15.12.2011



Терморегуляція організмів.

Пропоную вам конспект відкритого уроку з біології 9 клас по темі: Терморегуляція організмів.
 

  Тема: Механізм терморегуляції. Фізіологічний механізм загартовування.

   Мета:  поглибити знання учнів про функції шкіри, її роль як органу тепловіддачі та механізму терморегуляції;

сформувати в учнів поняття про загартовування організму; визначити гігієнічні вимоги до загартовування; довести необхідність загартовування здоров'я та сформувати в учнів поняття про гігієну шкіри;

   Тип уроку: комбінований.

 

   Основні поняття і терміни: терморегуляція, теплоутворення, тепловіддача, піт, рецептори, гіпоталамус, кора великого мозку.

   Методи і методичні прийоми: словесний (фронтальне опитування, бесіда (підготовча, пояснювальна, контрольно-перевірна), розповідь, пояснення, робо­та з підручником), наочний (демонстрація наочності).

   Обладнання:

таблиці "Будова шкіри", "Механізм терморегуляції"; графіки, які показують залежність між t° шкіри, t° гіпоталамуса і швидкістю випаровування води у людини в теплій камері (45°С).

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Опитування попереднього матеріалу.

(ущільнене опитування за основними поняттями попереднього уроку).

Фронтальна бесіда.

Що таке шкіра? Яка будова шкіри? Які функції  шкіри?

Навіщо потрібне волосся? Яка будова волосся?

Навіщо потрібні нігті? Яка будова нігтів?

Кросворд.

Питання для кросворду.

1.      Перший зовнішній шар, утворений епітеліальною тканиною? (епідерміс)

2.      Середній шар шкіри, який містить кровоносні судини, рецептори та залози? (дерма)

3.      Вона має вигляд трубочок із вивідними протоками, буває потовою або сальною? (залоза)

4.      Ниткоподібні епітеліальні похідні шкіри? (волосся)

5.      Найглибший третій шар шкіри називається підшкірна жирова….(клітковина)

6.      Зовнішній шар шкіри утворений клітинами тканини, які мають назву? (епітелій)

 

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

"Если взять на ладонь рыбёшку,

 Обжигает её ладонь:

 Рыбке надо тепла немножко,

 А у нас по жилам - огонь".

                  (І. Сельвінський)

 Звернення вчителя до учнів:

 - А насправді, чому так? – Дізнаємось коли відповімо на ці запитання:

( Повторення знань про шкіру вивчених тварин із курсу зоології: риб, жаб, плазунів, птахів та ссавців.)

Які шкірні покрови мають деякі представники тваринного царства?

Які організми називають пойкілотермними?

(холоднокровні тварини — тварини, температура тіла яких змінюється залежно від температури зовнішнього середовища і звичайно дорівнює їй або на 1—2° вища за неї. До П. т. належать усі безхребетні, а з хребетних — круглороті, риби, земноводні і плазуни.)

Які організми називають гомойотермними ?

(теплокровні тварини - тварини з відносно сталою температурою тіла, що майже не залежить від т-ри навколишнього середовища  До Г. т. належать птахи і ссавці (крім однопрохідних і деяких гризунів, у яких т-ра тіла коливається в певних межах залежно від т-ри середовища).

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

1.      До яких організмів треба віднести людину?

2.      Яким же чином у людини здійснюється терморегуляція, яка роль шкіри в цьому процесі, як залежить кількість тепловіддачі від температури навколишнього середовища та від характеру діяльності людини - про це ми і дізнаємося на сьогоднішньому уроці.

2.

3.      Загартовування називають "медициною найближчого майбутнього".

- Як ви гадаєте, чому? Як впливає загартовування на системи дихання, кровообігу, скелетні м'язи, шкіру, загалом, на обмін речовин?

  Відповіді на ці питання ми повинні отримати в кінці уроку.

 

V. Вивчення нового матеріалу

( Розповідь з елементами бесіди).

1. Механізм терморегуляції..

