Консультація для педагогів на тему: «Фізкультурно-оздоровча робота з дітьми дошкільного віку на свіжому повітрі»

Консультація для педагогів на тему: «Фізкультурно-оздоровча робота з дітьми дошкільного віку на свіжому повітрі»


Консультація

для педагогів на тему:

«Фізкультурно-оздоровча робота з дітьми дошкільного віку

на свіжому повітрі»

 

Повноцінний фізичний розвиток дітей залежить від правильної організації їхнього рухового режиму, починаючи з раннього віку. Розуміючи це, педагоги повинні приділяти значну увагу руховій діяльності наймолодших вихованців не лише на фізкультурних заняттях, а й під час ігор, прогулянок, дозвілля тощо.

Зокрема, під час перебування малят на свіжому повітрі педагоги пропонують їм широке коло різноманітних форм фізкультурно-оздоровчої роботи, у результаті чого кожна прогулянка є насиченою, активною, цікавою і розвивальною. Крім того, фізкультурні ігри, вправи, завдання у поєднанні зі свіжим повітрям мають загартувальний ефект і сприяють зміцненню здоров'я малюків.

Рухова діяльність на ігровому майданчику

Ігровий груповий майданчик — чудове середовище для розвитку рухової активності малят. Добре, якщо на майданчику є гірка, манеж, гойдалки, каруселі, доріжки з невисоких гумових коліс, пісочне містечко або велика пісочниця, вкопана у землю широка колода, металева драбина для лазіння тощо. Усе це обладнання використовуємо для проведення рухових вправ.

Вправи з використанням обладнання майданчика

• Піднімання східцями на гірку та спускання з неї.

• Піднімання східцями на манеж і кидання на землю м'ячів або інших дрібних предметів.

• Перестрибування чи перелізання через колоду.

• Стояння на колоді й утримування рівноваги, ходіння по колоді з підтримкою дорослого.

• Ходіння по колесах з підтримкою дорослого.

• Лазіння з колеса у колесо на доріжці з гумових автомобільних шин.

• Лазіння по драбині вгору-вниз під наглядом вихователя тощо.

Враховуючи матеріальну базу конкретного дошкільного закладу, вихователь може самостійно придумати багато корисних фізичних вправ, посильних для виконання як енергійними малюками, так і малорухливими.

Особливої уваги потребують діти, невпевнені у своїх силах. Щоб залучити таких малят до рухової діяльності, зацікавлюємо їх певною винагородою (зазвичай іграшкою) за подолання умовної перешкоди — піднятись по східцях на гірку, переступити через кубики, палицю тощо. Страх, як правило, відступає, коли малюк хоче отримати цікаву для себе річ. Окрім використання стаціонарного обладнання ігрового майданчика, діти активно послуговуються іграшками та фізкультурним інвентарем, який зберігається у спеціально обладнаних на майданчику шафках.

Основні вимоги до організації ігрового рухового середовища — достатня кількість одиниць обладнання, елемент новизни (завдяки періодичній зміні наповнення шафок) і свобода вибору інвентаря чи обладнання дитиною.

На майданчику наші вихованці мають змогу використовувати такий фізкультурний інвентар: різні за величиною гумові й пластмасові м'ячі (для кидання, катання і ловіння), палиці, кеглі, віжки, мотузки, прапорці, великі й маленькі обручі, кошик для закидання м'ячів, санки дитячі та іграшкові, різноманітні іграшки-каталки ("метелик", "літак", "птах" тощо), машинки (обов'язково з мотузками), триколісні велосипеди, атрибути для рухливих ігор.

У вільному доступі є і нетрадиційне саморобне обладнання. Так, велике задоволення дарують малечі ігри з картонними коробками різної величини. Під керівництвом дорослого діти виконують такі дії: залазять у коробку і вилазять з неї; згортаються клубочком на дні коробки; лежать на спині, піднявши вгору руки, ноги; грають у хованки; кидають у коробку м'яч; сортують по різних коробках іграшки та будівельний матеріал.

Спонукають дітлахів, особливо хлопчиків, до рухів тулуба (нахили вперед, у сторони з положення навприсідки; повороти праворуч, ліворуч та ін.) ігри з іграшковим транспортом на "автомобільному килимку". Зробити такий килимок нескладно: на невеличкому шматку лінолеуму (1 х 1,5 м) за допомогою кольорового скотчу наносять фрагмент автомобільного містечка з проїжджою частиною, пішохідними доріжками, "зебрами", деревами, будинками. Для гри на килимку використовують також набір машинок, конструкторсько-будівельний матеріал, фігурки людей.

Дівчаток спонукатиме більше рухатися по майданчику візок для ляльки. Запропонуйте маленькій "матусі" заколисати невгамовну "доньку", катаючи її у візку по периметру майданчика. На таке доручення відгукуються навіть сором'язливі та тихі дівчатка. Залишаючись один на один з мовчазною лялькою, вони залюбки виконують роль дорослого, при цьому активно рухаючись.

Міні-переходи по території дитячого садка

Рухи дітей раннього віку недосконалі, погано скоординовані. Це, насамперед, стосується таких основних рухів, як ходьба та біг. Щоб домогтися чіткості й злагодженості дій рук і ніг, доречно включати до прогулянки міні-переходи по території дитсадка. Така форма фізкультурно-оздоровчої роботи є ефективним способом підготовки дітей до проведення піших переходів у подальшому.

