Мулик Марина Анатоліївна
Учитель

 
29.01.2012



Конспект уроку. І.П.Котляревський "Енеїда": історія та джерела



Українська література
9 клас
Урок  1
Тема. І.П.Котляревський. «Великий син великого народу». Українська  
          «Енеїда»: історія та джерела.
Мета:  
-    поглибити знання учнів про життя і творчість письменника     світового рівня, зачинателя нової української літератури; ознайомити з історією написання та джерелами «Енеїди»;
-    розвивати навички сприйняття інформації на слух, уміння виділяти головне, суттєве, раціонально запам’ятовувати;
-    виховувати повагу до «великого сина великого народу», інтерес до його творчої спадщини.
Тип уроку: урок-зустріч.
Обладнання: виставка творів І.П.Котляревського, літературний плакат,
                      презентація (5 слайдів), підручник, бонуси.
                                            
                                                    Хід уроку
І  Організація учнів до уроку
   Привітання, перевірка готовності.
ІІ  Мотивація навчальної діяльності школярів.
1.    І.П.Котляревський - велике серце України, добрий і мудрий пророк. Слайд 1  Йому суджено було з’явитися в історії української культури на зламі століть, ХYІІІ й ХІХ, і на зламі епох: історичної (рештки української державності зруйновано, починається період кріпацької неволі) та літературної – його твори знаменували перехід до реалізму й народності. Слайд2
                          Будеш, батьку, панувати,
                          Поки живуть люди,
                          Поки сонце з неба сяє,
                        Тебе не забудуть! – так прорік Т.Г.Шевченко І.П.Котляревському.
      Іван Котляревський – гордість України. Без нього ми не мали б Тараса Шевченка, а без Шевченка чи ми б існували на світі як нація! Пам’ятаймо про це!
2.    Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ  Цілевизначення і планування.
      Учні знатимуть:
•    життя і творчість І.П.Котляревського;
•    джерела української «Енеїди», історичну основу поеми;
•    поняття теорії літератури: бурлеск, травестія.
   Учні вмітимуть:
•    створювати психологічний портрет письменника;
•    аргументовано визначати жанр твору;
•    бачити різницю (за характером і природою) між «Енеїдами»
     Вергілія та Котляревського.
ІІІ  Опрацювання навчального матеріалу
1.    Слово вчителя. Слайд 3
-    Олена Пчілка порівнювала Івана Котляревського з першою весняною квіткою, що «змарнілу землю звеселяє», з найпершою ластівкою, що «весну нам принесла», з першою зорею, яка «у добу» безпросвітну» у небі стиха засіяла.
                             Ти, наче ясна зоряниця,
    З’явився в наших небесах
    І засвітив надію милу
    В сумних опущених очах.
    Хвала ж тобі, хвала довічна,
                                        Ти – України вірний син!
                                        Хвала і слава невмируща
                                        За той щасливий твій почин!
      2. Евристична бесіда.
        - Пригадайте твір І.П.Котляревського, Який ми вивчали в минулому році. («Наталка Полтавка»)
 (У клас заходить, співаючи, учениця в українському вбранні.
                             Ой я дівчина Полтавка,
                             А зовуть мене Наталка;
                             Дівка проста, не красива,
    З добрим серцем, не спесива.
    Вітається. - Прийом «Здивуй»)
-    Впізнали?
  Наталка (учениця) звертається до класу: «Який слід у вашому серці я залишила?» (Розповіді учнів). «Дякую на доброму слові». (Сідає)
3. Слово вчителя.
-   Сьогодні у нас на уроці присутній і сам автор п’єси, яка стала
    праматір’ю української драматургії і театру. Привітаймо ж його.
    Іване Петровичу, просимо Вас розповісти про себе ( розповідь на
    основі статті, поданої в підручнику, стор. 111-113).
     4. Робота в групах.
         Побудова психологічного портрета.

                      організатор театру                                      наглядач


         поет   драматург      громадський діяч        дипломат       капітан   учитель

                


    

   талановитий      працьовитий        сумлінний     гуманний       доброзичливий

    чуйний              активний       жартівник         інтелігент
5. Міні-лекція вчителя:
    а) історична основа поеми – зруйнування Запорізької Січі 1775р., мандри козаків за Дунай, на Кубань…;
   б) джерела: реальна дійсність, переробка «Енеїди» Вергілія, бурлескно-травестійні твори української поезії, усна народна творчість, козацькі літописи.
6. Осмислення, синтез-продовження думок:
    Український письменник не пішов сліпо за Вергілієм…
    Якщо Вергілій прославляє…
7. Робота з підручником (стор.116-117).Слайд 4 Засвоєння понять теорії літератури, запис у зошити:
 - поема,
 - ліро-епічний твір,
- травестія,
- бурлеск,
- пародія.
ІV Рефлексивно – оцінювальний етап уроку.
1. Гра «Кажи мені - так чи ні». Слайд 5
-    І.П.Котляревський – родоначальник нової української літератури. (Так)
-    Двадцять років він працював над славнозвісною «Енеїдою». (Ні)
-    Поміщик Парпура за відома автора видав друком перші частини «Енеїди». (Ні)
-    Бурлеск – різновид комічної творчості. (Так)
-    Травестія – художній твір гумористичного характеру. (Ні)
-    «Енеїда» за своїм характером і природою значно відрізняється від поеми Вергілія. (Так)
2. За роботу на уроці я вас оцінила так… (оцінки, бонус)
V  Домашнє завдання.

 
 
оценить статью
оценить статью
  • Currently 3.00/5
 
разделы блогов
Разделы
 
Другие статьи
 



Комментарии:

Гузенко Любовь Яковлевна
Учитель

13.02.2012 - 20:32
 
Хороший урок.