Нам уже відомо з попередньої теми, що однією з функцій шкіри є та, що вона бере участь у процесах терморегуляції організму (врівноваження процесів утворення та віддачі тепла), що здійснюється шляхом розширення або звуження її судин та зміни інтенсивності потовиділення.

 Терморегуляція – урівноваженість процесів віддачі й утворення тепла в організмі.

Теплопродукція залежить від інтенсивності обміну: у стані спокою людини вона невелика, під час роботи підвищується, інтенсивність обміну речовин (а отже, і теплопродукція) залежить від температури - на холоді вона вища, ніж у теплі.

Основна частина тепла (82%) виділяється організмом через шкіру, через органи дихання - 12%, на зігрівання прийнятої їжі і води - 4,6%, із сечею і калом - 1,3%. Віддача організмом тепла здійснюється тепло проведенням, тепловипромінюванням і випаровуванням поту з поверхні шкіри. Чим вища температура шкіри, тим більша тепловіддача. Кровопостачання шкіри регулюється рефлекторно. У шкіри є багато рецепторів, які сприймають теплове і холодове подразнення. Збудження, що виникає в рецепторах, надходить у сидинноруховий центр головного мозку, який регулює кровопостачання шкіри розширенням і звуженням її судин. Імпульси від судиннорухового центру до кровоносних судин шкіри передаються по вегетативних нервах.

 За високої температури навколишнього середовища, а також при посиленій теплопродукції судини нутрощів звужуються, а судини шкіри розширюються, унаслідок чого кров швидко переносить тепло з місць теплопродукції до місця тепловіддачі. За низької температури і невисокої теплопродукції, навпаки, шкіра бліде, її судини звужуються, основна маса крові циркулює по внутрішніх органах і тепловіддача різко зменшується.

 Втрата тепла під час випаровування поту в дітей більша, ніж у дорослих, оскільки в них більша поверхня шкіри на 1 кг тіла. Потовиділення під пахвами за підвищення температури настає в дітей десь у 7 років, а при розумовому напруженні воно починається в середньому шкільному віці, поступово збільшуючись з віком.

 В нинішній час дійсно доказано, що потовиділення є результатом підвищення температури у внутрішніх областях тіла. При дослідженнях, які проводились на людях і тваринах, встановлено, що зниження температури всередині тіла після пиття крижаної води або охолодження сонних артерій кригою, прикладеною біля шкіри, призводить до зменшення потовиділення, навіть тоді, коли шкіра підпорядковується дії тіла. В дослідах з протилежним розподілом тепла і холоду спостерігається зворотній ефект. Оскільки із сонних артерій кров поступає в гіпоталамус, ці досліди вказують на роль гіпоталамуса в терморегуляції. Помістивши термометр в вухо поряд з барабанною перетинкою, можна отримати уявлення про температуру, яка існує в гіпоталамусі. На малюнку показано вплив температури в даній ділянці і температури шкіри на потовиділення.

 Мал. Графіки, які показують залежність між температурою шкіри, температурою гіпоталамуса і швидкістю випаровування води у людини в теплій камері (45°С). В точках "а", "б" і "в" досліджуваний випивав ковток крижаної води

 2. Стала температура тіла людини зумовлюється тим, що центральна нервова система регулює, з одного боку, інтенсивність утворення тепла, а з іншого - інтенсивність тепловіддачі.

 Встановлено, що в підгорбиковій ділянці проміжного мозку є окремі ядра, які контролюють теплоутворення і тепловіддачу, - це центр теплорегуляції.

 Збудниками центру теплорегуляції є температура крові та рефлекторні впливи. Якщо температура крові, яка проходить у проміжному мозку, підвищена, то центр теплорегуляції збуджується і в діяльності організму настають зміни, які сприяють зниженню температури. За зниження температури крові центр теплорегуляції реагує підсиленням інтенсивності процесів, які зумовлюють підвищення температури. Під дією різних змін температури на шкіри в її рецепторах виникають збудження, які надходять у центр теплорегуляції. Звідти імпульси йдуть по відцентрових нервах до органів, пов'язаних з теплоутворенням (м'язи, печінка, тощо) і тепловіддачею, то викликають зміну їх діяльності. Імпульси із центру теплорегуляції до органів теплоутворення і тепловіддачі передаються по симпатичних нервах. Центр теплорегуляції підгорбикової ділянки головного мозку перебуває під контролем кори великих півкуль.

