20.10.2013



Акстолевич Т.В. "Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість-казка сучасної дитячої письменниці"

 Тема: Галина Малик. "Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії". Повість-казка сучасної дитячої письменниці                                                                                            

Мета: ознайомити учнів із життєвим і творчим шляхом, повістю-казкою «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Галини Малик, розвивати вміння учнів виразно читати повість-казку, формулювати і вільно висловлювати свої думки, логічно мислити; сприяти вихованню почуття відповідальності за власні вчинки, дбайливого ставлення до свого життя та життя інших людей.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Засоби навчання: підручник, ілюстрації

Обладнання: комп’ютер, портрет письменниці

Методи, прийоми і  форми роботи: бесіда, ілюстрації, «Мозковий штурм», слово вчителя, читання за ролями, переказування уривків, робота зі словником

 

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент:

1. Перевірка присутніх.

2. Перевірка учнів до уроку.

3. Запис в журнал.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

     Для чого потрібно читати книги? Перш за все, книги читають, звичайно ж, для отримання знань, знаходження ідей, але можна сказати також і те, що книги формують світогляд, цінності, переконання, особисту філософію і все це, безсумнівно, впливає на рівень життя в цілому. Що дає читання книг? У книгах утримується величезний досвід і знання інших людей, маса ідей. Книги формують світогляд - читаючи правильні книги, людина поступово формує світогляд, розширює і поглиблює погляд на світ, свої переконання.

- А чи любите читати ви? Які книги найбільше вам подобаються?

(учні дають свої відповіді)

ІІІ. Оголошення теми та мети уроку

    Сьогодні разом з вами ми розпочнемо вивчення творчості надзвичайної української письменниці Галини Малик, а також помандруємо сторінками її казкової повісті «Надзвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Тож запишіть тему нашого уроку: Галина Малик. «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії». Повість-казка сучасної дитячої письменниці.

ІV. Мотивація навчальної діяльності

     Світ казок не лише цікавий та повчальний, а й чарівний, фантастичний. Правда ж, дуже цікаво спостерігати за сюжетами, у яких живуть тварини або казкові істоти. Кожній людині подобається мріяти та фантазувати, тож казка цікава не тільки дітям, а й дорослим. Можливо, тому наші батьки та бабусі  так люблять розповідати нам казки. Слухаючи їх, ми відразу уявляємо, як сторіччя тому такі самі казки оповідали своїм онукам наші прапрапрабабусі, вкладаючи у них народну мудрість і власну душу… Цікаво, який фантастичний світ показує нам у своїй повісті-казці «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Галина Малик? То що, вирушаємо у подорож країною Недоладією?

 

V. Засвоєння нових знань

  1. Вступне слово вчителя «Галина Малик. Для того щоб писати для дітей, треба просто бути щасливою людиною...» (паралельно демонструючи слайди)

     Народилася Галина Миколаївна 12 серпня 1951 року у м. Бердянську Запорізької області. 1964 року сім'я переїхала в селище Середнє на Ужгородщині. Дитинство і юність майбутньої письменниці були радісними і спокійними. Вона добре вчилася в школі, мала веселий характер, почуття гумору і... не збиралась бути письменницею.

Батько Галини Миколаївни за фахом був агрономом, і його разом із сім'єю направили у Донецьку область працювати на дослідній виноградарній станції. Але Галину Миколаївну завжди тягнуло на Закарпаття, туди, де пройшло її дитинство.

     Своє перше знайомство з книжкою Галина Миколаївна запам'ятала на все життя. Це сталося у день її народження, коли мама зробила малій Галинці диво-подарунок — збірку «Українські народні казки», яка стала для неї «і букварем, і розвагою, і цілим новим світом».

     Один з перших спогадів дитинства: мама клопоче біля плити — варить борщ, а Галинка тягне стільчик, щоб сісти біля її ніг, і просить: «Мамо, читай «Падав сніг». Перший цей віршик Платона Воронька, якому її навчила мама, — був найулюбленішим, а перша книжка, яку їй подарували — «Українські народні казки» — як зараз перед очима.     Читати почала з п'яти років, як розповідає мама. І тоді ж батьки передплатили дитячі журнали — усі, що тоді виходили. Читала дівчинка дуже багато, шкільний бібліотекар спочатку навіть змушувала її переказувати книжки, — вона не вірила, що Галя так швидко повертає їх прочитаними.

