26.10.2012



Вогонь друг, вогонь - ворог


 

Виховний захід: «Вогонь друг, вогонь – ворог»

 

Мета: навчити учнів:

1.   Яку користь маємо від вогню і яку шкоду він може принести;

2.    Визначити причини виникнення пожеж;

3.    Правил протипожежної безпеки;

4.    Відповідально ставитись  до  поводження з сірниками;

5.    Застерігати та запобігати виникненню пожежі;

6.    Відстоювати свою думку;

7. Допомагати та навчати один одного елементарних правил протипожежної безпеки;

8. Проводити агітацію серед молодших школярів про бережливе ставлення до природи.

 

 Основні поняття та терміни: пожежа, пожежний, вогнище, полум’я.

 

Методи:  групова робота, інсценізація вистави.

 

Обладнання:    плакат „Не бавтеся, діти, бо можна згоріти”; література на протипожежну тематику, костюми, засоби для гасіння пожеж, фотографії з місць подій, де відбувалися пожежі, дитячих роботи та малюнки на тему „Вогонь наш друг – чи ворог?”.

 

 

 

Хід  заходу

 

 На дошці написано загадку :

                              Може він усе спопелити,

                              Але може й обігріти,

                              Якщо студить нас зима.

                              Обережні будьте з ним

                              І сьогодні, і завжди,

                              Щоб не сталося біди.

 

Учитель. Діти! Простір, в якому ми живемо, наповнений красою, радістю, і щастям. Дуже важливо нам зберегти його таким, яким він є: не знищити не зруйнувати, а залишити землю такою чудовою для інших людей.

 

А ще слід зберегти своє життя і здоров’я, щоб насолоджуватись красою навколишнього світу. Великою мірою це  залежить від того, як ви будете поводити себе, як виконуватимете правила протипожежної безпеки, як ви любите, бережете навколишній світ, такий тендітний і неповторний, дзвінкий і радісний.

 

Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати: вогонь нам друг, чи ворог? Як ви гадаєте? Яку користь він приносить?

 

Учень                      

                  Він може зігріти, зварити обід.

                  Він плавить метал і розтоплює лід.

 

Учитель. Але вогонь може бути і небезпечним. Коли це буває?

 

 

Учень                        

А може і ліс велетенський спалити,

Майно і будинок – усе спопелити.

 

Учитель. Увага на екран. (Просмотр фільму)

                  – Які ж висновки можна зробити?

 

Учень. Вогонь здавна є другом людини. Він допомагає їй обігріватися і одягатися. З його допомогою людина варить метал, готує собі їжу. Вогонь рухає техніку, допомагає людині проникнути в таємниці космосу.

 

Учитель. Яке свято святкувала наша держава 12 квітня цього року?

 

Учень. 50 років засвоєння космосу.

 

Учитель.  12 квітня 1961 року Юрій Гагарін на космічному кораблі «Восток» вперше полетів у космос.

 

Учень. Але вогонь може стати і жорстоким ворогом, якщо з ним необережно поводитись, він виходить з-під контролю людини, може знищити міста і села, будинки, ліси, урожаї,  – все, що зустрінеться на його шляху. Часто у вогні пожеж гинуть люди.

 

Учитель. 26 квітня – день вшанування загиблим на ЧАЕС.

Статистичне бюро. Щороку в світі трапляється близько 5 млн. пожеж. В Україні щодня трапляється близько 120 пожеж. Приблизно кожна шоста-восьма пожежа в нашій країні виникає від пустощів дітей, від їхнього невмілого, необережного поводження з вогнем. Кожен п’ятий, що загинув під час пожежі – неповнолітній. За цією статистикою – трагедії багатьох людей, збитки державі у мільйони гривень. Але не виміряти гіркоту втрат, коли у вогні гинуть діти.

Пожежа – це лихо, яке завдає шкоди. Причин пожеж може бути багато. Однак пожежники виділили декілька, через які найчастіше виникають пожежі.

З’ясуємо, виконавши завдання по групам (Визначення найзагальніших причин виникнення пожеж).

Завдання: допиши речення (по групам).