 

 Таким чином, через шкіру відбувається вплив на весь організм і гуморально (тому що шкіра є місцем утворення деяких ферментів, імунних тіл), і рефлекторно. Через кору головного мозку подразнення шкіри впливає на рівновагу вегетативної нервової системи, на морфологічні особливості крові, її фізико-хімічний склад, на функцію внутрішніх органів.

2. Поняття про загартовування. Вплив повітря, сонця, води як факторів загартовування.

Загартовування - комплекс методів, спрямованих на підвищення функціональних резервів організму та його опірності до несприятливої дії фізичних чинників навколишнього середовища (наприклад, зниженої або підвищеної температури повітря, води).

 Робота учнів з таблицею.

 

                         Чинники загартовування

Повітряні ванни

Сонячні ванни        

         Водні процедури

Починати при температурі повітря 20-240 Припиняти при температурі 15-120 Початкова тривалість ванни 5-10 хв. Збільшувати до 1-3 год. При температурі нижче 200 ванни приймати в русі.      

Тривалість першої ванни 5-6 хв. Збільшувати поступово до 2-3 год. З перервами в 5-10 хв. в затінку. Кращій час - вранці. Змінювати положення тіла. Не можна приймати ванни після обіду, при сильному втомлені.

Кращій час - з 8 до 12 год. і з 14 до 19 год. Починати при температурі повітря 20-220 і води 10-200. Обтирання починати з температури 32-300, знижуючи до 200С.

 

 Гігієнічні вимоги до загартування:

-          регулярність процедур;

-          поступове нарощування сили і тривалості процедур;

-          урахування індивідуальних особливостей організму;

-          постійний контроль за станом організму.

VІ. Узагальнення і закріплення знань.

Всі учні виконують завдання на картках. Решта — відповідають на питання:

1. Бесіда

З якими новими термінами, поняттями ви ознайомилися на уроці?

1. Що таке терморегуляція? Як вона відбувається?

 2. Які гігієнічні вимоги до загартування організму?

 3. Які природні чинники сприяють загартуванню?

Картки:

   Виберіть правильну відповідь (одну або кілька)

   1. Виберіть термін, який відповідає визначенню «врівноваженість процесів утворення і віддачі тепла в організмі людини»:

       а) теплоутворення;

       б) тепловіддача;

       в) терморегуляція.

   2. Позначте зміни, які відбуваються з кровоносними судинами шкіри за підвищення температури зовнішнього середовища:

       а) звужуються;

       б) розширюються;

       в) звужуються і розширюються;

       г) не змінюються.

   3. Установіть правильну послідовність механізму тепловіддачі за зниженої температури зовнішнього середовища:

       а) до шкіри надходить менше крові;

       б) кровоносні судини звужуються;

       в) тепловіддача зменшується.

   4. З'ясуйте правильну послідовність механізму тепловіддачі за підвищеної температури зовнішнього середовища:

       а) до шкіри надходить більше крові;

       б) кровоносні судини розширюються;

       в) тепловіддача збільшується.

VII. Підбиття підсумків уроку, аргументація оцінок.

VІІI. Повідомлення домашнього завдання.

Опрацювати текст підручника. § 44, відповісти на питання сторінка128, повторити § 43.

Самостійна робота учнів

1. Підготувати повідомлення про захворювання шкіри та їх профілактику.

2. Підготувати повідомлення про гігієнічні вимоги до одягу.

3. Підготувати повідомлення про гігієнічну, лікувальну й декоративну косметику.

 

 

 

 

 
rate this article
rate this article
  • Currently 5.00/5
 
sections of blogs
Categories
 
Other articles
 



Comments:

Мені подобається!!! Бажаю ще більше натхнення, хай щастить.