     Довгими зимовими вечорами Галина читала старенький «Кобзар». Дуже любила «Морську чайку» Юрія Збанацького, «Першокласницю» Євгенія Шварца в перекладі Богдана Чайковського, «Лессі повертається додому» Еріка Найта, «Дикий ліс» Орлина Василева, звичайно, «Алісу в Країні чудес» Льюїса Керролла.

     Закінчивши школу, вона вступила на філологічний факультет Ужгородського університету, працювала коректором у міській друкарні, потім — у Закарпатській обласній науковій бібліотеці. У 1991 році Г. Малик обіймає посаду головного редактора видавництва «Закарпаття». А з 1998 року вона — видавець та редактор журналу для дітей «Віночок».

     Писати майбутня письменниця почала ще зі шкільного віку. Потім кинула, та коли сама стала мамою, почала створювати віршики для своєї доньки. Галина Миколаївна дуже добре пам'ятає, як вона сприймала світ у дитинстві, усі свої дитячі відчуття. Тому її вірші для дітей легкі, з простими, інколи зовсім неочікуваними, сюжетами. Це також вірші-загадки, вірші-підказки, а також такі, в яких ти часто-густо діти можуть впізнати себе і свої справи, які вони або доводять до кінця, або не доробляють, які вони люблять робити, а які — ні.

Якось у інтерв'ю Галина Малик сказала: «Для того щоб писати для дітей, треба просто бути щасливою людиною... Адже звідки, як не з себе, можна дістати весь той прекрасний казковий світ, якого в реальності не існує?»

     Галина Миколаївна не приховує, що свої перші дитячі книжки написала через потребу пояснити якісь прості та важливі істини своїй старшій дочці. Утім, аналогічно — для власних дітей — привели у світ Астрід Ліндгрен свою Пеппі Довгупанчоху, Александр Мілн свого Вінні-Пуха, Мийдодіра створив Корній Чуковський.... І хоча діти Галини Малик уже виросли, вона і дотепер пише «для своїх малих дітей», іронічно додаючи: «По інерції...».

     Згодом Г. Малик почала писати казкові повісті для дітей. З персонажами цих повістей весь час трапляються якісь пригоди, відбуваються небезпечні та радісні події: то реальні діти потрапляють у казкову країну, а то герої казкових країн потрапляють у наше реальне життя. А ще, коли читаєш повісті та п'єси письменниці, здається, що їхня авторка перебуває серед своїх героїв — разом із ними переживає все описане у книжках.

     Г. М. Малик — член Національної спілки письменників України з 1991 року. Більшість своїх творів письменниця присвятила дітям. Найвідоміші її твори — це «Подорож Алі в Країну Чудес», «Злочинці з паралельного світу», серія невеликих поетичних збірок для дітей. За повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» та «Подорож у королівство сяктаків» у 1988 році Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі, невгамовної героїні цих повістей, уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за повість, яка називається «Злочинці з паралельного світу» (а згодом з'явилися й «Злочинці з паралельного світу - 2»), Г. М. Малик було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року. До речі, цієї престижної премії, крім Галини Малик, були свого часу удостоєні її земляки Володимир Ладижець та Степан Жупанин. 2005 року в тернопільському видавництві «Підручники і посібники» вийшла нова книга Галини Малик — казка «Пригоди в зачарованому місті».

 

  1. Теорія літератури

     Вам з дитинства уже відома одна повість казка «Пригоди Вінні-Пуха». Популярність цієї повісті-казки була настільки великою, що на неї почали знімати мультфільми, а у Лондонському зоопарку було встановлено пам’ятник її герою, ведмедику Вінні-Пуху.

 

     У 1997 році за рішенням ЮНЕСКО (міжнародна організація, спеціалізована установа Організації Об'єднаних Націй, яка при співпраці своїх членів-держав у галузі освіти, науки, культури сприяє ліквідації неписьменності, підготовці національних кадрів, розвиткові національної культури, охороні пам'яток культури тощо) літературному герою Вінні-Пуху було присвоєно почесний титул «Посол дружби».

     Хтозна, може, через кілька років і наша Аля, яка подорожувала країною Недоладією, отримає теж свою нагороду.

