Циклограми спостережень з вересень по травень


Циклограма спостережень на вересень

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за святково вбраними людьми. Чому діти тримають кульки та квіти? Яке свято?

Спостереження за працею пралі. Знайомство з обладнанням пральні (великі пральні машини, котли, центрифуга, тазики, сушилка)

Спостереження за молодшими та старшими школярами. Усвідомлення того, що школу відвідують діти різного віку

Спостереження за ґрунтом. Торкнутися пальцями, визначити стан ґрунту (твердий, сухий, м’який, мокрий). Чому? Називати причиново­наслідкові зв’язки. Кому потрібна земля?

Вівторок

Спостереження за іграми молодших дітей. Розширення уявлення про дитячий садок як дім для всіх діток

Спостереження за дітьми, які виходять на прогулянку. Звернути увагу, що в садочку є і менші і старші діти. Розвивати інтерес до довкілля

Спостереження за квітами на квітнику. Повторювання назв квітів, розглядання їх стану на квітнику восени. Яке у квітів головне призначення?

Спостереження за повітрям. Чи бачимо ми повітря? Чи приємно його вдихати? Надати уявлення про те, що нас крізь оточує повітря: прозоре, невидиме, легке

Середа

Спостереження за працею вихователя сусідньої групи. Закріплення знань про те, що вихователі виховують дітей, навчають, грають з ними, піклуються про них. Виховувати повагу до професії вихователя

Спостереження за працею кухаря. Знайомство з обладнанням кухні. Закріплення поняття про те, що кухар готує їжу, напої, солодощі тощо. Виховувати повагу до професії кухаря

Спостереження за павучком на ділянці. Звернути увагу на те, як багато павучків. Чому?

Спостереження за пташками на майданчику.

Звернути увагу на те, як багато птахів зібралося в одному місці. Чому? Закріплювати назви перелітних птахів

Четвер

Спостереження за працею медичного працівника. Обладнання кабінету, ізолятора. Що робить медична сестра (огляд, щеплення, валування, піклується про здоров’я дітей)

Спостереження за трудовою діяльністю дітей старшої групи на ділянці та ігровому майданчику. Що роблять? Чому? Виховувати бажання спілкуватися зі старшими та навчатися в них

Спостереження за працею двірника. Обговорення знарядь праці. Для чого прибирає двірник? Як ми можемо йому допомогти?

Спостереження за рослинами на городі. Які рослини ще залишилися?

Що зібрали на городі? Яка стала земля? Ознаки осені

П’ят‑
ниця

Спостереження за станом кімнатних рослин у куточку природи, закріплення назв квітів, форми листя. Виховувати бережливе ставлення до квітів, бажання їх доглядати

Спостереження за акваріумом. Закріплення назв риб, акваріумних рослин. Як потрібно за ними доглядати? Виховувати бажання дбати про мешканців акваріуму

Спостереження за піском. Розглянути пісок у пісочниці та біля неї. Порівняти на колір, забрудненість. Чому ми не можемо будувати із сухого піску?

Спостереження за станом неба. Визначити положення сонця. Згадати, де сонце сходить, де заходить. Як це може нам допомогти?

 

 

 

 

Циклограма спостережень на жовтень

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за вітром. У вітряні дні дати вітрячки, вчити визначати напрямок вітру

Розглянути пожовклу траву. Порівняти, якою вона була влітку

«Без верби та калини немає України». Спостереження біля верби або калини. Загадки про вербу, калину

Птахи України. Спостереження за птахами, які відлітають
у теплі краї

Вівторок

Спостереження за небом. Сонячного дня — голубе, чисте, ясне. Похмурого дня — вкрите хмарами, темне. Загадки про хмари

Спостереження за дощем. Визначити його характеристику (дрібний, мрячний, злива, сліпий, сильний). Пригадати заклички

Розповісти про українські традиції, пов’язані з хлібом. Розглядання колосків пшениці. Прислів’я про хліб

Турбота про здоров’я восени. Залежність одягу дітей від погодних умов. Спостереження за одягом перехожих

Середа

Спостереження за листям на деревах. Визначити колір. Пригадати назви дерев. Зібрати листя з клена, сплести вінок, гірлянду

Спостерігати за павутинням, що летить. Прикмета — «Летить довге павутиння — буде довга осінь»

Харків — місто України. Прогулянка вулицею. Звернути увагу на будинки та їх призначення; розглянути, з чого побудовані

Діти — майбутнє України. Спостереження за іграми малят на майданчику, характеризування дій дітей

Четвер

Екскурсія до парку. Збирання жолудей, каштанів. Розглянути колір, поверхню. Вчити милуватися осіннім пейзажем, прислухатися до шелесту осіннього листя

Спостереження за комахами (біля пня, під листям, у корі дерев). Як змінюється поведінка комах в осени?

