10.04.2013



Розробка уроку на тему "Китайська народна казка «Пензлик Маляна». Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці. Значення фантастичних елементів." (нова програма)

 

Тема:     Китайська народна казка «Пензлик Маляна»

               Поетизація мистецтва й уславлення образу митця в казці.                                                                

               Значення фантастичних елементів.

 

Мета:    розширити кругозір учнів, ознайомивши їх з короткими відомостями  

              про Китай, його культуру,з текстом народної казки; показати силу

              мистецтва та його вплив на оточуючий світ; вчити аналізу творів

              літератури та живопису, аналізувати вчинки героїв; виховувати

              естетичний смак, потяг до прекрасного і прагнення долати

              перешкоди на шляху до успіху.

 

Обладнання:   карта світу, фотоматеріал про Китай, ілюстрації художника                                     

              Г. Спіріна до казки «Пензлик  Маляна», ваза  з сухим гіллям, 

             зображення китайських символів (фенікс, дракон)

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок.

 

Хід уроку:

 

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми , мети, завдань уроку.

 

 І1.Підготовка до сприймання навчального матеріалу.

                                          

 1 Слово вчителя. (Звучить китайська мелодія).

   Сьогодні ми вирушаємо в далеку Піднебесну країну, у дивовижний світ Давнього Китаю. І не тому, що китайський народ створив казку про Маляна і його чудовий пензлик, а ще й тому, що Китай – це країна великої і мудрої культури. Китай – це осередок однієї з найдавніших людських цивілізацій. Отже мають велику за обсягом, образну і розвинену усну народну творчість. Китайці пишуть ієрогліфами – невеликими малюнками, які означають склади і цілі слова. Такими ієрогліфами записана й китайська народна казка «Пензлик Маляна».

 

2. Робота з картою світу. Показ Китаю. Пекіна на карті.

 

3. Повідомлення учня або вчителя географії  «Відомості про географію Китаю» з використанням фотоматеріалів.

Китай – одна з найстародавніших держав на земній кулі.

Китай – держава в Центральній та Східній Азії, на сході омивається водами Жовтого, Східно – Китайського і Південно – Китайського морів Тихого океану. ЇЇ площа – 9,6 мільйона квадратних кілометрів. Населення – близько 971 мільйона чоловік. Столиця – Пекін. Китай має 22провінції і 5 автономних районів. У Китаї багата рослинність, у тому числі й рідкісна; є чимало природних копалин. Тут розташовані найвищі у світі гірські системи – Гімалаї, Сино – Тибетські гори та інші, знаменита гора Джомолунгма висотою близько 9 тисяч метрів над рівнем моря. Найбільші річки – Янцзи, Хуанхе.

Люди вирощували рис, чай, кавове дерево, кокосові пальми, банани, бавовник.

 

4. Повідомлення учня  «Матеріальна і духовна культура Давнього Китаю» з використанням фотоматеріалу.

 Китайський народ у давні часи збагатив світову культуру і науку багатьма видатними відкриттями.

Китай – батьківщина компаса (ІІІст. до н.е.), за допомогою якого ми можемо орієнтуватись на місцевості.

Китай – батьківщина паперу (105 р. н.е.). Китайці навіть перші випустили друковану газету.

Китай – батьківщина пороху (відомий з Хст.н.е.), з яким ми повинні бути дуже обережні, коли маємо справу з піротехнічними виробами.

Китай – батьківщина шовку. Існував навіть Великий Шовковий шлях, яким цю чудову тканину вивозили до інших країн.

Китай – батьківщина чаю. Зараз це найпопулярніший напій у світі.

Високого рівня досягла астрономія, математика, медицина, техніка.

Ще одна видатна споруда – Велика китайська стіна (221 – 207рр. до н. е.).

Релігія в Китаї – переважно буддизм.

       Література Китаю – одна з найдревніших у світі. Від І тисячоліття до нашої ери збереглася «Шицзин» («Книга пісень») – скарбниця народних пісень, ритуальних гімнів, од. Народ Китаю складав пісні, легенди, казки, в яких дракон символізував владу, а фенікс – безсмертя. Ще в давні часи високого рівня розвитку досягли також образотворче мистецтво, музика, театр.

Це народ талановитий. Відомо, що один з багатіїв мав у Пекіні сад, де ювеліри створили штучний виноградник із золота, срібла і коштовних каменів. Майстри виготовляли чудові художні вироби, відомі у всьому світі: глиняні іграшки, декоративні вази, віяла, прикрашені узорами скриньки, розшиті різнобарвним шовком панно, різьблені вироби з кістки слона, з коштовних каменів.

 

5. Словникова робота: реманент, імператор, мотика, панно.

 

6. Читання казки  «Пензлик Маляна» вчителем.

 

ІІ. Засвоєння нового матеріалу.