  1. Мозковий штурм

   -  Подумайте і скажіть, які події казки вам найбільше сподобалися. Чому? (учні роздумують над питанням та дають свої відповіді);

- Подумаймо, про що розповідається у творі? Та чого він нас навчає? (учні дають відповіді). Тож скажіть, якою буде тема та ідея повісті казки.

(Тема: змалювання цікавих пригод дівчинки Алі в незвичайній країні Недоладії, де живуть усі недороблені справи. Ідея: возвеличення щирої, сердечної дружби, дбайливого ставлення до свого життя, до інших людей, наполегливості в досягненні поставленої мети.)

  1. Перевірка диференційованого домашнього завдання

      Учні класу виконували ще й індивідуальні завдання: представити героя повісті, який найбільше сподобався. Кожен обрав собі персонажа та опрацював відомості про нього. Сьогодні ж ваші однокласники продемонструють вам свою роботу над твором.

     (учні розповідають про своїх героїв, супроводжуючи свою розповідь описами з тексту та демонструючи свої малюнки, вироби з солоного тіста, аплікації, в яких передано власне бачення персонажу)

 

  1. Дидактична гра «Бюро знахідок»

Ігрова ситуація. Учитель повідомляє учням, що в «бюро знахідок» потрапили речі, які загубили літературатурні герої. Учням потрібно знайти власників цих речей та довести, що саме вони є власниками загублених речей.

  1. Черевик – Недочеревику;
  2. Кришталева туфелька – Недопопелюшці;
  3. Стрічка – Алі;
  4. Тканина у вигляді штанів – Недоштаньку;
  5. Намальована голова – Першому Недораднику;
  6. Намальоване вухо – Недоладьку;
  7. Червоні нитки – не вишитому рушничкові;
  8. Годинник – годинникарю;
  9. Корона – Недоролю Х.

 

 

\/. Закріплення отриманих знань

  1. Словникова робота

Зверніть увагу на словничок у підручнику (ст. 111). Тут подані слова, про значення яких варто задуматися, адже їхнє значення не завжди нам знайомо (учні читають словничок).

 

  1. Бесіда
  • Як ми вперше знайомимося з Алею?
  • Про яку рису характеру свідчить такий опис дівчинки7 Чи подобається вона вам?
  • Як дівчинка потрапляє у Недоладію? Хто її переніс?
  • Що незвичайного побачила Аля в Недоладії? Наведіть приклади.
  • Хто живе в країні Недоладії? Зачитайте пояснення Недоладька з твору.
  • Після якої події Аля подумала: «Виходить, це дуже приємно – розпочату справу доводити до кінця»? Перекажіть цей епізод. Чому дівчинка так вирішила?
  • Як ви думаєте, чому Недочеревик створює таку недосконалу країну?
  • Як жилося недоландцям у країні Недоладії до появи Алі?

 

  1. Виставлення оцінок

 

\/І. Підсумок уроку

     Кожен з нас мріє потрапити у казку. Хтось створює її для інших, а хтось просто читає. Та сьогодні ми з вами стали свідками того, як маленька дівчинка, яка ніколи не доводила свої справи до кінця потрапила в казкову країну. На перших сторінках ми відразу знайомимося із дівчинкою, яка ніколи не доводить свої справи до кінця. Тож, що ми можемо їй побажати?

(заповнення квітки побажань: учні на пелюстках записують своє побажання, які потім скріплюють у квітку)

 

\/ІІ. Домашнє завдання: виразно чит. ст.. 105 - 118; від Алиного імені напишіть бабусі листа з країни Недоладії. Розкажіть що ви там побачили та поясніть, чому  дівчинка не приготувала подарунок на її день народження.

 

Використані джерела:

  1. http://uk.wikipedia.org/wiki/%DE%CD%C5%D1%CA%CE
  2. http://www.ukrlit.vn.ua/biography/malik_galina.html
  3. http://images.yandex.ua/
  4. Українська література: підруч.для 5 класу загальноосвіт.навч.закладів/Л.Т.Коваленко. – К.: Видавничий дім «Освіта», 2003. – С. 101-142.

 

                                                                                                                                                 

 
оценить статью
оценить статью
  • Currently 0.00/5
 
 
Другие статьи