Причиною пожежі можуть бути:

- пустощі з ___________  (вогнем);

- іскри _______________ вогню (бенгальського);

- саморобні _________________ прилади (обігрівальні);

- одяг, що сушиться біля __________________ (ввімкнених електричних)

  чи _______________ приладів (газових);

- несправна _________________ (штепсельна) розетка, ________________ 

  на електричному  шнурі (вилка).

 

Учитель. Перейдемо до вивчення правил пожежної безпеки.

 

1 учень                 

Правила пожежні бездоганно знайте!

Правила пожежні ви не нарушайте!

 

2 учень                 

Правило перше вивчіть скоріше,

Правило перше найважливіше.

Вдома й на вулиці слово до слова

Запам’ятайте обов’язково!

 

 

 

Усі                          

Сірників ви бережіться –

                            В сірниках вогонь таїться!

 

3 учень                

Вогонь не забавка! Завчіть назавжди!

                    Щоб не було такої біди.

 

4 учень                 

Якось четверо хлоп’ят

                            Вийшли разом погулять.

                            Походили, понудились,

                            На горищі опинились.

 

 5 учень              

Там присіли у пітьмі

                    Серед мотлоху самі.

                            Висла курява в кутках

                   З павутини у нитках.

 

6 учень                    

Не злякались пустоти –

                   Грались в темряві вони.

                   Тож носили хлопчаки

                            У кишенях сірники.

 

7 учень                    

Запалив один із них

                   Пару вогників малих.

                   Розступилася пітьма

                   Перед хлопцями сама.

                   Заблищало щось. Та враз

                   У руках вогонь погас.

 

1 учень                   

Запалили хлопчаки

                            Аж чотири сірники.

 

2 учень                  

Сергійко крикнув: Ай-я-яй!

                   Погляньте: брошка! Цур моя!

                   Він сірника вбік жбурнув

                   Й миттю знахідку хапнув.

 

3 учень                   

І не помітив з них ніхто..

 

 Усі                         

І не помітив з них ніхто,

                   Як вогник в них за спиною

                   Злетів, стріпнувсь пташиною!

 

4 учень                  

Хлоп’ята налякалися,

                   Оце так догулялися,

                   Оце так натворили!

 

5 учень                 

Тікаймо, що є сили! –

                  Сергійко закричав

                   І знахідку сховав.

 

6 учень                 

Побігли геть хлоп’ята,

                   Лиш замелькали п’яти!

 

7 учень                      

Що було далі – відомо всім:

                   Від сірника загорівся дім.

 

1 учень                     

Спасибі пожежним – не сталось біди!

 

Усі                             

Пожежники нас виручають завжди.

2 учень

                   Вивчить друге правило не забудьте:

                   Із електроприладами обережні будьте.

 

Усі                              

З праскою і чайником,

                   З плиткою, з паяльником.

 

Учитель                     

Буде біда із недбалістю вашою,

                   Трапиться з вами те, що й з Аркашею.

 

3 учень                       

Він увімкнув електропликту,

                   Кашу думав розігріть.

                            Сам гайнув до хвіртки швидко,

                   Щоб товариша зустріть.

                   А зустрів там друга Яшу,

                   Та й забув, що гріє кашу.

                   Каша грілась, грілась, грілась...

                   Почорніла, задимілась...

                   Сковорідка розпеклась –

                   Каша полум’ям взялась!

 

Учитель                     

Хлоп’ята, дівчата,

                   Чи каша винувата?

Усі                               

Ні, не каша – винен Аркаша!

 

4 учень                       

Ідучи з дому, вимикайте електронагрівні прилади!

 

Учитель. Діти! Пожежа може трапитись, якщо електроплитку поставити на дерев’яний стіл, табуретку без вогнетривкої підставки. Пам’ятайте: цього робити не можна!

 

4 учень                          

Плитку не став на лавку,

                   Це забороняється!

 

Усі                        

Плитку став на підставку,

                   Яка не загоряється.

1 учень                 

Коли мама з дому йшла,

                   То Оленці так сказала:

                   Не підходь до пічки, доню –

                   Обпече вогонь долоні!

 

3 учень                

Усе це сказано до речі –

                   Кожен хай собі завчить:

                   Не чіпайте, друзі, печі,

                   Щоб пожежі не зробить.

