Професійна етика та культура спілкування / Типологія поведінки особистості в конфлікті

Типологія поведінки особистості в конфлікті

Типологія поведінки особистості в конфлікті

Люди неоднаково поводяться в конфліктних ситуаціях: одні частіше поступаються, відмовляючись від своїх бажань і думок, інші - жорстко відстоюють свою точку зору. 
У залежності від цього виділяє три типи поведінки в конфлікті: поведінка "практика", "співрозмовника", "мислителя". 
"Практик" діє під гаслом "Кращий захист - напад". Найважливіше для нього - перетворення середовища і завершення будь-яких дій. "Дієвість" людей практичного типу сприяє збільшенню тривалості конфлікту. Він прагне перетворити оточення, змінити позиції інших людей, що призводить до сутичок. 
"Практик" мало чутливий до дрібних недомовок, тому в результаті конфлікту відносини порушуються дуже сильно. 
Для "співрозмовника" характерний гасло "Краще поганий мир, ніж хороша війна". Головне для нього - спілкування з людьми. "Співрозмовники" не здатні на тривале протистояння в конфлікті. 
Людина такого типу чутливий до зміни настрою партнера і прагне згладити виникає протиріччя в самому його початку. "Співрозмовники" відкриті для прийняття думки іншого, у взаємодії воліють співпрацю. 
"Мислителя" властива позиція "Нехай думає, що він переміг!" "Мислитель" орієнтований на пізнання себе і навколишнього світу. У конфлікті він вибудовує складну систему доказів своєї правоти і неправоти свого опонента. Вивести конфліктуючих з глухого кута може тільки третій співучасник або зміна життєвих обставин. "Мислитель" добре думає логіку своєї поведінки, більш обережний у діях, хоча і менш чутливий, ніж "співрозмовник". У спілкуванні "мислителі" воліють дистанцію, тому рідше потрапляють у конфліктні ситуації, але більше вразливі у близьких особистих стосунках. 
Люди різних типів по-різному ставляться до конфліктної ситуації. Так, "мислителі" найбільше чутливі до суперечностей і конфліктів у сфері духовних цінностей або ідей. "Практику" важливіше єдність практичних результатів, цілей спільної діяльності. "Співрозмовники" гостро реагують на оцінку їх емоційно-комунікативних здібностей, оцінка ж їх інтелектуальних якостей чи практичної хватки зачіпає їх значно менше. 
В даний час вважають, що в кожному великому установі є свій "склочник" і "антісклочнік". Склочник - це конфліктний тип особистості, для якого стан перебування у конфлікті так само природно, як для "антісклочніка" - співпраця. І якщо склочник роздмухує конфлікт, то "антісклочнік" будь-якими шляхами намагається загасити його.