"ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ"

"ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ РОЗВИТКУ ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ"


Молодший дошкільний вік, а це приблизно 3-4 рік життя, знаменується настанням нового етапу в житті малюка. Малюк поступово стає самостійним, і колишня спільна з батьками позиція «Ми», перетворюється у власну позицію «Я», тобто малюк починає відчувати себе окремою особистістю, а це значно змінює його ставлення до навколишнього світу. Дитина без допомоги дорослого ще повністю не може впоратися з багатьма речами, але в ньому вже спостерігається прагнення до самостійності. Бажання батьків вберегти малюка шляхом обмеження його свободи призводить до початку конфліктів. У цьому віці малюк проявляє бажання робити щось самостійно і відчуває гордість, коли у нього щось виходить.

Змінюється спрямованість інтересів дитини. Ця зміна дуже помітна, адже якщо раніше малюк цікавився світом предметів, то в цьому віці вся його свідомість направлена на пізнання світу людей. Малюк починає знайомитися і вивчати однолітків, дорослих людей, їх повадки і відносини, їх діяльність. Дитина починає спостерігати за людьми, сприймати і наслідувати їх. Тобто, розвиток дітей молодшого дошкільного віку характеризується пізнанням соціальної дійсності.

Залежно від цих змін, що відбуваються в свідомості дитини, розвиток дітей молодшого дошкільного віку характеризується появою такого типу його провідної діяльності, як рольова гра. У ній знаходить своє відображення сенс людських відносин, тобто його комунікативна поведінка ускладнюється, розвивається соціальне сприйняття, виникає образне мислення, а також уява.

Малюк тягнеться до однолітків, вчиться знайомитися і грати, ніяковіє, проявляє радість, інтерес. А значить, розвиток дітей молодшого дошкільного віку призводить малюка до того, що у нього з’являється бажання діяти не тільки самостійно і незалежно, але і в колективі, разом з однолітками. Гра поруч, коли діти грали кожен в свою гру, але знаходилися поруч, замінюється на гру разом. Цьому свідчать ігри, в які малюк починає грати з іншими дітьми. І якщо на початку молодшого дошкільного віку його відносини це лише предметно-ігрові дії, які мають нетривалий характер, то з часом ці взаємини переходять в повноцінні гри.

Мовленнєвий розвиток дітей молодшого дошкільного розвитку характеризується його високою активністю. Малюк постійно розмовляє, між дитиною і батьком, а також між дитиною і однолітками з’являються діалоги. Найчастіше це питання, спонукання до чого-небудь або повідомлення про себе або про що-небудь. Тут на перше місце виходить пізнавальна функція, адже малюк постійно ставить запитання і розвивається, отримуючи на них відповіді. Головною відмітною особливістю стає те, що малюк починає говорити, діючи при цьому, тобто мова стає частиною дії.

Запам’ятовування у дітей молодшого дошкільного віку мимовільне. Пам’ять швидше образна, у дитини домінує впізнавання над запам’ятовуванням. Малюк не може ще досить довго утримувати увагу на одному предметі або діяльності. Спостерігається швидка зміна діяльності, дитина швидко переключається з одного предмета на інший. Фон настрою нестійкий, залежить від фізичного благополуччя і комфорту. Дитині властиві різкі перепади настрою. Здоровому в емоційному плані малюкові властива життєрадісність і оптимізм.

Не можна не сказати і про зміни в пізнавальному розвитку дітей молодшого дошкільного віку. Тут також відбуваються істотні зміни, пов’язані з тим, що у малюків вдосконалюється предметне сприйняття. Дитина вчиться аналізувати, бути свідомими того, що він робить і вчиться діяти продуктивно. У дитини в цей час активно проходить сенсорний розвиток, він вже знає про форми, положенні і розмірах предметів, що дорослі можуть помітити за малюнками дитини, в яких з’являється формоутворення, по тому, що малюк починає на новому рівні вирішувати розумові завдання. Малюк починає експериментувати. А найголовніше, чим характеризується розвиток дітей молодшого дошкільного віку, це те, що малюк починає мислити, в його мозку виникають вже досить складні причинно-наслідкові взаємозв’язки. Тобто він починає розуміти, що він робить і навіщо йому це потрібно.

 

Нравится