 

Учитель. Не допускайте до запаленої печі малюків. Особливо небезпечно, коли вони пробують розпалити піч. Це часто призводить до біди.

 

Усі                         

Звертаємось ми до малечі:

                   Не слід розпалювати печі!

 

4 учень                 

Без нагляду – не залишай,

                  За піччю добре наглядай!

 

5 учень                 

А збираєшся топить,

                   То не радимо спішить.

 

6 учень                

Коли не можеш розпалить,

                   Бензин у піч не треба лити.

                            Це не дозволяється.

 

Усі                          

Бензин умить займається!

 

 Учитель. Діти! Не розпалюйте вогнищ біля будинків, у полі, в лісі та біля хлібних масивів. Це небезпечно!

 

 1 учень                         

Вистачить іскри – і в полум’ї вмить

                   Сарай чи будинок дощенту згорить!

Усі                                 

Щоб від пожежі свій дім зберегти,

                   Будь із вогнем обережний завжди!

 

Учитель.  Хто завжди прийде на допомогу, якщо сталося лихо?

                  Люди героїчної професії – пожежні-рятівники.

 

1 учень.  Пожежа – це особлива битва, тактика якої – наступ на вогненну стихію. При пожежі не можна чекати і зволікати. Адже підрахунок часу іде на секунди.

 

2 учень.  У страшні хвилини на допомогу приходять пожежні. Люди в блискучих касках по-справжньому безстрашні. Їхні рухи швидкі, стрімкі і точні. Ще б пак, адже мова іде про рятування життя людей та народного достатку.

 

3 учень. Кому доводилось бачити роботу пожежників в умовах бурхливої стихії, той міг переконатися, що ліквідація пожежі – це важка і небезпечна праця. Декілька разів за чергування лунає в пожежній частині тривога. У будь-яку пору дня і ночі пожежники готові вступити в боротьбу з вогнем.

 

Учитель. Найкращій пожежник одягає спорядження за 18 секунд, через 30 секунд він займає місце в кабіні машини.

                   – За яким телефоном треба викликати пожежників? (101)                    Виклик пожежних по телефону треба робити чітко.

                  

                  Завдання. Постав порядкові номери складових інформації для виклику пожежників.

 

ім’я  та прізвище

 

 

 

адреса

 

 

 

що горить

(1)                                                 (2)                              (5)

 

домашній телефон

 

 

 

 

причина пожежі

 

(3)                                                                       (4)

Учитель.  Жарти у викликах пожежної команди неприпустимі. Як ви думаєте, чому?

 

Учень. Через пустуна, який навмисне викличе пожежників, може згоріти якийсь будинок, бо вони не встигнуть туди вчасно приїхати.

 

Учитель.  Пам’ятайте! Даремно пожежників не турбуйте!

 

         Фізкультхвилинка.

 

         Казка «Ріпка» на новий лад

1 учень.  А що ми можемо зробити для попередження пожежі?

2 учень. Придумав! Ми розповімо вам казку на протипожежну тематику у кращих народних традиціях.

 

Казка «Ріпка» ( інсценізація )

(Використання малюнків з зображенням засобів пожежегасіння)

3 учень       

Хату дід побудував,

У ній щасливо проживав,

Але трапилась біда,

І будинок запалав.

 

1 учень      

Із будинку дід біжить,

Захопив пожежний щит,

Взяв відро, багор, лопату,

Почав полум'я гасить.

 

 2 учень     

Але полум'я горіло

                            І тікати не хотіло,

                   Почав бабку дід гукати,

                  Щоб ішла допомагати.

 

3 учень      

Гасить дід і бабка гасить,

                 А вогонь усе горить.

                  Почали онучку звати,

                  І лопатку їй дали.

 

 1 учень        

Але полум'я палає

                            1 не думає тікати.

                            Почали тоді всі разом

                   Песика-Жука гукати.

2 учень           

Тут прибігла кішка Мурка їм допомагати,

Лити водичку, пісок сипати,

Полум'я збивати.

 

3 учень       

Та пожежа не вщухає.

Що робить? Ніхто не знає.