«Ліс — зелене багатство України». Етюд­імітація «Ліс шумить». Розповідь про дерева, які ростуть в українських лісах

Спостереження за рухом транспорту на дорозі

П’ят‑
ниця

Спостереження за квітами на квітнику. Пригадати назви квітів, визначити, якої пори року вони найбільш красиві. Нагадати, що з настанням холоду квіти загинуть

Добрі осінні справи: заготовка родючої землі для зимової посадки, пересаджування айстр та чорнобривців у горщики

Подорож екологічною стежиною дитсадка. Розглянути дерева: дуб, береза, липа. Розповідання легенд про дерева

Добрі осінні справи: заготовка насіння квітів та насіння соняшника для підгодовування птахів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Циклограма спостережень на листопад

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за сезонними змінами в природі (нежива природа — сонце низько, гріє не так сильно, небо сіре, похмуре, насуплене)

Спостереження за тим, як люди одягаються залежно від погоди. Чому люди одяглися тепліше?

Спостереження за листям. Порівняти кольори листя, що впало, та листя, що на деревах. На яких деревах ще
є листя?

Спостереження за холодною погодою після осіннього дощу, за калюжами, що довго не висихають

Вівторок

Спостереження за розвантаженням у дитячому садку овочів, завезених на зиму

Спостереження за станом дерев та кущів. Підготовка дерев до зими: угортаємо коріння, білимо

Спостереження за машинами, що привозять продукти до дитсадка

Спостереження за птахами. Розглянути синичку. Яких птахів стало більше? Які відлетіли? Чим живляться птахи восени?

Середа

Спостереження за деревами на майданчику. Плоди яких дерев слугуватимуть їжею птахам
і тваринам узимку? (Липа, дуб, горобина) Які плоди ми бачимо?

Спостереження за змінами в рослинному світі: менше сонця — листя пожовкло, трава у перші морози

Спостереження за працею на городі (садіння часнику, петрушки, моркви, буряку на зиму)

Спостереження за заходом сонечка. Надати дітям знання про те, що восени сонечко «лягає» спати набагато раніше, і тому день стає коротшим

Четвер

Спостереження за листопадом у парку. Кому і для чого корисне осіннє листячко? Етюд «Осіннє море»

Осінні вітри холодні, непривітні, пронизливі. Гра вітру з осіннім листям, з вітрячками

Зміни на ґрунті восени. Перша наморозь на ґрунті. Зміни на поверхні ґрунту (твердий, холодний)

Спостереження за вітром. Надати дітям знання про те, що вітер зриває листячко з дерев

П’ят‑
ниця

Спостереження за птахами на ділянці. Які з них зимуючі? Чим годуються? Як називаються? Чим ми можемо їм допомогти?

Спостереження за рухом осінніх хмар небом (повільний, неквапливий або стрімкий, швидкий)

Спостереження за тривалістю світового дня. Чому восени рано темніє?

Спостереження за одягом людей восени. Вчити дітей правильно називати предмети одягу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Циклограма спостережень на грудень

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за змінами в природі, пов’язаними з приходом зими (перший день зими, зимові місяці). Народні назви місяців

Спостереження за вітром (Чи є вітер? Як дізнатися? Холодний чи теплий? Як гуде вітер?)

Розглядання будови годівниці. На що схожа? Для кого повісили? Які птахи залишаються зимувати? Чому потрібно їх підгодовувати?

Спостереження за ялинкою (Чому ялинка колюча? Якого кольору?) Запропонувати колективне складання казки про ялинку

Вівторок

Спостереження за хмарами (темні, сірі, важкі, холодна мла заповнює простір). На початку зими сніг випадає рідко

Спостереження за замерзлими калюжами. Розглядання загадкових малюнків на льоду

Спостереження за березою (Як впізнати березу? Які частини дерева ви знаєте? Чому без листя? На що схожа?)

