КОМП’ЮТЕРНІ МЕРЕЖІ / Інформатика 6 кл. ч2

Інформатика 6 кл. ч2

Локальна мережа. Робота з мережними папками.

Поняття користувача та сеансу користувача

Для різних користувачів можуть бути визначені різні права до­ступу до ресурсів комп’ютера та комп’ютерної мережі. Наприклад, лише вчитель має встановлювати та видаляти програми на комп’ютері, а учні можуть лише їх використовувати.

Для того, щоб захистити дані користувача від перегляду, змі­ни та видалення іншими користувачами на одному й тому ж комп’ютері, надати можливість виконувати певні налаштування, в операційній системі створюють облікові записи користувачів.

Існує два основних типи облікових записів — запис з правами ад­міністратора (Адміністратор) і запис з обмеженими правами (Гість).

Найбільше прав має Адміністратор, найменше — Гість. Можна встановити пароль, який гарантуватиме, що користувачем є визна­чена особа.

Сеанс роботи користувача з комп’ютером розпочинається з ви­бору облікового запису користувача.

Під час сеансу роботи ім’я облікового запису користувача та відповідний значок можна побачити в меню Пуск.

Користувача можна змінити (Пуск ^ Завершення сеансу ^ Зміни­ти користувача), вибрати інший обліковий запис та ввести пароль (якщо він встановлений).

Доступ до мережі

Якщо ж комп’ютер під’єднано до мережі, то залежно від її ар­хітектури виникають додаткові можливості для організації обліко­вих записів користувачів.

В одноранговій мережі облікові записи зберігаються на кожно­му комп’ютері. Такий обліковий запис створюється та зберігається на комп’ютері, що надає ресурс у спільне мережне користування.

Комп’ютери робочої групи спільно використовують загально­доступні ресурси (файли та принтери). Адміністратор комп’ютера визначає, які з його ресурсів будуть спільними, які користувачі ме­режі матимуть доступ до цих ресурсів і з якими правами.

У клієнт-серверних мережах облікові записи користувачів, а також інформація про інші об’єкти мережі можуть зберігатися централізовано. Це дає змогу централізовано керувати користува­чами, а тим — працювати на різних комп’ютерах під одним обліко­вим записом. Водночас користувачі можуть мати окремі облікові записи на локальних комп’ютерах.

Локальна мережа навчального закладу

Створення локальної мережі навчального закладу дає можли­вість отримувати доступ до навчальних матеріалів, які можуть збе­рігатися на учительському комп’ютері, на комп’ютері бібліотеки, на комп’ютерах, які знаходяться в кабінетах з інших предметів тощо.

Локальна мережа кабінету інформатики є частиною локальної мережі школи.

Учні мають можливість по мережі зберігати результати прак­тичних робіт на комп’ютері вчителя.

Для друкування матеріалів з будь-якого комп’ютера школи можна використовувати спільний принтер, під’єднаний до одного з комп’ютерів мережі. Якщо тільки один комп’ютер навчального закладу має доступ до Інтернету, то завдяки локальній мережі до­ступ до Інтернету можуть мати користувачі всіх комп’ютерів на­чального закладу.

Надання ресурсів у спільне мережне користування

Щоб користувачі мережі мали доступ до певного комп’ютера, диска, папки, файла, принтера, сканера, цей об’єкт потрібно нада­ти у спільне мережне користування, тобто перетворити на мережний ресурс (мережний диск, мережну папку, мережний принтер тощо). При цьому адміністратор або власник ресурсу (користувач) надає об’єкту ім’я, під яким той буде відомий у мережі, та визначає рівень доступу до нього. Наприклад, може бути відкрито повний доступ до папки з можливістю змінювати її вміст або тільки пере­глядати її вміст.

Якщо відкрито, скажімо, мережний доступ до диска певного комп’ютера, то користувачі зможуть переглядати, редагувати та зберігати файли на цьому диску, створювати й видаляти на ньому папки. Це спрощує обмін даними та спільну роботу користувачів. Вони можуть, зокрема, окрім власних папок створити папку для файлів, над якими спільно працюватимуть, або папку, що містити­ме потрібні всім документи.

Для надання спільного доступу до певного об’єкта слід на­самперед відкрити вікно його властивостей (виконавши команду Властивості з контекстного меню об’єкта) і перейти в ньому на вкладку Доступ. Потім слід встановити прапорець Відкрити спіль­ний доступ до цієї папки та, якщо потрібно, поставити прапорець Дозволити зміну файлів через мережу. У поле Ім'я спільного ресурсу слід ввести назву ресурсу, яку бачитимуть користувачі інших комп’ютерів мережі.

Якщо натиснути кнопку ОК, під значком об’єкта з’явиться зо­браження руки — це означає, що об’єкт надано у спільне мережне користування.

Шлях до ресурсів, розміщених на інших комп’ютерах мере­жі, записується дещо інакше, ніж шлях до папок і файлів на ло­кальному комп’ютері: на початку шляху замість імені диска і символа двокрапки записують дві зворотні скісні риски (\\) та ім’я комп’ютера.

Наприклад, запис \\teacher\Canon може бути шляхом до папки Canon, розташованої на комп’ютері teacher, або до принтера Canon, під’єднаного до цього комп’ютера.

Робота з папками та файлами в мережі

Нагадаємо, що перегляд списків папок та файлів, що знахо­дяться на віддалених комп’ютерах, називають навігацією локальною мережею.

Копіювання, перейменування, створення, відкривання та вида­лення файлів і папок у доступних папках віддаленого комп’ютера виконується так само, як на локальному комп’ютері. Однак слід мати на увазі, що об’єкт, видалений на віддаленому комп’ютері, не потрапляє до Кошика, тому його неможливо відновити.

урок 27 from Serega89