03.11.2012



І.Крилов. Байка "Вовк та Ягня" 6 клас


6 клас 

Тема . І.А. Крилов. «Вовк та ягня». Алегоричний та повчальний зміст байки, осуд свавілля та насильства.

Мета: продемонструвати багат­ство художнього світу байок І. А. Крилова; вчити працювати з перекладом та оригіналом художнього тексту; роз­вивати навички близького до тексту переказу та виразного читання художнього тексту, читання в дійових особах,  роботи з цитатами; розвива­ти творчі (зокрема, акторські) навички учнів, навички порівняння використання того самого сюжету в різних авторів (Крилов, Езоп); виховувати в учнів повагу до народної мудрості, втіленої в байках.

Обладнання: виставка різних видань байок І. А. Крилова, портрет письменника, ілюстрації до його байок, аудіо запис байок Крилова.

Тип  уроку: комбінований

Хід уроку

I. Мотивація навчальної діяльності.

Вступне слово учителя. Протягом уже кількох уроків ви маєте змогу зануритися у світ байки та долучи­тися до зразків дотепної поезії, витонченості та мораль­них цінностей людства завдяки творчості Езопа, Лафон­тена, І. А. Крилова. Ознайомлення з творами видатних митців розкриває і нові грані ваших таланті в. Сьогодні ви матимете можливість продемонструвати деякі з них.

  1. Перевірка домашнього завдання.

1. «Крісло автора»

До дошки виходить один учень «автор», інші учні задають йому підготовлені вдома запитання щодо біографії І.Крилова.

2. Літературний диктант

1)  короткий, переважно віршований, алегорич­ний повчальний твір (байка)

2)  спосіб художнього зображення одного явища чи істоти через інше (Алегорія)

3) основоположник байки (Езоп)

4) батьківщина Езопа (Давня Греція)

5) французький послідовник Езопа (Лафонтен)

6) З яких частин складається байка? (оповідь та мораль)

7) висновок - повчання у байці (мораль)

8) У кого лисиця вкрала м’ясо? (у крука)

9) В чому полягає мораль байки Езопа «Мурашки і цикада? (працювати треба)

10) Назвіть байки Крилова.

Взаємоперевірка.

  1. Презентація теми, мети уроку.
  2. Робота над темою уроку.
 
  1. Слухання аудіозапису байки І.Крилова «Вовк і ягня» мовою оригіналу.

Завдання: звернути увагу на дійових осіб байки, як передаються характери героїв.

  • Хто є дійовими особами байки?
  • Як передаються характери героїв?
  1. Словникова робота.
  • закон – звичай, традиція
  • тьма – багато;
  • надобно – треба;
  • рыскать – бігати в пошуках чогось;
  • на добычу – на здобич;
  • светлейший – в царській Росії поважне ставлення до князя;
  • донесть – донести, сказати, заявити;
  • в запрошлом лете – два роки тому;
  • разведаться – помститися;
  • досуг – вільний час,  здесь употреблено в значении “недосуг” – ніколи, немає часу
  • гневаться – сердиться, возмущаться;
  • дерзкий – 1) смелый, отважный, 2) оскорбительный, непочтительный.
  • Далебі – справді;
  • Пресвітлий – у царській Росії почесне звертання;
  • Світлість – титул князя;
  • Гоноровитий – пихатий, честолюбний;
  • Завсіди – завжди.
  1. Повторне читання байки учнями (про себе)
  2. Робота над змістом байки.
  • Назвіть дійових осіб байки.
  • В яку пору відбуваються  події? Підтвердьте текстом.
  • Де зустрілись Вовк і Ягня?
  • Як автор коментує цю зустріч? (надобно ж беде случиться) Чому?
  • Чому вовк накинувся на ягня?
  • Ким є ягня для вовка? (пожива);
  • Чому вовк одразу не з’їв ягня? А почав до нього чіплятися? (Щоб виправдати себе, зробити ягня винним);
  • Які обвинувачення він висуває Ягняті?
  • Чи вдалося вовкові досягти своєї мети? Чому?
  • За що вовк з’їв ягня?
  • Яка справжня причина? (ты виноват уж тем, что хочеться мне кушать);
  • В чому полягає мораль байки? (У сильного всегда бессильный виноват);
  • Зверніть увагу на будову байки, В якій частині знаходиться мораль?
  • Зверніть увагу на репліки обох персонажів. Як вони їх характеризують?
  • Якою інтонацією слід читати слова вовка? Ягняти?
  1. Читання байки в дійових особах (автор, ягня, вовк)
  2. Характеристика дійових осіб твору. Будова асоціативного ланцюжка.

Самозакоханий        грубий             злий                        ввічливе      беззахисне

               
               

    несправедливий          ВОВК         жорстокий          слабке           ЯГНЯ            мале

         
           
 
 

                    голодний           хитрий                                                невинне

  1. Робота з текстом
  • Який вік дійових осіб? (Вовк – дорослий, ягня – маленьке)
  • Хто доросліший? Чому?
  • Хто сильніший? Чому?
  1. Проблемне запитання: В чому мораль байки? (осуд насильства, треба бути справедливими)
  2. Творче завдання

Давайте спробуємо виступити у ролі психологів. Завдання для роботи в групах:

Дати поради вовку (1 пара або група) та ягняті (2 пара або група) щодо спілкування з іншими.

  1. Робота з ілюстраціями (3,4 пара або група)
  2. Порівняння байки Езопа та  Крилова.

Езопа                                                               Крилова

Прозова                                                            віршована

Мораль в кінці                                       мораль на початку

Коротка                                                               поширена

III. Етап рефлексії.

• "Мікрофон". На уроці мені найбільше сподобалось….

Заключне слово вчителя. Минуло близько двох століть, як байки Крилова завоювали увагу читачів. У російській літературі після Крилова не було жодного рівного йому байкаря. Тож можна сказати, що він панує над світом байки.

IV. Підсумок уроку.

1.  Створити асоціативний кущ: Іван Крилов

2. Вікторина (додаток)

У. Оцінка діяльності окремих учнів та груп.

УІ. Домашнє завдання. Підготувати виразне чи­тання напам'ять байки «Вовк і ягня», зробити малюнок до байки, скласти кросворд (за бажанням). Повторити матеріал с.42-62.

 

 
оценить статью
оценить статью
  • Currently 5.00/5
 
 
Другие статьи