Спостереження за снігом після снігопаду. Роздати дитячі лопати, навчити підкидувати сніг, щоб він розлітався (легкий, пухнастий, білий)

Середа

Спостереження за деревами і кущами (відпочивають, не ростуть, не квітнуть, але живі). Чи можна вгадати, яке це дерево чи кущ узимку? Чому це важко?

Спостереження за сніжинками на рукаві. Якої форми сніжинки?

Спостереження за змінами в природі, пов’язаними з приходом зими (холодно, морозно, сніг на кущах і деревах, що стоять без листя)

Спостереження біля годівниці (Хто з птахів прилітає найчастіше? Що полюбляє їсти? Чи вистачає корму?)

Четвер

Спостереження за птахами (Чому птахи потребують допомоги взимку?)

Спостереження біля горобини (Як визначити, чи багато ягід? Хто живиться?) Прикмета: «Сильний мороз — червоніші ягоди»

Спостереження за зимовим небом (чисте, ясне, світло­синє морозного дня)

Спостереження за слідами на снігу. (Хто залишив сліди?) Запропонувати походити по снігу і розглянути свої сліди. Які сліди в дітей, у дорослих? Хто крім людей може залишити сліди?

П’ят‑
ниця

Розгляд санчат (Для чого потрібні? Чи мають колеса? Чому?) Спостереження, як санчата катають ляльок

Турбота про здоров’я взимку. З’ясувати, чому не можна їсти сніг, смоктати бурульки

Спостереження за одягом взимку. (Чому одягнені тепло? Яка пора року приносить холоди? Від чого залежить, як одягаються люди?)

Спостереження біля калюжі (Чому немає води? Що замість води? Чому перетворюється на лід?) Наступити на лід. Який він? (Слизький, прозорий, холодний)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Циклограма спостережень на січень

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за сніжинками. Зловити на рукавичку і розглянути її. Якого кольору, розміру, на що схожа? Формувати розуміння того, що багато сніжинок — це сніг

Милування красою зимового пейзажу. Як красиво сніг вкрив землю, дахи будинків, гілки дерев

Спостереження за горобиною. Як її впізнати? Багато чи мало ягід? Якого вони кольору? Користь горобини для тварин та людей

Спостереження за сосною. Що на гілочках у сосни? Які гілочки? Які плоди в сосни? Кому і чим корисні шишки?

Вівторок

Спостереження за красою морозних візерунків. (Що на склі? Хто намалював візерунки? На що схожі візерунки? Яку фарбу використав мороз?)

Спостереження за слідами на снігу. Хто залишив сліди? Розглядання своїх слідів. Розвивати спостережливість

Спостереження за цибулею в куточку природи. Закріплювати знання про умови росту. (Якого кольору паросток, корінці? Навіщо вирощувати цибулю взимку?) Знання про корисні властивості цибулі

Спостереження за небом. Визначення його стану, кольору. Чи є сонечко? Відмітити, що взимку сонце світить, та не гріє

Середа

Розглянути санчата. Загадати загадку про санчата. Звернути увагу на особливості побудови санчат. (Чи мають колеса? Чому ні? Для чого потрібні санчата? Як їдуть санчата по снігу?)

Спостереження за сніжним покровом. Виміряти лінійкою глибину снігового покрову. Підгорнути сніг під дерева. Закріплювати знання про користь снігу для рослин

Спостереження за парою (пара з рота під час морозу). Запропонувати вдихнути носом, а видихнути ротом. Чому йде пара? Повітря на вулиці холодне, а з рота — тепле. Формувати безпечну поведінку під час прогулянки морозної погоди

Спостереження за властивостями снігу. Розглядання снігової баби на майданчику. (З чого зроблена?
З якого снігу можна ліпити? Який сніг не ліпиться?)

Четвер

Спостереження за піском — закріплювати знання про властивості піску. Взимку під впливом низької температури пісок замерзає, стає твердим, холодним, як камінь

Спостереження за деревами взимку. Закріплювати знання про будову рослин. Визначити, що взимку на рослинах немає листя, тому що дерева відпочивають

Спостереження за шматочком льоду. Назвати властивості, торкнутися пальчиком. На що схожий? Чи можна лід лизнути язиком? Формувати розуміння того, чому не можна їсти лід або сніг

Спостереження за розчисткою снігу. Поширювати знання про те, що сніг не лише корисний, а й може бути шкідливим

