». Рефлексія власної діяльності з ана­лізом і висновками  — надійний спо­сіб набути впевненості у своїх силах, а отже, і високої результативності.

9. Встановлюйте власні строки ви­конання завдання (red line). Ніхто не любить строки виконання роботи{died line), що викликають стрес, по­гіршують настрій, підсилюють зане­покоєння та напруження. Надійний спосіб усунення частини цих пере­живань — встановлення власних, більш ранніх, строків виконання.

10. Робіть ретроспективний аналіз прожитого часу. Оцінюйте їхню продуктивність часу за трьома катего­ріями: раціонально, малораціонально, нераціонально.

11. Будьте завжди готовими до зустрі­чі з потрібними людьми. Ловіть вда­лі можливості. Згадуйте про потрібну справу у потрібний час. Відведіть у що­деннику окремі сторінки за кількістю людей, з якими ви спілкуєтеся часті­ше. Накопичуйте питання для об­говорення з ними на випадок пла­нової або випадкової зустрічі.

12. Удосконалюйте телефонні перего­вори. Плануйте телефонні дзвінки за часом. Окресліть зміст майбутньої розмови по телефону.

13. Максимально використовуйте мож­ливості свого мобільного телефону. Навчіться впевнено оперувати ним: записною книжкою, будильником, сигналами для нагадувань тощо. Ча­стіше користуйтеся диктофоном для запису виступів, переговорів, інструк­тажів, матеріалів нарад, а також власних думок, ідей тощо.

14. Не дозволяйте собі відкладати спра­ви під різними приводами. Будьте реалістичними і вимогливими до се­бе. Систематизуйте роботу. Намагай­теся уникати зволікання — головно­го ворога продуктивності. Поєднуйте і структуруйте справи за змістом, місцем, часом тощо. Немає систе­ми — немає результату.

15. Визначте внутрішніх і зовніш­ніх «убивць» вашого часу.

Серед внутрішніх перешкод можна відзначити:

  • невмінння відмовляти і говорити «НІ»;
  • звичка хапатися за все і одразу;
  • неправильна оцінка строків та обсягів робіт;
  • бажання завжди бути корисним і допомагати всім;
  • природна повільність;
  • відсутність звички вести системні записи;
  • надмірна товариськість;
  • небажання встанавливать dead line для завдання/роботи;
  • звичка приступати до роботи, не забезпечивши себе всім необхідним;
  • невмінння розставляти пріоритети;
  • нестача відпочинку (постійний сонно-віджатий стан);
  • звичка цілком покладатися на пам'ять;
  • природна неуважність;
  • звичка відкладати щоденні справи на вечір;
  • невміння слідкувати за виконанням програм та планів.

Перешкоди зовні — це плоди нашого шкільного та сімейного оточення; люди і події, що відволікають увагу і позбавляють контролю над часом:

  • затримка при виході із дому (ключі забували вдома?);
  • затримка у дорозі (черга на маршрутку);
  • балаканина з колегами (типу комунікація);
  • несправності з комп'ютером і доступом до Інтернет;
  • наради;
  • пошук папок, ручок тощо (пошук чашки для кави);
  • телефонні дзвінки;
  • відвідувачі;
  • прослуховування повідомлень голосової пошти тощо.

16. Навчіться швидко перемикатися. Умійте відриватися від однієї справи і без зволікання переключатися на ін­шу, більш важливу і термінову.

17. Використовуйте «метод подвоєння». Продумайте, які справи можна робити одночасно, не знижуючи їхньої резуль­тативності. Водночас умійте зосереди­тися  на одній справі,  якщо вона вимагає особливої уваги, і намагайте­ся не змішувати її з іншими.

18. Делегуйте повноваження і перекла­дайте обов'язки.

19. Працюйте у групі і з групою. Непотрібно боятися передавати частину роботи іншим членам групи. Переконай­теся, що всі виконавці розуміють завдання, знають строки і здатні від­повідати за їхнє виконання. Приді­ляйте час інструктажу і навчанню персоналу.

20. Створіть собі позитивний ТМ-імідж. Оточуючі (колеги, учні, батьки і, зви­чайно, адміністрація) повинні знати, що ви цінуєте свій і чужий час, нічо­го не забуваєте і завжди домагаєтеся поставлених цілей.

21. Намагайтеся не перевтомлюватися. Виділяйте час не тільки для важливих справ, але й для відпо­чинку і роздумів. Обміркуйте свої не­давні досягнення і впевніться, що ви почуваєте себе добре.

22. Заохочуйте себе. Ви­конавши яку-небудь справу (особливо важливу), виділіть час, щоб заохотити себе за роботу. Наприклад, влаштуйте шопінг.

23. Карайте себе. Ви підвищите резуль­тативність своєї роботи, якщо запро­вадите для себе штрафні санкції на випадок, якщо не упораєтеся із за­планованими справами.

24. Живіть «тут і зараз». Пам'ятайте, що життя — це «мить між минулим і майбутнім». По можливості не від­кладайте нічого «на потім». Живіть повноцінним, емоційним і насиченим життям. Відвідуйте спектаклі і кон­церти. Приймайте гостей і самі ходіть у гості. Умійте знаходити і цінувати маленькі радості, спілкування з дру­зями, сім'єю тощо.

Будь-який педагог, який уміє керувати своїм часом, має більше шансів досягти своїх цілей. Додержуйтеся цих порад, і ваше життя стане цікавішим, повно­ціннішим і продуктивнішим.

                                              Література

1. Азарова, О.Н. Тайм-менеджмент за 30 минут. – Ростов-на-Дону: Феникс, 2007. – 160 с.

2. Архангельский, Г.А. Организация времени: от личной эффективности к развитию фирмы. – М.: АиСТ-М, 2003. – 190 с.

3. Архангельський Г. А. Организация времени. От личной эффективности до развития фирмы. – СПб.: Питер. – 2008. – 448с.

4. Вронский, А.И. Как управлять своим временем. – Ростов н/Д.:Феникс,2007,–224 с.

5. Горбачев, А.Г. Тайм-менеджмент. Время руководителя: 24+2. – М.: ДМК-пресс, 2007. – 128 с.

6. Гупалов, В.К. Управление рабочим временем на предприятии. – М.: Полярис, 2001. – 192 с.

7. Кови, С. Семь навыков высокоэффективных людей. – М.: Омега-Л, 2005. – 114 с.

8. Кноблаух Йорг, Вьольтьє Хольгер. Управління часом. – 2-е вид. – М. 2006. – 144с.

9. Прентис, С. Интегрированный тайм-менеджмент. – М.:Добрая книга,2007. – 145 с.

10. www.lenust.ru/articles/9943/

11. www.ubo.ru/articles

12. www.time-management-guide.com

 

Нравится