 

 Ми здійснили невелику подорож до Китаю і познайомилися з його культурою, ознайомились з казкою. А зараз, перед тим, як перейти до аналізу казки, проведемо фізхвилинку.

 

1.Фізхвилинка. Уявіть себе статуеткою, яка зветься «китайський болванчик»

  (Діти під китайську мелодію повільно кивають головами, руками.)

 

2. Бесіда:

           - Ваші враження від прочитаної казки.

           - Що сподобалось у казці? Чому?

 

3. Бесіда з елементами цитування.

  (Учні переказують текст від першої особи)

 

  • Як звали головного героя і чому?
  • Про що він мріяв? Що заважало здійсненню його мети?
  • Що вразило вас в епізоді зі школою і вчителем? Передайте від першої особи відчуття Маляна?
  • Які картини створював юний художник? ( Запис на дошці: птах, риба, реманент, драбина, білогривий конь, лук, стріли, журавель…)
  • Чому Малян зображує саме рибок і пташок? ( У Давньому Китаї народилося вчення Фен – Шуй –« вітер і вода» - це мистецтво і наука про життя людини в гармонії з собою і оточуючим світом. Тому в китайській казці образи – символи, пов’язані з водою і повітрям, не випадкові.)
  • А яких фантастичних риб і птахів ви знаєте з інших казок?
  • Для чого описується сон?
  • Як допомагав пензлик Маляну?
  • Що Малян намалював першим? А чому потім став малювати реманент для селян?

 

4. Робота в групах.

1 група:

  • Що ви дізналися про поміщика? (Дібрати слова з тексту).
  • Чому він відмовився малювати поміщику?
  • Як  Маляну вдалося перемогти його?
  • Чому він не домальовував свої картини?
  • А як ви поясните «оживлення» журавля?

2 група:

  • Що ви дізналися про імператора?
  • Чому імператор хотів, щоб Малян зобразив саме Дракона і Фенікса?
  • Чому в руках імператора малюнки перетворювалися на жахі?
  • Мистецтво і злочин несумісні. Що наказав малювати імператор Маляну, коли той погодився взяти в руки пензлик?
  • Що змусило імператора випустити Маляна на волю?
  • Чому хлопець створив великі хвилі?

 

Підсумок:   Які сходинки були у героя на його шляху до успіху?

 

 

 

 

                                                                праця

                                               боротьба

                                   праця(допомога іншим)

                            диво

           праця(вчення)

мрія

 

3 група:

Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна  «Журавлик»

  • Який епізод казки відображено художником?
  • Який фон ілюстрації?
  • Чому саме такі фарби використав художник?
  • Що символізує птах?

4 група:

        Робота з ілюстрацією художника Г.Спіріна «Імператор»

  • Хто зображений на ілюстрації?
  • Як художник передав злий характер правителя?

5. Бесіда:  Які фантастичні елементи зустрічались у казці?

                  Яку роль виконують вони у казці?

6. Творче завдання.

Слово вчителя. Якщо б до ваших рук потрапив чарівний пензлик, що б ви намалювали?

Зараз ви отримаєте білі паперові квітки і розмалюєте їх.

(Учні працюють, звучить китайська мелодія. Потім кожен учень чіпляє квітку до гілочки.)

Наше сухе гілля розквітло! Ось які дива може творити людська праця і чарівна сила мистецтва.

 

ІІІ. Рефлексія. Підсумкова евристична бесіда.

  • Які риси характеру притаманні юному художнику?
  • Доведіть прикладами з тексту, що Маляна був кмітливий і сміливий хлопець.
  • Чому казка має таку назву? Яку назву казці дали б ви?
  • Чому вчить ця китайська народна казка?

 

І\/. Домашнє завдання: скласти план до характеристики образу Маляни

 Підготуватись до літературної гри  «Про кого так можна сказати?»

Завдання. Пояснити вибір і розтлумачити значення прислів’їв.(усно)

  • Наша пісня – панам горе.
  • Діло майстра величає.
  • Багатий скаче, а бідний плаче.
  • Бідність – не гріх.
  • Панська просьба рівно з наказом ходить.
  • Багач з бідного живе.
  • Бідному завжди вітер в очі.
  • Бідняк робить, а багачеві родить.

 

 

 

 

Використана література:

1. Художня культура Давнього і Середньовічного Китаю – Лук’янов С.О.

2. Всесвітня історія в 10 томах. Т.3 – Москва, 1958.

3. Повна енциклопедія Фен – Шуй. – Москва: «ЄКСМО Прес», 2001.

4.Китайська народна казка «Пензлик Маляна»  - Журнал «Всесвітня література», 2001 №9.

 

 

 

 

 
оценить статью
оценить статью
  • Currently 0.00/5
 
 
Другие статьи