Полум'я ніяк не згасне,

Бо забули вогнегасник!

 

1 учень         

Вогнегасником отим

Погасила Мишка дім.

Все тому, що Мишка вміла ним користуватися,

                            Злу пожежу погасила, змінила ситуацію.

 

Учитель.  Якими засобами герої казки гасили пожежу? (Показати)

                  Щорічно  в Україні відбувається більше 50 тис. пожеж, від яких гине близько 2-х тис. чоловік. У початковій стадії кожна пожежа може бути ліквідована за допомогою вогнегасника. Встановлено, що їх застосування в перші 4-5 хвилин розвитку пожежі є найбільш успішним. 

                   Будь обережним, щоб не «допомогти» спалахнути пожежі. А коли вона сталася? Дій за правилами безпечної поведінки під час пожежі.

                (Визначення порядку дій у надзвичайних ситуаціях).

Коли виникне пожежа, треба відразу ж кликати на допомогу дорослих, а не намагатися гасити полум’я самотужки. Якщо вдома нікого немає, не треба лякатися, панікувати, і головне – не ховатися від вогню.

 

1 учень. Треба діяти таким чином: якщо будинок охоплений полум’ям, то для виходу з нього треба накритися з головою мокрою ковдрою, щільною тканиною або верхнім одягом.

2 учень. У приміщенні, де багато диму, треба рухатись пригнувшись або повзком. Для захисту від чадного газу дихати необхідно через зволожену тканину.

3 учень.  Якщо спалахнув одяг, слід лягти і перекочуватись, збивати з себе полум’я. Не в якому разі не можна бігти.

4 учень.  Побачивши людину, на якій горить одяг, накинути і щільно притиснути до неї покривало чи іншу щільну тканину.

5 учень.  Під час гасіння пожежі використовувати вогнегасники, воду, пісок, землю, покривала.

6 учень. Коли прийдуть пожежники, робити все за їхнім наказом. Пам’ятайте, що вони майстри своєї справи і добре знають, як треба діяти.

         Групова робота.

         Завдання. Познач малюнки, на яких діти поводяться правильно під час виникнення пожежі.

 (+)  (+)  (-)   (-)            (-)

            Обговорення відповідей з коментарями.                                              

Фізкультхвилинка.

                           На галявині – вогнище. (показують)

                            Полум’я стелиться низько-низько (присідають).

                            Далі вогнище розгоряється (піднімається)

                                      І полум’я колихається (показують руками).

                            Ми взяли водичку прямо із кринички (нахиляються).

                            Полили, загребли (імітація руками)

                            І з галявини пішли (крокують).

 

Учитель.  Ви, мабуть, чули слово «евакуація»?  Що воно означає? (пояснення дітей). Евакуація – організований вихід людей з небезпечного місця. Наприклад, з будинку під час пожежі, землетрусу чи іншого стихійного лиха. Евакуація повинна проходити чітко за планом ( план евакуації учнів школи). Неприпустимо у таких випадках паніка і метушня.

 

Учень              

Вогню баятися не треба,

                   Якщо порядок в домі в тебе

                   Якщо працюють справно речі:

                  Магнітофони, праски, печі,

                   І телевізор, й газ плита –

                   Пожежа в дім не завіта.

               

            Завдання.  Закріплення вивченого.

І. Діти отримують картки, на яких треба позначити небезпечні для людини наслідки пожежі, вибрати правильні відповіді.

1) Отруєння

2) Утоплення

3) Вибух

4) Опіки

5) Брак кисню

6) Позбавлення майна

(Відповіді: 1, 3, 4. 5, 6.)

ІІ. Вибрати предмети з класної аптечки, необхідні для надання першої допомоги при опіках (предмети: йод, дитячий крем, пантенол, косметичний крем).

ІІІ.  Скласти прислів’я.

 

        Не бавтеся діти,                                      а без вогню і води ще більше біди.       

       

       Сірничок малий,                                      бо можна згоріти.

 

       Вогонь – біда,  вода – біда,                   а біда від нього велика.

 

         (Не бавтеся діти, бо можна згоріти. Сірничок малий, а біда від нього велика. Вогонь – біда,  вода – біда, а без вогню і води ще більше біди.)