П’ят‑
ниця

Спостереження за сонечком. У якому місці піднімається? Чи яскраво світить? Підводити до розуміння, що взимку сонце світить менше, над землею піднімається

невисоко, і тому дні стають коротшими

Спостереження за травою. Розгорнути сніжок і розглянути травку. Яка вона? (Чорна, суха) Чому трава зів’яла? Уточнювати зв’язки між явищами живої і неживої природи (стає холодно — засихають рослини)

Спостереження в куточку природи за алоє. Назвати складові частини. (Якого кольору листя? Що є на листочках? Якої форми? Чому називається доктором?). Формувати знання про цілющі властивості алоє

Спостереження за кущем калини та шипшини. Розповісти про лікувальні властивості плодів калини та шипшини

 

 

 

Циклограма спостережень на лютий

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за станом погоди. Лексичне значення слова лютий. Народні назви місяця (сніжень, крутень)

Спостереження за бурульками. Як утворюються? Які на дотик? На що схожа?

Спостереження за одягом людей. У що вдягнені? Чому підняті комірці? Чому на дітях шарфи, рукавиці? Хто шиє одяг? З чого?

Спостереження за заметами (кучугурами) вздовж дороги. Хто намів? Для чого розчищали дорогу? Чим небезпечні снігові заноси на трасі?

Вівторок

Спостереження за горобцями. Вірш «Біля годівниці». Чому горобчик сумний? Чому дрібно скаче? Чого чекає?

Спостереження за небом. Які світила можна побачити вдень? уночі? Яке небо вдень, вночі?

Спостереження за голубами. Чому злетілися до годівниці? Що їдять? Як зігріваються? Які звуки видають?

Спостереження за снігом. На що схожий сніг? На що перетворюється від тепла? Чому рипить сніг?

Середа

Спостереження за парою з рота. (Яке повітря вдихаємо? Яке видихаємо? Дихати носом важливо для здоров’я)

Спостереження за вітром. Як дізнатися, що є вітер? Який сьогодні? Вітер взимку — добре чи погано?

Спостереження за собаками. Частини тіла собаки, як пересувається, як харчується, як захищається?

Спостереження за травою. Де зимує трава? Розкопати сніг там, де влітку росла трава. Під снігом травиці мороз не страшний. Чому?

Четвер

Спостереження за сонцем. Простираємо долоні до сонця (чи тепло?). Прислів’я «Мороз припікає, а сонце лише виглядає». Збільшення світового дня

Спостереження біля ялинки. Чи змінила вбрання ялинка? Помилуватися красою ялинки в снігу. Чому гілки називають лапами?

Добрі справи взимку. Прибирання снігу, посипання піском доріжок, годування птахів. Що ми спостерігаємо в садку?

Спостереження за бруньками на гілці каштану. Що виросте? Якого кольору буде листя? Чому листя зараз не розпускається? Які умови потрібні?

П’ят‑
ниця

Спостереження за піском у пісочниці.

Запропонувати розгорнути сніг і спробувати набрати пісок. Чому не вдалось? Який пісок? Чому не сиплеться? Коли з нього можна буде ліпити?

Спостереження біля горобини. За якими ознаками можна впізнати дерево? Чому мало ягід? Хто любить ласувати ягодами? Яка ще рослина має червоні ягоди?

Спостереження за транспортом. Які автомобілі рухаються дорогою? Швидко чи повільно? Чим вкрита дорога? Чим небезпечний лід на дорогах? Хто керує машинами?

Останній день зими. Визначити погоду. Пригадати зимові ознаки погоди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Циклограма спостережень на березень

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за небом. День стає довшим, сонечко підіймається вище над землею і краще висвітлює Землю

Спостереження за хмарами. Якого кольору? Як рухаються? На що схожі? Що несуть хмари? Чи завжди бувають опади, коли на небі хмари?

Спостереження за небом та хмарами. Якого кольору? Чи такі хмари були взимку? Яке стає небо весною? (Чисте, гарніше)

Спостереження за першим весняним сонечком. Запропонувати погріти щічки на сонечку. Що відчуваєте? Сонечко вже гріє, тому що весна. Сонечко підіймається вище, день довший

Вівторок

Спостереження в куточку природи за фіалкою. На що схожі листочки? Скільки пелюсток? Правила догляду за фіалкою. Чому в приміщенні рослини квітнуть, а надворі — ні?