Рухаючись навколо будівлі дитсадка, малюки відвідують певні ділянки території:

• фізкультурний майданчик;

майданчик біля головного ґанку;

• волейбольний та баскетбольний майданчики;

• групові майданчики;

• господарський двір тощо

Під час руху діти вчаться пересуватися по обмеженій території; ходити й бігати невеличкими групами, у колоні, по одному, парами; долати певну відстань без зупинок тощо.

Територія закладу надає дітлахам великі можливості для пересування по різних поверхнях: асфальтованих доріжках, землі й траві. Така зміна поверхні під ногами вимагає від малят певних зусиль, що сприяє розвитку фізичної витривалості й вихованню наполегливості.

Гуляючи територією дитсадка, малюки можуть виконувати такі фізичні вправи: переступати через бордюр, сходити та зістрибувати з нього, йти вздовж тощо; обминати або перестрибувати невеличкі калюжки; крокувати чітко по кам'яних квадратних плитках; рухатися змійкою між деревами і кущами, фізкультурним обладнанням тощо.

Крім того, під час таких переходів, а також повсякденних прогулянок пропонуємо малятам різні імітаційні вправи: наслідувати рухи птахів, тварин, людей; розігрувати епізоди улюблених казок тощо.

Ходьба та стрибки на фізкультурних доріжках

Чудовим засобом для опанування дітьми різних видів ходьби, а потім і стрибків є фізкультурна доріжка. Асфальтована пішохідна доріжка навколо будівлі дитячого садка розбита на сектори, на яких міцною фарбою намальовані різні геометричні елементи та фігури: змійка, драбинка, класики, коло, равлик, сліди, трикутники та квадрати.

Спостереження за вправляннями старших дошкільнят на таких доріжках спонукають до активних дій і малюків, які залюбки намагаються відтворити побачені рухи та вправи. Таку рухову діяльність доречно проводити на початку або в кінці прогулянки.

Фізичні вправи біля пісочниці

Улюблене місце дитячих ігор — пісочниця — також може прислужитися для розвитку рухів малечі.

Біля пісочниці або у ній доречно проводити цікаві вправи на розвиток різних видів ходьби (навколо пісочниці — навшпиньки, на п'ятах, "як ведмедики" тощо; відійти на кілька кроків назад, наслідуючи рух вихователя, а потім наблизитися до пісочниці), вміння стрибати (навколо пісочниці — на двох ногах, з ноги на ногу), на рівновагу (з допомогою дорослого пройти по периметру пісочниці), для кидання та катання м'яча (влучити м'ячем у пісочницю з різних відстаней або обкотити м'яч навколо, підганяючи його палицею). Корисно також підключати дітей до виконання завдань з елементами бігу (біг за вихователем навколо пісочниці в одному напрямку, зі зміною напрямку, довільний біг по всьому майданчику та зупинкою біля краю пісочниці).

Школа м'яча

Підвищенню рухової активності малят сприяють заняття у "школі м'яча". Наприклад, у гарну погоду з наймолодшими вихованцями можна розучити або закріпити такі вправи.

Вправи з м'ячем

• Кочення м'яча з гірки, рух за ним.

• Кочення м'яча вихователю двома руками з різних положень.

• Кочення м'яча одне одному на відстані 1-1,5 м.

• Кидання м'яча у кошик з відстані 100-125 см.

• Кидання м'яча через парканчик або кущ двома руками тощо.

Розмаїття ігор дозволяє вихователю залучити дітей до активної рухово-ігрової діяльності. Навіть пасивні дітлахи із задоволенням беруть участь в іграх: "Прокоти м'яч", "Візьми м'яч", "Киньта наздожени", "Спіймай —покоти", "М'яч у кошику" тощо.

Усі вправи та ігри з м'ячем сприяють розвитку в дітей уміння орієнтуватися в просторі, координації рухів, готують малюків до підкидання м'яча вгору, кидання одне одному та ловіння.

Рухливі ігри

Важливою складовою щоденної прогулянки є рухливі ігри, зокрема, на розвиток основних рухів, народні, хороводні, безсюжетні з великим фізичним навантаженням, музично-рухові. Також дедалі частіше з'являються у педагогічному досвіді вихователів авторські ігри фізкультурного спрямування, які відповідають навчальній темі дня при блочно-тематичному календарному плануванні роботи з дітьми.

Емоційний і фізичний відгук у наймолодших вихованців завжди викликають ігри з предметами: вітрячками, мильними бульбашками, рухливими механічними та музичними іграшками, різноколірними повітряними кульками. Малюки починають стрибати, бігати, махати руками, тупати ногами, плескати в долоні, крутити головою — відбувається неусвідомлене урізноманітнення рухової активності.

Не менше радості дарують малюкам й ігри-атракціони, коли рухи виконують на спеціальному обладнанні: гойдалках, каруселях, гірках, канаті.

На території нашого дошкільного закладу є спеціально облаштований майданчик. Відвідування його вихованцями всіх груп відбувається за графіком, а для дітей раннього віку відведено день — п'ятниця. У календарному плануванні таку форму фізкультурно-оздоровчої роботи позначають як "годину атракціонів". Проводять її в теплу пору року з невеликою підгрупою з 4-6 осіб за участі помічника вихователя.

Досвід доводить: оновлення підходів до роботи з наймолодшими вихованцями та пошук нових цікавих методів і прийомів дає змогу забезпечити повноцінний фізичний розвиток дітей та сформувати у них інтерес до здорового способу життя. •

 

 

Нравится