  1. Загадки. (Останнє слово куплета діти повинні відгадати і вимовити хором).

Жар з-під заслінки упав,

Вогонь у хаті запалав.

Не дивися, не чекай,

А водою (заливай).

 

Як побачиш – малюки

Узялись за сірники,

Як ти маєш їх спиняти?

Сірники у них (забрати).

 

Розігрівсь утюг твій дуже,

Що робити будеш, друже?

За гаряче не хапай,

Із розетки (вимикай).

 

Як побачиш – десь горить,

Мусиш ти в ту саму мить

До пожежників дзвонити,

Про пожежу (сповістити).

 

Вивчіть правила пожежні,

Будьте завжди обережні.

Знає хай дитина кожна:

Жартувати з вогнем (не можна).

 

  1. Гра «Так чи ні». (Діти дають відповіді хором)
  1. Кидати запалені сирники в приміщеннях (ні).
  2. Захищати будинок від пожежі (так).
  3. У випадку пожежі викликати пожежну охорону (так).
  4. Необережно поводитися з вогнем (ні).
  5. Залишати відкритими дверцята пічки, камінів (ні).
  6. Вмикати в одну розетку велику кількість електроприладів (ні).
  7. Використовувати поламані розетки (ні).
  8. Використовувати всі засоби для гасіння вогню (так).
  9. Подавати сигнал тривоги (так).
  10.  Використовувати електричні прилади: праску, чайник, плитку, без вогнетривкої підставки (ні).
  11.  Використовувати піротехніку вдома (ні).
  12.  Зустрічати пожежних та повідомляти їм про причину пожежі (так).
  13.  Знати план евакуації (так).
  14.  Кричати та кликати на допомогу дорослих (так).

 

  1. Змагання.
    1. Діти діляться на дві команди по 5 учнів. Треба перевезти з одного краю до іншого предмети на дитячій машини.
    2. На швидкість 2 учня скручують мотузку до середини.

Учитель.  На згадку про наш захід ви отримаєте пам’ятку.

 

                                                  Пам’ятайте!

1. На грайся з вогнем – це небезпечно!

2. Не грайся сірниками – це призводить до біди!

3. Не грайся запальничкою – це може призвести до пожежі!

4. Не запалюй свічку, коли раптом погасло світло, користуйся ліхтариком.

5. Не користуйся без дозволу батьків газовою плитою.

6. Коли ідеш з квартири, то вимкни всі електроприводи і газ.

7. Коли виникла пожежа, телефонуй за номером  101.

8. Електроприводи, що загорілися, не поливай водою, не бери мокрим рушником, а спочатку відключи їх від електрики рубильників.

9. Ніколи не ховайся в закуток, а біжи до людей, на вулицю, клич на допомогу, телефонуй 101.

(діти читають вголос по черзі від першої особи)

 

Учитель               

Пам'ятайте завжди,
         Що гра із вогнем приведе до біди!

 

                                      Пам'ятать всім дітям варто –
                                      Із вогнем погані жарти!

 

 

 

Виховний захід: «Вогонь друг, вогонь – ворог»

 

Мета: навчити учнів:

1.   Яку користь маємо від вогню і яку шкоду він може принести;

2.    Визначити причини виникнення пожеж;

3.    Правил протипожежної безпеки;

4.    Відповідально ставитись  до  поводження з сірниками;

5.    Застерігати та запобігати виникненню пожежі;

6.    Відстоювати свою думку;

7. Допомагати та навчати один одного елементарних правил протипожежної безпеки;

8. Проводити агітацію серед молодших школярів про бережливе ставлення до природи.

 

 Основні поняття та терміни: пожежа, пожежний, вогнище, полум’я.

 

Методи:  групова робота, інсценізація вистави.

 

Обладнання:    плакат „Не бавтеся, діти, бо можна згоріти”; література на протипожежну тематику, костюми, засоби для гасіння пожеж, фотографії з місць подій, де відбувалися пожежі, дитячих роботи та малюнки на тему „Вогонь наш друг – чи ворог?”.