Спостереження за вітром. Як ми дізнаємося, що є вітер? Які бувають вітри? Де працює вітер? Чи завжди від вітру є користь? Чому і як утворюється вітер?

Спостереження за снігом на майданчику. Чи однакова кількість снігу? Де зовсім немає снігу? Чому? Як змінився сніг? Чи можна з нього ліпити? Чому?

Спостереження за деревами, що влітку були з листям. Який зараз їх стан на початку весни? Розглянути берізки, липки, звернути увагу на бруньки на гілочках. Як це пов’язано зі змінами
в природі?

Середа

Спостереження за деревами на майданчику. Як називаються дерева. Як ви впізнали? Закріплювати знання про будову рослин: корінь, стебло, гілки

Спостереження за дорослими та дітьми, які йдуть до садка. Куди поспішають? У що одягнені? Як спілкуються один з одним?

Спостереження за калюжами. Звідки утворилися калюжі? Куди подівся сніг? Чим корисна снігова вода? (Снігова вода напуває землю.) Багато снігу — багато хлібу

Спостереження за одягом дітей та дорослих. Чому люди стали одягатися по-іншому? Як змінився одяг? Як це пов’язано зі змінами в живій та неживій природі?

Четвер

Спостереження за птахами, що прилетіли на майданчик. Як називаються? Які зимуючі птахи нам ще не знайомі? Чому птахи прилітають ближче до будинків?

Спостереження за ґрунтом на клумбі. Визначити стан землі (м’яка, мокра). Чому розтанув сніг? Чи це добре? Для кого?

Спостереження за поведінкою птахів, що прилетіли на ділянку. Що шукають шпаки біля житла людей? Чи корисні шпаки? Чим треба підгодовувати шпаків?

Спостереження за вітром. Чому ми не бачимо вітер? Як визначити, що вітер сильний? Де він живе? Чому вітер не має хатинки? Як ми визначимо, сьогодні є вітер чи ні?

П’ят‑
ниця

Спостереження за снігом, що перетворюється на воду та крапає з дахів. Розглянути бурульку. Як утворилася? Яка на дотик? На що схожа? Чому не можна брати до рота?

Спостереження за гілочками, що поставлені у воду. Гілочки з яких дерев? (Каштан, бузок). Як ми це визначили? Чи є листочки? Чи пахнуть вони? Чому надворі на деревах ще немає листя?

Спостереження за травою. Розгорнути сніг, пошукати стару траву. Що бачите? Чому під снігом молода травичка? Чому їй не страшний мороз?

Спостереження за клумбою біля входу в садок. Яка стала земля? Чому колір насичений? Чому є зелені паростки на землі? Що росло на цьому місці влітку?

 

 

 

 

Циклограма спостережень на квітень

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за змінами в неживій природі (сонце, вітер, небо). Почався другий місяць весни — квітень (народні назви: цвітень, водолій, лелечник)

Спостереження за вітром (сила, напрямок, чи такий холодний, як узимку?)

Спостереження за камінням (Яке? Де можна знайти ще? Яке на дотик? Істота чи неістота?) Безпечна поведінка з камінням

Спостереження за клопом-солдатиком (живуть разом, забарвлення відлякує пташок, їх птахи не їдять). Закріплювання правила безпечної поведінки з комахами

Вівторок

Спостереження за рослинами на майданчику. Знайти дерева та кущі. Порівняти. Що спільного? відмінного? Які зміни відбулися порівняно із зимою?

Спостереження біля квітника (сходи ірисів та лілій). Чим схожі? Чим різняться? Де зимували?

Спостереження за роботою двірника. Обкопування дерев та його значення. Інструмент для догляду

Спостереження біля тополі (сережки). Пояснити, що це квіти тополі (колір, як тримаються, чи однакові колір і розмір). Повторення правил поведінки в лісі

Середа

Спостереження за водою. Запропонувати прислухатися до того, як крапає (тече) вода. Як виникає струмок, капелі?

Спостереження за молодою зеленою травою на газоні. Порівняння з торішньою

Спостереження за гілками дерев, на яких бубнявіють бруньки. Розглядання бруньок каштану, тополі. Що виросте?

Спостереження за кульбабою. Чим цікава квітка? Коли стане білою?

Четвер

Спостереження за небом. Які хмари? Як пливуть? Чи змінюється колір неба? Що несуть?