 

 

 

Хід  заходу

 

 На дошці написано загадку :

                              Може він усе спопелити,

                              Але може й обігріти,

                              Якщо студить нас зима.

                              Обережні будьте з ним

                              І сьогодні, і завжди,

                              Щоб не сталося біди.

 

Учитель. Діти! Простір, в якому ми живемо, наповнений красою, радістю, і щастям. Дуже важливо нам зберегти його таким, яким він є: не знищити не зруйнувати, а залишити землю такою чудовою для інших людей.

 

А ще слід зберегти своє життя і здоров’я, щоб насолоджуватись красою навколишнього світу. Великою мірою це  залежить від того, як ви будете поводити себе, як виконуватимете правила протипожежної безпеки, як ви любите, бережете навколишній світ, такий тендітний і неповторний, дзвінкий і радісний.

 

Сьогодні на уроці ми спробуємо з’ясувати: вогонь нам друг, чи ворог? Як ви гадаєте? Яку користь він приносить?

 

Учень                      

                  Він може зігріти, зварити обід.

                  Він плавить метал і розтоплює лід.

 

Учитель. Але вогонь може бути і небезпечним. Коли це буває?

 

 

Учень                        

А може і ліс велетенський спалити,

Майно і будинок – усе спопелити.

 

Учитель. Увага на екран. (Просмотр фільму)

                  – Які ж висновки можна зробити?

 

Учень. Вогонь здавна є другом людини. Він допомагає їй обігріватися і одягатися. З його допомогою людина варить метал, готує собі їжу. Вогонь рухає техніку, допомагає людині проникнути в таємниці космосу.

 

Учитель. Яке свято святкувала наша держава 12 квітня цього року?

 

Учень. 50 років засвоєння космосу.

 

Учитель.  12 квітня 1961 року Юрій Гагарін на космічному кораблі «Восток» вперше полетів у космос.

 

Учень. Але вогонь може стати і жорстоким ворогом, якщо з ним необережно поводитись, він виходить з-під контролю людини, може знищити міста і села, будинки, ліси, урожаї,  – все, що зустрінеться на його шляху. Часто у вогні пожеж гинуть люди.

 

Учитель. 26 квітня – день вшанування загиблим на ЧАЕС.

Статистичне бюро. Щороку в світі трапляється близько 5 млн. пожеж. В Україні щодня трапляється близько 120 пожеж. Приблизно кожна шоста-восьма пожежа в нашій країні виникає від пустощів дітей, від їхнього невмілого, необережного поводження з вогнем. Кожен п’ятий, що загинув під час пожежі – неповнолітній. За цією статистикою – трагедії багатьох людей, збитки державі у мільйони гривень. Але не виміряти гіркоту втрат, коли у вогні гинуть діти.

Пожежа – це лихо, яке завдає шкоди. Причин пожеж може бути багато. Однак пожежники виділили декілька, через які найчастіше виникають пожежі.

З’ясуємо, виконавши завдання по групам (Визначення найзагальніших причин виникнення пожеж).

Завдання: допиши речення (по групам).

Причиною пожежі можуть бути:

- пустощі з ___________  (вогнем);

- іскри _______________ вогню (бенгальського);

- саморобні _________________ прилади (обігрівальні);

- одяг, що сушиться біля __________________ (ввімкнених електричних)

  чи _______________ приладів (газових);

- несправна _________________ (штепсельна) розетка, ________________ 

  на електричному  шнурі (вилка).

 

Учитель. Перейдемо до вивчення правил пожежної безпеки.

 

1 учень                 

Правила пожежні бездоганно знайте!

Правила пожежні ви не нарушайте!

 

2 учень                 

Правило перше вивчіть скоріше,

Правило перше найважливіше.

Вдома й на вулиці слово до слова

Запам’ятайте обов’язково!

 

 

 

Усі                          

Сірників ви бережіться –

                            В сірниках вогонь таїться!

 

3 учень                

Вогонь не забавка! Завчіть назавжди!

                    Щоб не було такої біди.

 

4 учень                 

Якось четверо хлоп’ят

                            Вийшли разом погулять.

                            Походили, понудились,

                            На горищі опинил

 
rate this article
rate this article
  • Currently 1.00/5
 
 
Other articles