Спостереження за співом птахів. Запропонувати прислухатися, чому співають? Яку користь приносять? Які птахи ще не повернулися? Які зимували?

Спостереження біля шпаківні. Чому льоток маленький? Для чого паличка? Вішають шпаківні до сонця льотком

Спостереження за сонечком. Колір і форма комахи? Де живе? Користь?

Які комахи небезпечні для дитини?

П’ят‑
ниця

Спостереження за шкільним майданчиком та спортивним стадіоном. Як гуляють дорослі з дітьми? Повторювання того, що діти мають право на відпочинок

Спостереження за змінами у верхньому одязі дорослих і дітей. З’ясувати, з чим вони пов’язані. Повторювання того, що діти мають право на дозвілля

Спостереження біля кущів, дерев. Як назвати одним словом? Назвати складові частини. Чому не бачимо корінь? Чи всі мають листя?

Спостереження за ґрунтом. Яка земля на дотик? Що відбулося з мокрою землею в долоні? У яку землю слід висаджувати рослини? Чим віддячать улітку?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Циклограма спостережень на травень

День тижня

І тиждень

ІІ тиждень

ІІІ тиждень

ІV тиждень

Понеділок

Спостереження за сонячними промінчиками. Як вони відображаються на склі, на стіні? Розглядання сонця як джерела світла, яке необхідно для існування всього живого на землі

Спостереження за берізкою. Що бачимо на гілочках? На що схожі сережки? Як у народі називається береза? Чим корисна ця рослина?

Спостереження за роботою дорослих на квітнику. Встановлювати зв’язок між працею та її результатом. Треба поважати та берегти результати будь-чиєї праці

Спостереження за вітром. Визначити, чи є вітер. Чи відрізняється весняний вітер від зимового? Чим?

Вівторок

Спостереження за пташками. Запропонувати прислухатися до співу пташок. Які птахи починають свій спів навесні? Які птахи повертаються весною? Яку користь приносять?

Спостереження за комахами, які прилетіли до перших квітів. Як називаються? Що вони шукають? Яку користь приносять бджоли, джмелі? Як треба ставитися до комах?

Спостереження за росою на траві. Чому трава мокра? Як називаються крапельки води? Яка роса на дотик?

Спостереження за дощовим черв’яком. Звертати увагу на маленькі купки землі. Це зробив черв’як. Якого він кольору? Який на дотик? Суха чи волога шкіра? Як пересувається? Яку користь приносить?

Середа

Спостереження за травою на газоні. Порівняти нову траву із темною старою травою. Чому ми вигрібаємо суху траву? Чому рослинам потрібне піклування?

Спостереження за кущем бузку. Чим відрізняється кущ від дерева? Як змінюється розмір та колір листочків?

Спостереження за ластівками. Високо чи низько літають? Чому? Чим живляться? Народна прикмета: «Ластівки низько літають — до дощу». Чому відлітають у теплі краї?

Спостереження за деревами, що ростуть на майданчику. Що спільного? Чим різняться? Які мають складні листочки, які — прості? Для чого потрібні дерева?

Які їм потрібні умови?

Четвер

Спостереження за деревами. Звертати увагу на те, як розпускаються бруньки, можна доторкнутись до них. Що виросте з бруньок? Чому не можна псувати гілочки з бруньками?

Спостереження за горобцями. Чи вони були такі ж жваві взимку? Чим живляться? Яку користь приносять? Як ми можемо їм допомогти?

Спостереження за квітучою акацією. Прислухатись до тиші. Чому чути гул? Що збирають бджоли? Чим корисний мед?

Спостереження за подорожником. Як називається? Якої форми листи? Чому вважається лікарською рослиною? Де росте? Які складові частини?

П’ят‑
ниця

Спостереження за кульбабкою. Чому люди радіють появі кульбаб? Чи можна за допомогою кульбаби передбачити погоду?

Спостереження за квітучим каштаном. Якого кольору квіти? З чим порівнюють квітучий каштан? Що виросте, коли відцвітуть квіти?

Спостереження за джмелем на клумбі. Який зовнішній вигляд має? Якого кольору шубка? Скільки крильців, ніг? Що шукає на квітнику? Що слід робити, якщо вкусить джміль?

Спостереження за птахами. Які птахи співають навесні? Для чого потрібний дзьоб? Що вони носять у дзьобі? Для чого потрібні різні матеріали? Для чого птахи створюють гнізда?

 

Like it